04.12.2020

„Air Wants to Go” Dominika Lejmana w OP ENHEIM

Dominik Lejman, „Partition (with Maria Colusi)”, fot. Alicja Kielan
„Air Wants to Go” Dominika Lejmana w OP ENHEIM
Dominik Lejman, „Partition (with Maria Colusi)”, fot. Alicja Kielan

Określenie „Air Wants to Go” zostało zapożyczone z wiersza The Chess Player amerykańskiego poety Howarda Altmanna – poematu o opuszczeniu i przemianie człowieka w relacji do świata. To także tytuł jednego z najnowszych dzieł Dominika Lejmana, dyptyku, który sprawia, że wersy Howarda Altmana wydają się zanikać. Podczas wystawy w OP ENHEIM można oglądać pięć złożonych prac autorstwa wielokrotnie nagradzanego polskiego artysty, którym podczas pierwszych trzech wieczorów trwania wystawy, towarzyszyła projekcja na fasadę.

Dominik Lejman, „Leni_s Birds”, fot. Alicja Kielan
Dominik Lejman, „Chess Player”, fot. Alicja Kielan
Dominik Lejman, „Płot”, fot. Alicja Kielan
Dominik Lejman, „Chess Player”, fot. Alicja Kielan
Dominik Lejman, „Not Entitled”, fot. Alicja Kielan
Dominik Lejman, „Air Wants to Go”, widok wystawy, fot. Alicja Kielan
Projekcja pracy Dominika Lejmana „Menora”, fot. Marcin Szczygieł
Dominik Lejman, „Partition (with Maria Colusi)”, fot. Alicja Kielan

Sztuka Dominika Lejmana polega na fenomenologii czasu, totalnie zagmatwanej fenomenologii trwania i powtarzalności. Świat obrazu ujawnia inny świat trwania. W połączeniu abstrakcyjnego malarstwa o geometrycznej strukturze i tymczasowej projekcji wideo, Dominik Lejman wplata do malarstwa narrację – tkaninę i teksty, „płoty” zwątpienia między ujawnieniem a odrzuceniem, uniesieniem a upadkiem, Elizjum a więzieniem. Indywidualna estetyka malarstwa oraz mechanizacja projekcji przywodząca na myśl Marcela Duchampa, umożliwiają przeplatanie tego, co widoczne i tego, co niewidzialne. Duplikacje i podobne do palimpsestu nałożenia, pojawianie się i ukrywanie ciał, upiorne odsłonięcia i przesłony, przenikają tę równie niesamowitą, co fenomenalną sztukę. Z pomocą Samuela Becketta, którego Dominik Lejman jest bratnią duszą, sztukę tę można opisać jako „sztukę uwięzienia”: Odsłanianie bez końca, zasłona po zasłonie, warstwa po warstwie niepełnej transparentności, odkrywanie rzeczy na nowo aż po samo to, co nieodkrywalne, po nicość.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaDominik Lejman
WystawaAir Wants to Go
MiejsceOP ENHEIM, Wrocław
Czas trwania17.10–16.12.2020
Kuratorka / KuratorHubertus v. Amelunxen
Fotografiedzięki uprzejmości OP ENHEIM
Strona internetowaopenheim.org
Indeks

Zobacz też