28 lutego – 6 marca
Kraków
Monograficzna prezentacja dorobku najwybitniejszego duńskiego malarza przełomu XIX i XX wieku, Vilhelma Hammershøia, otworzy się w piątek (4.03) w Muzeum Narodowym w Krakowie. Światło i cisza prezentować będzie obrazy i rysunki artysty oraz fotografie archiwalne pochodzące z licznych europejskich kolekcji publicznych, a także z prywatnych, rzadko wystawianych zbiorów ambasadora Johna L. Loeba Jr. Na ekspozycji znajdą się dzieła prezentujące przekrój dorobku duńskiego malarza, w których powracają kluczowe dla jego dorobku motywy wnętrz, krajobrazów i miejskich pejzaży, portretów i autoportretów oraz aktów. Obok najbardziej charakterystycznych dla Hammershøia przedstawień wnętrz, przepełnionych poczuciem samotności i wyalienowania, zobaczymy więc m.in. weduty prezentujące dawną architekturę Kopenhagi i Londynu, malowane z zastosowaniem zmiennej perspektywy oraz specyficznego sposobu kadrowania.
Olsztyn
Indywidualna wystawa Dominiki Kowyni otworzy się w czwartek (3.03) w olsztyńskiej galerii BWA. Na kuratorowanym przez Monikę Sadowską Drugim ciele zobaczymy przede wszystkim obrazy z ostatnich dwóch lat, którym towarzyszyć będą także wybrane nieco starsze prace, zapowiadające rozwijane dziś prze artystkę wątki. Składać się one będą na opowieść o osobności, a jednocześnie poszukiwaniu wspólnej siły, odnoszącą się m.in. do czarnych protestów i systemowej opresji, ale i intymnych relacji pomiędzy kobietami. Dzień później BWA zaprezentuje z kolei solową wystawę Anny Baumgart. Muszę opowiedzieć świat będzie performatywną instalacją, tworzącą sytuację symbolicznej kolacji, do której zaproszone zostaną kobiety i osoby socjalizowane do tej roli, by zadać sobie pytania o przyszłość czy możliwość istnienia polityki pozbawionej hierarchii i przemocy.
Orońsko
Poczwórne otwarcie nowych wystaw odbędzie się w sobotę (5.03) w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Esencja zgrzytu Piotra Nowaka zaprezentuje przekrój dorobku artysty znanego m.in. z architektoniczno-rzeźbiarskich realizacji w przestrzeni publicznej Oslo, od prac studenckich po przygotowane specjalnie na orońską ekspozycję, w tym kameralne rzeźby z ceramiki, obiekty interaktywne czy instalacje intermedialne. Trzy Gracje Jarosława Perszko to z kolei projekt o charakterze site-specific przygotowany w przestrzeni dawnej Oranżerii, w którym artysta jako materią rzeźbiarską posługuje się neonowymi lampami. Częstotliwość napięć Szymona Popielca odnosi się z kolei do przygnębiająco aktualnych w kontekście rosyjskiej inwazji na Ukrainę napięć, z małych figurek i bibelotów tworząc wizję świata w przededniu kryzysu nuklearnego. Z kolei wystawa Archetypy rzeźby prezentować będzie prace na papierze Józefa Kopczyńskiego, w tym szkice stanowiące preludium do późniejszych rzeźb, szybkie rysunkowe notatki i grafiki.
Warszawa
Kontynuując serię ekspozycji poświęconych twórcom polskiej animacji, Zachęta zaprezentuje w ten czwartek (3.03) wystawę Mariusza Wilczyńskiego Zabij to… Będzie ona poświęcona jednemu dziełu filmowemu – pełnometrażowemu debiutowi twórcy z 2020 zatytułowanemu Zabij to i wyjedź z tego miasta. Realizowana przez 14 lat animacja, pierwotnie planowana jako krótki metraż, to rozgrywająca się w Łodzi surrealistyczna historia łącząca elementy sennego marzenia z realizmem i czarnym humorem, w której spotykają się postaci realne, wymyślone i pochodzące z literatury. Wystawa w Zachęcie prezentować będzie m.in. oryginalne rysunki oraz opracowaną animatorsko scenografię czy sceny, które nie weszły do ostatecznej wersji filmu, dające wgląd w warsztat animatora.
Tego samego dnia (3.03) w Galerii Rynek 30, czyli nowej przestrzeni wystawienniczej Muzeum Warszawy skoncentrowanej na sztuce współczesnej, otworzy się wystawa Olgi Micińskiej. Gildia opowiadać będzie o wyobrażonej gildii stolarek i ciesielek, roztaczając utopijną wizję związku rzemieślniczek rządzącego się zasadami sprawiedliwego podziału pracy, wiary w moc współdziałania i estetycznej rewaloryzacji. Artystka wykreuje tymczasowy przystanek na drodze jej członkiń, posługując się rzeźbiarskimi obiektami, fotografiami oraz przedmiotami wybranymi z kolekcji Muzeum Warszawy.
Również w czwartek (3.03) w Nowym Teatrze odbędzie się premiera nowego spektaklu w reżyserii Michała Borczucha, czyli adaptacji Mieszkania na Uranie Paula B. Preciado w tłumaczeniu Sławomira Królaka. Sięgając do esejów dotąd nietłumaczonych na polski (które ukażą się na naszym rynku jesienią nakładem Karakteru), Borczuch wprowadza teksty Preciado do medium teatru, wydobywając ich performatywny potencjał. W tytułowym tomie znalazły się teksty pisane na zamówienie francuskiego „Libération”, które powstawać zaczęły w czasie, gdy Preciado pozostawał jeszcze formalnie queerową kobietą o imieniu Beatriz i stanowią zbiór refleksji na temat przekraczania granic w sferze osobistej, globalnej i politycznej, zapis międzynarodowych podróży, które autor odbywał w trakcie procesu tranzycji.
Działająca przy stołecznej ASP Galeria Salon Akademii weźmie tym razem na warsztat temat związany z nauczaniem w polu sztuki. Otwierana w piątek (4.03) wystawa Chirurgiczna robota prezentować będzie prace siedmiorga pedagożek i pedagogów akademii, których łączy wspólnota pokoleniowa i użycie syntezy oraz procesu abstrahowania w podejściu do rzeczywistości. Wystawa podejmować będzie przy tym refleksję nad łącznością pomiędzy praktyką artystyczną i dydaktyczną, które napędzają i uwiarygodniają się nawzajem.
Również w piątek (4.03) w Fundacji Profile otworzy się wystawa Alicji Karskiej i Aleksandry Went zatytułowana Pola. W tytułowym cyklu fotograficznym artystki kontynuują kluczowy dla ich twórczości dialog z przeszłością odwołujący się do pamięci niejawnej i lekceważonej. Na fotografiach znalazły się destrukty pozostałe po Hucie Szkła Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej, resztki naczyń projektu Eryki Trzewik-Drost i Jana Sylwestra Drosta. Karska i Went na ruinach tworzą rodzaj cmentarzyska osiągnięć polskiego dizajnu, wydobywając i dowartościowując to, co porzucone i niezauważane.
Wrocław
Wystawa podsumowująca drugą edycję programu OP_Young otworzy się w piątek (4.03) w OP ENHEIM. Na kuratorowanych przez Kamę Wróbel Obrzędach intymnych znajdą się prace trzech młodych artystek związanych z Wrocławiem: Anety Lewandowskiej, Emilii Marcjasz i Viktorii Tofan. Twórczynie podejmują wątki związane z ruchami migracyjnymi, poczuciem wyobcowania, bezsilnością czy katastrofą klimatyczną, a globalne problemy przeplatają się w ich realizacjach z wątkami intymnymi, dotyczącymi poszukiwania siebie i związanych z nim refleksji, rozterek i punktów zwrotnych.
Z okazji dziesięciolecia warszawskiej Kwiaciarni Grafiki w piątek (4.03) w galerii Studio BWA Wrocław otworzy się wystawa Wykwity kultury sitodruku. Zobaczymy na niej prace wykonane w technice sitodruku i serigrafii, grafiki, plakaty, ziny, bajki, tekstylia, ale także nieudane odbitki, składające się na pełen przegląd aktywności pracowni kultywującej kulturę sitodruku w imię demokratyzowania dostępu do sztuki. Na ekspozycji znajdą się prace m.in. Basi Bańdy, Karola Radziszewskiego, Bolesława Chromrego, Małgorzaty Gurowskiej czy Rafała Dominika.
Również w piątek (4.03) wystartuje piąta, przedostatnia odsłona realizowanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego projektu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Rozpocznie go performans Aurory Lubos Witajcie/Welcome, szczególnie w tym momencie aktualny, dotyczący sytuacji migrantów, konfliktu, zagrożenia i cierpienia w zderzeniu z sytuacją bezpiecznych, niechętnych do przyjmowania innych mieszkańców zachodniej Europy. Kolejnego dnia odbędzie się performans Justyny Górowskiej Łzy nimfy, w którym artystka ponownie wcieli się w WetMeWild – swoje alter ego w postaci słowiańskiej brzeginki, tym razem w choreografii opartej na japońskiej praktyce butō. Ostatnim wydarzeniem w ramach aktualnej odsłony Szczelin będzie spektakl taneczny Lilith. Sommer Ulrickson i Anna Peschke odwoływać się w nim będą do tytułowej mitycznej bohaterki, traktując ją jako wojowniczkę reprezentującą walkę o równość, samostanowienie i wolność.
Valletta
W piątek (4.03) w galerii Valletta Contemporary w stolicy Malty otworzy się realizowana przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza i kuratorowana przez Annę Stec indywidualna wystawa polskiej artystki Wioletty Kulewskiej. The Feather Collector prezentować będzie serię najnowszych prac artystki – wielkoformatowych obrazów, kolaży, akwarel, rzeźb oraz instalacji podsumowujących jej rezydencję w łotewskim Pedvale Muzeum. W swoim malarstwie balansującym na granicy abstrakcji i figuracji artystka podejmuje wątki związane z duchowością oraz relacjami człowieka i natury, sięgając m.in. do wizualności kultur prehistorycznych. Prace powstałe podczas pobytu w Łotwie, w których pojawiają się formy pamiątek przywiezionych z wypraw Kulewskiej, drobnych artefaktów czy elementów natury takich jak piórka, muszle, kości, to pokłosie fascynacji Kulewskiej archaiczną kulturą i bałtyjską mitologią.