3–9 marca

Kalisz
Solowa wystawa Dominika Lejmana Poza zasadą tożsamości otworzy się w środę (5.03) w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. W swoich najnowszych pracach artysta skupia się na problemie perspektywy oraz relacji z widzem. Dekonstruuje wyrastającą jeszcze z renesansowej perspektywy linearnej, albertiańskiego pojmowania obrazu jako okna otwartego na świat centralną pozycję odbiorcy, prowokując do spojrzenia na obraz z boku, z krytycznego dystansu wobec własnej tożsamości.
Kraków
Przekrojową wystawę sztuki rumuńskiej od początków XX wieku do współczesności prezentować będzie otwierana w piątek (7.03) w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie wystawa Śmiejąc się jednym, płacząc drugim okiem. Prezentowane prace artystek i artystów od Constantina Brâncușiego i Gety Brătescu przez Dana Perjovschiego i Iona Grigorescu po pokolenie Lei Rasovszky i Cipriana Mureșana pochodzą z kolekcji Ovidiu Şandora, jednego z najważniejszych prywatnych zbiorów sztuki w Europie Środkowej.
Tego samego dnia w galerii Rooter, artist-run space prowadzonym przez Radka Szlęzaka i Justynę Smoleń, otworzy się solowa wystawa Cyryla Polaczka Suche liście, świeża farba. Współtwórca Potencji uprawiać w niej będzie malarską mimikrę lepiąc listki ze starej farby czy plotąc kwiaty ze zużytych pędzli.
Leszno
Autorsko przekształconą konwencję malarstwa ikonowego do komentowania współczesności wykorzystuje Marta Jamróg w swoich Dzikonach, malowanych na starych deskach, w których zapisana jest pamięć konkretnych ludzi i wydarzeń. Na otwieranej w piątek (7.03) w galerii MBWA w Lesznie wystawie Jak zostawić ślad? artystka pokaże prace odnoszące się do relacji człowieka z naturą, wyzysku zwierząt, wszechobecnego napięcia, ale też rodzinnych historii naznaczonych transgeneracyjnymi traumami, które próbuje przepracować i oswoić.

Magdalena Ciemierkiewicz, „Formy – Duchy”, 2023-24, kadr z wideo, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt
Lublin
Pochodząca z niewielkiej wsi na granicy polsko-ukraińskiej Magdalena Ciemierkiewicz w swojej indywidualnej wystawie otwieranej w piątek (7.03) w Galerii Labirynt badać będzie historię i kulturowe doświadczenia pogranicza jako część własnej tożsamości. Kuratorowane przez Monikę Rejman Wiano bazować będzie na zebranych przez twórczynię herstoriach babek, sąsiadek i sióstr, splecionych z wieloetniczną historią regionu.
Łódź
Prace brytyjskiej grupy artystek i artystów, których nie łączył żaden sformalizowany program, ale odbijające się w ich twórczości doświadczenie pejzażu St Ives, portowego miasteczka na zachodnim cyplu Kornwalii, prezentować będzie otwierana w środę (5.03) wystawa St Ives i gdzie indziej w Muzeum Sztuki w Łodzi. Przygotowana przez Pawła Polita ekspozycja przyglądać się będzie temu, jak skupione w St Ives środowisko przepracowywało poprzez doświadczenie natury czas II wojny światowej, a także jak postawa ta rezonuje z pracami artystów polskich, m.in. Saszy Blondera i Katarzyny Kobro.

Małgorzata Malwina Niespodziewana, „Idę teraz zamknąć oczy i już nigdy ich nie otworzę”, fragment, dzięki uprzejmości BWA Olsztyn
Olsztyn
Przekrojowa wystawa Małgorzaty Malwiny Niespodziewanej otworzy się w czwartek (6.03) w olsztyńskiej galerii BWA. W kuratorowanych przez Monikę Sadowską Własnych pokojach twórczyni odnosi się do mającego dla jej praktyki fundamentalne znaczenie słynnego eseju Virginii Woolf. W tym przypadku własny pokój dzieli się na cztery przestrzenie, ukazujące różne elementy ludzkiego doświadczenia. W pokoju łez artystka koncentruje się na współodczuwaniu. W pokoju włosów tytułowy motyw, obecny w pracach artystki niemal od początku, staje się narzędziem do opowiadania osobistych historii, ale i reinterpretacji bajek. Pokój sióstr poświęcony jest kobiecym więziom, ale i stereotypowym przedstawieniom kobiecych bohaterek. Pokój pustki wreszcie stanowi wizualną interpretację ogrodu zen.
Opole
Indywidualna wystawa Agaty Nowosielskiej kuratorowana przez Matyldę Prus otworzy się w piątek (7.03) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Wszystkie zakazane pokoje to sięgająca do wspomnień artystki z dzieciństwa opowieść o przemilczanych krzywdach, sile kobiet i okrucieństwie wojen. Malarka sięga do wspomnień chwil spędzanych w domu dziadków w Grudziądzu i dwóch pokoi, do których nie mogła wchodzić, co mogło mieć związek, jak uznała w dorosłym życiu, z jakimiś traumatycznym dla rodziny wydarzeniem z 1945 roku, gdy do miasta wkroczyła Armia Czerwona. Pozostając w obszarze mglistych domysłów, malarka przywołuje obrazy z przeszłości i towarzyszące im stany emocjonalne.

Maria i Zbigniew Wołyńscy, Stanisław Teisseyre w pracowni w PWSSP, fotografia podmalowana farbą, papier,naklejone na płytę pliśniową, 1967
Poznań
Od jutra (4.03) w przestrzeni Laboratorium CK Zamek będzie można zobaczyć instalację site-specific Joanny Czarnoty Pamiętam obrazem. Kuratorowana przez Julię Stachurę wystawa spoglądać będzie na pamięć z perspektywy reprodukcji dzieła sztuki, a konkretnie reprodukcji obrazu, która przez sześć dekad była w posiadaniu rodziny artystki, stając się nośnikiem wspomnień z dzieciństwa i postwspomnień związanych z rodzinną historią.
Ponad sześćdziesiąt prac ze zbiorów Stanisława Teisseyre, które trafiły do kolekcji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, zobaczymy na otwieranej w piątek (7.03) w przestrzeni galerii Nowa Scena UAP wystawie UAP/ST/Adnotacje. Prezentując przekazane przez profesora uczelni zbiory, zespół kuratorski przyglądać się im będzie krytycznie, badając społeczne konteksty i inkluzywność kolekcji oraz uwzględniając głosy marginalizowanych grup.
Warszawa
Alicja Karska i Ania Witkowska, tworzące artystyczno-rzemieślniczy duet Szare Wrony odkrywający potencjał tkwiący w odrzuconych i niechcianych ubraniach vintage, w czwartek (6.03) w Kwiaciarni Grafiki otworzą wystawę Uniformy/Unigłowy. W nowym projekcie twórczynie koncentrują uwagę na robotniczych uniformach, na które za pomocą sita i wodnych farb nanoszą neoplastyczne kształty. Skupiając się na ubraniach roboczych, odnoszą się też do wątków postkolonialnych i wyzysku we wschodnioazjatyckich i południowoamerykańskich fabrykach, poszukując jednocześnie nowych rozwiązań w epoce katastrofy klimatycznej.
O poczuciu bezsilności i fantazjach na temat władzy opowiada nowy cykl malarski Dominiki Kowyni, który zobaczymy na otwieranej w piątek (7.03) w Polana Institute wystawie Piosenki się mijają. Artystka przygląda się w nim m.in. różnicom między obowiązkiem opieki a opiekuńczością w różnego typu relacjach, opowiadając o chłodzie w relacjach matki z córką czy o opiece nad sędziwym, schorowanym kotem. W nowym cyklu Kowynia sięga do wspomnień i zdjęć z rodzinnego albumu, a jednocześnie do historii sztuki, cytując m.in. Saturna pożerającego własne dzieci Goi, wykorzystuje też powracające jak refren rekwizyty: buty i szachownice.
Tego samego dnia (7.03) przy Szpitalnej 5/7 zainauguruje działalność nowa stołeczna galeria, założona przez Romana Kaczkowskiego, pod dyrekcją artystyczną Katarzyny Piskorz. Bliss wystartuje wystawą pod tym samym tytułem, nawiązującym do fotografii Charlesa O’Reara, znanej milionom ludzi dzięki temu, że stała się domyślną tapetą Windowsa XP. Opowieść o naszych tęsknotach za kontaktem z naturą oraz jej cyfrowych erzacach zbudowana będzie z prac Gideona Horvátha, Magdaleny Lazar, Martix Navrot i Marka Wodzisławskiego.
Online
Największe do tej pory rozszerzenie bazy Secondary Archive będzie miało swoją premierę w najbliższą sobotę (8.03). Obejmie ono twórczynie z Polski, Węgier, Czech, Słowacji, Albanii, Serbii, Kosowa, a także nowych w projekcie krajów Bałkanów Zachodnich: Czarnogóry, Bośni i Hercegowiny oraz Macedonii Północnej. Premiera rozszerzenia, które obejmie 150 nowych artystek – zasłużonych twórczyń wybranych przez kuratorki oraz przedstawicielek młodego pokolenia wyłonionych w open callu – odbędzie się w formie webinaru transmitowanego na Facebooku, w którym udział weźmie m.in. Maja Wawrzyk, obecna dyrektorka Funduszu Wyszechradzkiego, oraz kuratorki z nowych krajów partnerskich.