7-13 grudnia
Choć okoliczności nie sprzyjają aktualnie regularnej działalności galeryjnej, wciąż powstają nie tylko nowe wystawy, ale i galerie. W siedzibie Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie – znanego z organizacji Festiwalu Otwarte Miasto – a równolegle także online działalność rozpoczyna dziś nowa przestrzeń wystawiennicza, Galeria Rozdroża. Prezentowane w niej projekty skupiać się będą na przemianach kulturowych, społecznych i politycznych oraz sztuce zaangażowanej społecznie. Premierowa wystawa, dostępna już dla publiczności, nosi tytuł Białoruś 2020. Trauma i śmiech i prezentuje m.in. fotograficzną i graficzną dokumentację tegorocznej obywatelskiej rewolucji w Białorusi.
Na wielbicieli wystawienniczej odmiany window shopping czeka już w Łodzi ostatnia odsłona cyklu Podróże do miejsc z widokiem na końce światów. Galeria Czynna w Muzeum Sztuki. Przeznaczoną do oglądania z ulicy przez szybę w podcieniach ms1 instalację Wiktorii Walendzik i Jana Baszaka Łagodne, spokojne cieszenie się chwilą obecną tworzą przygotowane przez oboje artystów w odpowiedzi na depresyjną pandemiczną aurę oraz obostrzenia, przez które nie mogli spotkać się bezpośrednio, rzeźby psów – wiernych towarzyszy podczas lockdownu, uosabiające jednocześnie tęsknotę i bezgraniczną miłość.
Dziś wieczorem (7.12) ruszy dwunasta edycja Coming Outów, czyli konkursu najlepszych dyplomów ASP w Warszawie. Podczas zdalnego wernisażu transmitowanego w formie wideo odbędzie się oprowadzanie kuratorskie po wystawie, a przede wszystkim ogłoszenie wyników konkursu.
Kolejny projekt online zaprezentuje w tym tygodniu wrocławska galeria Entropia. Nie-pełna iluzja Grupy Amen, duetu tworzonego przez wrocławskich artystów Marcina Mierzickiego i Piotra Marcina Stapińskiego, ma być rozpoczynanym jutro (8.12) cyklem „psychoaktywnych interwencji” i realizacji wideo, które udostępniane będą na stronie galerii.
Kumulacja wirtualnych wernisaży czeka nas w najbliższy piątek (11.12). Gdańska Galeria Miejska tego dnia zainauguruje w sieci tegoroczną edycję Gdańskiego Biennale Sztuki. Szósta odsłona szeroko zakrojonego przeglądu trójmiejskiej sceny artystycznej tradycyjnie przybierze formułę konkursową, a zwycięzcy wyłonieni zostaną na zakończenie biennale, w lutym przyszłego roku.
Inna gdańska galeria, Kolonia Artystów, tego samego dnia zaprezentuje online projekt Daniela Maszkowicza Sonic Tree. Związany z Genewą artysta o polskich korzeniach jest równocześnie naukowcem, inżynierem, kuratorem kina niezależnego, kompozytorem i producentem. W Kolonii Artystów przygotował on interaktywną instalację dźwiękową w formie tytułowego drzewa – metaliczną konstrukcję, w której sztuczna sieć neuronowa przetwarzająca dźwięki z mikrofonu kontaktowego oferuje schronienie przy dźwiękach owadów i delikatnego powiewu liści.
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie zainauguruje z kolei w piątek realizowaną w ramach długofalowego projektu Rzeczy kultowe wystawę Ikony, przygotowaną przez specjalizującą się w sztuce nowych mediów grupę panGenerator. Opowie ona o wpływie rzeczywistości cyfrowej na człowieka, proponując refleksję na ten temat poprzez nabranie dystansu i wyobrażenie sobie naszego świata bez sfery cyfrowej. Jednocześnie artyści dekonstruować będą imaginarium cyfrowych gestów, symboli i artefaktów poprzez jego przeniesienie w fizyczną przestrzeń muzeum.
Po wystawie Piotra Łakomego kolejną ekspozycję w formie dostępnej w sieci dokumentacji zaprezentuje w piątek Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Kuratorowana przez Jagnę Domżalską solowa wystawa Doroty Buczkowskiej Pomiędzy prezentować będzie najnowsze obrazy malarki, zgodnie z tytułem zawieszone pomiędzy konkretnymi miejscami i stanami, łączące abstrakcyjne formy z dyskretnie wprowadzaną figuracją i malarskie gesty z obszarami pustego płótna, odzwierciedlające zmieniające się postrzeganie świata przez artystkę w wyniku choroby stopniowo tracącą wzrok.
Toruńska Wozownia tego samego dnia zainauguruje natomiast online solową wystawę Ewy Harabasz, artystki zaczynającej karierę jako konserwatorka zabytków w latach 80., a obecnie związaną z Harvard University Graduate School of Design. Czerwień i fiolet to opowieść Harabasz o przemocy wobec dzieci – choć jej wielkoformatowe rysunki sprawiają wrażenie abstrakcyjnych kompozycji, w rzeczywistości stanowią rodzaj metodycznej dokumentacji zmieniających kolor siniaków, bazującej na archiwach medycznych. Unikając bezpośredniego przedstawiania konkretnych ofiar, artystka koncentruje się przede wszystkim na kwestii społecznej akceptacji i wyparcia ze świadomości tego rodzaju przemocy.
W ten weekend (12-13.12) zobaczymy też ostatnią odsłonę realizowanego przez Sputnik Photos projektu Jak widać, w którym debiutujące fotografki prezentują swoje projekty przygotowane we współpracy z doświadczonymi mentorkami. Ogień Natalii Sienkiewicz, współpracującej z Agnieszką Rayss, to łącząca dokument z kreacją fotograficzna opowieść o radzeniu sobie po pożarze, w którym bohaterowie projektu stracili mieszkanie połączone z pracownią.
Tydzień po swoich 70. urodzinach (wszystkiego najlepszego!) Adam Rzepecki zaprezentuje w krakowskiej Shefter Gallery solową wystawę. Otwierana w sobotę (12.12) Australia będzie projektem site-specific zawieszonym między malarstwem a instalacją, opowiadającym o świecie postawionym na głowie i motywacjach stojących za marzeniami o dalekich krainach, w tym przypadku w postaci tytułowej Australii . Przygotowywany od ponad roku projekt będzie także ściśle związany z układem przestrzennym samej galerii.
Do sieci przeniosą się w tym tygodniu dwa cykliczne przeglądy filmów artystycznych. W piątek (11.12) zobaczymy kolejną odsłonę Arton Review, organizowanego od sześciu lat przez Fundację Arton przeglądu polskich filmów awangardowych i eksperymentalnych oraz prac wideo. Najnowsza edycja poświęcona została kobietom i filmom tworzonym przez nie w latach 70. i 80. Wśród nich znajdą się realizacje m.in. Jolanty Marcolli, Izabelli Gustowskiej, Ewy Partum czy Teresy Tyszkiewicz, a także nawiązujące do prac z epoki nowe realizacje młodszych artystek: Barbary Gryki, Bianki Rolando i Jany Shostak.
W weekend (12-13.12) odbędzie się też w sieci czternasta edycja IN OUT Festiwalu organizowanego przez CSW Łaźnia w Gdańsku. Poświęcony krótkometrażowym filmom eksperymentalnym przegląd oraz spotkania z artystami odbędą transmitowane na facebookowym profilu galerii, a wśród tegorocznych uczestniczek i uczestników znaleźli się m.in. Piotr Wyrzykowski, Laura Grudniewska oraz Karolina Balcer i Iwona Ogrodzka.
O ile okoliczności nie sprzyjają organizowaniu wystaw, nic nie stoi na przeszkodzie, by dyskutować o formatach wystawienniczych. W czwartek i piątek (10-11.12) odbędzie się via Zoom organizowana przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie anglojęzyczna konferencja pod hasłem Exhibiting Polish Art Abroad, 1918-2019: Curators, Festivals, Institutions. W programie znajdzie się m.in. wykład Klary Kemp-Welch, a wśród panelistek i panelistów pojawią się m.in. Karolina Majewska-Guede, Wiktoria Kozioł, Łukasz Białkowski czy Jarosław Lubiak.
Jeśli poszukujecie aktualnie świątecznych prezentów, a przy okazji chcielibyście wesprzeć bezdomne zwierzęta ze Schroniska na Paluchu, polecamy zainteresować się akcją Pet Portrait. W czwartek (10.12) ruszy wystawa online i aukcja grafik, obrazów i fotografii, autorstwa aż stu pięćdziesięciorga twórców, najczęściej nawiązujących do zwierzęcej tematyki, z których dochód w całości zasili konto Fundacji Przyjaciele Palucha.
Dzień później (11.12) odbędzie się z kolei pierwsza Aukcja Sztuki Współczesnej organizowana przez nową inicjatywę poświęconą polskiej sztuce nowoczesnej i współczesnej Cw | Contemporary Warsaw. W przyszłym roku powstać ma jej stała siedziba, tymczasem rok obecny Cw zamyka przedświąteczną aukcją, na której znajdą się prace zarówno kilku klasyków, jak Jan Dobkowski, jak i Zuzanny Bartoszek, Jana Eustachego Wolskiego czy Yulii Krivich.
Tymczasem Muzeum Pałacu w Wilanowie ruszyło z projektem gromadzenia społecznego archiwum fotograficznego związanego z królewską rezydencją pod hasłem Pewnego razu w Wilanowie. Osoby zainteresowane dorzuceniem do niego własnej cegiełki mogą przesyłać cyfrowe wersje odbitek z rodzinnych albumów, nawet mocno zniszczonych, które przejdą profesjonalny cyfrowy retusz pod okiem specjalistów z Fundacji Archeologia Fotografii. Jak zadbać o nie fizycznie, będzie można z kolei dowiedzieć się ze środowego (9.12) wykładu online Domowe archiwum fotograficzne – praktyczny przewodnik.
Modernistyczny Dworzec Morski w Gdyni, z którego przez dekady na pokładach transatlantyków udawały się na migrację tysiące Polaków, a w którym dziś mieści się Muzeum Emigracji, obchodzi w tym roku swoje 87. urodziny. Z tej okazji gdyńskie muzeum przygotowało słuchowisko, którego premiera odbędzie się jutro (8.12) na Spotify i YouTubie. Jeszcze jeden wschód słońca w reżyserii Krzysztofa Czeczota, z tekstem Anny Wakulik i m.in. Agnieszką Grochowską oraz Agatą Turkot w obsadzie, rozgrywa się w odległej o dwie dekady przyszłości, w której w efekcie zmian klimatycznych Trójmiasto i Pomorze stają się względnie bezpieczną i stabilną przystanią, do której emigrują m.in. dawni mieszkańcy zatopionej Wenecji.
Nowe słuchowisko zaprezentuje też w czwartek (10.12) Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu w ramach projektu Mickiewicz. Transmisja. Ptaki nocne w reżyserii Marzeny Sadochy sięgają do postaci pasterki Zosi, czyli zjawy Dziewczyny z IV części Dziadów, która w kolejnych dekadach i inscenizacjach mickiewiczowskiego dramatu przyjmowała rozmaite postaci, a zamiast motylka i baranka jej atrybutami stawały się np., jak u Michała Zadary, glany i papieros. Drugą częścią projektu wrocławskiego muzeum będzie też mający premierę tego samego dnia spektakl Zosia w reżyserii Marty Streker, z tekstem Ewy Mikuły, dla którego inspiracją stały się dwie Zosie z utworów poety – ta z Dziadów i ta z Pana Tadeusza.
W najbliższą sobotę (12.12) na platformie VOD Teatru Powszechnego odbędzie się premiera spektaklu Odyseja kosmiczna 2021 w reżyserii Alicji Borkowskiej. Zrealizowany w ramach cyklu Dramaturgie społeczne spektakl rozgrywa się w sytuacji zawieszenia poza ziemską grawitacją i społeczeństwem, w podróży ku nietkniętej ludzką stopą powierzchni Marsa, na której czeka obietnica zaczęcia wszystkiego od nowa, ale i konieczność nauczenia się ponownie tego, jak żyć ze sobą nawzajem.