SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 13.11.2015 5 min

„Austeria” w BWA Sokół

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
4. Yuri Leiderman, Ofiary Chatynia i Katynia spotykają się na piaszczystej drodze, na przedmieściach Kapsztadu, 2005 (detal)

Yuri Leiderman, Ofiary Chatynia i Katynia spotykają się na piaszczystej drodze, na przedmieściach Kapsztadu, 2005 (detal)

Szyld powitania zardzewiały i opuszczony, powiewa w tych dniach niezauważalnie na wszystkich europejskich granicach. Bramy otwierają się sporadycznie, przepuszczając gwieździste światło przez otwory po kulach. Niektórzy mają na tyle szczęścia by przedostać się na drugą stronę, przynajmniej do następnego ogrodzenia. Dawno zniknęły kwiaty, młode dziewczyny, młodzi mężczyźni, żołnierze. Cmentarze otwierają swoje podwoje i ofiary masowych zbrodni powstają by się spotkać, podczas gdy bieguny Ziemi zamieniają się miejscami, a nowe Elizjum tworzy się na południu. Trzech żołnierzy zapala swoje papierosy od tej samej zapałki, trzeci zostanie zabity. Nadchodzi czas, kiedy każdy potrzebuje schronienia. W tymczasowych azylach obcy i wykluczeni z nikłą nadzieją wymieniają się opowieściami i posiłkami. Dziewczyny i chłopcy wciąż pobierają się w zgodzie z obyczajami, lecz czasem wbrew swojej woli. Tradycja i emancypacja, przynależność i pragnienia, przeznaczenie i bunt, żałoba i radość codziennie zderzają się w życiu i w dobiegających nas wiadomościach – niezmiennie od stu lat i może przez dwieście kolejnych.

Witajcie w Austerii – kryjówce – odległym, niepozornym miejscu, gdzie podczas jednego nocnego postoju tak wiele może się zdarzyć: mogą zacząć się rewolucje, wojny przetoczyć, ludzie mogą się zakochać lub pozabijać; czułość, empatia i obojętność mieszają się ze sobą w powietrzu tranzytowej przestrzeni na marginesie świata, gdzie geografie stają się odległe a historie ożywają.

Agnieszka Kalinowska, Welcome, 2010

Agnieszka Kalinowska, Welcome, 2010

 Wystawa Austeria, BWA SOKÓŁ, widok ogólny

Wystawa Austeria, BWA SOKÓŁ, widok ogólny

Karczma jest takim właśnie przyczółkiem, w którym historia, narodowe i etniczne tożsamości zostały zmitologizowane; jest pradawnym nie-miejscem i popularnym toposem zakotwiczonym na przecięciu dróg, który przetrwał do dziś dzięki wymianie energii i ustnym opowieściom. Austeria nie jest jednak rekonstrukcją tradycyjnej wschodnioeuropejskiej karczmy, ani wyłącznym nawiązaniem do filmu Jerzego Kawalerowicza z 1982 roku. Austeria wyrasta z geograficznych i historycznych uwarunkowań Nowego Sącza, niegdyś wielokulturowego galicyjskiego miasta na przecięciu się mocarstw, a także z współczesnego rozumienia instytucji sztuki jako miejsca schronienia, upamiętniania i płaszczyzny relacji.

Aslan Gaisumov, Eliminacja, 2013

Aslan Gaisumov, Eliminacja, 2013

6. Mihaela Drăgan, Del Duma, performance  (z udziałem Eleny Albu); fot. Monika Smyła

Mihaela Drăgan, Del Duma, performance (z udziałem Eleny Albu); fot. Monika Smyła

Austeria – wystawa – jest zaproszeniem do wspólnego świętowania, pomimo ponurej teraźniejszości i niewygodnej historii – zatrzymanych chwil, przypadkowych spotkań, ulotnych rozmów, lokalnych obyczajów, zapomnianych piosenek i przepowiedzianej przyszłości.

Anca Benera & Arnold Estefan, Nie ma schronu przed burzą, 2015

Anca Benera & Arnold Estefan, Nie ma schronu przed burzą, 2015

Monika Drożyńska, Libretto, 2011

Monika Drożyńska, Libretto, 2011

Wystawa Austeria, BWA SOKÓŁ, widok ogólny

Wystawa Austeria, BWA SOKÓŁ, widok ogólny

10. Yuri Leiderman, Ofiary Chatynia i Katynia spotykają się na piaszczystej drodze, na przedmieściach Kapsztadu, 2005

Yuri Leiderman, Ofiary Chatynia i Katynia spotykają się na piaszczystej drodze, na przedmieściach Kapsztadu, 2005

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Adel Abidin, Anca Benera & Arnold Estefán, Mihaela Drăgan (z udziałem Eleny Albu), Monika Drożyńska, Aslan Gaisumov, Agnieszka Kalinowska, Yuri Leiderman, Nicoleta Moise & Olalla Castro, Ferhat Özgür, Dorota Podlaska, Maya Sumbadze, Alicja Żebrowska & Jacek Licho
Wystawa
Austeria
Miejsce
BWA Sokół
Czas trwania
10.10–29.11.2015
Osoba kuratorska
Anna Smolak, Raluca Voinea
Fotografie
Piotr Droździk
Strona internetowa
bwasokol.pl
Indeks
Adel Abidin Agnieszka Kalinowska Alicja Żebrowska Anca Benera Anna Smolak Arnold Estefán Aslan Gaisumov BWA Sokół Dorota Podlaska Eleny Albu Ferhat Özgür Jacek Licho Maya Sumbadze Mihaela Drăgan Monika Drożyńska Nicoleta Moise Olalla Castro Raluca Voinea Yuri Leiderman

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 02.06.2025

2–8 czerwca

Redakcja
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta
6
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Austeria” w BWA Sokół — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności