SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 28.08.2019 4 min

„A najistotniejszy jest rytm” Stefana Wegnera w Galerii Piekary

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Stefan Wegner,„Kompozycja”, 1962, olej, sznurek, płótno, 66,5 x 90 cm, własność prywatna, Łódź

Galeria Piekary i Fundacja 9/11 Art Space zapraszają na wernisaż monograficznej wystawy artysty awangardowego – Stefana Wegnera, który odegrał niebagatelną rolę w kształtowaniu oblicza polskiej sztuki nowoczesnej. Na wystawie zaplanowano prezentację prac powstałych w latach 30., 40., 50. oraz 60. XX wieku, w różnych technikach malarskich z polskich kolekcji prywatnych. W projekcie przewidziano również dwujęzyczny katalog, będący ważnym merytorycznie uzupełnieniem ekspozycji, z tekstami autorstwa Pauliny Kurc-Maj oraz Józefa Robakowskiego.

Stefan Wegner był malarzem, rysownikiem, grafikiem, dekoratorem wnętrz, ale też teoretykiem sztuki, publicystą i krytykiem, związanym z miastem Łódź. Pełnił funkcję pedagoga – najpierw w gimnazjach, a następnie na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi [Akademii Sztuk Pięknych], gdzie w 1949 roku został rektorem. Jego aktywność na polu sztuki i edukacji jest przykładem działań animujących życie kulturalne w Polsce, zarówno przed, jak i po II wojnie światowej, ale i egzemplifikacją awangardowości.

W latach 1922–1927 odbył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kształcił się w pracowni Władysława Jarockiego, Ignacego Pieńkowskiego, Józefa Pankiewicza i Felicjana Kowarskiego. U tego ostatniego, na Wydziale Malarstwa i Rzeźby, w 1927 roku obronił dyplom. Po ukończeniu studiów przeprowadził się na stałe do Łodzi.

Był współzałożycielem i prezesem Zrzeszenia Artystów Plastyków (po zmianie nazwy: Związek Zawodowy Polskich Artystów Plastyków). Organizacja podjęła się ściągnięcia do Łodzi Karola Hillera i Władysława Strzemińskiego, jak określił to Wegner „ten moment odegrał dla Łodzi kolosalną rolę”. Artysta współtworzył pismo „FORMA”, organ prasowy ZZAP, ukazujący się zazwyczaj raz do roku w latach 1933–1938. Działalność Władysława Strzemińskiego odcisnęła szczególne piętno na twórczości Stefana Wegnera, artyści przyjaźnili się. Warto dodać, że to Wegner po śmierci Strzemińskiego podjął się prac redakcyjnych i doprowadził do wydania Teorii widzenia w 1958 roku.

_DSC7484
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy
_DSC7481
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy
_DSC7466
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy
_DSC7472
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy
_DSC7478
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy
_DSC7479
Stefan Wegner, „A najistotniejszy jest rytm”, widok wystawy

Artysta brał udział w wielu kluczowych dla historii sztuki wystawach, m.in. I, II oraz III Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948, 1957 i 1959). Po II wojnie światowej systematycznie był odsuwany przez władze od pracy pedagogicznej, jednak w 1956 roku powrócił do nauczania w PWSSP, a w grudniu 1959 roku został nadany mu tytuł profesora nadzwyczajnego. W 1961 roku otrzymał wyróżnienie Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości, a w 1965 Honorową Odznakę miasta Łodzi za działalność pedagogiczną. Zmarł 7 maja 1965 roku w Łodzi.

Na wystawie zaplanowano ekspozycję m.in. prac powstałych podczas wakacji spędzonych w Chałupach w 1932 roku wraz z żoną oraz Władysławem Strzemińskim i Katarzyną Kobro, a będących wyrazem teorii o formie wiodącej do konstruowania widoku, nie widzenia. Artysta operuje w nich płynnymi liniami – niby konturem, sugerującym fale lub chmury. Niezwykle plastyczna linia zdaje się nie mieć ani początku, ani końca, przybiera miękkie, obłe, nieregularne, ale rytmiczne formy. Tło stanowią plamy barwne w tonach przygaszonych. Wystawa w Galerii Piekary będzie również okazją do zobaczenia obrazów olejnych z cykli Jezioroi Łodzie namalowanych w 1948 roku podczas pleneru prowadzonego przez Stefana Wegnera w Olsztynie, a utrzymanych w stylistyce nawiązującej do wspomnianych Pejzaży morskich z lat 30. W pracach tych Wegner dalej wykorzystywał efekt płynnie prowadzonej linii i silnie zaakcentowanej plamy barwnej, realizując przy tym badania fizjologii oka, przestrzenności, zasad rządzących widzeniem podczas obserwacji obiektu ruchomego. W 1948 roku artysta wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej prezentując na niej wspomniane prace z cykli Łodzie i Jeziora. Z kolei eksponowane na wystawie Kompozycje pochodzące z lat 50. i 60. obrazują dążenie dowiększej syntezy i wychodzenia poza przedstawieniowość, ku coraz większej abstrakcji. Obrazy z tego czasu charakteryzuje dynamiczna, niemal reliefowa linia z mocnymi akcentami barwnymi na stonowanym tle. Wystawa w Galerii Piekary jest próbą ukazania indywidualnego języka i praktyki twórczej Stefana Wegnera, a jej tytuł odnosi się do jego zainteresowań zagadnieniem rytmu zarówno w samej historii sztuki, jak i w poszukiwaniach artystycznych.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Stefan Wegner
Wystawa
A najistotniejszy jest rytm
Miejsce
Galeria Piekary, Poznań
Czas trwania
19.06–27.09.2019
Fotografie
Z. Gajewski
Strona internetowa
galeria-piekary.com.pl
Indeks
Galeria Piekary Stefan Wegner

Najczęściej czytane

1
Krytyka 01.12.2023

Delfina Jałowik dyrektorką Bunkra Sztuki, czyli w Krakowie bez zmian. Komentarz redakcji

Redakcja
2
Krytyka 24.11.2023

Narrator z kwadratową głową. O twórczości Przemysława Piniaka

Portret Stach Szabłowski
3
Do zobaczenia 24.11.2023

„W oczach mi się tli od nowa” Dominiki Gierszewskiej w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
4
Krytyka 01.12.2023

Proteza Strzemińskiego czy papieros Kobro? O „Radykalnym oku” Andrzeja Turowskiego

Portret Anna Markowska
5
Na Dobry Początek 27.11.2023

27 listopada – 3 grudnia

Redakcja
6
Krytyka 24.11.2023

Chodź, pomaluj mój świat. „Nos w dupie” Karola Radziszewskiego w Galerii Foksal

Portret Rita Müller

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„A najistotniejszy jest rytm” Stefana Wegnera w Galerii Piekary — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności