SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 06.12.2022 2 min

Anish Kapoor w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anish Kapoor, „A Blackish Fluid Excavation”, 2018, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022

Wystawa dzieł Anisha Kapoora w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest pierwszym w Polsce pokazem prac jednego z mistrzów współczesnej rzeźby.

Ekspozycja, stanowiąca ogromne wyzwanie logistyczne, prezentowana jest w dwóch przestrzeniach wystawienniczych: dziewięć kamiennych rzeźb znajduje się w Muzeum Rzeźby Współczesnej, zaś trzy prace w Galerii Oranżeria. Wszystkie dzieła zostały starannie wybrane przez rzeźbiarza, co świadczy o jego entuzjazmie dla idei wystawy w Polsce.

Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022
Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022
Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022

Na pokaz w Muzeum Rzeźby Współczesnej składają się enigmatyczne rzeźby w kamieniu. Te potężne, opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane z granitu, marmuru, wapienia oraz onyksu pokazują osobisty język sztuki Kapoora na przestrzeni jego dwudziestopięcioletniej, niezwykle zróżnicowanej i nowatorskiej twórczości. Wyjątkowe dzieła artysty charakteryzują się abstrakcyjnymi, ale zarazem biomorficznymi formami, wyłaniającymi się z kamiennych bloków tak jakby się same stworzyły, a ręka rzeźbiarza pozostaje niewidoczna w zmysłowej cielesności obłych i wijących się powierzchni, które falują, tworząc nabrzmiałe kształty lub wnętrza wypełnione pustką. Te prześwity i próżnie odzwierciedlają stałe zainteresowanie Kapoora tym, co sam opisuje jako stan pustki, a w tych pracach zarówno bryła i brak bryły, obecność i nieobecność znajdują się w poetyckiej koniunkcji. Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę pustki i samotworzącego się obiektu, idąc jeszcze dalej w obszar nawet większej cielesności, ale tutaj wykonane są w materiałach miękkich i plastycznych – wosku, żywicy i zwojach spawanej blachy stalowej. W pracach Past Present Future (2006) i Gethsemane (2013) Kapoor używa niezwykłego odcienia czerwieni, która jest jego znakiem rozpoznawczym. Kolor tych realizacji jest istotą ich brył, tak jak i materiał, który został nim nasączony. Ten intensywny, głęboki i wyjątkowy odcień przywołuje na myśl zarówno skojarzenia malarskie i kulturowe, jak i intymność naszego własnego wnętrza.

Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022
Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022

Układ prezentacji prac Kapoora ukazuje nie tylko dialektykę jaka zachodzi pomiędzy jego różnymi rzeźbiarskimi językami, ale również jego kreatywne wykorzystanie warunków przestrzenno-ekspozycyjnych Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Anish Kapoor urodził się w Bombaju w 1954 roku, od 1973 roku mieszka i pracuje w Londynie, gdzie studiował sztukę. Uważany jest za jednego z najbardziej wpływowych artystów swojej generacji, a międzynarodową sławę przyniosły mu monumentalne rzeźby, z których wiele stało się punktami orientacyjnymi czy symbolami znanymi na całym świecie.

Anish Kapoor, „Past, Present, Future”, 2006, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek Kucharczyk ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022
Anish Kapoor, „Gethsemane”, 2013 (detal), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Jacek ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022
Anish Kapoor, „Gethsemane”, 2013, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, fot. Sophie Baker, ©Anish Kapoor. Wszystkie prawa zastrzeżone, DACS, 2022

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Anish Kapoor
Wystawa
Anish Kapoor
Miejsce
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Czas trwania
1.10.2022 – 12.02.2013
Osoba kuratorska
Dorota Monkiewicz
Fotografie
Jacek Kucharczyk, Sophie Baker
Strona internetowa
rzezba-oronsko.pl/wystawy/anish-kapoor/
Indeks
Anish Kapoor Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku Dorota Monkiewicz

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Anish Kapoor w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności