SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 09.11.2020 4 min

9-15 listopada

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Liliana Piskorska, Sourcebook nr 26 | Wahlverwandtschaften #2, 2020, fotografia cyfrowa, wymiary zmienne

Witamy w drugim lockdownie, czas wrócić do zwiedzania zza monitora – w większości przypadków, istnieją bowiem galerie, które niczym osada nieugiętych Galów stawiająca opór najeźdźcom znajdują sposoby na pozostanie aktywnymi w trybie analogowym. Galeria Leto na przykład jako „działalność gospodarcza prowadząca sprzedaż detaliczną artykułów nieżywnościowych” wciąż daje możliwość nadrobienia wystawy Wojciecha Ireneusza Sobczyka otwartej w czasie WGW.

Tymczasem galeria Centrala w Poznaniu, korzystając ze sprzyjających warunków lokalowych, najnowszą wystawę Licking War Wounds Andrii Dostlieva i Lii Dostlievy, otwieraną jutro (10.11), prezentować będzie nie tylko online, ale i fizycznie – przez galeryjną witrynę. Tytułowy projekt to realizowana przez dwoje ukraińskich artystów od 2016 roku długofalowa praca na temat traumatycznej, wojennej pamięci. Punktem wyjścia stała się dla niej lampa solna w kształcie czołgu – w słynącym z kopalni soli Bachmucie na wschodzie Ukrainy wzór ten pojawił się w pamiątkarskim sklepie przed kilkoma laty, po wyzwoleniu miasta przez armię ukraińską. Wizualną reprezentacją społecznego przepracowywania wojennej traumy staje się dla artystów proces dosłownego i skrupulatnie dokumentowanego „lizania ran” pod postacią solnego czołgu.

1
Krytyka 22.02.2019

Jeśli stoisz w miejscu, cofasz się. „S.P.A.” Norberta Delmana w Galerii Foksal

Portret Janek Owczarek

Jeszcze dziś (9.11) wystartuje sieciowy projekt Galerii Foksal zatytułowany #LasRzeczy, kuratorowany przez Katarzynę Krysiak i rozpoczęty już w pierwszej, kwietniowej fazie lockdownu. Jego tytuł nawiązuje do szlacheckich kronik domowych, z łacińska zwanych silva rerum, podobnie jak one przyjmując formę dość pojemnego, otwartego zbioru. Projekt będzie więc stale rozrastać się w trudnych do przewidzenia kierunkach, a prezentowane w ramach niego prace, autorstwa m.in. Norberta Delmana, Katyi Shadkovskiej czy Kuby Dąbrowskiego, nie będą połączone żadną narzuconą odgórnie tematyką czy formą – choć siłą rzeczy znaczna część z tych prezentowanych na starcie odnosić się będzie do uniwersalnego doświadczenia przymusowej izolacji.

Andrii Dostliev, Lia Dostlieva, Licking War Wounds, 2016-obecnie, Galeria Centrala

Online można sobie też częściowo zrekompensować ograniczenie wycieczek na tegoroczne międzynarodowe imprezy, jak Biennale Architektury w Tbilisi. W programie jego tegorocznej edycji, organizowanej pod hasłem What do we have in common? znalazł się jeden polski projekt, przygotowany przez dwie młode architektki Annę Nauwaldt i Aleksandrę Zawistowską we współpracy z reporterką i tłumaczką Stasią Budzisz, autorką książki Pokazucha. Na gruzińskich zasadach. Przygotowany przez nie projekt Dostroyka – Completion to ogólnodostępna platforma internetowa odnosząca się do gruzińskiego, ale nieobcego i w polskim kontekście problemu nieistniejącej przestrzeni wspólnej. Cyfrowy model typowego tbiliskiego bloku jest gotowy do “zamieszkania” przez użytkowników i aktualizuje się w czasie rzeczywistym zgodnie z decyzjami kolejnych odwiedzających.

W odpowiedzi na nowe ograniczenia Zachęta rozkręca natomiast program Zachęta online 2.0. Wśród najbliższych propozycji stołecznej instytucji warto zwrócić uwagę na dyskusję Języki radykalnej wrażliwości, która streamowana będzie na Facebooku Zachęty w piątek (13.11). O wpływie języka na rzeczywistość, pogłębianiu za jego sprawą z jednej strony bliskości, a z drugiej podziałów, języku inkluzywnym i języku wykluczającym rozmawiać będą Liliana Piskorska, Margaret Amaka Ohia-Nowak i Agnieszka Róż.

1
Krytyka 25.09.2020

Sprawiedliwy gniew. „Siedzą panny kołem, jastrzębia powieszono” Liliany Piskorskiej w Nośnej

Portret Wiktoria Kozioł

Dzień później (14.11) wrocławski OP ENHEIM zorganizuje debatę online poświęconą Stolpersteine, nazywanych po polsku „kamieniami pamięci”, czyli niewielkim pomnikom ofiar nazizmu wmurowanym w bruk przed ich domami. Ich idea narodziła się stosunkowo niedawno, bo w latach 90., z inicjatywy Guntera Demniga, ale do dziś w całej Europie znalazło się ich już ponad siedemdziesiąt tysięcy. W Polsce koncept ten jeszcze nie zdążył się upowszechnić, nie bez powodu jednak dyskusję z udziałem Ramony Bräu, Mikołaja Grynberga i Anny Makówki-Kwapisiewicz prowadzoną przez Agatę Ganiebną zorganizuje właśnie OP ENHEIM, bowiem zgodnie z planem wkrótce znaleźć się przed nim mają Stolpersteine z nazwiskami żydowskich mieszkańców dawnego Domu Oppenheimów.

Artystom i artystkom przypominamy natomiast o przedłużonym open callu do Relacji Online, organizowanych przez Mazowiecki Instytut Kultury. Proponowane w jego ramach wirtualne i interaktywne projekty powinny oscylować wokół trzech przewodnich haseł, czyli relacji, komunikacji i empatii, a nowy deadline na ich zgłaszanie upływa za tydzień, 16 listopada.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
9-15 listopada — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności