NR 22/2023
20.12.2018

„Belavia” Pauliny Ołowskiej w galerii Metro Pictures

Paulina Ołowska, „Vitebsk Station” (fragment), olej i akryl na płótnie, 200 x 140 cm, 2018
„Belavia” Pauliny Ołowskiej w galerii Metro Pictures
Paulina Ołowska, „Vitebsk Station” (fragment), olej i akryl na płótnie, 200 x 140 cm, 2018

Na wystawie Pauliny Ołowskiej Belavia prezentowany jest nowy film dokumentalny artystki i powiązane z nim obrazy. Od 2016 roku Ołowska wielokrotnie podróżowała na Białoruś, aby fotografować i nagrywać jej stolicę – Mińsk. Dla artystki to miasto jest „kulturowo zamrożone w czasie” i przywołuje wspomnienia z okresu dorastania w komunistycznej Polsce. Prace na wystawie eksplorują architekturę, styl i tradycję kraju, który – według Ołowskiej – wygląda jak ukryta socjalistyczna utopia.

Większa scen w filmie Univermag została nakręcona w mińskim GUM-ie (skrót od rosyjskiego Glávnyj Universányj Magazín) – renomowanym centrum handlowym pośród miast byłego Związku Radzieckiego. Ołowska, zainspirowana powieścią Emila Zoli Wszystko dla pań, opowiadającej o potędze nowoczesnego domu mody w Paryżu końca XIX wieku, filmowała w ukryciu klientów i sprzedawców w GUM-ie. W odróżnieniu od sklepu z książki Zoli – symbolu kapitalizmu i rozkwitu nowoczesnego miasta – GUM jest jak zimnowojenna kapsuła czasu; dostępne w nim są tylko produkty wyprodukowane na Białorusi, nie ma tam śladu dostępnych globalnie zachodnich marek.

Paulina Ołowska, „Prospekt Niezalezhnosti”, olej i akryl na płótnie, 220 x 180 cm, 2018
Paulina Ołowska, „Vitebsk Station”, olej i akryl na płótnie, 200 x 140 cm, 2018
Paulina Ołowska, „Independence Avenue”, olej i akryl na płótnie, 210 x 140 cm, 2018
Paulina Ołowska, „Belavia”, widok wystawy
Paulina Ołowska, „Belavia”, widok wystawy
Paulina Ołowska, „Belavia”, widok wystawy
Paulina Ołowska, „Belavia”, widok wystawy

Eksplorując temat konsumeryzmu i feminizmu egzystujących poza ramami kapitalizmu, Ołowska w nowych pracach zestawia współczesne Białorusinki i widoki Mińska. Niektóre kobiety zdają się antycypować swoją świetlaną przyszłość, podczas gdy inne trzymają się przeszłości. Na jednym z obrazów kobieta w biało-czerwonej sukience patrzy bezpośrednio w kierunku widza. W zderzeniu z ponurym wnętrzem kompleksu mieszkaniowego U Troitskogo za jej placami, skóra i odzież kobiety są skąpane w intensywnym świetle słonecznym. Na innej pracy kobieta z dzieckiem, ubrana na współczesną białoruską modłę, stoi na skraju drogi. Za nimi wznosi się kompleks mieszkaniowy zlokalizowany na słynnej mińskiej Alei Niepodległości. Kobieta i dziecko spoglądają z dystansu, odlegli od srebrzystego, księżycowego krajobrazu wyłaniającego się zza nich.

Wystawie towarzyszy muzyka wykonywana przez Białorustą artystkę Halinę Zalatukhę.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPaulina Ołowska
WystawaBelavia
MiejsceMetro Pictures, Nowy Jork
Czas trwania15.11–21.12.2018
Strona internetowametropictures.com
Indeks

Zobacz też