SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 29.08.2022 7 min

29 sierpnia – 4 września

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Agata Kus, „Hounds of Love”, olej na płótnie, 140 x 200cm, 2014

Jelenia Góra

Monograficzną wystawę Władysława Hasiora zaprezentuje w piątek (2.09) galeria BWA w Jelenie Górze. Na Stwarzaniu świata znajdą się obiekty, rzeźby oraz fotografie wchodzące w skład monumentalnego hasiorowskiego Notatnika fotograficznego, wypożyczone ze zbiorów Muzeum Tatrzańskiego w Zakopenem. Jeleniogórska wystawa będzie przekrojowym pokazem sztuki Hasiora w różnych jej odsłonach, ze szczególnym naciskiem na przybliżenie lokalnej społeczności rzeczonych Notatników fotograficznych, dopiero od kilku lat odkrywanych i systematycznie opisywanych.

1
Rozmowy 12.04.2019

Heros w służbie społecznej. Rozmowa z Julitą Dembowską i Łukaszem Gorczycą

Portret Olga Drenda

Kraków

Organizowana przez Galerię ASP w Krakowie i Nocny Art Patrol wystawa Share Your Anger otworzy się w galerii krakowskiej akademii w ten czwartek (1.09). Znajdą się na niej prace dwadzieściorga artystek i artystów, między innymi Moniki Falkus, Agaty Kus, Bolesława Chromrego, Adama Rzepeckiego czy Kościoła Nihilistów, których spoiwem są artykułowane w nich przejawy tytułowej złości, czy też „świętego gniewu” — słusznego oburzenia wobec współczesnych niesprawiedliwości na płaszczyźnie społecznej, politycznej i ekonomicznej.

Olsztyn

Solowa wystawa Wojciecha Ireneusza Sobczyka otworzy się w piątek (2.09) w galerii BWA w Olsztynie. Atlas chwastów II to, zgodnie z tytułem, kontynuacja projektu rozpoczętego pokazem w lubelskim Labiryncie. Tym samym artysta wychodzi poza pierwotne źródło inspiracji, jakim była kamienica, w której mieści się oddział lubelskiej galerii, a przy tym poszerza refleksję nad tematyką eugeniki i Zagłady. O trudnych i delikatnych tematach artysta mówi w sposób niebezpośredni, poprzez kruche formy ceramiczne i wizualny język roślin oraz związaną z nimi metaforykę. W nowej realizacji Sobczyka pojawia się 1440 chwastów – wizualne odzwierciedlenie maksymalnej ilości żydowskich ciał, które dobowo mogły zostać spalone w dwóch większych krematoriach w Birkenau i odwołanie do dehumanizującego języka stosowanego przed stuleciem wobec wybranych grup społecznych.

Wojciech Ireneusz Sobczyk, „Atlas chwastów”, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki BWA w Olsztynie

Opole

Najnowsze obrazy Krzysztofa Mętla zobaczymy w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu na otwieranej w piątek (2.09) wystawie Każdy kończy, kiedy mu się podoba. W najnowszych pracach malarz sięga po prace porzucone, zaklasyfikowane jako artystyczne porażki, którym przywraca status pełnoprawnych, „udanych” obrazów, ingerując w ich kształt, kompozycję, dodając warstwy i pojedyncze elementy zmieniające ich charakter, a przy tym wciąż pozwalające dopatrzeć się pierwotnej formy. Mętel poddaje namysłowi pojęcia sukcesu i porażki oraz estetycznych kanonów, a przy tym umieszcza obrazy pośród przyrządów sportowych wskazując na malarsko-sportowe paralele objawiające się w znaczeniu dyscypliny, współzawodnictwa czy odpowiedniej techniki.

Poznań

W Galerii na Dziedzińcu poznańskiego Starego Browaru otworzy się w czwartek (1.09) wystawa Plakat wisi. Znajdą się na niej prace klasyków polskiej szkoły plakatu oraz współczesnych artystów kontynuujących te tradycje. Zobaczymy łącznie około dwustu prac, reprezentujących różne konwencje wizualne, ale i całą rozpiętość tematyki – plakat polityczny, filmowy, teatralny, muzyczny czy turystyczny. Będą to prace przede wszystkim z lat 50. i 60., ale i sięgające dalej, zwłaszcza w kategorii plakatów politycznych i społecznych zobaczymy realizacje od druków socrealistycznych po plakaty z kampanii wyborczej roku 1989.

Sopot

Ósma edycja Festiwalu Fotografii „W Ramach Sopotu” rozpocznie się w najbliższy piątek (2.09). Jego hasłem przewodnim jest w tym roku „fenomen”, odwołujący się do czegoś osobliwego, godnego podziwu, a w szerszym znaczeniu oznaczający też po prostu zjawisko obserwowalne i poznawalne. Trzonem festiwalowego programu będą jak co roku pokazy trojga rezydentów, którzy w jego ramach przebywali w Sopocie i realizowali w nadmorskim mieście nowe projekty. W tym roku byli nimi Igor Pisuk, Tomasz Kawecki i Søren Lilholt. Pisuk w swojej wystawie cofa się do dzieciństwa i wspomnień nadmorskich wyjazdów, jednak wspominki w jego fotografiach przeplatają się ze strachem o przyszłość w obliczu katastrofy klimatycznej. Kawecki w swoim projekcie skupia się z kolei na demonologii kaszubskiej i wpływie medium fotografii na postrzeganie zjawisk paranormalnych. Lilholt natomiast spogląda na fotografię jako proces filozoficzny, odnosząc się do fenomenologii i badając wpływ medium fotograficznego na odnajdywanie się w nowej, nieznanej przestrzeni. Poza tym w programie znajdzie się m.in. szereg mniejszych pokazów indywidualnych oraz wystawy studentów Szkoły Filmowej w Łodzi i gdańskiej ASP.

Warszawa

Sebastian Winkler, „Ellen Ripley, I can feel it behind my eyes”, dokumentacja własna artysty

Solowa wystawa Sebastiana Winklera We’re no computers, Sebastian, we’re physical otworzy się w piątek (2.09) w Galerii Foksal. Sięgając po tytułowy cytat dwojga odmawiajacych wykonania poleceń replikantów z Lowcy androidów, artysta wskazuje na prezentowane prace — autoportrety, czy też klony jego samego — jako autonomiczne byty. Jednocześnie jego zainteresowanie tym, co nie-ludzkie, a więc właśnie androidami, cyborgami i hybrydami, jest rodzajem reakcji na doświadczenie dehumanizacji, jakiej zaznają osoby queerowe. Same autoportrety Winklera odnoszą się m.in. do tematu pracy — fizycznej, emocjonalnej i seksualnej — i związanej z nią alienacji, a także poczucia nieadekwatności, znajdującego odzwierciedlenie w sklejeniu ich z obrazowych strzępków.

Wrześniowy sezon galeryjny zainauguruje w ten weekend (3–4.09) specjalne wydarzenie zatytułowane Druh Druha. Przywykliśmy już do gościnnych pokazów zagranicznych galerii na lokalnej scenie w ramach takich inicjatyw jak Friend of a Friend, jednak Druh Druha koncentrować się będzie stricte na sztuce artystek i artystów z Ukrainy. Choć wojna to najgorszy pretekst do zainteresowania się sąsiedzką sceną, wydarzenie wyrasta z jednej strony z chęci bliższego poznania ukraińskiej sztuki, z drugiej zaś ze świadomości, że wciąż konieczne jest organizowanie wsparcia i wydarzeń solidarnościowych, a nie przejście w tryb business as usual. W wydarzeniu weźmie udział dwanaście galerii, w tym Dawid Radziszewski, Raster, Stereo, Wschód, Szara czy BWA Warszawa, a zobaczymy w nich prace m.in. Nikity Kadana, Zhanny Kadyrovej, Lady Nakonechnej, Olega Holosiya, Eleny Subach i Viacheslava Poliakova. W ramach wydarzenia odbędzie się również inauguracja nowej stołecznej galerii — wandy, założonej przez Jonasza Chlebowskiego, Magdalenę Morawik i żegnającego się z naszym magazynem Piotra Polichta. W ramach Druha Druha wanda rozpocznie swoją działalność indywidualną wystawą Olgi Krykun.

Jeszcze do połowy września potrwa w przestrzeni Marszałkowskiej 18 wystawa Grzegorza Szymy, tymczasem już w tę sobotę (3.09) w jej przestrzeni otworzy się też trzydniowa pop-upowa wystawa Anny Jagody Grochowskiej. Cornu Copiae odnosi się do momentu przesilenia schyłku lata. Praca Grochowskiej, zajmującej się w swojej praktyce m.in. mitami i poszukiwaniem punktów stycznych historii o pochodzeniu człowieka, opierać się więc będzie na wspólnej celebracji tego momentu.

Nowy Jork

W A.I.R. Gallery, gdzie trwa wystawa Sleepless in Warsaw, będąca efektem współpracy i wymiany z lokalem_30, w ten piątek odbędzie się wydarzenie upamiętniajace zmarłą niedawno Natalię LL. W jego ramach odbędzie się pokaz dźwiękowej pracy Moniki Weiss Metamorphosis/Dafne oraz rozmowa z Izabellą Gustowską.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
29 sierpnia – 4 września — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności