SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 31.10.2014 5 min

„Awangarda nie biła braw. Romuald Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej” w Muzeum Współczesnym Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Awangarda nie biła braw

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

O wrocławskiej Galerii Sztuki Najnowszej (1975 – 1980) można opowiedzieć wiele, choć można też było pomijać jej istnienie milczeniem przez długie lata po zakończeniu działalności. Pamiętają ją ci, którzy byli związani z jej ambitnym, nie dającym się zamknąć w prostych ramach programem, pozostającym w dynamicznym związku z polską i międzynarodową sceną artystyczną.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Monograficzna wystawa dedykowana historii tej galerii oraz towarzyszący jej katalog, po ponad trzydziestu latach od zakończenia jej współpracy z Akademickim Centrum Kultury Pałacyk jest próbą ponownego spojrzenia na powstałą w tym miejscu sztukę. Założyciele galerii – Antosz&Andzia, czyli Katarzyna Chierowska i Stanisław Antosz, Anna i Romuald Kuterowie, Lech Mrożek, Piotr Olszański zbiegiem wielu okoliczności znaleźli się we właściwym miejscu, we właściwym czasie.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Romuald Kutera, "Rzeźba kreacyjna", 1973

Romuald Kutera, Rzeźba kreacyjna, 1973

Twórcy, mimo, że sami byli indywidualistami i ich praktyki różniły się od siebie, wspólnymi siłami potrafili stworzyć jeden z najciekawszych ośrodków w Polsce, prezentujący ówcześnie najnowsze dokonania w dziedzinie eksperymentalnej fotografii i filmu, sztuki konceptualnej oraz kontekstualnej. Wystawa dedykowana jego historii składa się z dwóch części prezentowanych równolegle na dwóch piętrach. Pierwsza z nich to retrospektywa wybitnego wrocławskiego artysty Romualda Kutery, druga to odsłona dokumentacji oraz prac artystów związanych bezpośrednio z Galerią Sztuki Najnowszej.

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej, widok na wystawę, Muzeum Współczesne Wrocław

Alfons Mazurkiewicz "Duo-kompozycja", 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu; Alfons Mazurkiewicz "Duo-obraz 8/71", 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu

od lewej: Alfons Mazurkiewicz, Duo-kompozycja, 1971. Dzięki
uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu; Alfons Mazurkiewicz Duo-obraz 8/71, 1971. Dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Tytuł wystawy Awangarda nie biła braw wziął się ze wspomnienia Romualda Kutery dotyczącego żywej reakcji Josepha Kosutha na widok jego pracy zatytułowanej Publikacja, 1973. Amerykański artysta miał okazję zobaczyć ją dzięki Annie Kuterze w Toronto w 1975 roku podczas seminarium dotyczącego sztuki kontekstualnej. Kutera był zaskoczony spontanicznością Kosutha, która kłóciła się z jego wyobrażeniem o awangardzie tworzącej analityczne, wysublimowane prace. Niezwykle bogate archiwa twórców Galerii Sztuki Najnowszej pozwolą odtworzyć na wystawie wydarzenia z nią związane, ich międzynarodowy kontekst, oraz przedstawić szeroką panoramę zainteresowań jej twórców, które do tej pory nie doczekały się gruntownego opracowania.

Romuald Kutera "Przemiany", 2004/20

Romuald Kutera, Przemiany, 2004/20

 od lewej: Romuald Kutera "Spojrzenie", 1972; Romuald Kutera "Spojrzenie podwójne", 1972

od lewej: Romuald Kutera, Spojrzenie, 1972; Romuald Kutera, Spojrzenie
podwójne, 1972

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
antosz&andzia (Stanisław Antosz, Katarzyna Chierowska), Gábor Attalai, Zbigniew Dłubak, Klaus Groh, Janusz Haka, Andrzej Jórczak, Anna Kutera, Romuald Kutera, Witold Liszkowski, Niels Lomholt, Zbigniew Makarewicz, Dora Maurer, Alfons Mazurkiewicz, Lech Mrożek, Piotr Olszański, Luciano Ori, Ewa Partum, Andrzej Partum, Reindeer Werk (Thom Puckey, Dirk Larsen), Józef Robakowski, Michael Snow (z zespołem CCMC), Zdzisław Sosnowski, Adriano Spatola, Jan Świdziński, Miroljub Todorović, Endre Tót i inni
Tytuł
Awangarda nie biła braw. Romulad Kutera/ Galeria Sztuki Najnowszej
Miejsce
Muzeum Współczesne Wrocław
Czas trwania
10.10.-8.12.2014
Osoba kuratorska
Sylwia Serafinowicz, Piotr Stasiowski
Fotografie
Małgorzata Kujda
Strona internetowa
muzeumwspolczesne.pl
Indeks
Adriano Spatola Alfons Mazurkiewicz Andrzej Jórczak Andrzej Partum Anna Kutera Antosz i Andzia Dirk Larsen) Dora Maurer Endre Tót Ewa Partum Gábor Attalai Jan Świdziński Janusz Haka Józef Robakowski Katarzyna Chierowska) Klaus Groh Lech Mrożek Luciano Ori Michael Snow Miroljub Todorović Muzeum Współczesne Wrocław Niels Lomholt Piotr Olszański Piotr Stasiowski Reindeer Werk Romuald Kutera Stanisław Antosz Sylwia Serafinowicz Thom Puckey Witold Liszkowski Zbigniew Dłubak Zbigniew Makarewicz Zdzisław Sosnowski

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Awangarda nie biła braw. Romuald Kutera/Galeria Sztuki Najnowszej” w Muzeum Współczesnym Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności