NR 38/2023

7-13 grudnia

Redakcja
Cecylia Malik, "Pisia Gągolina", 2020, mat. prasowe Cw | Contemporary Warsaw
7-13 grudnia
Cecylia Malik, "Pisia Gągolina", 2020, mat. prasowe Cw | Contemporary Warsaw

Choć okoliczności nie sprzyjają aktualnie regularnej działalności galeryjnej, wciąż powstają nie tylko nowe wystawy, ale i galerie. W siedzibie Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie – znanego z organizacji Festiwalu Otwarte Miasto – a równolegle także online działalność rozpoczyna dziś nowa przestrzeń wystawiennicza, Galeria Rozdroża. Prezentowane w niej projekty skupiać się będą na przemianach kulturowych, społecznych i politycznych oraz sztuce zaangażowanej społecznie. Premierowa wystawa, dostępna już dla publiczności, nosi tytuł Białoruś 2020. Trauma i śmiech i prezentuje m.in. fotograficzną i graficzną dokumentację tegorocznej obywatelskiej rewolucji w Białorusi.

Niektóre drabinki są większe od innych. Open City 2020 Tegorocznę edycję festiwalu Open City recenzuje Aleksy Wójtowicz CZYTAJ!

Na wielbicieli wystawienniczej odmiany window shopping czeka już w Łodzi ostatnia odsłona cyklu Podróże do miejsc z widokiem na końce światów. Galeria Czynna w Muzeum Sztuki. Przeznaczoną do oglądania z ulicy przez szybę w podcieniach ms1 instalację Wiktorii Walendzik i Jana Baszaka Łagodne, spokojne cieszenie się chwilą obecną tworzą przygotowane przez oboje artystów w odpowiedzi na depresyjną pandemiczną aurę oraz obostrzenia, przez które nie mogli spotkać się bezpośrednio, rzeźby psów – wiernych towarzyszy podczas lockdownu, uosabiające jednocześnie tęsknotę i bezgraniczną miłość.

Wiktoria Walendzik, fot Zuzanna Piontke

Dziś wieczorem (7.12) ruszy dwunasta edycja Coming Outów, czyli konkursu najlepszych dyplomów ASP w Warszawie. Podczas zdalnego wernisażu transmitowanego w formie wideo odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie, a przede wszystkim ogłoszenie wyników konkursu.

Kolejny projekt online zaprezentuje w tym tygodniu wrocławska galeria Entropia. Nie-pełna iluzja Grupy Amen, duetu tworzonego przez wrocławskich artystów Marcina Mierzickiego i Piotra Marcina Stapińskiego, ma być rozpoczynanym jutro (8.12) cyklem „psychoaktywnych interwencji” i realizacji wideo, które udostępniane będą na stronie galerii.

Kumulacja wirtualnych wernisaży czeka nas w najbliższy piątek (11.12). Gdańska Galeria Miejska tego dnia zainauguruje w sieci tegoroczną edycję Gdańskiego Biennale Sztuki. Szósta odsłona szeroko zakrojonego przeglądu trójmiejskiej sceny artystycznej tradycyjnie przybierze formułę konkursową, a zwycięzcy wyłonieni zostaną na zakończenie biennale, w lutym przyszłego roku.

Inna gdańska galeria, Kolonia Artystów, tego samego dnia zaprezentuje online projekt Daniela Maszkowicza Sonic Tree. Związany z Genewą artysta o polskich korzeniach jest równocześnie naukowcem, inżynierem, kuratorem kina niezależnego, kompozytorem i producentem. W Kolonii Artystów przygotował on interaktywną instalację dźwiękową w formie tytułowego drzewa – metaliczną konstrukcję, w której sztuczna sieć neuronowa przetwarzająca dźwięki z mikrofonu kontaktowego oferuje schronienie przy dźwiękach owadów i delikatnego powiewu liści.

Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie zainauguruje z kolei w piątek realizowaną w ramach długofalowego projektu Rzeczy kultowe wystawę Ikony, przygotowaną przez specjalizującą się w sztuce nowych mediów grupę panGenerator. Opowie ona o wpływie rzeczywistości cyfrowej na człowieka, proponując refleksję na ten temat poprzez nabranie dystansu i wyobrażenie sobie naszego świata bez sfery cyfrowej. Jednocześnie artyści dekonstruować będą imaginarium cyfrowych gestów, symboli i artefaktów poprzez jego przeniesienie w fizyczną przestrzeń muzeum.

Po wystawie Piotra Łakomego kolejną ekspozycję w formie dostępnej w sieci dokumentacji zaprezentuje w piątek Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Kuratorowana przez Jagnę Domżalską solowa wystawa Doroty Buczkowskiej Pomiędzy prezentować będzie najnowsze obrazy malarki, zgodnie z tytułem zawieszone pomiędzy konkretnymi miejscami i stanami, łączące abstrakcyjne formy z dyskretnie wprowadzaną figuracją i malarskie gesty z obszarami pustego płótna, odzwierciedlające zmieniające się postrzeganie świata przez artystkę w wyniku choroby stopniowo tracącą wzrok.

Natalia Sienkiewicz, „Ogień”

Toruńska Wozownia tego samego dnia zainauguruje natomiast online solową wystawę Ewy Harabasz, artystki zaczynającej karierę jako konserwatorka zabytków w latach 80., a obecnie związaną z Harvard University Graduate School of Design. Czerwień i fiolet to opowieść Harabasz o przemocy wobec dzieci – choć jej wielkoformatowe rysunki sprawiają wrażenie abstrakcyjnych kompozycji, w rzeczywistości stanowią rodzaj metodycznej dokumentacji zmieniających kolor siniaków, bazującej na archiwach medycznych. Unikając bezpośredniego przedstawiania konkretnych ofiar, artystka koncentruje się przede wszystkim na kwestii społecznej akceptacji i wyparcia ze świadomości tego rodzaju przemocy.

W ten weekend (12-13.12) zobaczymy też ostatnią odsłonę realizowanego przez Sputnik Photos projektu Jak widać, w którym debiutujące fotografki prezentują swoje projekty przygotowane we współpracy z doświadczonymi mentorkami. Ogień Natalii Sienkiewicz, współpracującej z Agnieszką Rayss, to łącząca dokument z kreacją fotograficzna opowieść o radzeniu sobie po pożarze, w którym bohaterowie projektu stracili mieszkanie połączone z pracownią.

Tydzień po swoich 70. urodzinach (wszystkiego najlepszego!) Adam Rzepecki zaprezentuje w krakowskiej Shefter Gallery solową wystawę. Otwierana w sobotę (12.12) Australia będzie projektem site-specific zawieszonym między malarstwem a instalacją, opowiadającym o świecie postawionym na głowie i motywacjach stojących za marzeniami o dalekich krainach, w tym przypadku w postaci tytułowej Australii . Przygotowywany od ponad roku projekt będzie także ściśle związany z układem przestrzennym samej galerii.

Chominowa to nie puste imię. Wokół neonu Adama Rzepeckiego Pracę "Chominowa" Adama Rzepeckiego i jej recepcję komentują m.in. Jan Tomasz Gross, Anda Rottenberg, Joanna Tokarska-Bakir i Łukasz Zaremba CZYTAJ!

Do sieci przeniosą się w tym tygodniu dwa cykliczne przeglądy filmów artystycznych. W piątek (11.12) zobaczymy kolejną odsłonę Arton Review, organizowanego od sześciu lat przez Fundację Arton przeglądu polskich filmów awangardowych i eksperymentalnych oraz prac wideo. Najnowsza edycja poświęcona została kobietom i filmom tworzonym przez nie w latach 70. i 80. Wśród nich znajdą się realizacje m.in. Jolanty Marcolli, Izabelli Gustowskiej, Ewy Partum czy Teresy Tyszkiewicz, a także nawiązujące do prac z epoki nowe realizacje młodszych artystek: Barbary Gryki, Bianki Rolando i Jany Shostak.

W weekend (12-13.12) odbędzie się też w sieci czternasta edycja IN OUT Festiwalu organizowanego przez CSW Łaźnia w Gdańsku. Poświęcony krótkometrażowym filmom eksperymentalnym przegląd oraz spotkania z artystami odbędą transmitowane na facebookowym profilu galerii, a wśród tegorocznych uczestniczek i uczestników znaleźli się m.in. Piotr Wyrzykowski, Laura Grudniewska oraz Karolina Balcer i Iwona Ogrodzka.

O ile okoliczności nie sprzyjają organizowaniu wystaw, nic nie stoi na przeszkodzie, by dyskutować o formatach wystawienniczych. W czwartek i piątek (10-11.12) odbędzie się via Zoom organizowana przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie anglojęzyczna konferencja pod hasłem Exhibiting Polish Art Abroad, 1918-2019: Curators, Festivals, Institutions. W programie znajdzie się m.in. wykład Klary Kemp-Welch, a wśród panelistek i panelistów pojawią się m.in. Karolina Majewska-Guede, Wiktoria Kozioł, Łukasz Białkowski czy Jarosław Lubiak.

Jeśli poszukujecie aktualnie świątecznych prezentów, a przy okazji chcielibyście wesprzeć bezdomne zwierzęta ze Schroniska na Paluchu, polecamy zainteresować się akcją Pet Portrait. W czwartek (10.12) ruszy wystawa online i aukcja grafik, obrazów i fotografii, autorstwa aż stu pięćdziesięciorga twórców, najczęściej nawiązujących do zwierzęcej tematyki, z których dochód w całości zasili konto Fundacji Przyjaciele Palucha.

Ewa Harabasz, bez tytułu (fragment), dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Dzień później (11.12) odbędzie się z kolei pierwsza Aukcja Sztuki Współczesnej organizowana przez nową inicjatywę poświęconą polskiej sztuce nowoczesnej i współczesnej Cw | Contemporary Warsaw. W przyszłym roku powstać ma jej stała siedziba, tymczasem rok obecny Cw zamyka przedświąteczną aukcją, na której znajdą się prace zarówno kilku klasyków, jak Jan Dobkowski, jak i Zuzanny Bartoszek, Jana Eustachego Wolskiego czy Yulii Krivich.

Tymczasem Muzeum Pałacu w Wilanowie ruszyło z projektem gromadzenia społecznego archiwum fotograficznego związanego z królewską rezydencją pod hasłem Pewnego razu w Wilanowie. Osoby zainteresowane dorzuceniem do niego własnej cegiełki mogą przesyłać cyfrowe wersje odbitek z rodzinnych albumów, nawet mocno zniszczonych, które przejdą profesjonalny cyfrowy retusz pod okiem specjalistów z Fundacji Archeologia Fotografii. Jak zadbać o nie fizycznie, będzie można z kolei dowiedzieć się ze środowego (9.12) wykładu online Domowe archiwum fotograficzne – praktyczny przewodnik.

Modernistyczny Dworzec Morski w Gdyni, z którego przez dekady na pokładach transatlantyków udawały się na migrację tysiące Polaków, a w którym dziś mieści się Muzeum Emigracji, obchodzi w tym roku swoje 87. urodziny. Z tej okazji gdyńskie muzeum przygotowało słuchowisko, którego premiera odbędzie się jutro (8.12) na Spotify i YouTubie. Jeszcze jeden wschód słońca w reżyserii Krzysztofa Czeczota, z tekstem Anny Wakulik i m.in. Agnieszką Grochowską oraz Agatą Turkot w obsadzie, rozgrywa się w odległej o dwie dekady przyszłości, w której w efekcie zmian klimatycznych Trójmiasto i Pomorze stają się względnie bezpieczną i stabilną przystanią, do której emigrują m.in. dawni mieszkańcy zatopionej Wenecji.

Nowe słuchowisko zaprezentuje też w czwartek (10.12) Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu w ramach projektu Mickiewicz. Transmisja. Ptaki nocne w reżyserii Marzeny Sadochy sięgają do postaci pasterki Zosi, czyli zjawy Dziewczyny z IV części Dziadów, która w kolejnych dekadach i inscenizacjach mickiewiczowskiego dramatu przyjmowała rozmaite postaci, a zamiast motylka i baranka jej atrybutami stawały się np., jak u Michała Zadary, glany i papieros. Drugą częścią projektu wrocławskiego muzeum będzie też mający premierę tego samego dnia spektakl Zosia w reżyserii Marty Streker, z tekstem Ewy Mikuły, dla którego inspiracją stały się dwie Zosie z utworów poety – ta z Dziadów i ta z Pana Tadeusza.

W najbliższą sobotę (12.12) na platformie VOD Teatru Powszechnego odbędzie się premiera spektaklu Odyseja kosmiczna 2021 w reżyserii Alicji Borkowskiej. Zrealizowany w ramach cyklu Dramaturgie społeczne spektakl rozgrywa się w sytuacji zawieszenia poza ziemską grawitacją i społeczeństwem, w podróży ku nietkniętej ludzką stopą powierzchni Marsa, na której czeka obietnica zaczęcia wszystkiego od nowa, ale i konieczność nauczenia się ponownie tego, jak żyć ze sobą nawzajem.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też