„Anhedonia” Małgorzaty Niedzielko w Galerii Arsenał w Białymstoku
Anhedonia to stosowany w psychologii i psychiatrii termin oznaczający obniżoną zdolność odczuwania przyjemności i radości. I nie jest pociechą fakt, że towarzyszy jej często zobojętnienie również na emocje negatywne, poczucie ogólnego znieczulenia emocjonalnego. Tracimy radość życia, popadamy w apatię, która izoluje nas obojętnością. Pogłębić ten stan może tragedia osobista albo zwykła zmiana pór roku, jak jesienne zamieranie ogrodu; także nastoje społeczne i polityczne, zmiany klimatyczne, warunki zewnętrzne, na które nie mamy wpływu, a które mają ogromny wpływ na nas.
Ogród to przyjemność sezonowa. Latem może być euforyzujący: oszałamia feeria barw, ciągłe zmiany, zapachy, dźwięki. Zanurzamy się w nim, odpoczywamy, prawie nie zauważamy obumierania roślin, bo na ich miejsce natychmiast pojawiają się nowe – każdorazowe odkrycia, o których od zeszłego roku zdążyliśmy zapomnieć, a które kwitną inaczej, intensywniej. Czerpiemy siłę z pracy, z zanurzania rąk w ziemi, zbieramy plony, odsuwamy od siebie myśl o zbliżającej się zimie. A gdy już przychodzi – widok okrytych przed zimnem róż, bezlistnych drzew, zeschłych bylin, pustych kwietników, nagich podpór pod pnącza utrwala nasz nieokreślony dyskomfort, uczucie smutku i beznadziei. Jak plac zabaw w chłodny deszczowy dzień: opuszczone huśtawki zawsze są smutne. Każdym przypadkowym ruchem komunikują nieadekwatność, niepokój, brak bezpieczeństwa. Perspektywa odrodzenia jest tak odległa – pozostaje puste miejsce po radości. Pielęgnowanie nadziei, myśli o cykliczności egzystencji, o idealnym kole, w którym zamyka się przemienność radości i smutku, nie przychodzi nam łatwo. Im piękniejszy ogród latem, tym smutniejszy zimą, rok za rokiem. Liczymy tygodnie, czekamy, ale nie jest to oczekiwanie ekscytujące, raczej trwanie w rezygnacji, byle do wiosny.
Dom też staje się zimny, choć przecież przytulny przytulnością drewnianych podłóg i starych mebli, kolekcji bibelotów, przetworów i roślin, które wróciły „na zimę”. Urządzony pusty dom wydaje się jednak mniej pusty niż pusty ogród. Przedmioty, w które jest wyposażony, mają w sobie więcej życia. Żółtawe deski przyglądają nam się oczyma sęków, każda para inna. Za życia drzewa sęki były gałęziami, które częściowo rozrosły się w konary, a częściowo wrosły w pień. Podobnie jak blizny, są śladami urazów i uzdrowień, zapisem historii wzrostu drzewa. Po jego ścięciu, po przemianie w drewno, obniżają jego właściwości mechaniczne, ale wprowadzają dodatkowy – wizualny – walor. Drzewo bez sęków praktycznie nie istnieje. Drewno – już tak, poprzez wybór fragmentu, szczególnie gdy w grę wchodzą przedmioty i sprzęty. Nieokreślone formy wyabstrahowane z funkcji i przeznaczenia, ochronione przed zagubieniem, zatrzymane, pozostawione na stole sugerują obecność. Dźwięk, który im towarzyszy, nie jest oczywisty, brzmi syntetycznie, choć jest naturalny; pochodzi z zewnątrz, choć jest głęboko wewnętrzny.
Lód rozszerza się i kurczy, pęka pod wpływem napięcia, pokrywa lodowa działa jak ogromna membrana, dźwięczy czy może trzeszczy, czy może skrzypi w szczególny sposób. Jej odgłos przypomina wysokiej próby muzykę elektroniczną. Zimą 2005/2006 Andreas Bick nagrywał i analizował dźwięki zamarzniętego jeziora w okolicach Berlina. Używał w tym celu podwodnych mikrofonów umieszczonych tuż pod pokrywą lodową. Na dźwięk wpływa temperatura powietrza i opady śniegu, ale i tak mamy wrażenie, że największe znaczenie w kształtowaniu brzmienia ma coś kompletnie nieuchwytnego – pozafizycznego.
Małgorzata pochyla się nad rzeczami drobnymi, kolekcjonuje dźwięki, zapachy, formy, wrażenia. Plecie sieć z niedomówień, subtelnych aluzji i wiąże w niej uniwersalia z banalnymi przedmiotami, lekko balansując na krawędzi uczuć.
Monika Szewczyk
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Małgorzata Niedzielko
- Wystawa
- Anhedonia
- Miejsce
- Galeria Arsenał w Białymstoku
- Czas trwania
- 10.01–13.02.2020
- Osoba kuratorska
- Monika Szewczyk
- Fotografie
- Maciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
- Strona internetowa
- galeria-arsenal.pl