SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 25/2025 Do zobaczenia 24.06.2025 3 min

„Atlas splątanych opowieści” w BWA Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Liliana Zeic, „Słońce”, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan

[…] ciągle jeszcze jesteśmy opowieściami,
ponieważ nie jesteśmy jeszcze prawdziwymi ciałami.
Kim de l’Horizon, Drzewo krwi

Pokazywana w ramach Studia Queer wystawa Irène Mélix i Liliany Zeic Atlas splątanych opowieści prezentuje prace wizualne, których zaczynem są archiwa, zarówno te państwowe, jak i prywatne.

W archiwach obie artystki poszukują queerowych śladów, cieni, fragmentów z życia lesbijek, osób niebinarnych i transpłciowych. Wertują zbiory dokumentów i świadectw, żeby pokazać je w odniesieniu do różnorodnych zdarzeń, miejsc i momentów.

Splatają na nowo wymazane nienormatywne opowieści, które dotyczą polsko-niemieckiej historii i dwóch miast – Drezna i Wrocławia.

Obecność prac Mélix i Zeic w jednej przestrzeni łączy wiele fragmentarycznych źródeł i wątków queerowej historiografii.

Prace Paula i Helena Liliany Zeic i Pamięci Gertrud E.H.R. Irène Mélix mają początek w archiwach z okresu Republiki Weimarskiej – pełnego kryzysów społecznych i ekonomicznych, hiperinflacji i biedy, a jednocześnie w środowiskach queerowych był to czas rozkwitu ruchów emancypacyjnych.

Irène Mélix, „Samotne serca”, interaktywna strona, internetowa lonely-hearts.org, 2021, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Ogórki”, 2022, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Irène Mélix, „Kim jest Gertrud?”, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan

Artystki przemieszczają się w swoich pracach między kategoriami: „byli” a „nie byli”, między miastami: Dreznem, Breslau i Wrocławiem. Obecność i brak wynikają nie tylko z historii i zmiany granic politycznych czy języka na Dolnym Śląsku po drugiej wojnie światowej, ale z wyparcia historii queerowych.

Irène Mélix w pracy Pozdrowienia z Drezna i Wrocławia miesza porządek czasowy, przeplata fotografie historyczne ze współczesnymi, oddając splątanie przeszło-obecnych połączeń. Podważa porządek normatywnej, linearnej historii.

Liliana Zeic, tworząc Sosnę z sześcioma rękami, korzystała z opracowań naukowych, ale jednocześnie wplotła w projekt baśniowość – chciała oddać złożoną poetykę życia Diny, transkobiety, bywalczyni salonów Breslau na początku XX wieku. Jej samobójcza śmierć stała się pożywką i skandalem dla ówczesnej prasy brukowej tego miasta.

Dla artystek ważne jest – parafrazując słowa Donny Haraway – jakie opowieści tworzą światy i jakie światy tworzą opowieści.

Praca Liliany Zeic Paula i Helene zbliża nas do postaci bohaterek, których fotografie są częścią poniemieckich archiwów diapozytywów znajdujących się obecnie w Muzeum Medycyny Sądowej we Wrocławiu. Podobnie czyni Irène Mélix w instalacji Pamięci Gertrud E.H.R., gdy maluje portret osoby na podstawie jedynego zachowanego zdjęcia, które odnalazła w aktach sprawy w regionalnym Archiwum Państwowym w Dreźnie.

Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Słońce”, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Irène Mélix, „Massagepraxis, Marienstraße 14” (po lewej), „Kim jest Gertrud?” (po prawej), 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Liliana Zeic, „Paula i Helene”, instalacja, 2025, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan
Irène Mélix, „Srebrny pierścionek”, 2021, „Atlas splątanych opowieści”, fot. Alicja Kielan

Irène Mélix i Liliana Zeic, sięgając do zbiorów archiwalnych, które często są rezultatem przemocy wobec osób queerowych, pytają, kto i w jakim celu je stworzył. Zastanawiają się, jak je interpretować, by nie powielać języka przemocy, lecz budować opowieści o emancypacji. Te pytania i spekulacje tworzą łaty, a te uobecniają wyparte potencjalności.

Obie artystki, świadome swojej praktyki artystyczno-badawczej, zabiegają o to, co Agnieszka Dauksza określa „wzmożonym wysiłkiem odczuwania”. Wysiłek, który zbliża nas do spojrzenia afektywnego, z trzewi empatii i doświadczania życia.

Forma atlasu mnoży perspektywy i problematyzuje zbiory archiwalne. Splątanie zagęszcza, utrudnia klarowne myślenie i komplikuje narracje prac artystek, a jednocześnie umożliwia obserwowanie relacji i nie ustanawia hierarchicznego porządku, jak to czynią archiwa.

Irène Mélix i Liliana Zeic pracują indywidualnie, ale wspólnie queerują archiwa, kwestionując ich normatywny charakter. Szkicują liczne powiązania z podmiotami swoich badań, tworząc zaczątek wspólnoty doświadczeń.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Irène Mélix, Liliana Zeic
Wystawa
Atlas splątanych opowieści
Miejsce
Studio BWA Wrocław
Czas trwania
16.05–29.06.2025
Osoba kuratorska
Joanna Synowiec
Fotografie
Alicja Kielan
Strona internetowa
bwa.wroc.pl/dokumentacje-wystaw/atlas-splatanych-opowiesci/
Indeks
BWA Wrocław Irène Mélix Joanna Synowiec Liliana Zeic

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Atlas splątanych opowieści” w BWA Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności