SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.03.2014 7 min

„Ablucje” Jerzego Beresia i Zbigniewa Warpechowskiego w Sopocie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
 Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. "Droga" 1970, "Cepiarnia" 1970, "Ołtarz kultowy" (2002); "Wyrocznia II" 1967, "Ołtarz miłości" 2008, "Ołtarz spokoju" 2012

Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. „Droga” 1970, „Cepiarnia” 1970, „Ołtarz kultowy” (2002); „Wyrocznia II” 1967, „Ołtarz miłości” 2008, „Ołtarz spokoju” 2012

Wystawa Ablucje dedykowana jest dwóm wybitnym artystom współczesnym o randze międzynarodowej: Jerzemu Beresiowi i Zbigniewowi Warpechowskiemu, prekursorom  sztuki procesualnej i efemerycznej, którzy od końca lat 50. XX wieku wypracowywali całkowicie odrębne linie praktyk, szybko określone przez teoretyków mianem awangardy.

 Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. "Droga" 1970, "Cepiarnia" 1970, "Ołtarz kultowy" (2002); "Wyrocznia II" 1967, "Ołtarz miłości" 2008, "Ołtarz spokoju" 2012

Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. „Droga” 1970, „Cepiarnia” 1970, „Ołtarz kultowy” (2002); „Wyrocznia II” 1967, „Ołtarz miłości” 2008, „Ołtarz spokoju” 2012

 Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. "Droga" 1970, "Cepiarnia" 1970, "Ołtarz kultowy" (2002); "Wyrocznia II" 1967, "Ołtarz miłości" 2008, "Ołtarz spokoju" 2012

Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. „Droga” 1970, „Cepiarnia” 1970, „Ołtarz kultowy” (2002); „Wyrocznia II” 1967, „Ołtarz miłości” 2008, „Ołtarz spokoju” 2012

Elizabeth Jappe w swojej monografii Performance, Ritual, Prozess synonimicznie na okładce umieściła fotografię z akcji z płonącą głową Zbigniewa Warpechowskiego (performance Marsz wykonany w Stuttgarcie w 1984). Wewnątrz narracji książki przypomniała zdjęcie Mszy refleksyjnej (1975) Jerzego Beresia, w której artysta kontynuował swoje doświadczenia z wcześniejszego cyklu Transfiguracji (od 1972). Znamienny pozostaje proces, gdy nagi artysta, otoczony tłumem, jak kapłan i ofiara zarazem,  naprzemiennie odrąbuje plastry drewna  i nanosi ciemną farbą na ciało linie podziałów, jakby składał siebie na Ołtarzu Sztuki.

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

Z dzisiejszej perspektywy, imponujące dokonania zarówno Jerzego Beresia jak i Zbigniewa Warpechowskiego, współtworzące kanon historii sztuki najnowszej  wydają się odsłaniać delikatne nitki wspólnotowe. Jest to wizja sztuki jako istotnej, żywotnej osmozy udzielającej się odbiorcom, sztuka która może stać się  katalizatorem mentalnej i duchowej przemiany, procesem „zanurzenia” w strumieniu sensów i przeżyć, wybijających z codziennej (odbierającej ostrość widzenia) rutyny i obojętności. Ich zdaniem sztuka wzmaga czujność.

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

Termin Ablucje, przylegający do wielu praktyk religijnych świata, wskazuje na migotanie napięć w działaniach Jerzego Beresia oraz Zbigniewa Warpechowskiego, dla których sztuka pozostawała i pozostaje obszarem w dużej mierze czystym i świętym, choć sięgali po rozwiązania niezwykle odważne, niekiedy „obrazoburcze”, nie mieszczące się w potocznym rozumieniu estetyki.  Tytuł ekspozycji Ablucje wskazuje na rytualną potencjalność obecną w ich wielu indywidualnych wystąpieniach, stając się równocześnie metaforą niegasnącej wiary zarówno Jerzego Beresia jak i Zbigniewa Warpechowskiego w sens tworzenia sztuki  i konfrontowania jej na żywo z odbiorcami.

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Ablucje, widok ogólny wystawy

Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, „Ablucje”, widok ogólny wystawy

 Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. "Droga" 1970, "Cepiarnia" 1970, "Ołtarz kultowy" (2002); "Wyrocznia II" 1967, "Ołtarz miłości" 2008, "Ołtarz spokoju" 2012

Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. „Droga” 1970, „Cepiarnia” 1970, „Ołtarz kultowy” (2002); „Wyrocznia II” 1967, „Ołtarz miłości” 2008, „Ołtarz spokoju” 2012

Henryk Elzenberg podkreślał, że życie szczególnie społeczno-polityczne wymusza na człowieku coraz to nowe ustępstwa, i by nie stracić czujności, nie przyzwolić na nadmiernie wiele „zadatki gniewu trzeba nosić w sobie”.  Poprzez swoje trudne, niejednoznaczne, złożone w strukturze wystąpienia, niejednokrotnie wręcz ofiarnicze, zarówno Bereś, jak i Warpechowski podtrzymywali wewnętrzną wiarę, że partycypacja w akcji, performance będzie miała dla odbiorców wymiar katarktyczny, przejaśniający widzenie.

 Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. "Droga" 1970, "Cepiarnia" 1970, "Ołtarz kultowy" (2002); "Wyrocznia II" 1967, "Ołtarz miłości" 2008, "Ołtarz spokoju" 2012

Rzeźby Jerzego Beresia, m.in. „Droga” 1970, „Cepiarnia” 1970, „Ołtarz kultowy” (2002); „Wyrocznia II” 1967, „Ołtarz miłości” 2008, „Ołtarz spokoju” 2012

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski
Wystawa
Ablucje
Miejsce
PGS Sopot
Czas trwania
30.01 – 9.03.2014
Osoba kuratorska
Dorota Grubba-Thiede
Fotografie
Dorota Grubba-Thiede
Strona internetowa
www.pgs.pl
Indeks
Dorota Grubba-Thiede Jerzy Bereś Zbigniew Warpechowski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Ablucje” Jerzego Beresia i Zbigniewa Warpechowskiego w Sopocie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności