29 marca – 4 kwietnia

Redakcja
Bogna Burska, "Zła krew", dzięki uprzejmości kolekcji PKO Banki Polski
29 marca – 4 kwietnia
Bogna Burska, "Zła krew", dzięki uprzejmości kolekcji PKO Banki Polski

Wielkanocny tydzień w lockdownie zapowiada się skromnie, nie tylko online można będzie jednak zobaczyć jeden nowy pokaz. Fundacja Stefana Gierowskiego – po wcześniejszym umówieniu – udostępnia wystawę Konfrontacje i Argumenty. Sztuka nowoczesna według założeń Galerii Krzywe Koło. Trzonem kuratorowanej przez Janusza Zagrodzkiego ekspozycji są prace dwunastu artystów prezentowane w Galerii Krzywe Koło we wrześniu 1960 roku na wystawie Konfrontacje 1960. Malarstwo. Rzeźba zorganizowanej podczas obrad VII Międzynarodowego Kongresu Krytyków Sztuki pod hasłem Sztuka – narody – świat. Wystawa akcentuje także ich związek z awangardą przedwojenną i ciągłość jej tradycji, a także miejsce polskich twórczyń i twórców w globalnym pejzażu artystycznym drugiej połowy XX wieku. Na pokaźnej liście nazwisk artystek i artystów prezentowanych na Konfrontacjach i Argumentach znalazła się sama śmietanka polskiej sztuki ubiegłego stulecia m.in. Alina Szapocznikow, Andrzej Wróblewski, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński, Ludmiła Popiel, Wojciech Fangor, Urszula Broll, Zofia Rydet, Jerzy Nowosielski czy Edward Krasiński.

Na otwarcie nowej wystawy online zdecydowała się z kolei Gdańska Galeria Miejska, która jutro (30.03) udostępni premierowo wirtualny spacer po solowej wystawie Bogny Burskiej Krew i cukier. Ta największa jak do tej pory monograficzna prezentacja artystki jest kuratorowaną przez Stanisława Rukszę z Trafostacji Sztuki w Szczecinie koprodukcją GGM i szczecińskiej galerii, gdzie prezentowana była premierowo jesienią. W gdańskiej odsłonie wystawa obejmująca dwie dekady działaności Burskiej, od czasów studenckich do dziś, i skupiająca się na wybranych wątkach jej twórczości, przede wszystkim rzadziej do tej pory eksponowanym malarstwie, zostanie nieco odświeżona i poszerzona o nowe wątki. W trakcie jej trwania planowane jest także wydanie katalogu.

Kazimierz Malewicz, Model dynamiczny, 1911, 19 x 10 cm (23 x 17,7 cm), kolekcja prywatna, dzięki uprzejmości Fundacji Stefana Gierowskiego

Jutro miała też otworzyć się także nowa wystawa w Salonie Akademii, ze względu na obostrzenia można jednak póki co oglądać ją w formie dokumentacji. Kuratorowana przez Eulalię Domanowską, do niedawna dyrektorkę Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Wspólnota prezentuje prace Koła Naukowego Artystów, inicjatywy powołanej do życia przez profesora warszawskiej ASP i dyrektora Salonu Akademii Pawła Nowaka z okazji dziesięciolecia galerii. Grupę współtworzą obok Nowaka Paweł Susid, Jarosław Kozakiewicz, Ryszard Ługowski, Jacek Jagielski, Jarosław Perszko, Andrzej Zwierzchowski oraz kuratorka warszawskiej wystawy. Ekspozycja inauguruje jej aktywność, przy czym Koło Naukowe Artystów nie jest grupą opartą na sztywnym programie, a połączoną raczej podobnymi wartościami i więzami przyjacielskimi oraz otwartą na nowych członków, a zwłaszcza członkinie należące do młodszego pokolenia artystek.

Ci, którzy nie załapali się na krótki moment, kiedy dostępne były nowe wystawy w radomskim MCSW Elektrownia mogą z kolei zajrzeć na youtube’owy kanał instytucji, gdzie znajdują się filmowe relacje z otwarcia ekspozycji Ryszarda Waśki i Sławomira Marca oraz rozmowy z oboma artystami. Piękno idei, obrazy z lat 1980-2020 Waśki to największa jak dotąd monograficzna wystawa tego artysty w kraju, koncentrująca się przy tym nie na najbardziej znanych neoawangardowych realizacjach filmowych, a malarstwie z ostatnich czterech dekad. Otchłanie i labirynty Marca prezentują z kolei najnowsze cykle malarskie artysty oraz wybrane filmy.

W cyklu spotkań organizowanych przez Żydowski Instytut Historyczny pod hasłem Czwartki na Tłomackiem odbędzie się w tym tygodniu (1.04) rozmowa wokół aktualnej wystawy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Henryk Streng / Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski. Jej kurator Piotr Słodkowski rozmawiać będzie z Piotrem Rypsonem m.in. o tym jak Streng łączył polsko-żydowską tożsamość kulturową z naukami Fernanda Légera i impulsy paryskiej awangardy z lwowską lokalnością, jak na jego twórczość wpłynęło doświadczenie wojny i Zagłady oraz jakie nowe sposoby myślenia o kanonie polskiej sztuki otwiera analiza jego dorobku.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też