SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.10.2022 2 min

„Andrzej Szewczyk (1950-2001). Artysta jest argumentem” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Latający uniwersytet” z kolekcji SIMULART, dzięki Galerii Bielskiej BWA

Andrzej Szewczyk to jedna z najciekawszych osobowości artystycznych powojennej sztuki polskiej: legendarny artysta, malarz, obdarzony niezwykłą wyobraźnią poetycką. Należał do artystów, który uprawiali sztukę czystą, niekomentującą doraźnej rzeczywistości, a wynikającą z egzystencji, z pytań stawianych wobec samego istnienia. Wielką rolę odgrywało w sztuce Szewczyka pismo, pisanie obrazów bliskie tradycji „ikonopisania” i medytacji: prace na papierze, stronice, zwoje, manuskrypty, książki, obrazy-tablice, obrazy-obiekty. Nie widział istotnej różnicy między malowaniem, rysowaniem czy pisaniem.

„Pomniki listów Franza Kafki do Felicji Bauer” i „Nowe woluminy” z kolekcji SIMULART
„Malowidła” z kolekcji Grzegorza Schmidta
„Kolorowanki” z wystawy „Malarstwo jest widoczne”, Galeria Uniwersytecka Cieszyn, 1974
„Andrzej Szewczyk ARTYSTA JEST ARGUMENTEM”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
„Novalis” I „Sophia Kuhn” z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt „Malowideł na lustrach” z kolekcji SIMULART
„Manuskrypty alchemiczne” i rysunek „Chmary Czarnych Żurawi”, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Fotografie z akcji Andrzeja Szewczyka w galerii ALTAIR w Turynie, 1989 r., z kolecji Muzeum Sztuki w Łodzi
„Teksty pistacjowe” z serii „Erotyki” z kolekcji SIMULART

Należał do rodziny Poetów, choć nigdy nie napisał żadnego wiersza. „Od Chlebnikowa po Wittgensteina – mówił – wszystko trzeba było poznawać przez literę”. Ślady wałków malarskich na ścianach, płótnach, papierach były jego pierwszymi powtarzalnymi znakami (literami). Jego pojmowanie wiersza było bliskie poezji konkretystów. Jego rysunki-wiersze mają charakter elementarnego pisma, gdzie podstawowymi znakami tworzącymi wiersz jest często plamka (atramentu lub tuszu) obwiedziona delikatnym konturem. Tą metodą Szewczyk napisał dziesiątki rysunkowych serii, na arkuszach papieru, na wielometrowej długości zwojach-foliałach, na stronicach starych ksiąg. Najbardziej rozpoznawalnym i najważniejszym wątkiem jego twórczości było nawiązanie do pisma, do ksiąg.

Andrzej Szewczyk, „Malowidła”, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
„Czternasta parka” z kolekcji Teresy i Andrzeja Starmaców
„Andrzej Szewczyk ARTYSTA JEST ARGUMENTEM”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
„Andrzej Szewczyk ARTYSTA JEST ARGUMENTEM”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

Z początkiem lat 80.powstały charakterystyczne dla Szewczyka prace ze strużyn kredek, później łupin pistacji i obiekty przestrzenne „zapisywane” lanym ołowiem: stare księgi czy drewniane stelle, ustawiane na podłodze na postumentach usypanych z soli. Tak powstały „Pomniki listów F. Kafki do F. Bauer”, „Bazyliki”, Biblioteki”.

„Andrzej Szewczyk ARTYSTA JEST ARGUMENTEM”, widok wystawy, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
„Malowidła” z kolekcji Grzegorza Schmidta
„Bazylika – Biblioteka”, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi
„Bazylika – Biblioteka”, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Prace Szewczyka są nie tylko zakorzenione w tradycji kulturowej i bogate w symboliczne odniesienia, ale przede wszystkim bogate w sensualne znaczenia użytych materiałów (dąb, ołów, wosk, sól). Wieloznaczność tych prac zbliża je do założonego przez artystę ideału dzieła sztuki nie jako artystycznej kreacji, lecz „lustra, w którym odbija się świat”. Tytuły jego prac ujawniają literackie inspiracje i fascynacje, odniesienia do biografii artystów i poetów, dedykacje (np. „Abelard i Heloiza, „Tristan i Izolda”, „Pijaństwu Malcolma Lowry’ego”).

Krzysztof Morcinek

 

Wystawę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Andrzej Szewczyk
Wystawa
Andrzej Szewczyk (1950-2001). Artysta jest argumentem
Miejsce
Galeria Bielska BWA
Czas trwania
9.09–30.10.2022
Osoba kuratorska
Krzysztof Morcinek
Indeks
Andrzej Szewczyk Galeria Bielska BWA Krzysztof Morcinek

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Andrzej Szewczyk (1950-2001). Artysta jest argumentem” w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności