ALTERNATIVA 2015 „Błędnik codzienności”
ALTERNATIVA 2015 kontynuują i rozwijają idee powzięte na potrzeby dwuletniego projektu Błędnik codzienności. Projekt śledzi wiedzę ukrytą w praktykach dnia powszedniego oraz w formach, które mijamy bez zwrócenia na nie szczególnej uwagi. Naszym celem jest odwrócić tę percepcję. W naszym projekcie forma potoczna przenika lub pochłania artystyczną. To, co powszednie, próbujemy poddać przewartościowaniu, traktując jako źródło wiedzy, która wydawała się nieprzydatna, odkąd całe swoje życie powierzyliśmy ekspertom.
Na program Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych ALTERNATIVA 2015 składają się wystawa Wernakularność z programem performatywnym, wystawa kolektywu HARD-CORE, trzy publikacje książkowe i kontynuacja projektu Otwarty ogród Lendlabor z licznymi wydarzeniami towarzyszącymi. Choć przygotowujemy dwie wystawy, większość zdarzeń towarzyszących pozwala im poniekąd zniknąć w codzienności krzątaniny, przydrożnych znalezisk, w czynnościach jedzenia, chodzenia i ogrodnictwa, dla których w Wertykularności znajdziemy liczne odniesienia. Otwarty Ogród, stworzony w ubiegłym roku od postaw z mieszkańcami okolicznych domów, przy współpracy artystek, studentów architektury i lokalnych entuzjastów botaniki, manifestuje naszą taktykę odzyskiwania przestrzeni dla życia w miejscu, które zdawało się być w stanie rozpadu. Zapraszamy do odwiedzania go i włączania w nasze zabiegi wokół grządek, spotkania i prelekcje. Będziemy zjadać to, co wyhodujemy. Zapoznamy się z działaniami artystek, które głód i karmienie uczyniły swoim obiektem studiów i działań, to stąd będziemy wyruszać na wycieczki, tu będziemy oglądać filmy i spotykać się z naszymi gośćmi.
Wystawa Wertykularność zaplanowana na całe lato aż do końca września jest naszym alfabetem codziennych zjawisk, polem odniesienia, rezerwuarem form i technik. Wertykularny to jeszcze mało powszechnie przyswojone określenie, choć jest związane właśnie z potocznością. Odnosi się do lokalności – jej języka powszedniej komunikacji, ale także lokalnej wiedzy, technologii i lokalnego sposobu obrazowania. Dziś mówimy dla przykładu o architekturze wernakularnej, takiejż fotografii czy projektowaniu wizualnym. Wertykularność wybrana jako temat wystawy głównej przynosi labirynt prac materialnych, wideo, malarskich, rzeźbiarskich i tkanin oraz aktywności artystycznych związanych z obiektami znalezionymi, tworami przyrody, technikami i technologiami codzienności, powszechnymi materiałami i czynnościami. Układa wizualny słownik powszedniego. Pokazuje związek pomiędzy lokalnością i relacyjnością.
Obiektem naszego zainteresowania i namysłu są znaleziska przyrodnicze takie jak rośliny i kamienie czy lokalne barwniki. Estetyka przedmiotów znalezionych i ich zdolność generowania nowych form. Malarska ręka manikiurzystki i talenty anonimowych tkaczy. Interesuje nas wernakularność w obrazie fotograficznym oraz powtarzalność czynności życia codziennego. Odnosimy się także do języka, do tego, co przekładalne i nieprzekładalne w lokalnym kontekście. Dlatego, że być może nieprzekładalne, często uważane za dyskwalifikujący aspekt dzieła w światowym obiegu sztuki jest najsilniejszym generatorem form.
Zaplanowana na sierpień wystawa artystów działających pod nazwą Hard-Core to projekt będący całkowitym przeciwieństwem wystawy kuratorskiej. Stworzona kolektywnie prezentacja to wynik kilkuletniej już pracy nad tym, aby projekty wyłączyć spod władzy idei i powierzyć algorytmowi, który bierze pod uwagę parametry techniczne, wymiary i jest pragmatycznym operatorem obiektów na wystawie. Ten cyfrowy, technologiczny i antykuratorski projekt operuje w rzeczywistości poniekąd równoległej wobec zapobiegliwej, pracowitej i materialnej części tegorocznego festiwalu.
BŁĘDNIK CODZIENNOŚĆI: WERNAKULARNOŚĆ w ślad za siostrzanym projektem Codzienność z ubiegłego roku spina pięcioletnią linię programową Alternativa, tropiącą istotne zjawiska lokalnego kontekstu, do jakich należały praca i czas wolny, uniezwyklenie, materialność, myślenie utopijne czy taktyki życia codziennego. Poświęcona jest formie niezwykłej w swojej zwykłości, zaobserwowanej mimochodem.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Sherko Abbas Abdl-razaq, Lida Abdul, Alice Aycock, Babi Badalov, Ismail Bahri, Ricardo Basbaum, berszmisiak, Olaf Brzeski, Karolina Brzuzan, Rafał Bujnowski, Adelita Husni Bey, Monica Bonvicini, Latifa Echakhch, Harun Farocki, Esther Ferrer, Anton Kats, Daphne Keramidas, Anna Królikiewicz, Julie Luzoir, Małgorzata Markiewicz, Wendelien van Oldenborgh, Agnieszka Polska, Simon Pope, Konrad Pustoła, Tere Recarens, Maciej Salamon, Mierle Laderman Ukeles, Florian Zeyfang, Sylvie Réno, Lisa Enzenhofer, Anna Resch
- Wystawa
- Alternativa 2015 Błędnik codzienności
- Miejsce
- Gdańsk, tereny dawnej Stoczni Gdańskiej
- Czas trwania
- 12.06-30.09.2015
- Osoba kuratorska
- Beatrice Josse, Emily Pethick, Aneta Szyłak
- Strona internetowa
- alternativa.org.pl
- Indeks
- Adelita Husni Bey Agnieszka Polska Alice Aycock Alternativa Aneta Szyłak Anna Królikiewicz Anna Resch Anton Kats Babi Badalov Beatrice Josse berszmisiak Daphne Keramidas Emily Pethick Esther Ferrer Florian Zeyfang Harun Farocki Ismail Bahri Julie Luzoir Karolina Brzuzan Konrad Pustoła Latifa Echakhch Lida Abdul Lisa Enzenhofer Maciej Salamon Małgorzata Markiewicz Mierle Laderman Ukeles Monica Bonvicini Rafał Bujnowski Ricardo Basbaum Sherko Abbas Abdl-razaq Simon Pope Sylvie Réno Tere Recarens Wendelien van Oldenborgh