SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.09.2018 3 min

„Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności” w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Angelika Fojtuch, „Re-enactment”, 2018, performance, „Angelika Fojtuch. Warstwy Dziełą Nieobecności”, GGM Gdańsk
W sklepie

O zwrocie performatywnym w polskiej sztuce pisze Karolina Plinta

Dokumentacja artystyczna bywa jednostronna, choć jej przedmiotem był zawsze jakiś autentyczny kontakt, dwustronny dialog, nawiązana relacja, czasami trwalszy związek… osób, ciał, gestów… Bliskość bez retorycznych chwytów, fałszywych tonów, wymuszonych póz, choć często arbitralnie prowokowana, jednak radykalnie szczera i odpowiedzialna.
Twarzą w twarz, uważnie, w skupieniu, bez znieczulenia i bez kompromisów.
Bliskość dziecięco naiwna, a zarazem odarta ze złudzeń i rozpaczliwa. Niekiedy w spazmie, częściej w milczeniu. Dotyka… Choć czasem jedynie muska, to czasem też rani…
Przyleganie życia i sztuki Angeliki Fojtuch jest ścisłe.

Hubert Bilewicz (Katalog. Angelika Fojtuch Transparency, 2013)

Wystawa w Gdańskiej Galerii Miejskiej Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności to przekrojowa, retrospektywna prezentacja twórczości artystki – performerki, obejmująca przestrzeń ostatnich piętnastu lat. Jest to pierwsza w Polsce retrospektywa artystki, druga po wystawie w Mönchengladbach w 2013 roku.

Wątek przewodni ekspozycji stanowi wielowymiarowość sztuki performance, problematyka społecznego i intymnego charakteru postawy twórczej Angeliki Fojtuch, jej niepokorna wrażliwość na otaczającą rzeczywistość oraz podjęta przez artystkę eksperymentalna gra z definicji niedoskonałą formą dokumentacji performance i jej quasi-użytkowego przeznaczenia.

Angelika Fojtuch, od lewej: „co nas dzieli co nas łączy III”, 2014, performance 120`, „Close Stranger”, CSW Gdańsk, „T-shirt”, 2010, artefact z performance „Va banque”
Angelika Fojtuch, „4U”, 2008, performance 50`, „Noce z performance”, BWA Bydgoszcz
Angelika Fojtuch, „Pomnik matki”, 2003, rzeźba, gorzka czekolada, ASP Gdańsk oraz artefakt z performance „Wyprowadzona”, 2014, Pauline Boty i Pop Art, Muzeum Sztuki Łódź
„Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności”, widok wystawy
Angelika Fojtuch, od lewej: „T-shirt”, 2010, artefact z performance „Va banque, Va banque”, 2010, performance 23`, 3th Bienal Internacional de Performance Deformes, Santiago de Chile
„Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności”, widok wystawy

Pokazujemy szesnaście filmów i ok. dziesięć prac wykonanych w różnorodnych technikach. Będą to zarówno dzieła z wczesnego okresu twórczości Fojtuch, jak np. seria performance dokamerowych Mamix, onitoja, lubię bawić się lalą, czy działania w historycznej już dzisiaj Modelarni, na terenie Stoczni Gdańskiej: performance Twoja, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi i Solidarity – akcja, którą artystka pożegnała halę stoczni, dzień przed jej wyburzeniem. Przybliżymy również zapisy performance, które Fojtuch stworzyła w dalekich zakątkach świata, między innymi w Singapurze, Chile czy Republice Dominikańskiej jak i ostatnie jej realizacje związane z założoną przez nią przestrzenią wystawienniczą GATE art zone w Düsseldorf.

Sama artystka tak pisze o swojej wystawie: Osią czytania wystawy są tytułowe warstwy performance, warstwy obecności, warstwy życia, warstwy umierania, następujące po sobie linearnie, które konceptualnie spinam klamrą nieobecności. Nieobecność wynika z doświadczenia absolutnej, ostatecznej formy performance. Performance jest radykalnym, niezawodnie przezroczystym i niezobowiązującym środkiem komunikacji. Ostatnim, który pozostaje, gdy wszystkie inne zawodzą.

Angelika Fojtuch, „Re-enactment”, 2018, performance, „Angelika Fojtuch. Warstwy Dziełą Nieobecności”, GGM Gdańsk
Angelika Fojtuch, „Performance interwencyjny”, 2013, performance 11`, Pigs&Rabbits, PGS Sopot
Angelika Fojtuch, „Portret”, 2012, Modelarnia Gdańsk

Angelika Fojtuch – artystka, performerka, rzeźbiarka, edukatorka, autorka mobilnych projektów międzynarodowej wymiany artystycznej. Kuratorka i inicjatorka GATE art zone – artspace Düsseldorf. Urodziła się 16 grudnia 1978 roku w Gdyni. Studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w 2005 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem, a w latach 2011-2013 pracowała jako nauczyciel akademicki w Katedrze Intermediów. Studia doktorskie realizuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Współzałożycielka warsztatowego forum sztuki performance PORT PERFORMANCE (2006-08). Laureatka Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2003) oraz Wilberz-Stiftung Stypendium Miasta Mönchengladbach (2013). Uczestniczka wielu programów rezydencyjnych i grantowych m.in. Herzl Mirage, The Polish Year in Israel (2007), apollonia Creative Europe Programme of the European Union, Strasbourg (2015), Kulturamt der Landeshauptstadt Düsseldorf (2017-18). Członkini Internationale Künstler Gremium (IKG). Jej prace kolekcjonowane są w polskich oraz zagranicznych instytucjach publicznych i prywatnych m.in. Muzeum Sztuki Łódź, re.act.feminism a performing archive Berlin.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Angelika Fojtuch
Wystawa
Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska 2
Czas trwania
7.09–14.10.2018
Osoba kuratorska
Maria Sasin
Fotografie
Bogna Kociumbas
Strona internetowa
ggm.gda.pl
Indeks
Angelika Fojtuch Gdańska Galeria Miejska Maria Sasin

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Angelika Fojtuch. Warstwy dzieła nieobecności” w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności