6–12 września

Redakcja
Karolina Jarzębak, Hurr Durr. Grafika koncepcyjna. Dzięki uprzejmości artystki
6–12 września
Karolina Jarzębak, Hurr Durr. Grafika koncepcyjna. Dzięki uprzejmości artystki

Bydgoszcz

Indywidualna wystawa Elżbiety Jabłońskiej w formie klasycznej retrospektywy z futurologicznym twistem otworzy się w środę (8.09) w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Kuratorowana przez Emilię Orzechowską ekspozycja (nie)dokładnie będzie próbą holistycznego spojrzenia na dorobek związanej z Bydgoszczą artystki, w której prezentacji znanych prac towarzyszyć będą też ich nowe odsłony, dając w ten sposób wgląd zarówno w przeszłość, jak i potencjalną przyszłość jej praktyki. Gościnie na wystawie pojawią się też Marcin Dymiter, Arek Pasożyt, Piotr Pawlak i Karolina Rec.

Dzień później (9.09) rozpocznie się tegoroczna edycja Mózg Festival. Siedemnasta odsłona festiwalu odbędzie się pod hasłem Sztuka jako droga do rozumienia, podkreślającym społeczną rolę sztuki jako narzędzia pozwalającego lepiej zrozumieć otaczający nas świat. Festiwalowy program będzie wielokulturowy i multidyscyplinarny – znajdą się w nim zarówno koncerty czy spotkania, jak i wydarzenia związane ze sztukami wizualnymi, w tym performans Joanny Rajkowskiej i Andrew Dixona czy dźwiękowo-wizualna instalacja Elżbiety Jabłońskiej.

Medium to software, nie hardware. Rozmowa z Natalią Sielewicz Z Natalią Sielewicz rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Gorzów Wielkopolski

Rozwoju kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nie możemy jeszcze na bieżąco śledzić na miejscu, krąży ona jednak po instytucjach poza stolicą. W najbliższy piątek nowe nabytki ze zbiorów MSN będziemy mogli zobaczyć na kuratorowanej przez Natalię Sielewicz wystawie Czy wiesz, że tęcza świeci w ciemnościach? w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Znajdą się wśród nich prezentowane premierowo realizacje Lubainy Himid czy Wojciecha Kucharczyka, a wybór prac składa się na opowieść o pamięci zbiorowej i mechanizmach pisania historii, a jednocześnie najważniejszych problemach współczesności – nierównościach, konfliktach zbrojnych i katastrofie klimatycznej.

Kalisz

Historia współpracy Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego sięga jeszcze czasów ich studiów w Kowalni, a jednym z najnowszych jej rozdziałów są kolaże, które artyści zaczęli wykonywać wspólnie cztery lata temu. Prace powstające z wyciętych fragmentów albumów fotograficznych, anatomicznych i tych ze sztuką dotykają często wątków obecnych w solowych realizacjach obu twórców. Jest wśród nich miejsce zarówno na eksplorowanie form aktu, jak i refleksję o Zagładzie. Najnowsze prace – częściowo powstające już w trakcie wystawy, na oczach publiczności, zobaczymy na otwieranej już dziś (6.09) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu Polskiej Szkole Kolażu.

Eduard Steinberg, Kompozycja, 2006, praca z kolekcji Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Katowice

Po Pokochajmy się Moniki Falkus katowicka Galeria Szara szykuje kolejny malarski pokaz z miłością w roli głównej. Indywidualna wystawa Przemka Czepurko, zatytułowana Najważniejsze to kochać, otworzy się w najbliższy piątek (10.09). Jej bohaterami będą postaci neurotyczne, samotne i pogubione, mężczyźni dalecy od posągowych herosów. Sięgając po komizm i absurd artysta proponuje alternatywę dla tradycyjnego modelu męskości – postawę opartą na delikatności, świadomym namyśle, wzruszeniu i dowcipie.

Tego samego dnia (10.09) w katowickim BWA otworzy się Język geometrii. Trwałość sztuki – kolejny kuratorski projekt Bożeny Kowalskiej, niezmordowanej w wieloletnim badaniu pola abstrakcji geometrycznej. Zobaczymy na niej prace ponad pięćdziesięciorga artystek i artystów z kilku kontynentów, odnoszące się na różne sposoby do tytułowego hasła trwałości sztuki. Wystawa jest także rodzajem podsumowania Międzynarodowych Plenerów dla Artystów Posługujących się Językiem Geometrii, imprezy odbywającej się regularnie od wczesnych lat 80.

Również w piątek (10.09) w pobliskim Rodzie Sztuki otworzy się wystawa Kamila Łaty i Weroniki Jarzyny. Na prezentowanym w przestrzeni Galerii+ Drżeniu zobaczymy malarskie obiekty Łaty, autoteliczne, eksponujące sam proces ich powstawania i uciekające od jakichkolwiek elementów narracyjnych oraz utrzymane w zbliżonym duchu prace Jarzyny, odwołujące się do techniki pisania automatycznego i będące zapisem ruchów ciała artystki.

Jezu, strasznie bym to chciała mieć w swoich rękach. Rozmowa z Karoliną Jarzębak Z Karoliną Jarzębak rozmawia Anna Batko CZYTAJ!

Kraków

Rusza nowy program wystawienniczy Cricoteki pod hasłem Cloakroom, który ma być próbą poszukiwania niekoniecznie oczywistych powiązań sztuki współczesnej z dorobkiem Tadeusza Kantora. W jego ramach zobaczymy więc prace nie tylko twórców powiązanych bezpośrednio z Kantorem, ale i najmłodszego pokolenia artystów i artystek. Pierwsza z wystaw w ramach cyklu otworzy się w ten piątek (10.09). W Hurr durr Karolina Jarzębak na swój sposób ożywia kantorowską kategorię „przedmiotów najniższej rangi”, którymi w jej ujęciu i we współczesnych realiach stają się niedizajnerskie i nieinstagramowe estetyki, śmieszno-smutne memy i fragmenty internetowych kłótni.

Po kilku prezentacjach zainaugurowanego już przed kilkoma laty, a niedawno doprowadzonego do finiszu Tańca motocykli, Barbara Gryka powraca z zupełnie nowym projektem, który zaprezentuje na otwieranej w sobotę (11.09) wystawie w krakowskiej Galerii Szara Kamienica. Lalki to kolejny projekt artystki powstały na bazie spotkań i rozmów z konkretną społecznością, którą tym razem stanowiły członkinie koła gospodyń wiejskich w jednej z miejscowości na Lubelszczyźnie. Artystka zebrała ich wypowiedzi na temat życia, codzienności, macierzyństwa i bycia kobietą w dzisiejszych wiejskich realiach w filmie stworzonym we współpracy z kompozytorem Rafałem Rozmusem. Sobotniemu wernisażowi towarzyszyć będzie także performans Waldemara Tatarczuka i Filipa Kijowskiego.

Barbara Gryka, Lalki, dzięki uprzejmości Galerii Szara Kamienica

Lublin

W kwestii praw kobiet w ciągu ostatnich trzydziestu kilku lat przeszliśmy długą drogę, nie zawsze niestety ku lepszemu. Co z kolei zmieniło się w sztuce artystek opowiadających o społecznych, kulturowych i mentalnych uwarunkowaniach, w jakich funkcjonują kobiety, przekonamy się na otwieranej w piątek (10.09) wystawie Wieża Bab² w lubelskiej Galerii Białej. Kuratorowana przez kierującą galerią od kilku dekad Annę Nawrot ekspozycja jest kontynuacją wystawy sprzed ponad trzydziestu lat, podejmującej podobną tematykę w diametralnie odmiennych warunkach, jeszcze w okresie późnego PRL-u. Zobaczymy na niej prace m.in. Ewy Zarzyckiej, Ewy Ciepielewskiej, Basi Bańdy czy Marty Szulc.

Poznań

Indywidualna wystawa związanej z poznańskim Uniwersytetem Artystycznym Kamili Kobierzyńskiej zatytułowana Sehnsucht /ˈzeːnzʊxt/ otworzy się w sobotę (11.09) w Galerii Rodríguez. Sięgając do pojęcia tytułowej tęsknoty, Kobierzyńska podejmuje temat pamięci, a właściwie postpamięci kilku pokoleń, stawia pytania o własną tożsamość osadzone w doświadczeniu teraźniejszości i poszukiwaniu swoich korzeni. Na wystawie zobaczymy prace premierowe oraz te powstałe w ramach podejmującego temat transmisji traumy doktoratu artystki.

Przemyśl

Trzecia edycja projektu Centrum światów jest tutaj wystartuje w Przemyślu w najbliższy czwartek (9.09). Punktem wyjścia jest dlań samo miasto, leżące przy granicy polsko-ukraińskiej, a w XIX i na początku XX wieku rozwijające się jako mniejszy ośrodek pomiędzy dwoma centrami kulturalnego życia, czyli Krakowem i Lwowem. Międzynarodowy projekt kuratorowany przez Jadwigę Sawicką, Lilianę Kalinowską, Pawła Korbusa i Tomasza Pudłockiego odnosi się zarówno do historii, jak i przede wszystkim współczesnych realiów, także elementów problematycznych – braku perspektyw, pustoszenia miasta, nieufności w stosunku do ukraińskich sąsiadów. Wszystkie te wątki splatają się w temacie przewodnim tegorocznej edycji, którą są pomniki i pamiątki.

Szczecin

Indywidualna wystawa Ryszarda Góreckiego, kolejna po serii prezentacji w Zielonej Górze, Bielsku-Białej czy Toruniu, otworzy się w piątek (10.09) w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Na Pizza Soldiers zobaczymy prace z ostatnich dwudziestu pięciu lat, przede wszystkim pochodzące z tytułowego cyklu, jednego z najbardziej rozbudowanych w karierze Góreckiego. W kolażowej armii żołnierzy wyciętych z pudełek po pizzy pojawiają się charakterystyczne dla dorobku artysty rozwiązania i tematy – montaż i twórczy recykling oraz gorzko-ironiczny komentarz do realiów współczesnego globalnego kapitalizmu.

Ziemie niepotrzebnie odzyskane. Rozmowa z Andrzejem Pawełczykiem Z Andrzejem Pawełczykiem rozmawia Daria Grabowska CZYTAJ!

Świnoujście

Solową wystawę Marty Jamróg zaprezentuje w sobotę Galeria Sztuki Współczesnej ms44 w Świnoujściu. Perspektywa Odwrócona Marty Jamróg lub wszyscy moi chłopcy nad moim grobem zbierać będzie prace z ostatnich kilku lat, w których artystka podejmuje próbę dotarcia do praźródeł obrazowania, związanych z magiczną i sakralną, a nie jedynie estetyczną funkcją obrazu. Jednocześnie artystka nie oddaje się eskapizmowi w oderwaniu od obecnych realiów, lecz obok prastarych archetypów przywołuje elementy współczesnej popkultury. Na wystawie w Świnoujściu zobaczymy obrazy, obiekty malarskie i rysunkowe, fotografie oraz powstały specjalnie na tę okazję, wykonany na jednej ze ścian galerii mural.

Roman Cieślewicz, Mona Tse-Tung, offset, 1977, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Toruń

W Galerii Sztuki Wozownia zamiast tradycyjnego potrójnego rozdania wystawienniczego zobaczymy w ten piątek (10.09) tylko jeden, za to monumentalny nowy projekt – jubileuszową, dziesiątą edycję Międzynarodowego Triennale Grafiki „Kolor w Grafice”. To najstarsze cykliczne wydarzenie odbywające się w toruńskiej galerii, z korzeniami sięgającymi początku lat 80. Jak zwykle głównym celem imprezy jest prezentacja najnowszych zjawisk z graficznej niszy, czemu tym razem sprzyja rezygnacja z konkretnego tematu przewodniego i otwarcie na wszelkie możliwe postacie prac graficznych z użyciem koloru. Obok prac młodych twórców na jubileuszowej wystawie zobaczymy również realizacje klasyków z lat 70. i 80.

Wrocław

Dla Karola Palczaka trwa intensywny sezon wystawienniczy. Tuż po tarnowskim wernisażu drugiej odsłony Tym, co teraz widzę malarz z Krzywczy zaprezentuje solową wystawę we wrocławskiej mia ART GALLERY. Kuratorowany przez Bogusława Deptułę Ogień i śnieg koncentrować się będzie na traktowanym przez artystę z dużą powagą i uważnością pejzażu podkarpackiej wsi, w którym od czasu do czasu pojawiają się elementy niespodziewane i niepokojące, nieprzewidywalne działania żywiołów naturalnych i żywiołu ludzkiego.

Internet

Do 30 września trwa nabór prac do konkursu Zaprojektuj Europę od nowa – Nowy Europejski Bauhaus, skierowanego do studentek i studentów uczelni artystycznych. Zadaniem uczestników i uczestniczek jest zaprojektowanie plakatu prezentującego kierunek, w którym podążać powinna Europa, nawiązując do idei zrównoważonego rozwoju i uwzględniając aspekt włączenia społecznego. W konkursowym jury znalazły się m.in. Joanna Mytkowska, Katarzyna Kasia czy Joanna Rajkowska, a jego wyniki ogłoszone zostaną w październiku.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też