SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 21.07.2022 2 min

„A deeper fake” Arkadiusza Karapudy w galerii ODA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda

„A deeper fake” to wystawa siedmiu wielkoformatowych prac malarza i dydaktyka warszawskiej ASP Arkadiusza Karapudy. Artysta porusza się w obszarze postprawdy, a jego obrazy używają narzędzi z pola sztuki do zmierzenia się z doświadczeniem bezsilności poznawczej.

widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda

Chociaż informacje są dostępne łatwiej niż kiedykolwiek w historii, ogromnym wyzwaniem jest odróżnienie faktów od ich atrap, zwłaszcza w czasie wojny informacyjnej, gdy podważane są nawet zdjęcia ofiar i dokumentacja zniszczeń. Bezsilność poznawcza jest wzmacniana przez rozwój technologii wykorzystujących głębokie uczenie się sztucznej inteligencji (deepfake) i coraz bardziej realną możliwość zaistnienia fikcyjnych światów. Rosnącą popularnością cieszą się alternatywne teorie i całościowe wizje świata kwestionujące wiedzę naukową. Trudno uwierzyć na słowo, ale też niewiele daje zobaczenie czegoś na własne oczy.

widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda

Arkadiusz Karapuda w swojej konsekwentnej i rozpoznawalnej praktyce posługuje się i obrazem, i słowem. Kadruje fragmenty rzeczywistości i reprodukuje je w sposób niemal fotorealistyczny. Bierze kadry w szerokie obramienia, a w nie wpisuje słowny komentarz do obrazu. Te gesty mogłyby sugerować oświeceniową wiarę w to, że świat da się skatalogować i opisać. Artysta jednak temu przeczy, wywodząc się intelektualnie z myśli dekonstruktywizmu i końca wielkich narracji.

widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda

Obrazy swobodnie nawiązują do kultury wizualnej różnych porządków, łatwo dają się przeczytać przez historię malarstwa iluzjonistycznego, ale obramienia mogą równie dobrze odnosić do iluzji głębi wczesnych komputerów. Płótna wywołują skojarzenia z weneckim renesansem czy malarstwem holenderskim, ale równocześnie przywodzą na myśl demotywatory wymierzone przez firmę Despair (ang. rozpacz) w łatwe kłamstwa późnego kapitalizmu o szczęściu, które można kupić. Malarstwo potrafi być złożoną mistyfikacją, tworzyć fałszywą głębię lub jeszcze głębszy fałsz, ale może przez to staje się oparciem w czasie postprawdy.

Paweł Brylski

widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda
widok wystawy „A deeper fake”, fot. Arkadiusz Karapuda

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Arkadiusz Karapuda
Wystawa
A deeper fake
Miejsce
Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim
Czas trwania
01.07 – 29.07.2022
Osoba kuratorska
Paweł Brylski
Fotografie
Arkadiusz Karapuda
Strona internetowa
odaart.pl/wydarzenie/arkadiusz-karapuda-a-deeper-fake/
Indeks
Arkadiusz Karapuda Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim Paweł Brylski

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„A deeper fake” Arkadiusza Karapudy w galerii ODA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności