SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 26/2025 Na Dobry Początek 30.06.2025 7 min

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Liliana Zeic, „Glony Świtezi i kobieta unosząca się w wodzie”, z cyklu „Świteź”, 2025, intarsja, czeczota topoli, stal, 72 x 63 cm (detal), dzięki uprzejmości 66P

Bytom

O różnorodnych modelach męskości z perspektyw cielesności i seksualności, emocjonalności, wychowania, relacji międzyludzkich, pracy i kryzysów opowiadać będzie otwierana w sobotę (5.07) w bytomskiej Kronice wystawa Zamek na piasku. Ekspozycja kuratorowana przez Szymona Kobylarza, Kamila Kuklę, Filipa Rybkowskiego, Michała Srokę i Michała Zawadę podejmować będzie refleksję nad męskością na pograniczu krytyki i afirmacji, przyglądając się napięciom miedzy konserwatywnymi i patriarchalnymi wzorcami, a próbami ich rewizji i dekonstrukcji.

Gdańsk

Ósma edycja Gdańskiego Biennale Sztuki wystartuje w piątek (4.07) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Wydarzenie jest okazją do zmapowania aktualnych tendencji w lokalnej sztuce, a także do sieciowania i zacieśniania więzów w obrębie gdańskiego środowiska, łącząc uznanych twórców i debiutantów. Na tegorocznej odsłonie zobaczymy prace trzydzieściorga osób artystycznych wybranych spośród 155 zgłoszeń, prezentowane w dwóch oddziałach GGM.

Katarzyna Górna, „Pamięć ziemi”, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Lublin

Indywidualna wystawa Katarzyny Górnej, kuratorowana przez Antoniego Burzyńskiego, otworzy się w sobotę (5.07) w Galerii Labirynt. W Pamięci ziemi artystka sięga ponownie do motywów, które od początku zajmowały ważne miejsce w jej praktyce: wizerunków kobiet i związanych z nimi klisz oraz stereotypowych ról w różnych momentach życia, tym razem parząc na nie z innej, związanej z wiekiem perspektywy. Artystka odnosi się m.in. do posążków kobiet z epoki kamienia zwanych „neolitycznymi Wenus” i sposobów ich interpretacji, proponuje nowe spojrzenie na wiek i jego znaczenie w społeczeństwie, a za ważny punkt odniesienia obiera okres menopauzalny, postrzegany jako uwalniający i produktywny.

Łódź

Indywidualna wystawa Izabeli Chamczyk Wyrośle otworzy się w piątek (4.07) w Akademickim Centrum Designu w Łodzi. W swoich pracach artystka wizualizuje zmiany zachodzące w ciele na skutek chorób czy zabiegów medycznych, poszukując jednocześnie ulgi, emocjonalnych więzi i powrotu do odczuwania, w performatywnych obiektach malarskich zamykając zarazem lęk, fizyczny ból, jak i okres regeneracji.

Orońsko

W sobotę (5.07) w przestrzeni Oranżerii i Parku Rzeźby w Orońsku otworzy się wystawa Swarożyce. Współczesna kobieca* metaloplastyka, prezentująca prace jedenastu współczesnych artystek z Polski i Europy, pracujących z metalem. Kuratorowana przez Michalinę Sablik i Magdalenę Lazar ekspozycja przyglądać się będzie temu, jak kojarzony z twardością, ciężarem i monumentalnością materiał staje się narzędziem elastycznym, podatnym na emocje i subtelności, służącym do opowiadania historii o cielesności, ekologii, żałobie, opiece czy relacjach z nie-ludzkimi bytami.

1
Do zobaczenia 12.10.2023

„One/Them” Zuzy Golińskiej i Izy Tarasewicz w Oranżerii Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja

Pustynia Błędowska

Kolejna edycja Law of the Desert, festiwalu na Pustyni Błędowskiej, na który składa się wystawa sztuki i koncerty o zachodzie słońca odbędzie się w najbliższy weekend (5–6.07). Tegoroczna odsłona pod hasłem Desert Mode dotykać będzie wątków uważności, ekologii i powrotu do rytmu natury. Część artystyczną tworzyć będą rzeźby, instalacje site-specific i interwencje wizualne autorstwa m.in. Izy Koczanowskiej, Krzysztofa Maniaka, Dagny Jakubowskiej, Jonathana Castro oraz studentów SWPS pod opieką Macieja Siudy i Krzysztofa Pijarskiego.

Warszawa

W dziewięćdziesiątą rocznicę urodzin Bronisława Zelka w galerii Marszałkowska 18 zobaczymy dziewięć reinterpretacji dziewięciu plakatów jego autorstwa. Otwierana w czwartek (3.07) wystawa 9/9/90, kuratorowana przez Małgorzatę Bartosik, autorkę książki Bronisław Zelek. W zaklętej krainie liter, prezentować będzie kompozycje autorstwa artystek i artystów z czterech kontynentów, wyłonionych spośród uczestników 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.

Swoją dyplomową wystawę zaprezentuje w ten piątek (4.07) w Galerii Foksal Jędrzej Bieńko. Malarska instalacja site-specific Horyzont tworzyć będzie mglisty, pochłaniający i niepokojący pejzaż utkany z twarzy, rozciągający się na wszystkie ściany galerii, w którym to widz czuje się obserwowany.

Tego samego dnia (4.07) w plenerowej galerii welodromowej gTOR, przed budynkiem klubowym toru kolarskiego Orzeł – Nowe Dynasy na styku Kamionka i Grochowa otworzy się wystawa Niny Budzyńskiej. Tout le monde regarde le sport féminin koncentrować się będzie na widzialności i równości kobiet w kolarstwie, sporcie i w szerszej przestrzeni społecznej. Wernisażowi towarzyszyć będzie akcja sito na żywo, a sama wystawa towarzyszy 29. Międzynarodowemu Biennale Plakatu.

Wystawa główna 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu otworzy się z kolei w sobotę (5.07) w przestrzeni ASP w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu. Wernisażowi towarzyszyć będzie ogłoszenie werdyktu jury i wręczenie nagród. Wśród pozostałych wystaw programu głównego biennale zobaczymy m.in. pokazy prac Mieczysława Wasilewskiego i Niklausa Troxlera oraz organizowaną we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego i Spółką Pałac Saski wystawę plakatów studentek i studentów z zaproszonych uczelni z całego świata.

Marcin Derda, „23:59”, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Wrocław

Solowa wystawa Marcina Derdy, stanowiąca część artystyczną jego dyplomu magisterskiego realizowanego na wrocławskiej ASP, otworzy się jutro (4.07) w Galerii Entropia. Na 23:59 artysta zaprezentuje instalacje wideo, w których porusza on motywy cykliczności, linearności oraz umowności czasu. Mieszając media i materiały, sięgając m.in. do filmu, performansu i fotografii, Derda oddaje niestabilne postrzeganie czasu, które staje się kolejnym źródłem egzystencjalnych rozterek.

W głąb podwodnego świata widzianego przez pryzmat wrażliwości queerowej i ekofeministycznej zabierze osoby oglądające Liliana Zeic w swojej indywidualnej wystawie Pierwszego roku śpią, drugiego roku się skradają, trzeciego roku wybuchają, otwieranej w czwartek (3.07) w 66P i kuratorowanej przez Piotra Lisowskiego. Artystka wychodzi w niej od legendy o jeziorze Świteź i mieszkankach zatopionego miasta, a w pracach wykonanych techniką intarsji łączy mit, literaturę i osobiste doświadczenia, zacierając granicę między doświadczeniem domu rodzinnego a wyobrażeniem świata zbudowanego przez ludzko-roślinne queerowe społeczności.

1
Krytyka 11.12.2020

Siła peryferii. Biennale Zielona Góra

Portret Piotr Policht

Zakopane

Z pejzażem jako zapisem tożsamości oraz przestrzenią symbolicznego dialogu między przeszłością a teraźniejszością mierzyć się będzie Klaudia Kot w swojej wystawie Kraj-obraz, otwieranej w środę (2.07) w STRH w Zakopanem. W cyfrowych fotomontażach fotografka łączy elementy krajobrazu górskiego, architektury, rzeźby oraz ornamentyki inspirowanej sztuką ludową Podhala, balansując na granicy tego, co dokumentalne i wyobrażone, analityczne i poetyckie i kierując uwagę na krajobraz jako konstrukt kulturowy oraz miejsce spotkania lokalności z uniwersalnymi mitami przestrzeni.

Zielona Góra

Zielonogórska galeria BWA obchodzi w tym roku swoje sześćdziesiąte urodziny. Z tej okazji w piątek (4.07) otworzy się rocznicowa wystawa Willa siostra BWA, kuratorowana przez Martę Genderę, odchodząca jednak od klasycznego formatu jubileuszowego pokazu opartego na archiwach. Zamiast przedstawiać linearną narrację o przeszłości, sięga ona po lokalne herstorie, opowieści ze świata sztuki oraz pozwala fantazjować o różnych scenariuszach przeszłości miasta i losach jego mieszkańców, a zaproszone artystki i artyści balansują na granicy historycznej kwerendy i artystycznej wyobraźni. Ekspozycja wychylać się będzie też w przyszłość, zastanawiając się nad funkcjonalnością niedawno opuszczonego budynku szkoły muzycznej sąsiadującego z BWA.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
5
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja
6
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
30 czerwca – 6 lipca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności