6. Vintage Photo Festival 2020
Tematem przewodnim VI edycji Vintage Photo Festivalu jest „WOLNOŚĆ”. Pierwotnie myśl ta zrodziła się w związku z przypadającą w 2020 roku 100 rocznicą powrotu Bydgoszczy do Polski. Później, z zaskoczenia pojawił się COVID-19 – nie tylko globalny kryzys, ale spory reset dla ludzkości. Wolność, którą braliśmy za pewnik, nagle została nam mocno ograniczona. Byliśmy świadkami „zamknięcia” całych krajów i kontynentów dla przepływów osób, a więc ograniczenia jednej z podwalin globalnej wioski. Ogólnoświatowa pandemia uderzyła nie tylko w wolność przemieszczania się, ale w cały szereg konsumpcyjnych potrzeb człowieka, które są ostatecznym celem każdego biznesu na ziemi i osią funkcjonowania całej gospodarki. Ostatnie miesiące są realną próbą zmierzenia się z wolnością, która wymaga przewartościowania lub zrozumienia jej w nowym świetle. Z tego względu wystawy zaprezentowane w ramach tegorocznej edycji festiwalu poruszą temat WOLNOŚCI w różnych kontekstach, zarówno jako wyzwolenia z niewoli, wolności osobistej, jak i tej związanej z izolacją, fizycznym zamknięciem, spowodowanym przez pandemię COVID-19.
Wolność w dobie powszechnego zamknięcia, zmierzenie się z rodzicielstwem w izolacji będzie tematem przewodnim wystawy prac chilijskiej fotografki Paz Olivares Droguett. Te poetyckie, intymne zdjęcia stały się zapisem życia rodzinnego w czasie pandemii koronawirusa.
Jeszcze inny kontekst dostrzec będzie można w pracach irańskiej fotografki Parisy Aminolahi, które są opartym na kontraście fotograficznym zapisem życia odbywającego się w dwóch skrajnie różnych pod względem geograficznym, jak i społecznym miejsc — Iranie i Holandii. Wolność od ograniczeń, swoboda charakteryzująca życie na emigracji splata się z poczuciem odpowiedzialności za rodziców w Iranie.
Projekt białoruskiej artystki Mashy Svyatogor pt. Wszyscy tańczą! gromadzi prace powstające wokół refleksji artystki na temat ZSRR oraz pojęcia „radziecki”. Prace oparto na fotografiach znalezionych w wielu numerach czasopisma „Sovetskoe Foto”, stanowiącego wizualny materiał rządu radzieckiego i wykorzystywanego przez niego do budowania swojego „ceremonialnego” wizerunku.
Ciekawe jest to, że artystka tworzy własne fotomontaże ręcznie, celowo rezygnując z technologii cyfrowych, a tym samym przywołując metaforę tkaniny historii. Masha dosłownie tnie „tkaninę” – demontuje oficjalne wizerunki i używa ich, by stworzyć własne surrealistyczne, ozdobne obrazy – z największą dbałością o szczegóły.
W kontekście wolności przedstawiona zostanie również wystawa Nici i światło. W fotografiach Marcelo Aragonese możemy znaleźć komentarz do współczesnej sytuacji Chile. Niezadowolenie społeczne wynikające z obecności biedy, słabych warunków życia, problemów klimatycznych spowodowało wybuch protestów Chilijczyków.
Kolejnym artystą, którego prace będą prezentowane jest Maxim Dondyuk. Jego projekt łączący przeszłość i teraźniejszość związany jest z Czarnobylem. Eksploruje on problematykę związaną z pamięcią, terytorium, energią atomową i naturą. Rozpoczęty jako kontemplacja nad pustką, ciszą i porzuceniem, zmienił się w próbę zbadania, odkrycia przeszłości, która istniała na terenie Czarnobyla długo przed katastrofą nuklearną. Stare filmy, albumy rodzinne, pocztówki, listy – przez całe te lata wspomnienia wystawione były na działanie przyrody i promieniowania. Ciekawa refleksja na czasy pandemii, kiedy natura tak bardzo pokazuje, że chce się oczyścić.
Dyrektor festiwalu Katarzyna Gębarowska
Przypisy
Stopka
- Wystawa
- 6. Vintage Photo Festival 2020
- Miejsce
- Bydgoszcz
- Czas trwania
- 18.09–3.10.2020
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Vintage Photo Festival
- Strona internetowa
- vintagephotofestival.com
- Indeks