25–31 października

Redakcja
Leopold Buczkowski, "Bez tytułu", z cyklu "Prace z motywami groteskowymi", 1943–1989, rysunek tuszem, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi
25–31 października
Leopold Buczkowski, "Bez tytułu", z cyklu "Prace z motywami groteskowymi", 1943–1989, rysunek tuszem, z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Gdańsk

Wystawę przygotowywaną przez ostatni rok specjalnie z myślą o przestrzeni Gdańskiej Galerii Güntera Grassa zaprezentuje w ten piątek (29.10) Marek „Rogulus” Rogulski. Kuratorowane przez Annę Markowską Zastawki i limi_potrofy o fabrykacji meralogicznej odsłaniać będą wiele oblicz działającego na styku sztuk wizualnych i muzyki Rogulusa, w tym ekstrawaganckie wcielenia turo-krowy i szamana-bożej dziewicy. Przestrzeń wystawy eksplorować będzie przy tym można na różne sposoby – dając się wciągnąć w intelektualną grę lub oddając się intuicji i zanurzając w hipnotyczną przestrzeń.

Kraków

Niektórzy artyści nie przestają inspirować następców i następczyń nawet pół tysiąca lat po swojej śmierci. W czwartek (28.10) w Galerii Domu Norymberskiego w Krakowie otworzy się wystawa Düreriozum, organizowana z okazji 550-lecia urodzin ikony północnego renesansu. Kuratorowana przez Bartka Jarmolińskiego ekspozycja gromadzić będzie prace współczesnych artystów takich jak Magda Moskwa, Małgorzata Wielek, Magda Hueckel czy, rzecz jasna, Andrzej Dudek Dürer. Odnosić się one będą do dwóch aspektów sztuki Dürera – obserwacji natury i zakorzenionego w wyobraźni wizjonerstwa.

Duchowość jako bunt. Andrzejowi Dudkowi-Dürerowi na jubileusz O praktyce Andrzeja Dudka-Dürera pisze Anna Markowska CZYTAJ!

Kolejna wystawa kuratorowana przez Anię Batko i Aleksandra Celustę pod egidą Fundacji Henryk otworzy się w przestrzeni kawalerki przy ulicy Zamkowej 18 w Krakowie w ten piątek (29.10). Realizowana w ramach programu Sztuka do rzeczy – design w Krakowie ekspozycja Paulinka i Lucynka nawiązuje tytułem do serii modowych felietonów publikowanych w „Przekroju”. Podobnie jak tytułowe bohaterki kuratorzy za pomocą niepoważnych z pozoru fatałaszków opowiadać będą poważne historie o ubieraniu, rozbieraniu, podglądaniu i roli kostiumu w konstruowaniu tożsamości.

Tego samego dnia w Galerii Podbrzezie działającej przy Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie otworzy się kuratorowana przez Lidię Krawczyk i Magdalenę Lazar wystawa Sabat. Jak deklarują kuratorki, ma ona przyglądać się kobiecej energii twórczej poprzez prace m.in. Dominiki Olszowy, Ewy Ciepielewskiej, Alicji Pismenko czy Michaliny Bigaj. Magiczne i nadrealne elementy powracają w nich zarówno w postaci poszukiwań metafizycznych jak i popkulturowych nawiązań.

Łódź

Wizualną część twórczości autora Czarnego potoku przypomni Muzeum Sztuki w Łodzi na otwieranej w piątek (29.10) wystawie Leopold Buczkowski. Przebłyski historii, przelotne obrazki. To pierwsza kompleksowa prezentacja prac rysunkowych, graficznych, fotograficznych i rzeźbiarskich Buczkowskiego, a wiele spośród nich wystawianych będzie po raz pierwszy. Znajdą się wśród nich wczesne realistyczne rysunkowe krajobrazy z rodzinnych okolic i fotografie przedstawiające mieszkańców Podola, ekspresyjne, dramatyczne rysunki z okresu wojennego, abstrakcyjne obrazy z lat 50. czy rzeźby z kolejnej dekady, w których artysta powracał na swój sposób do wspomnień z rodzinnego Podola, sięgając do motywów rodem ze sztuki ludowej.

Aleksandr* Demianiuk, „Mama mi mówi, że byłam pięknym dzieckiem”, kredki ołówkowe.cienkopis, 21×30

Poznań

W ramach programu Rezydenci w rezydencji w Centrum Kultury Zamek swoją pierwszą w Polsce solową wystawę zaprezentuje w czwartek (28.10) Nadia Lichtig. Kuratorowana przez Jagnę Domżalską Můj útěk, czyli z czeskiego Moja ucieczka to opowieść o podążaniu artystki śladami jej babki, która podczas wojny uciekła z obozu koncentracyjnego w Zamościu i przedzierając się przez Karpaty dotarła do Budapesztu. Lichtig odtwarzając tę drogę sięga po malarstwo, grafikę, frottage, rysunek i dźwięk, analizując przy tym relacje pomiędzy pamięcią a fikcją.

Nową wystawę Łęctwo zrealizuje tym razem gościnnie w przestrzeni galerii Szewska 16. Otwierane w piątek (29.10) Blisko ciemności to ekspozycja inspirowana luźno filmem Near Dark Kathryn Bigelow z 1987 roku. Spróbuje ona uchwycić moment pomiędzy zwyczajnością a ciemnością rozumianą jako zespół pragnień i wewnętrznych impulsów, z których wyrastać może twórczość. Na wystawie znajdą się prace m.in. Magdaleny Starskiej, Zuzy Piekoszewskiej czy Przemka Piniaka.

Sopot

W ten piątek (29.10) kończy się nabór na rezydencje w ramach programu AiR Goyki 3, skierowane do twórców z pola sztuk wizualnych oraz literatury. Program rezydencyjny nie ma ograniczeń tematycznych ani ścisłych wymogów co do realizacji rezydencyjnych projektów, nastawiony jest jednak przede wszystkim na wspieranie projektów opartych na pogłębionym researchu, zorientowanych na budowanie relacji z ludźmi i otoczeniem oraz biorących pod uwagę przestrzenny kontekst, czyli Sopot i przestrzeń Art Inkubatora.

Szczecin

Solową wystawę w szczecińskiej galerii Jedna Druga otworzy w środę (27.10) Natalia Bażowska. Zwierciadło duszy to projekt poszukiwania pozawerbalnej międzygatunkowej komunikacji, w tym przypadku nawiązywanej pomiędzy człowiekiem a koniem o imieniu Lary. Na wystawie odbywającej się w ramach kuratorskiego cyklu Emilii Orzechowskiej The Dark Side Of The Sun artystka zaprezentuje wideoperformans dokumentujący dialog z owym koniem, z którym przyjaźni się od lat, a także powstałe na kanwie tej relacji obrazy.

Kolejny pokaz w ramach skierowanego do debiutantek i debiutantów cyklu headshots otworzy się w czwartek (28.10) w Trafostacji Sztuki. Ciut do przodu Aleksandr* Demianiuk to opowieść o mozolnej, pełzającej queerowej rewolucji, której ślady łatwo odnaleźć w sztuce i popkulturze, o wiele trudniej jednak w codziennej rzeczywistości, zwłaszcza z polskiej perspektywy. Demianiuk zaprezentuje więc wizje innego, nowego świata, w którym to, co queerowe, staje się zwyczajne.

Warszawa

Seria wydarzeń pod tytułem UTOPIA: Black Mountain CollAge Nr OnE, przygotowana wspólnymi siłami Kolektywu Warsaw Bauhaus Foundation, Zachęty i CalArts Center for New Performance, rozpocznie się już dziś (25.10) w Zachęcie. Wychodząc od dziedzictwa amerykańskiego awangardowego uniwersytetu Black Mountain College twórczynie i twórcy przez kolejne rozmowy, projekcje filmowe, warsztaty i wydarzenia performatywne wykreują w Zachęcie eksperymentalno-edukacyjną kolonię artystyczną. W ramach programu powstanie też faktofikcyjna instalacja przestrzenno-dźwiękowa w przestrzeni Curie City, a kolejne wydarzenia odbędą się w piątek (29.10) oraz przyszłą środę (3.11).

Przed kinową premierą 5 listopada wyczekiwane i nagrodzone statuetką na festiwalu w Gdyni Wszystkie nasze strachy, czyli nowy film Łukasza Rondudy z Dawidem Ogrodnikiem w roli Daniela Rycharskiego będzie można zobaczyć na czwartkowym (28.10) pokazie w kinie w CSW Zamku Ujazdowskim, po którym odbędzie się spotkanie z reżyserem. W weekend z kolei warto wybrać się na pokazy filmu Marty Ziółek Ustowanie. To część większego projektu dotyczącego choreografii ust, ciała i głosu, nad którym pracę choreografka zaczęła podczas rezydencji w CSW w roku 2019.

Czworo świeżo upieczonych absolwentów stołecznej ASP – Kinga Dobosz, Maja Janczar, Piotr Mlącki i Tomek Paszkowicz – rusza z nową galerią o nazwie Sen o Końcu. Ich pierwsza wystawa, zatytułowana Sen_o_Końcu_vol.0_Halloween.jpg i podejmująca refleksję nad możliwością przerwania niszczycielskiego marszu kapitalizmu i ocalenia resztek planety, otworzy się w sobotę (30.10) przy ulicy Widok 22/8.

„Wolność nogi”, rys. Karolina Konieczny, dzięki uprzejmości Galerii Entropia

Wrocław

Galeria Entropia od trzynastu lat uczestniczy w Międzynarodowym Dniu Animacji, nie inaczej będzie też w tym roku. Kilkudniowy program MDA w Entropii rozpocznie się w czwartek (28.10) i obejmie prezentację instalacji Wolność nogi opartej na motywach filmu Piotra Dumały pod tym samym tytułem z 1988, a także odbywające się online pokazy filmów animowanych międzynarodowych twórców, a także studentów Katedry Sztuki Mediów ASP we Wrocławiu.

Internet

01 Gallery zaprezentuje w tę niedzielę (31.10) wyjątkowy w kontekście dotychczasowego dorobku internetowej galerii projekt. Brut Art Archive ver. 01 I live in a country laughing będzie pierwszą częścią artystyczno-badawczego projektu dotyczącego sztuki nieprofesjonalnej. Na pierwszej wystawie w jego ramach w wirtualnej przestrzeni galerii zobaczymy prace powstałe w efekcie warsztatów przeprowadzonych z mieszkańcami dwóch warszawskich Domów Pomocy Społecznych.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też