5–11 marca
Gdańsk
Kilka lat temu Honorata Martin opowiadała po raz pierwszy o chęci zorganizowania wystawy jej tragicznie zmarłej przyjaciółki Emilii Bartkowskiej, rysowniczki, ilustratorki i malarki. Plan ten wkrótce się zmaterializuje – w piątek (9.03) w Gdańskiej Galerii Miejskiej otworzy się kuratorowana przez Martin i Emilię Orzechowską wystawa Bartkowskiej Na jagody. Punktem wyjścia była dla niej wydana w 1903 roku książka Marii Konopnickiej o tym samym tytule. Ekspozycji w GGM towarzyszyć będzie także wydanie książki z tekstem Konopnickiej i ostatnimi ilustracjami Bartkowskiej.
Tego samego dnia otworzy się wystawa Opatrzenie Dominika Lejmana w CSW Łaźnia. Wbrew tytułowi prace Lejmana akurat w Gdańsku nie zdążyły się jeszcze opatrzyć – będzie to jego pierwsza retrospektywa w tym mieście. W Łaźni pokazane zostaną prace z ostaniej dekady, wśród nich między innymi pokazywany w zeszłym roku w Poznaniu Płot, projekt przygotowany pierwotnie jako propozycja konkursowa do polskiego pawilonu na biennale w Wenecji. Wśród starszych realizacji znajdzie się także miejsce na premierową pracę, powstały z myślą o gdańskim pokazie fresk wideo zatytułowany Równia pochyła.
W międzyczasie w Łaźni trwa również nabór projektów do dwunastej odsłony Festiwalu In Out, przeznaczonego dla artystów wizualnych i filmowców. Prace wideo, dokumenty czy animacje nadsyłać można do 25 marca. W tym roku powinny one być związane z hasłem przewodnim taniec/obraz.
Gorzów Wielkopolski
W czasie gdy wykładający malarstwo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu Lejman otwierał będzie swoją wystawę w Trójmieście, studenci innego poznańskiego profesora, Piotra Wołyńskiego z III Pracowni Fotografii UAP, prezentować będą swoje prace w Gorzowie Wielkopolskim. W piątek otworzy się w Miejskim Ośrodku Sztuki wystawa Palcem w oko, skupiona na eksperymentach z fotograficznym medium i poszerzaniu jego granic przez technologie cyfrowe w wykonaniu poznańskich studentów.
Katowice
W czwartek w Rondzie Sztuki otworzy się kuratorowana przez Andrzeja Tobisa wystawa Przemysława Jeżmirskiego, doktoranta katowickiej ASP, o wyjątkowo długim i barwnym tytule Chcę, abyś podczas wizyty u znajomych chwycił mnie za rękę i zabrał do innego pokoju, bo czujesz, że już e możesz wytrzymać i musisz kochać się ze mną tu i teraz. Chcę powstrzymywać jęki, próbować być cicho, bo ktoś nas może usłyszeć. Choć ciężko byłoby się tego na jego przykładzie domyślić, wystawa opierać się będzie na słynnym tekście Władimira Proppa analizującym strukturę baśni ludowych. Do badań rosyjskiego formalisty nawiązywać będzie 11 tworzących uporządkowany ciąg instalacji Jeżmirskiego.
Kraków
Do Henryka po odrobinie współczesnej klasyki w postaci wystawy Pawła Susida wracają krakowscy nowi formaliści, ty razem w osobie Bartłomieja Węgrzyna. Kuratorowana przez Agnieszkę Jankowską-Marzec wystawa tego artysty You are not in Kansas anymore otworzy się w najbliższy piątek (9.03). Zaczerpnięty z Czarnoksiężnika z krainy Oz tytuł sugeruje co prawda, mówiąc coachingowym językiem, wychodzenie ze strefy komfortu, choć rzeźby Węgrzyna należą raczej do tych sprawiających wizualną satysfakcję. Artysta czerpie między innymi ze współczesnego dizajnu i futurologicznych wystaw z lat 60. i 70. ubiegłego stulecia, skupiając się przede wszystkim na właściwościach używanych przez siebie materiałów i zestawieniach kolorów, przy okazji poddając analizie warsztat współczesnego rzeźbiarza.
Lublin
Niedawno w Labiryncie otworzyła się druga odsłona Akcji Lublin!, poświeconej klasykom polskiego performansu. W tym roku uzupełniono ją o prace studentów Pracowni Działań Przestrzennych prowadzonej przez Mirosława Bałkę i Zuzę Golińską. W najbliższy piątek (9.03) studenci PDP ponownie skonfrontują się z nestorami rodzimego performansu, tym razem nie umownie, z ekranów wywieszonych w galerii telewizorów, a dosłownie, wykonując performansy wchodzące w dialog z dokonaniami starszych kolegów po fachu.
Łódź
Jednym z podstawowych surowców w naszym świecie jest ropa naftowa. Używana jest nie tylko w samochodach, przynajmniej w naszym zakątku Europy, w którym większość społeczeństwa nie wozi się jeszcze Teslami, jej pochodne spotkamy również w kosmetykach i lekarstwach, a biorąc pod uwagę, że plastik jest polimerem powstałym na bazie ropy, otacza nas praktycznie zewsząd. Wokół ropy, powstałej z rozkładu organizmów zamieszkujących wieki temu naszą planetę substancji traktowanej jako „pośrednicza i mediatorka” między życiem a śmiercią krążyć będzie wystawa Sandry Sygur w galerii W Y w Łodzi, otwierana w piątek (9.03). Wernisaż Ropy uzupełni również koncert Skinny Girls, jednoosobowego projektu Macieja Sławskiego.
Olsztyn
Podwójny wernisaż szykuje się w czwartek (8.03) w olsztyńskim BWA. Wystawa Moniki Drożyńskiej Świat został stworzony w Olsztynie kuratorowana przez Sarmena Beglariana prezentować będzie przede wszystkim charakterystyczne dla artystki prace hafciarskie, ale także dokumentujące jej performanse filmy. Jej centralnym elementem będzie powstała na miejscu praca stworzona w ramach warsztatów z dziećmi zorganizowanych przez galerię we współpracy z Olsztyńskim Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym. Tego samego dnia otworzy się też wystawa Urszuli Kluz-Knopek pod tytułem Zmierzch, zapowiadana jako „opowieść o namiętności z Nibylandią w tle”.
Szczecin
W tegorocznym programie Trafo nie zabraknie kolejnej edycji festiwalu Inspiracje. Do 23 marca można nadsyłać propozycje prac na festiwalową wystawę Życie jest podwórkiem. Będzie ona odnosić się do tegorocznych obchodów stulecia niepodległości, za punkt wyjścia obierając pojęcie wolności. Będzie ono przy tym interpretowane nie tylko w kontekście państwowym, ale rozumiane szeroko, jako wolność społeczna i tożsamościowa.
Toruń
Rok temu prace Łukasza Patelczyka znalazły się w CSW Znaki Czasu na jednej ze zbiorowych wystaw finalistów i laureatów Artystycznej Podróży Hestii, tym razem gdański malarz doczeka się w toruńskiej instytucji solowej wystawy. Na Migotaniu znajdą się prace z ostatnich siedmiu lat, a więc powstałe od czasu zdobycia przez niego specjalnego wyróżnienia w APH i wyjazdu na rezydencję do Walencji. Obrazy Patelczyka bazują na napięciu pomiędzy realistycznymi, syntetycznie odmalowanymi motywami pejzażowymi a nałożonymi na nie elementami abstrakcji geometrycznej zakrywającej pierwotne przedstawienie.
Warszawa
A skoro o Artystycznej Podróży Hestii mowa – studentom, którzy sami chcieliby wybrać się na rezydencję do Walencji lub Nowego Jorku, przypominamy o trwającym naborze do siedemnastej edycji konkursu, który kończy się już w tym miesiącu. Zgłoszenia można nadsyłać do 25 marca, finalistów poznamy na początku maja, a zwycięzców 25 czerwca, na gali finałowej otwierającej wystawę, podobnie jak poprzednio w MSN-owskim pawilonie nad Wisłą.
Na ten rok przypada okrągła rocznica nie tylko odzyskania niepodległości, ale i Marca ’68. Dużą wystawę szykuje przy tej okazji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Obcy w domu – Wokół Marca ’68 będzie przekrojową opowieścią o przyczynach, przebiegu i konsekwencjach emigracji z Polski 13 tysięcy obywateli, którzy uznani zostali w pewnym momencie za obcych. Podstawą wystawy będą materiały archiwalne, relacje świadków marcowych wydarzeń i związane z nimi obiekty, nie zabraknie jednak również uzupełniających je prac artystów odpowiadających na te doświadczenia. Otwarcie w piątek, 9 marca.
Wernisażowy maraton Zachęty nadal trwa. W tym tygodniu Narodowa Galeria Sztuki szykuje propozycję dla najmłodszych widzów. Wszystko widzę jako sztukę to kolejna w ostatnim czasie, po książce Bałwan w lodówce Łukasza Gorczycy, próba zainteresowania dzieciaków sztuką współczesną i nowoczesną. Ekspozycja podzielona będzie na dwie części; w jednej znajdą się prace z kanonu rodzimej neoawangardy i sztuki współczesnej, a dookoła nich przestrzeń, gdzie młodzi widzowie będą mogli się twórczo wyżyć w zadaniach nawiązujących do zobaczonych prac. Wystawie towarzyszyć będzie również zaprojektowana z myślą o dzieciach publikacja. Otwarcie w sobotnie południe (10.03).
Wrocław
Sezon open callowy nie omija również Dolnego Śląska, gdzie trwa nabór do szesnastej edycji Przeglądu Sztuki SURVIVAL. Odbywający się co roku w innej lokalizacji na terenie Wrocławia festiwal tym razem ulokowany będzie w klasycystycznym pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych, zaprojektowanym przez Carla Gottharda Langhansa. Pełnił on rolę nie tylko rodowej rezydencji – na parterze pałacu mieściła się siedziba przedsiębiorstwa bankowo-handlowego, po II wojnie światowej zaadaptowana na potrzeby Uniwersytetu Wrocławskiego jako przestrzeń biblioteczna i administracyjna. W 2013 roku budynek przestał być użytkowany i został wystawiony na sprzedaż. Z jego historią związane jest hasło tegorocznego SURVIVALU – Kapitał. Nawiązujące do niego propozycje prac nadsyłać można do 15 kwietnia.
Tymczasem juz w ten piątek (9.03) przepisywaniem historii zajmie się w galerii Entropia Jerzy Kosałka. Związany z Luxusem weteran wrocławskiej sceny na Alternatywnej historii sztuki, zainspirowany pojęciem post-prawdy, zajmie się kreowaniem swojej wersji opowieści o najważniejszych wydarzeniach w dziejach sztuki, której głównymi bohaterami będą artyści z Wrocławia.
Zielona Góra
Przez ostatnie miesiące mogliśmy wielokrotnie w różnych okolicznościach natknąć się na nowaka/nowaczkę/nowaków Jany Shostak. Czekających na nowe realizacje artystki widzów powinna ucieszyć informacja o nadchodzącej solowej wystawie Shostak w BWA Zielona Góra, otwieranej w czwartek (8.03). Nieprzypadkowo wernisaż przypada akurat na Dzień Kobiet – Opowiedz nam coś o sobie to pierwsza prezentacja nowego projektu Shostak, która w ramach artystycznego hakowania rzeczywistości postanowiła tym razem zinfiltrować świat konkursów Miss Polonia.
Praga
Tymczasem z wieści lokalno-regionalnych – Potencja wyrusza na podbój Europy Środkowej i pogłębia polsko-czeską kooperację. Nie tak dawno temu trójka krakowskich malarzy do swojej galerii zaprosiła czeskiego malarza Aleša Zapletala, tym razem swoje prace zaprezentuje wraz z nim w praskiej galerii JEDNA DVA TŘI na wystawie LifeHack. Otwarcie już jutro (6.03).