SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 29.01.2020 3 min

„Anhedonia” Małgorzaty Niedzielko w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Małgorzata Niedzielko, „Nieokreślony dyskomfort”, 1997–2019, stal, torf, fot. Maciej Zaniewski

Anhedonia to stosowany w psychologii i psychiatrii termin oznaczający obniżoną zdolność odczuwania przyjemności i radości. I nie jest pociechą fakt, że towarzyszy jej często zobojętnienie również na emocje negatywne, poczucie ogólnego znieczulenia emocjonalnego. Tracimy radość życia, popadamy w apatię, która izoluje nas obojętnością. Pogłębić ten stan może tragedia osobista albo zwykła zmiana pór roku, jak jesienne zamieranie ogrodu; także nastoje społeczne i polityczne, zmiany klimatyczne, warunki zewnętrzne, na które nie mamy wpływu, a które mają ogromny wpływ na nas.

Ogród to przyjemność sezonowa. Latem może być euforyzujący: oszałamia feeria barw, ciągłe zmiany, zapachy, dźwięki. Zanurzamy się w nim, odpoczywamy, prawie nie zauważamy obumierania roślin, bo na ich miejsce natychmiast pojawiają się nowe – każdorazowe odkrycia, o których od zeszłego roku zdążyliśmy zapomnieć, a które kwitną inaczej, intensywniej. Czerpiemy siłę z pracy, z zanurzania rąk w ziemi, zbieramy plony, odsuwamy od siebie myśl o zbliżającej się zimie. A gdy już przychodzi – widok okrytych przed zimnem róż, bezlistnych drzew, zeschłych bylin, pustych kwietników, nagich podpór pod pnącza utrwala nasz nieokreślony dyskomfort, uczucie smutku i beznadziei. Jak plac zabaw w chłodny deszczowy dzień: opuszczone huśtawki zawsze są smutne. Każdym przypadkowym ruchem komunikują nieadekwatność, niepokój, brak bezpieczeństwa. Perspektywa odrodzenia jest tak odległa – pozostaje puste miejsce po radości. Pielęgnowanie nadziei, myśli o cykliczności egzystencji, o idealnym kole, w którym zamyka się przemienność radości i smutku, nie przychodzi nam łatwo. Im piękniejszy ogród latem, tym smutniejszy zimą, rok za rokiem. Liczymy tygodnie, czekamy, ale nie jest to oczekiwanie ekscytujące, raczej trwanie w rezygnacji, byle do wiosny.

Dom też staje się zimny, choć przecież przytulny przytulnością drewnianych podłóg i starych mebli, kolekcji bibelotów, przetworów i roślin, które wróciły „na zimę”. Urządzony pusty dom wydaje się jednak mniej pusty niż pusty ogród. Przedmioty, w które jest wyposażony, mają w sobie więcej życia. Żółtawe deski przyglądają nam się oczyma sęków, każda para inna. Za życia drzewa sęki były gałęziami, które częściowo rozrosły się w konary, a częściowo wrosły w pień. Podobnie jak blizny, są śladami urazów i uzdrowień, zapisem historii wzrostu drzewa. Po jego ścięciu, po przemianie w drewno, obniżają jego właściwości mechaniczne, ale wprowadzają dodatkowy – wizualny – walor. Drzewo bez sęków praktycznie nie istnieje. Drewno – już tak, poprzez wybór fragmentu, szczególnie gdy w grę wchodzą przedmioty i sprzęty. Nieokreślone formy wyabstrahowane z funkcji i przeznaczenia, ochronione przed zagubieniem, zatrzymane, pozostawione na stole sugerują obecność. Dźwięk, który im towarzyszy, nie jest oczywisty, brzmi syntetycznie, choć jest naturalny; pochodzi z zewnątrz, choć jest głęboko wewnętrzny.

Małgorzata Niedzielko, „Anhedonia”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Odmrażanie emocji” (detal), 2019, zbiór obiektów, dźwięk, audio 01’59”, dzięki uprzejmości Andreas Bick Dispersion in Ice Sheet, 2008, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Puste miejsce po radości”, 2019, stal gładka i zbrojeniowa, torf, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „07.06.2019”, 2019, wideo, 02’08”, pętla, montaż: Krzysztof Raczkowski, audio: Kacper Pawluk, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Nieokreślony dyskomfort”, 1997–2019, stal, torf, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Nieokreślony dyskomfort” (detal), 1997–2019, stal, torf, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Dreszcz”, 2019, wypukłodruk, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Niedzielko, „Dreszcz” (detal), 2019, wypukłodruk, fot. Maciej Zaniewski

Lód rozszerza się i kurczy, pęka pod wpływem napięcia, pokrywa lodowa działa jak ogromna membrana, dźwięczy czy może trzeszczy, czy może skrzypi w szczególny sposób. Jej odgłos przypomina wysokiej próby muzykę elektroniczną. Zimą 2005/2006 Andreas Bick nagrywał i analizował dźwięki zamarzniętego jeziora w okolicach Berlina. Używał w tym celu podwodnych mikrofonów umieszczonych tuż pod pokrywą lodową. Na dźwięk wpływa temperatura powietrza i opady śniegu, ale i tak mamy wrażenie, że największe znaczenie w kształtowaniu brzmienia ma coś kompletnie nieuchwytnego – pozafizycznego.

Małgorzata pochyla się nad rzeczami drobnymi, kolekcjonuje dźwięki, zapachy, formy, wrażenia. Plecie sieć z niedomówień, subtelnych aluzji i wiąże w niej uniwersalia z banalnymi przedmiotami, lekko balansując na krawędzi uczuć.

Monika Szewczyk

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Małgorzata Niedzielko
Wystawa
Anhedonia
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
10.01–13.02.2020
Osoba kuratorska
Monika Szewczyk
Fotografie
Maciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Galeria Arsenał w Białymstoku Małgorzata Niedzielko Monika Szewczyk

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
5
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Anhedonia” Małgorzaty Niedzielko w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności