SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.04.2021 3 min

„And the door was kicked open again” Michała Knychausa i Uli Lucińskiej w galerii Futura

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy

Podobnie jak w przypadku zbiorowej wystawy Listening to Voices, punktem wyjścia dla And the door was kicked open stała się historia rozwoju i upadku przemysłu cukrowego w Europie Środkowej. Temat ten ilustruje dobitnie dynamikę sił i działanie systemów opresji powiązanych z rozwojem przemysłowym, a także radykalne zmiany we własności środków produkcji, jakie dokonały się w Europie drugiej połowy XX w.

Cukrownie, jako jedne z kluczowych zasobów w środkowoeuropejskiej gospodarce, w ciągu kilku dekad zostały w znacznej większości przejęte przez większe spółki z Europy Zachodniej. W celu uzyskania bądź utrzymania monopolu, celowo ograniczały one miejscową produkcję, zamykając fabryki i zamieniając przemysł cukrowniczy w rynek eksportowy.

Przywołując tę historię dziś, widzimy nie tylko, jak rozciąga się ona na inne sektory przemysłu i gałęzie gospodarki – odzwierciedla ona także zmianę systemów ekonomicznych na poziomie globalnym, ewolucję późnych stadiów kapitalizmu, globalizacji oraz nowe strategie i kody kolonizacji. O ile zbiorowa wystawa Listening to Voices bada możliwości odwrócenia bądź zaburzenia biegu historii poprzez dekolonizację naszej przyszłości, tak autonomiczna instalacja Uli Lucińskiej i Michała Knychausa jest raczej interpretacją natury samej Historii, widzianej jako cykl nieodwracalnych i nieskończonych powtórzeń, pozwalających nadziei kiełkować wyłącznie na bazie błędów i zaburzeń w owym cyklu, poprzez indywidualne historie oporu i niezłomności.

Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy

Duet artystów zbudował wewnątrz galerii instalację inspirowaną przemysłową maszynerią, jednak choć ciężkie łuki obejmują i zawężają przestrzeń, metaliczna architektura jest zarazem na swój sposób „kolonizowana” przez elementy organiczne, które zdają się podważać jej solidność i niewzruszoność. Kwiatowe rzeźby ze skóry z odzysku (same będące kolejnym przykładem transformacji materii w ramach procesu konstruowania wystawy) wyrastają z ziemi przebijając solidne blaty stołów (Anitya), kwestionując niepodważalność dominacji technologii za pomocą powolnego, lecz uporczywego instynktownego redystrybuowania sił. Podobne podejście odnajdziemy w cyklu Thistle Mirrors, w którym motyw ostów wycięty został w lustrzanych stalowych powierzchniach wiszących reliefów. „Osty, ze swoimi charakterystycznymi kolczastymi liśćmi, znane są jako jedne z roślin o najlepszych zdolnościach adaptacyjnych, zdolnych przetrwać w trudnych warunkach środowiskowych. I faktycznie, często porastają one postindustrialne tereny i ruiny opustoszałych budynków”, wyjaśniają artyści.

Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy
Michał Knychaus, Ula Lucińska, „And the door was kicked open again”, widok wystawy

Jeśli jednak powolne odzyskiwanie przestrzeni przez organiczne i przypadkowe struktury interpretować można jako potencjalną zmianę materialnej rzeczywistości, metaliczne łuki – jedyny monumentalny element w tej przestrzeni – a także różnego rodzaju lustra zawieszone na każdej ze ścian sugerują, że tocząca się tutaj walka o władzę nie jest krótkotrwała. Łuki powtarzają się według motywu, który wychodzić ma poza ograniczoną przestrzeń galeriim tworząc potencjalnie nieskończony „Pasaż”, z którego nie ma łatwej drogi ucieczki. Historia faktycznie powtarza własne metamorfozy i stadia przejściowe, równoważąc siły tak, że żadna z nich nigdy do końca nie przegrywa, ale i nigdy też z pewnością nie triumfuje.

Caroline Krzyszton

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Michał Knychaus, Ula Lucińska
Wystawa
And the door was kicked open again
Miejsce
Galeria Futura, Praga
Czas trwania
16.01–30.04.2021
Osoba kuratorska
Mira Keratová, Caroline Krzyszton
Fotografie
dzięki uprzejmości galerii Futura
Strona internetowa
futuraprague.com
Indeks
Caroline Krzyszton galeria Futura Michał Knychaus Mira Keratová Ula Lucińska

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„And the door was kicked open again” Michała Knychausa i Uli Lucińskiej w galerii Futura — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności