„Atlas splątanych opowieści” w BWA Wrocław

[…] ciągle jeszcze jesteśmy opowieściami,
ponieważ nie jesteśmy jeszcze prawdziwymi ciałami.
Kim de l’Horizon, Drzewo krwi
Pokazywana w ramach Studia Queer wystawa Irène Mélix i Liliany Zeic Atlas splątanych opowieści prezentuje prace wizualne, których zaczynem są archiwa, zarówno te państwowe, jak i prywatne.
W archiwach obie artystki poszukują queerowych śladów, cieni, fragmentów z życia lesbijek, osób niebinarnych i transpłciowych. Wertują zbiory dokumentów i świadectw, żeby pokazać je w odniesieniu do różnorodnych zdarzeń, miejsc i momentów.
Splatają na nowo wymazane nienormatywne opowieści, które dotyczą polsko-niemieckiej historii i dwóch miast – Drezna i Wrocławia.
Obecność prac Mélix i Zeic w jednej przestrzeni łączy wiele fragmentarycznych źródeł i wątków queerowej historiografii.
Prace Paula i Helena Liliany Zeic i Pamięci Gertrud E.H.R. Irène Mélix mają początek w archiwach z okresu Republiki Weimarskiej – pełnego kryzysów społecznych i ekonomicznych, hiperinflacji i biedy, a jednocześnie w środowiskach queerowych był to czas rozkwitu ruchów emancypacyjnych.












Artystki przemieszczają się w swoich pracach między kategoriami: „byli” a „nie byli”, między miastami: Dreznem, Breslau i Wrocławiem. Obecność i brak wynikają nie tylko z historii i zmiany granic politycznych czy języka na Dolnym Śląsku po drugiej wojnie światowej, ale z wyparcia historii queerowych.
Irène Mélix w pracy Pozdrowienia z Drezna i Wrocławia miesza porządek czasowy, przeplata fotografie historyczne ze współczesnymi, oddając splątanie przeszło-obecnych połączeń. Podważa porządek normatywnej, linearnej historii.
Liliana Zeic, tworząc Sosnę z sześcioma rękami, korzystała z opracowań naukowych, ale jednocześnie wplotła w projekt baśniowość – chciała oddać złożoną poetykę życia Diny, transkobiety, bywalczyni salonów Breslau na początku XX wieku. Jej samobójcza śmierć stała się pożywką i skandalem dla ówczesnej prasy brukowej tego miasta.
Dla artystek ważne jest – parafrazując słowa Donny Haraway – jakie opowieści tworzą światy i jakie światy tworzą opowieści.
Praca Liliany Zeic Paula i Helene zbliża nas do postaci bohaterek, których fotografie są częścią poniemieckich archiwów diapozytywów znajdujących się obecnie w Muzeum Medycyny Sądowej we Wrocławiu. Podobnie czyni Irène Mélix w instalacji Pamięci Gertrud E.H.R., gdy maluje portret osoby na podstawie jedynego zachowanego zdjęcia, które odnalazła w aktach sprawy w regionalnym Archiwum Państwowym w Dreźnie.












Irène Mélix i Liliana Zeic, sięgając do zbiorów archiwalnych, które często są rezultatem przemocy wobec osób queerowych, pytają, kto i w jakim celu je stworzył. Zastanawiają się, jak je interpretować, by nie powielać języka przemocy, lecz budować opowieści o emancypacji. Te pytania i spekulacje tworzą łaty, a te uobecniają wyparte potencjalności.
Obie artystki, świadome swojej praktyki artystyczno-badawczej, zabiegają o to, co Agnieszka Dauksza określa „wzmożonym wysiłkiem odczuwania”. Wysiłek, który zbliża nas do spojrzenia afektywnego, z trzewi empatii i doświadczania życia.
Forma atlasu mnoży perspektywy i problematyzuje zbiory archiwalne. Splątanie zagęszcza, utrudnia klarowne myślenie i komplikuje narracje prac artystek, a jednocześnie umożliwia obserwowanie relacji i nie ustanawia hierarchicznego porządku, jak to czynią archiwa.
Irène Mélix i Liliana Zeic pracują indywidualnie, ale wspólnie queerują archiwa, kwestionując ich normatywny charakter. Szkicują liczne powiązania z podmiotami swoich badań, tworząc zaczątek wspólnoty doświadczeń.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Irène Mélix, Liliana Zeic
- Wystawa
- Atlas splątanych opowieści
- Miejsce
- Studio BWA Wrocław
- Czas trwania
- 16.05–29.06.2025
- Osoba kuratorska
- Joanna Synowiec
- Fotografie
- Alicja Kielan
- Strona internetowa
- bwa.wroc.pl/dokumentacje-wystaw/atlas-splatanych-opowiesci/