„Ablucje” Jerzego Beresia i Zbigniewa Warpechowskiego w Sopocie
Wystawa Ablucje dedykowana jest dwóm wybitnym artystom współczesnym o randze międzynarodowej: Jerzemu Beresiowi i Zbigniewowi Warpechowskiemu, prekursorom sztuki procesualnej i efemerycznej, którzy od końca lat 50. XX wieku wypracowywali całkowicie odrębne linie praktyk, szybko określone przez teoretyków mianem awangardy.
Elizabeth Jappe w swojej monografii Performance, Ritual, Prozess synonimicznie na okładce umieściła fotografię z akcji z płonącą głową Zbigniewa Warpechowskiego (performance Marsz wykonany w Stuttgarcie w 1984). Wewnątrz narracji książki przypomniała zdjęcie Mszy refleksyjnej (1975) Jerzego Beresia, w której artysta kontynuował swoje doświadczenia z wcześniejszego cyklu Transfiguracji (od 1972). Znamienny pozostaje proces, gdy nagi artysta, otoczony tłumem, jak kapłan i ofiara zarazem, naprzemiennie odrąbuje plastry drewna i nanosi ciemną farbą na ciało linie podziałów, jakby składał siebie na Ołtarzu Sztuki.
Z dzisiejszej perspektywy, imponujące dokonania zarówno Jerzego Beresia jak i Zbigniewa Warpechowskiego, współtworzące kanon historii sztuki najnowszej wydają się odsłaniać delikatne nitki wspólnotowe. Jest to wizja sztuki jako istotnej, żywotnej osmozy udzielającej się odbiorcom, sztuka która może stać się katalizatorem mentalnej i duchowej przemiany, procesem „zanurzenia” w strumieniu sensów i przeżyć, wybijających z codziennej (odbierającej ostrość widzenia) rutyny i obojętności. Ich zdaniem sztuka wzmaga czujność.
Termin Ablucje, przylegający do wielu praktyk religijnych świata, wskazuje na migotanie napięć w działaniach Jerzego Beresia oraz Zbigniewa Warpechowskiego, dla których sztuka pozostawała i pozostaje obszarem w dużej mierze czystym i świętym, choć sięgali po rozwiązania niezwykle odważne, niekiedy „obrazoburcze”, nie mieszczące się w potocznym rozumieniu estetyki. Tytuł ekspozycji Ablucje wskazuje na rytualną potencjalność obecną w ich wielu indywidualnych wystąpieniach, stając się równocześnie metaforą niegasnącej wiary zarówno Jerzego Beresia jak i Zbigniewa Warpechowskiego w sens tworzenia sztuki i konfrontowania jej na żywo z odbiorcami.
Henryk Elzenberg podkreślał, że życie szczególnie społeczno-polityczne wymusza na człowieku coraz to nowe ustępstwa, i by nie stracić czujności, nie przyzwolić na nadmiernie wiele „zadatki gniewu trzeba nosić w sobie”. Poprzez swoje trudne, niejednoznaczne, złożone w strukturze wystąpienia, niejednokrotnie wręcz ofiarnicze, zarówno Bereś, jak i Warpechowski podtrzymywali wewnętrzną wiarę, że partycypacja w akcji, performance będzie miała dla odbiorców wymiar katarktyczny, przejaśniający widzenie.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski
- Wystawa
- Ablucje
- Miejsce
- PGS Sopot
- Czas trwania
- 30.01 – 9.03.2014
- Osoba kuratorska
- Dorota Grubba-Thiede
- Fotografie
- Dorota Grubba-Thiede
- Strona internetowa
- www.pgs.pl