3-9 listopada
Bielsko-Biała
7 listopada (piątek) w Galerii Bielskiej BWA ogłoszone zostaną wyniki 47. Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Dzień później odbędzie się także oprowadzanie po wystawie z osobami uczestniczącymi w konkursie oraz dyskusja pod znamiennym tytułem „Komfortowo już było. Malarstwo poza zasadą przyjemności”.
Gdańsk
W Gdańskiej Galerii Miejskiej od 7 listopada (piątek) będzie można zobaczyć nową wystawę Tomasza Kowalskiego, która koncentruje się na latach 2010–2015. W tym czasie Kowalski stworzył wiele prac, które można odczytywać zarówno jako zapis intensywnego eksperymentowania z językiem wizualnym, jak i jako świadectwo kształtowania się jego artystycznej tożsamości. Obrazy z tego okresu przypominają fragmenty snów: pojawiają się w nich postaci w maskach, nieoczywiste gesty teatralne, sytuacje i wnętrza balansujące na granicy realności i fantazji. Pokaz kuratoruje Andrzej Zagrobelny.
Dzień później, 8 listopada (sobota) w hali AmberExpo otworzy się festiwal muzyczny Inside Seaside, a wraz z nim zbiorowa wystawa Relax. Przerwa w transmisji, kuratorowana przez Emilię Orzechowską. Jak wystawę zapowiada kuratorka: „bada, czym jest odpoczynek we współczesnym świecie – i jak go reprezentuje sztuka współczesna. Czy relaks to ucieczka, medytacja, bunt wobec produktywności, a może coś intymnego, cielesnego i politycznego? Czy możliwy jest relaks w przestrzeni przemocy systemowej, kryzysu klimatycznego i niepewności jutra?”. W pokazie biorą udział Karolina Balcer, Monika Drożyńska, Elżbieta Jabłońska, Martyna Jastrzębska, Andrzej Karmasz, Małgorzata Markiewicz, Krzysztof Maniak, Michał Majchrowicz, Piotr Pawlak, Patricia Vernhes, Jadwiga Sawicka, Kacper Tomaszewski, Wiktoria Walendzik, Małgorzata Widomska, Anka Wendzel i Alina Żemojdzin.
Również 8 listopada w Grid ArtHub otworzy się wystawa Praktyki adaptacyjne, poświęcona 40-leciu Wyspy Spichrzów i Fundacji Wyspa Progress, którą kuratorują Grzegorz Klaman i Piotr Mosur. Jak w tekście towarzyszącym pokazowi piszą kuratorzy, „przedsięwzięcie Wyspa 4.0 w strumieniu prezentowanych prac, kolekcji, dokumentacji, zapisów wideo oraz działań stawia pytanie o skuteczność i trafność wytyczonych w ostatnich latach strategii ich następstw i konsekwencji w rozszerzonym polu sztuki w dobie kapitalizmu kognitywnego”.
Kraków
6 listopada (czwartek) startuje jubileuszowa edycja Open Eyes Art Festival – imprezy, która w tym roku odbywa się pod hasłem Ocean kropel i potrwa do 17 listopada. W ramach tego interdyscyplinarnego festiwalu przygotowano m.in. wystawy prac Lilli Kulki, Wojciecha Weissa, Kacpra Dudka, Andrzeja Pawłowskiego, a przede wszystkim osób studiujących i absolwenckich krakowskiego ASP oraz ich wykładowczyń i wykładowców.
Radom
W MCSW Elektrownia 7 listopada (piątek) otworzy się wystawa Jakuba Juliana Ziółkowskiego – Życie własne, kuratorowana przez innego artystę, Filipa Rybkowskiego. Jak pisze Rybkowski, „zwrot życie własne może niemal automatycznie kierować nasze myśli w stronę nas samych: mnożyć pytania o autonomię jednostki, unikalność naszych perspektyw życiowych, czy sens radykalnego stawiania granic innym, zagrażającym naszej podmiotowości, bytom. Pytania te nabierają jeszcze innego zabarwienia, gdy padają w kontekście twórczych wyborów i obranych artystycznych ścieżek rozciągających się gdzieś pomiędzy determinizmem a wolną wolą”.
Szczecin
5 listopada (środa) w Zonie Sztuki Aktualnej otworzy się Psujzabawa, czyli wystawa Pracowni Sztuki w Przestrzeni Społecznej UAP oraz III Pracowni Rysunku szczecińskiej Akademii Sztuki. Jak piszą sprawujący pieczę nad wystawą (Wojciech Dada, Rafał Jakubowicz, Klaudia Prabucka, Barbara Stańko-Jurczyńska), Psujzabawa to „refleksja nad miejscem młodych artystek i artystów – ich prawem do błędu, niedoskonałości, autonomii. […] to nie tylko tytuł wystawy, ale postawa. Zaproszenie do myślenia o sztuce jako przestrzeni wolności, oporu i odzyskiwania sprawczości. Psujemy – obrazy, narracje, zasady gry. Szukamy radości nie w dopasowaniu, lecz w sprzeciwie. Psujemy, bo nam zależy – na prawdzie, sprawiedliwości, miejscu dla wszystkich”. Pokazane zostaną prace Stanislaua Bahdzi, Sary Brzostek, Lary Clark, Radosława Hada-Jasikowskiego, Alicji Jencz, Antoniny Karczewskiej, Macieja Karkoszki, Adrianny Kawczyńskiej, Wiktorii Korneluk, Anny Kulik, Mykyty Kruhliaka, Julii Mieloch, Marty Murawskiej, Urszuli Niklas, Małgorzaty Nowak, Wiktorii Piotrowskiej, Antona Pokotylo, Jagody Rolbieckiej, Zuzy Sakowicz, Piotra Tołkacza, Valeryi Zabello, Julii Zagórskiej, Alicji Zawadzkiej i Jakuba Żwirełło.
Dzień później, 6 listopada (czwartek) w TRAFO odbędzie się wernisaż W środku raju, czyli wystawy ikonicznej palestyńskiej artystki Laili Shawy, łączącej krytyczne zaangażowanie z błyskotliwym, transkulturowym językiem wizualnym. Urodzona w Gazie, wykształcona w Rzymie, Salzburgu i Kairze, Shawa tworzyła sztukę kształtowaną zarówno przez osobiste doświadczenia, jak i historię narodu palestyńskiego. W jej twórczości ornament islamski spotyka się z pop-artem, a kaligrafia – z estetyką graffiti. Określany mianem Islamo-pop styl artystki ujawnia ukryte struktury władzy, przekraczające granice kultur i państw. Jej polifoniczna praktyka, łącząca atrakcyjność wizualną z krytycznym gniewem, obnaża przemoc, niesprawiedliwość i hipokryzję. Zaangażowanie Shawy w walkę o prawa kobiet, wolność Palestyny i rozwój kultury w Gazie potwierdza jej wiarę w sztukę jako formę praktyki społecznej. Wystawę kuratoruje Jakub Gawkowski.
Warszawa
7 listopada (piątek) w Galerii Pracowni Wschodniej otworzy się Podłoga, którą jako temat Agnieszka Grodzińska, Piotr Kopik, Piotr Kowalski, Natan Kryszk, Jakub Michalak, Zofia Mierzejewska i Weronika Wysocka reinterpretują jako miejsce styku z codziennością, ciężarem i historią, z tym, na czym siebie osadzamy. W dialogu z architekturą ekspozycji, twórczynie i twórcy kierują wzrok ku temu, co milcząco towarzyszy naszemu doświadczaniu świata. Ich prace badają formę i pamięć przestrzeni, odsłaniając to, co zakryte, przechowywane, co osiadło w warstwach i szczelinach.
Od 8 listopada (sobota) w stołecznej Zachęcie będzie można obejrzeć wystawę Obraz w ruchu – jubileuszową ekspozycję na 25-lecie Fundacji Sztuki Polskiej ING, która współpracuje z instytucją. Wystawę kuratoruje litewski historyk sztuki, Audrius Pocius. „Wystawa opowiada o kolekcjonowaniu – nie jako zwyczajnym gromadzeniu dzieł, ale jako geście skierowanym do tych, którzy przyjdą po nas. […] To nie same dzieła, lecz ich wędrówka między ludźmi i pokoleniami tworzą prawdziwą sieć relacji. Dziedziczenie kolekcji pokazuje, jak splatają się wolność i odpowiedzialność, sfera prywatna i publiczna, ciągłość i wyobraźnia” – tak o pokazie pisze jego kurator. W ramach wystawy będzie można zobaczyć prace z Kolekcji FSP autorstwa m.in. Zuzanny Bartoszek, Cezarego Bodzianowskiego, Agaty Bogackiej, Veroniki Hapchenko, Agaty Ingarden, Zbigniewa Libery, Ant Łakomsk, Marcina Maciejowskiego, Małgorzaty Mirgi-Tas, Gizeli Mickiewicz, Slavs & Tatars, Izy Tarasewicz czy Andrzeja Tobisa.




