30 czerwca – 6 lipca

Bytom
O różnorodnych modelach męskości z perspektyw cielesności i seksualności, emocjonalności, wychowania, relacji międzyludzkich, pracy i kryzysów opowiadać będzie otwierana w sobotę (5.07) w bytomskiej Kronice wystawa Zamek na piasku. Ekspozycja kuratorowana przez Szymona Kobylarza, Kamila Kuklę, Filipa Rybkowskiego, Michała Srokę i Michała Zawadę podejmować będzie refleksję nad męskością na pograniczu krytyki i afirmacji, przyglądając się napięciom miedzy konserwatywnymi i patriarchalnymi wzorcami, a próbami ich rewizji i dekonstrukcji.
Gdańsk
Ósma edycja Gdańskiego Biennale Sztuki wystartuje w piątek (4.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Wydarzenie jest okazją do zmapowania aktualnych tendencji w lokalnej sztuce, a także do sieciowania i zacieśniania więzów w obrębie gdańskiego środowiska, łącząc uznanych twórców i debiutantów. Na tegorocznej odsłonie zobaczymy prace trzydzieściorga osób artystycznych wybranych spośród 155 zgłoszeń, prezentowane w dwóch oddziałach GGM.

Katarzyna Górna, „Pamięć ziemi”, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt
Lublin
Indywidualna wystawa Katarzyny Górnej, kuratorowana przez Antoniego Burzyńskiego, otworzy się w sobotę (5.07) w Galerii Labirynt. W Pamięci ziemi artystka sięga ponownie do motywów, które od początku zajmowały ważne miejsce w jej praktyce: wizerunków kobiet i związanych z nimi klisz oraz stereotypowych ról w różnych momentach życia, tym razem parząc na nie z innej, związanej z wiekiem perspektywy. Artystka odnosi się m.in. do posążków kobiet z epoki kamienia zwanych „neolitycznymi Wenus” i sposobów ich interpretacji, proponuje nowe spojrzenie na wiek i jego znaczenie w społeczeństwie, a za ważny punkt odniesienia obiera okres menopauzalny, postrzegany jako uwalniający i produktywny.
Łódź
Indywidualna wystawa Izabeli Chamczyk Wyrośle otworzy się w piątek (4.07) w Akademickim Centrum Designu w Łodzi. W swoich pracach artystka wizualizuje zmiany zachodzące w ciele na skutek chorób czy zabiegów medycznych, poszukując jednocześnie ulgi, emocjonalnych więzi i powrotu do odczuwania, w performatywnych obiektach malarskich zamykając zarazem lęk, fizyczny ból, jak i okres regeneracji.
Orońsko
W sobotę (5.07) w przestrzeni Oranżerii i Parku Rzeźby w Orońsku otworzy się wystawa Swarożyce. Współczesna kobieca* metaloplastyka, prezentująca prace jedenastu współczesnych artystek z Polski i Europy, pracujących z metalem. Kuratorowana przez Michalinę Sablik i Magdalenę Lazar ekspozycja przyglądać się będzie temu, jak kojarzony z twardością, ciężarem i monumentalnością materiał staje się narzędziem elastycznym, podatnym na emocje i subtelności, służącym do opowiadania historii o cielesności, ekologii, żałobie, opiece czy relacjach z nie-ludzkimi bytami.

„One/Them” Zuzy Golińskiej i Izy Tarasewicz w Oranżerii Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Pustynia Błędowska
Kolejna edycja Law of the Desert, festiwalu na Pustyni Błędowskiej, na który składa się wystawa sztuki i koncerty o zachodzie słońca odbędzie się w najbliższy weekend (5–6.07). Tegoroczna odsłona pod hasłem Desert Mode dotykać będzie wątków uważności, ekologii i powrotu do rytmu natury. Część artystyczną tworzyć będą rzeźby, instalacje site-specific i interwencje wizualne autorstwa m.in. Izy Koczanowskiej, Krzysztofa Maniaka, Dagny Jakubowskiej, Jonathana Castro oraz studentów SWPS pod opieką Macieja Siudy i Krzysztofa Pijarskiego.
Warszawa
W dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin Bronisława Zelka w galerii Marszałkowska 18 zobaczymy dziewięć reinterpretacji dziewięciu plakatów jego autorstwa. Otwierana w czwartek (3.07) wystawa 9/9/90, kuratorowana przez Małgorzatę Bartosik, autorkę książki Bronisław Zelek. W zaklętej krainie liter, prezentować będzie kompozycje autorstwa artystek i artystów z czterech kontynentów, wyłonionych spośród uczestników 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.
Swoją dyplomową wystawę zaprezentuje w ten piątek (4.07) w Galerii Foksal Jędrzej Bieńko. Malarska instalacja site-specific Horyzont tworzyć będzie mglisty, pochłaniający i niepokojący pejzaż utkany z twarzy, rozciągający się na wszystkie ściany galerii, w którym to widz czuje się obserwowany.
Tego samego dnia (4.07) w plenerowej galerii welodromowej gTOR, przed budynkiem klubowym toru kolarskiego Orzeł – Nowe Dynasy na styku Kamionka i Grochowa otworzy się wystawa Niny Budzyńskiej. Tout le monde regarde le sport féminin koncentrować się będzie na widzialności i równości kobiet w kolarstwie, sporcie i w szerszej przestrzeni społecznej. Wernisażowi towarzyszyć będzie akcja sito na żywo, a sama wystawa towarzyszy 29. Międzynarodowemu Biennale Plakatu.
Wystawa główna 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu otworzy się z kolei w sobotę (5.07) w przestrzeni ASP w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu. Wernisażowi towarzyszyć będzie ogłoszenie werdyktu jury i wręczenie nagród. Wśród pozostałych wystaw programu głównego biennale zobaczymy m.in. pokazy prac Mieczysława Wasilewskiego i Niklausa Troxlera oraz organizowaną we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego i Spółką Pałac Saski wystawę plakatów studentek i studentów z zaproszonych uczelni z całego świata.

Marcin Derda, „23:59”, dzięki uprzejmości Galerii Entropia
Wrocław
Solowa wystawa Marcina Derdy, stanowiąca część artystyczną jego dyplomu magisterskiego realizowanego na wrocławskiej ASP, otworzy się jutro (4.07) w Galerii Entropia. Na 23:59 artysta zaprezentuje instalacje wideo, w których porusza on motywy cykliczności, linearności oraz umowności czasu. Mieszając media i materiały, sięgając m.in. do filmu, performansu i fotografii, Derda oddaje niestabilne postrzeganie czasu, które staje się kolejnym źródłem egzystencjalnych rozterek.
W głąb podwodnego świata widzianego przez pryzmat wrażliwości queerowej i ekofeministycznej zabierze osoby oglądające Liliana Zeic w swojej indywidualnej wystawie Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają, otwieranej w czwartek (3.07) w 66P i kuratorowanej przez Piotra Lisowskiego. Artystka wychodzi w niej od legendy o jeziorze Świteź i mieszkankach zatopionego miasta, a w pracach wykonanych techniką intarsji łączy mit, literaturę i osobiste doświadczenia, zacierając granicę między doświadczeniem domu rodzinnego a wyobrażeniem świata zbudowanego przez ludzko-roślinne queerowe społeczności.
Zakopane
Z pejzażem jako zapisem tożsamości oraz przestrzenią symbolicznego dialogu między przeszłością a teraźniejszością mierzyć się będzie Klaudia Kot w swojej wystawie Kraj-obraz, otwieranej w środę (2.07) w STRH w Zakopanem. W cyfrowych fotomontażach fotografka łączy elementy krajobrazu górskiego, architektury, rzeźby oraz ornamentyki inspirowanej sztuką ludową Podhala, balansując na granicy tego, co dokumentalne i wyobrażone, analityczne i poetyckie i kierując uwagę na krajobraz jako konstrukt kulturowy oraz miejsce spotkania lokalności z uniwersalnymi mitami przestrzeni.
Zielona Góra
Zielonogórska galeria BWA obchodzi w tym roku swoje sześćdziesiąte urodziny. Z tej okazji w piątek (4.07) otworzy się rocznicowa wystawa Willa siostra BWA, kuratorowana przez Martę Genderę, odchodząca jednak od klasycznego formatu jubileuszowego pokazu opartego na archiwach. Zamiast przedstawiać linearną narrację o przeszłości, sięga ona po lokalne herstorie, opowieści ze świata sztuki oraz pozwala fantazjować o różnych scenariuszach przeszłości miasta i losach jego mieszkańców, a zaproszone artystki i artyści balansują na granicy historycznej kwerendy i artystycznej wyobraźni. Ekspozycja wychylać się będzie też w przyszłość, zastanawiając się nad funkcjonalnością niedawno opuszczonego budynku szkoły muzycznej sąsiadującego z BWA.