6-12 kwietnia

Redakcja
Fot. Mateusz Pawlukiewicz, dzięki uprzejmości Społecznego Centrum Fotografii Chłodna 20
6-12 kwietnia
Fot. Mateusz Pawlukiewicz, dzięki uprzejmości Społecznego Centrum Fotografii Chłodna 20

W okresie wielkanocnym nie będziemy narzekać na nudę, jako że propozycje wydarzeń online nadal mnożą się jak króliki. W ostatnich dniach przybyło przede wszystkim ofert filmowych. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z festiwalem Millennium Docs Against Gravity startuje z cyklem pokazów filmowych online pod szyldem Kino MSN. Pokazy towarzyszyć będą wystawie Wiek półcienia aż do jej otwarcia i korespondować z podejmowanymi na niej tematami. Jako pierwsze w dniu premiery udostępnione zostały prace w sam raz na czas, w którym zakazano wycieczek do lasu: Las Pawła Althamera i Był sobie las Luca Jacqueta. Kolejne propozycje publikowane będą w każdy kolejny czwartek.

CSW Zamek Ujazdowski także stawia na filmy. Na swoich mediach społecznościowych zamek udostępniać będzie wideo ze swojej kolekcji, zaczynając od opublikowanych w ostatni weekend Filmów z domu Mateusza Sadowskiego. Zamkowe kino także działa w trybie sieciowym. Oprócz rekomendacji eksperymentalnych filmów dostępnych za darmo z legalnych źródeł, oferuje ono specjalną ofertę trzymiesięcznego dostępu do platformy Mubi, na której dostępnych jest mnóstwo niezależnych, arthouse’owych produkcji i kina festiwalowego, którego próżno szukać w największych serwisach streamingowych.

Kamradi z Prahy. FOAF Praga Praską edycję Friend of a Friend recenzuje Piotr Sikora CZYTAJ!

Galeria Stereo od ostatniej soboty miała z kolei w ramach kolejnej edycji Friend of a Friend prezentować wystawę Wojciecha Bąkowskiego i Win McCarthy zorganizowaną we współpracy z nowojorską galerią Lomex. Na otarcie łez po wystawie, której nie ma, galeria udostępniła premierowo pracę Bąkowskiego Czasy.

BWA Wrocław szykowało się natomiast do otwarcia wystawy 13. Konkursu Gepperta. Póki co galeria proponuje wirtualne zwiedzania w towarzystwie różnych przewodników i publikować będzie kwestionariusze z odpowiedziami uczestników konkursu na pytania zadane przez zespół kuratorski. Jutro (7.04) wieczorem na facebookowym profilu wrocławskiego BWA transmitowany będzie natomiast set dźwiękowy Wojtka Furmaniaka zapowiadający wystawę Czy widzicie tę całą historię? Czy widzicie cokolwiek? w galerii SIC! BWA Wrocław.

Z tematem pandemii i jej możliwych konsekwencji postanowiło zmierzyć się bezpośrednio Biennale Warszawa, wytaczając przy tej okazji potężny dyskursywny arsenał. W ramach cyklu COVID-19. Jaki świat po pandemii? publikowane będą teksty takich autorek i autorów jak Jan Sowa, Jonas Staal czy Agata i Zuzanna Dziuban, podejmujące temat z perspektywy politycznej, ekonomicznej czy ekologicznej.

Gwoździe do trumny. 12. Konkurs Gepperta Poprzednią edycję Konkursu Gepperta recenzuje Karolina Plinta CZYTAJ!

Jeśli chwilo nabierzecie chęci by odpocząć od czytania kolejnych tekstów o pandemii i będziecie woleli posłuchać znanej i lubianej klasyki czytanej przez innych, w sukurs przychodzi Muzeum Sztuki w Łodzi z nowym cyklem słuchowisk Czytanki. Zainauguruje go w środę (8.04) czytanie fragmentu książki Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa przez Michała Liberę, w kolejnych tygodniach usłyszymy m.in. Wojciecha Bąkowskiego czytającego Teorię widzenia Strzemińskiego i Dominikę Olszowy czytającą teksty Debory Vogel.

Periodyk najgorszy

Miłośnikom krzyżówek polecamy natomiast specjalny numer Periodyku najgorszego wydawanego przez Marynę Tomaszewską, który ukazał się przy okazji kwarantanny. Znajdziecie w nim 30 stron krzyżówek, przygotowanych przez takie osobistości jak Joanna Warsza, Hanka Podraza, Anna Mituś czy Marcin Polak.

Salon Akademii zaprasza z kolei do włączenia się we wspólną akcję artystyczną w kręgu stołecznej ASP pod hasłem Pocztówka z domu. Jej uczestnicy przygotować mają dwustronne prace w formacie A5 nawiązujące formatem do klasycznych pocztówek i kartek okolicznościowych, które zostaną zaprezentowane w ogólnodostępnej galerii na stronie Salonu Akademii. Deadline na prace pozostaje dość płynny – do końca okresu izolacji.

Z myślą o odległym czasie po kwarantannie zgłaszać się można natomiast do kolejnej edycji programu rezydencyjnego Performatywny magazyn w Muzeum Śląskim. Motywem przewodnim jego czwartej edycji jest hasło Energia, technologie, szanse na przetrwanie, krążące wokół współczesnych stechnicyzowanych ekosystemów i kurczących się zasobów energii. Zgłoszenia nadsyłać można do 17 kwietnia.

Nadal nie barak też propozycji wystaw możliwych do wirtualnego zwiedzania. Zza monitora, za to w towarzystwie Rafała Milacha, możecie więc przespacerować się po wystawie No.8 w Społecznym Centrum Fotografii. Jest to prezentacja absolwentów Programu Mentorskiego Sputnik Photos, która przy całej różnorodności wątków w nowym kontekście staje się przede wszystkim „studium ruchu”, dokumentacją świata sprzed aktualnie trwającej zmiany.

Toruńskie CSW Znaki Czasu planowało z kolei zaprezentować w najbliższym czasie monumentalną wystawę współczesnej sztuki ukraińskiej Sztuczny ból. Współczesna sztuka Ukrainy. W ramach zapowiedzi udostępniony został póki co film z przygotowań do wystawy wraz z komentarzem kuratorów. Wśród wystaw możliwych do zdalnego nadrobienia w formie wirtualnych spacerów polecamy też trzy historyczne propozycje Centrum Kultury Zamek w Poznaniu: wystawy Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst, Mistrz Ilustracji: Janusz GrabiańskiNieznany Impresjonizm. Manet, Pissarro i im współcześni.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też