09.01.2019

„31 m2” Krzysztofa Gliszczyńskiego w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
„31 m2” Krzysztofa Gliszczyńskiego w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”

… Widzialne i ruchome, ciało moje

zalicza się do rzeczy, jest jedną z nich;

tkwi w tkance świata i jego spójność

jest spójnością rzeczy.

Jednakowoż, skoro widzi oraz się porusza,

w krąg ustawia rzeczy wokół siebie,

one zaś są jakąś jego dobudówką bądź też przedłużeniem,

są inkrustowane w jego cielesności, stanowią część

jego pełnej definicji i tworzywem świata jest tworzywo ciała.

Wszystkie te odwrócenia, antynomie są różnymi sposobami

powiedzenia tego, że widzenie daje się uchwycić

czy też tworzy się w pośrodku rzeczy,

właśnie tam, gdzie coś widzialnego zaczyna widzieć,

gdzie staje się widzialnym dla siebie, i – przez widzenie

wszechrzeczy – tam, gdzie utrzymuje się,

niczym woda macierzysta w krysztale,

niepodzielność czującego i odczuwanego…

Maurice Merleau-Ponty

Dla Krzysztofa Gliszczyńskiego materia malarska jest nieustannie eksplorowanym medium wyrażania najgłębszych napięć i sprzeczności pomiędzy światem cielesności i widzialności.

Alchemiczna Prima Materia – chaos, z którego może zrodzić się forma i jej znaczenie, to świat, w którym rodzi się język wizualny i werbalny…,  to jednocześnie świat bez granic i mikrokosmos gestów. W tym świecie materii i energii, który można ukształtować wolą i wytężoną pracą, ciało artysty  porusza się niczym łącznik – sensoryczne lustro. W przypadku twórczości Krzysztofa Gliszczyńskiego imperatywem do poszukiwania nowych znaczeń, oraz określenia sensu – pulp fiction naszej rzeczywistości– jest moment scalania i rozbijania materii malarskiej zbliżony właśnie do praktyk alchemicznych.

Obrazy artysty tworzone przez wiele lat z farb i wosków, posiadają unikatowy zapis rytmu wgłębień.  Reliefowe, geometryczne rysunki tworzone żmudnie w wielu warstwach materii są śladem ruchu oka artysty umieszczonego „na koniuszku palca”. Takie zabiegi prowadzą do powstawania resztek spadających spod ręki malarza. Te nadmiarowe „odpady” farby leżące pod blejtramami, Krzysztof Gliszczyński umieszczał z kolei w obiektach – Urnach.  Ich rozbijanie i ponowne scalanie w cyklu dwuwymiarowych Autoportretów, pozwoliło artyście na ucieleśnienie świata niewidzialnego… Wreszcie płynne „byciem poza czasem – pomiędzy nieobecnym a widzialnym” ukrywa głębsze pytania o dzieło otwarte, odsyła do ciała – znaku istnienia, oraz sprawia, że obrazy artysty emanują światłem i grą intelektualną.

Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”, widok wystawy
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”
Krzysztof Gliszczyński, „31 m2”, widok wystawy

31 m2  w Galerii Pulsar to prezentacja szczególnego miejsca  –  Pracowni Artysty.  Poprzez 139 fotografii umieszczonych w Książce Artystycznej zostajemy „wpuszczeni” w świat samotnej pracy nad obrazami, porzuconymi płótnami i kokonami, w których dojrzewają woskowane powierzchnie płócien z „resztek” myśli i materii.  Kiedy już przejrzymy uważnie zgromadzony materiał pamiętajmy, że nad mikrokosmosem malarza unosi się cytat z tekstu francuskiego fenomenologa Maurice’a Merleau-Ponty’ego wydrukowany na folii i umieszczony na dachu pracowni w gdańskim „Falowcu”.

Książka artystyczna 31 m2 autorstwa Krzysztofa Gliszczyńskiego, powstała w edycji limitowanej i  towarzyszy wystawom indywidualnym artysty: Geometrica de physiologiam pictura w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie 22.02– 25.03.2018 oraz 31 m2 w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu 06.12.2018 do 25.01. 2019.

139 zdjęć zostało wykonanych osobiście przez artystę w latach 1995–2017 w jego pracowni. Druk pigmentowy, maszyna Epson SureColor P9000 na papierze Hahnemühle PhotoRag 188g, 100% bawełna. Projekt graficzny i przygotowanie do druku: Sylwia Kasprowicz. Egzemplarz autorski 1/1.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaKrzysztof Gliszczyński
Wystawa31 m2
MiejsceGaleria Sztuki im. Jana Tarasina, Kalisz
Czas trwania31 m2
KuratorJoanna Dudek
Strona internetowatarasin.pl
Indeks

Zobacz też