8-14 lutego

Redakcja
Dobrawa Borkała, z cyklu Uziemianie, 2020. Fot. dzięki uprzejmości artystki
8-14 lutego
Dobrawa Borkała, z cyklu Uziemianie, 2020. Fot. dzięki uprzejmości artystki

Bydgoszcz

Po wznowieniu działalności Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy szybko odrabia lockdownowe opóźnienia i nowe wystawy prezentuje tydzień po tygodniu. Jutro (9.02) w bydgoskiej galerii otworzy się solowa wystawa Dobrawy Borkały Poświaty. Znajdą się na niej prace wideo, fotografie, obiekty, a wreszcie zapachy – jako że oddech to dla artystki kluczowa kategoria, którą zajmuje się ona nie tylko na polu sztuk wizualnych, ale również jako psycholożka, terapeutka EMDR i instruktorka metody oddechowej Buteyko.

Kraków

Cricoteka we współpracy z Ośrodkiem Badań nad Awangardą Wydziału Polonistyki UJ wystartowała niedawno z cyklem wykładów online i dyskusji zatytułowanym Ikony Awangardy. Jako że i patron instytucji zajmował się nie tylko sztukami wizualnymi, cykl dotyczyć będzie reprezentantów wielu dziedzin m.in. literatury, muzyki, kina czy teatru. Będą wśród nich zarówno twórcy ikoniczni, jak i mniej rozpoznawalni artyści awangardowi z Europy Środkowej. Do tej drugiej grupy zalicza się Gherasim Luca, pochodzący z Rumunii, choć piszący głównie po francusku poeta i teoretyk surrealistyczny, o którym wykład wygłosi jutro (9.02) Jakub Kornhauser.

„Działy otwarte / Działy zamknięte”, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, widok wystawy

Łódź

Od najbliższego czwartku (11.02) ponownie dostępne będzie dla zwiedzających Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Dzięki temu nadrobić będzie można przede wszystkim jubileuszową wystawę Działy Otwarte / Działy Zamknięte, która otwarta została pierwotnie w terminie na tyle pechowym, że dostępna była jedynie przez niespełna dwa dni. Wystawa bazuje na zbiorach instytucji, proponując refleksję nad jej historią, specyfiką kolekcji i zmieniającą się rolą muzeów z trzech odmiennych perspektyw – kuratora Marcina Różyca oraz artystek Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej i Małgorzaty Markiewicz, zaproszonych do współpracy przez główną kuratorkę muzeum Martę Kowalewską. Ponownie dostępna będzie także Ziemia (P)oddana, przygotowana przez dziecięcy zespół kuratorski w wieku 8-14 lat ekspozycja bazująca na pracach prezentowanych na 16. Międzynarodowym Triennale Tkaniny i opowiadająca o relacji człowieka z naturą oraz naszej odpowiedzialności za przyszłość świata.

Poznań

Po serii większych i mniejszych lockdownów przestrzeń domu staje się dla artystów coraz częstszym tematem, choć wciąż trudno znaleźć kogoś, kto w dziedzinie kreowania niepokojących wnętrzarskich sytuacji wystawienniczych mógłby konkurować z Dominiką Olszowy. Od dziś (8.02) w galerii Skala oglądać można solową wystawę artystki zatytułowaną Snowfake generation, w której Olszowy po raz kolejny kreuje domową przestrzeń, fikcyjne miejsce opuszczone przez młodych dorosłych ruszających w świat, ale wciąż na swój sposób przyciągające i wgryzające się podświadomość.

Słupsk i Ustka

Wyjątkowo napięty program na czas po otwarciu instytucji przygotowała Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, która w tym tygodniu zaprezentuje aż cztery nowe wystawy. Wszystkie otwierać się będą w formie wernisaży online, dzień po dniu, od środy do soboty (9-13.02), a fizycznie udostępnione zostaną w środę i czwartek. Jako pierwsza solowy projekt w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce zaprezentuje Gabriela Siecińska. Escape from reality opowiadać będzie o emocjach, swego rodzaju uzależnieniu od ich przeżywania i powracaniu do momentów, w których odczuwane były po raz pierwszy. Również w swoim oddziale w Ustce BGSW zaprezentuje wystawę Zdzisława Pacholskiego Terra photographica, skupiającą się analizie natury obrazu fotograficznego. Pozostaję tym samym, choć się zmieniłem Bartosza Kokosińskiego w Baszcie Czarownic prezentować będzie prace artysty z ostatnich kilku lat, konsekwentnie poruszające się w obszarze zdekonstruowanego, intermedialnego malarstwa. Bardziej klasyczne obrazy zobaczymy w Galerii Kameralnej w Słupsku, gdzie prezentowana będzie wystawa Przygodność ciała Janiny Janickiej-Grabowskiej. Na jej obrazach pojawiają się sceny z gabinetów lekarskich, sal i bloku operacyjnego, dobrze autorce znanych z autopsji, jako że oprócz malowania od trzech dekad kieruje ona też kliniką chirurgii plastycznej.

Karolina Mełnicka, dzięki uprzejmości galerii Śmierć Człowieka

Warszawa

W Warszawie tydzień otwiera Śmierć Człowieka ze swoją pierwszą w tym roku, dostępną już od dziś (8.02) wystawą alpha 0.3. Zobaczymy na niej prace Karoliny Mełnickiej i Natalii Symonowicz, w obu przypadkach odnoszące się do pamięci, choć zupełnie inaczej pojmowanej. Mełnicka w nowych pracach odnosi się do własnej pamięci dotyczącej przemian zachodzących w miejskiej przestrzeni, w której się wychowała, sposobów zawłaszczania przestrzeni przez tych posiadających kapitał i jej odzyskiwania przez mieszkańców. Symonowicz odnosi się z kolei do pamięci zapisanej w przedmiocie, a konkretnie fotograficznym negatywie, z którym na swój sposób wytwarza pierwotnie nieistniejącą więź poprzez jego degradację i tworzenie nowego obrazu.

W piątek (12.02) na platformie VOD Nowego Teatru odbędzie się premiera choreograficznego spektaklu Salvage w reżyserii Kasi Wolińskiej, z choreografią i tańcem jej samej oraz Hany Umedy oraz akcentem z pola sztuki wizualnych w postaci rzeźby Rafała Dominika. Salvage osadzone będzie w futurystycznej scenerii planetarnych ruin przemierzanych przez grupę ocalałych, próbujących zbudować nową, kolektywną przyszłość.

Ręczna robota (za ścianą). Nowe prace Wojciecha Bąkowskiego w Galerii Stereo Wystawę Wojciecha Bąkowskiego "Wybudzenie z abstrakcji" w Galerii Stereo recenzuje Stach Szabłowski CZYTAJ!

Jeszcze na początku pandemii w ramach rekompensaty za nieotwartą wystawę Wojciecha Bąkowskiego w ramach Friend of a Friend galeria Stereo udostępniała nowe wideo artysty. W końcu jednak doczekamy się i wystawy – w sobotę (13.02) otworzy się solowy pokaz Bąkowskiego w Stereo zatytułowany Księżyc, gwiazda i górne światło.

Poza nowymi wystawami w tym tygodniu pojawi się tez okazja, by zobaczyć ekspozycje, które co prawda przygotowane zostały wiele tygodni, a nawet miesięcy temu, ale do tej pory nie mogły zostać udostępnione publiczności. W Żydowskim Instytucie Historycznym można więc będzie oglądać od jutra (9.02) Gdzie jesteś? Rdz 3,9, wystawę przygotowaną z przy okazji osiemdziesiątej rocznicy zamknięcia getta warszawskiego, kuratorowaną przez Piotra Rypsona i Pawła Śpiewaka. Zamiast opowiadać historię mieszkańców getta poprzez konkretne wydarzenia i daty, skupia się ona na uczuciach i stana emocjonalnych, które im towarzyszyły.

W czwartek (11.02) po równie długim oczekiwaniu otworzy się natomiast solowa wystawa Sławy Harasymowicz w Fundacji Archeologia Fotografii. Zatoka opowiada o wydarzeniach, do których doszło pod koniec II wojny światowej w Zatoce Neustadt nieopodal Lubeki, gdy brytyjscy lotnicy zbombardowali niemieckie statki ewakuujące więźniów obozu koncentracyjnego Neuengamme. Wśród nich znalazł się brat dziadka artystki, Marian Górkiewicz. Harasymowicz prowadzi wokół tych niejasnych wydarzeń prywatne archiwalno-fotograficzne śledztwo, starając się zbadać okoliczności śmierci swojego krewnego.

Artystkom i artystom planującym już letnie eskapady polecamy zainteresować się otwartym właśnie naborem do kolejnej edycji projektu rezydencyjnego Znikając nad Wisłą – nawet jeśli hotele będą znów zamknięte, ugościć was może Elżbieta Jabłońska. W wybudowanym przez nią domku rezydencyjnym położonym nad samą Wisłą, w miejscowości Kozielec nieopodal Bydgoszczy, Fundacja W788 wraz z lubelską Galerią Labirynt organizuje tygodniowe rezydencje dla trojga artystów, na które nabór potrwa jeszcze do 30 kwietnia.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też