NR 22/2023

24–30 kwietnia

Redakcja
Andrzej Wróblewski. (Autoportret pogodny). niedatowana akwarela, gwasz, tusz, papier, 30 x 42 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego
24–30 kwietnia
Andrzej Wróblewski. (Autoportret pogodny). niedatowana akwarela, gwasz, tusz, papier, 30 x 42 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie, fot. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

Białystok

Otwarta na nowo przed kilkoma miesiącami przestrzeń Galerii Arsenał elektrownia stanie się punktem wyjścia do otwieranej w piątek (28.04) wystawy Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości. Tytułowa kategoria odnosi się do myślenia o Ziemi jako całości — planecie nieustannie eksploatowanej i wyzyskiwanej, a zarazem traktowanej z coraz większą troską. W tym kontekście wystawa badać będzie potencjał technologii poszerzonej rzeczywistości jako nośników narracji związanych ze świadomością planetarną, zwracając uwagę na możliwości, jakie daje ona nie tylko w sferze rozrywki, ale i dokumentacji rzeczywistości i aktywnego przekazywania doświadczeń.

Eternal Engine, „Insider 1”, animacja 3D, Unity Engine, 2022, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku

Gdańsk

Indywidualna wystawa Dominiki Olszowy, kuratorowana przez Gabrielę Warzycką-Tutak i zatytułowana Odsłonięty Brzuszek otworzy się w piątek (28.04) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Zobaczymy na niej nowe prace artystki, odchodzące od dotychczasowej scenograficzności, powstałe w nowej dla Olszowy technice witrażu, układające się w opowieść o złudnym poczuciu bezpieczeństwa.

Kraków

W ramach dwuletniego projektu Bownika Podszerstek, którego pierwszą odsłoną była wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, w środę (26.04) otworzy się kolejna ekspozycja pod tym samym tytułem, tym razem w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. O ile w pokazie łódzkim zasadniczą rolę odgrywały kategorie mody, stroju i przemysłu odzieżowego, o tyle w odsłonie krakowskiej artysta kładzie nacisk na materialność ubrań i przedmiotów, fotografując także obiekty z kolekcji krakowskiego muzeum, m.in. kimona i maski teatralne.

Krosno

Przez całą epokę nowożytną nasiona i sadzonki stanowiły zalążki bogactwa, a tym samym padały ofiarami aktów przemocy. Nie inaczej bywa dziś – jednym z celów brutalnej inwazji rosyjskiej na Ukrainę stał się zbombardowany bank genowy w Charkowie. Tę logikę wielowiekowej przemocy stara się odwrócić w swoich pracach Ewa Goral, której wystawa Republika nasion otworzy się w piątek (28.04) w BWA w Krośnie. Artystka zaprezentuje na niej m.in. instalację malarską, której podobraziem są rozprute i pozbawione pierwotnej funkcji płócienne worki, wykupione z magazynów agencji mienia wojskowego. Artystka maluje na nich „portrety” roślin pozbawione odniesień do botanicznej systematyki, wymykające się nie tylko bezpośredniej przemocy, ale i kategoryzacji oraz ocenie pod kątem przydatności dla człowieka.

Ewa Goral „Republika nasion”, dzięki uprzejmości artystki i BWA w Krośnie

Lublin

W piątek (28.04) w Muzeum Narodowym w Lublinie otworzy się monumentalna wystawa Wróblewski i po… Sztuka realizmu bezpośredniego. Przekrojowej prezentacji malarstwa Andrzeja Wróblewskiego, obejmującej blisko setkę prac twórcy, w tym obrazy z serii Szoferów i Rozstrzelań czy najwcześniejsze kompozycje abstrakcyjne, towarzyszyć będzie 50 prac późniejszych, korespondujących z jego dorobkiem, autorstwa twórców grupy Wprost, Grupy Ładnie, a także najmłodszego pokolenia artystek i artystów.

Pełna dowolność. Rozmowa z Dominiką Olszowy Z Dominiką Olszowy rozmawia Tomek Pawłowski-Jarmołajew CZYTAJ!

Poznań

Na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu swoją działalność zainauguruje w ten czwartek (27.04) nowa galeria – Zaczyn. Zadebiutuje ona wystawą pod tym samym tytułem, zapowiadającą przyszły program, otwarty na dialog i kolektywny eksperyment, oparty na trzech podstawowych kategoriach — materiału, procesu i przestrzeni. Galerię tworzą osoby z koła naukowego CURE(ators) oraz Koła Rzeźby.

Dzień później (28.04) w galerii Skala otworzy się solowa wystawa Wojciecha Didkowskiego Love and Glory. Artysta posługujący się w swojej praktyce m.in. obiektami, fotografią, sound designem, modą i 3D zaprezentuje rzeźbiarskie prace nasycone znaczeniami i kulturowymi odniesieniami, które w pojedynkę i w zestawieniach wciągają odbiorcę w postkonceptualną grę i poszukiwanie kolejnych pokładów znaczeniowych.

Również w piątek (28.04) w galerii Piekary otworzy się monograficzna wystawa Jana Pamuły Przyjemność obcowania z kolorem. W pracach pioniera polskiej sztuki komputerowej widoczna jest jednocześnie mocna fascynacja matematyką i zakorzeniona w tradycji malarstwa abstrakcyjnego refleksja nad kolorem. W prezentowanych na poznańskiej wystawie pracach z lat 70. widoczne są z kolei próby przełożenia na minimalistyczny język geometrii logicznego porządku świata.

Agata Agatowska, „Cosmic Girl”, 104×105 cm, brąz, 2022, fot. archiwum artystki

Radom

W czwartek (27.04) w MCSW Elektrownia otworzy się wystawa Agaty Agatowskiej, prezentowana na tarasie radomskiej instytucji. Na Power & Fashion zobaczymy serię rzeźb wykonanych w różnych materiałach, m.in. w brązie i tworzywie sztucznym, przedstawiających kobiety w fantazyjnych strojach, nawiązujących do realnych projektów. Artystka przygląda się w nich nie tylko konkretnym przykładom krawiectwa, co przede wszystkim modzie jako kulturowemu fenomenowi i jej przenikaniu się z innymi obszarami kultury.

Sopot

Dobiegła końca pierwsza edycja Baltic Horizons — międzynarodowego konkursu na rzeźbę w przestrzeni publicznej Sopotu, organizowanego przez miasto, Państwową Galerię Sztuki, Fundację Artystyczna Podróż Hestii i samo towarzystwo ERGO Hestia we współpracy z fińskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Espoo, Łotewskim Centrum Sztuki Nowoczesnej w Rydze, Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie i Muzeum Narodowym w Gdańsku. Podstawowym założeniem nadsyłanych propozycji miało być odniesienie się do sytuacji Morza Bałtyckiego i regionu w kontekście zmian klimatycznych. Jak do tego zagadnienia podeszły uczestniczące w konkursie artystki i artyści przekonamy się na otwieranej w piątek (28.04) w PGS wystawie podsumowującej konkurs.

Intersekcjonalny patchwork. „Przeczarowując świat” Małgorzaty Mirgi-Tas w Pawilonie Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji O projekcie Małgorzaty Mirgi-Tas „Przeczarowując świat” w Pawilonie Polonia na Biennale Sztuki w Wenecji pisze Thuc Linh Nguyen Vu CZYTAJ!

Warszawa

Od ubiegłego roku Zamek Królewski w Warszawie realizuje program Klucz w Zamku – cykl spotkań z artystami współczesnymi, przy okazji których wybrana współczesna praca wchodzi w dialog z dziełem sztuki dawnej z zamkowej kolekcji. Tym razem będzie to zestawienie zdecydowanie nieprzypadkowe – w środę (26.04) odbędzie się spotkanie z Janem Mioduszewskim, w ramach którego jeden z obrazów artysty zestawiony zostanie z dziełem flamandzkiego malarza Cornelisa Norbertusa Gijsbrechtsa, jednego z twórców, do których Mioduszewski w swojej praktyce nawiązuje.

Zgodnie ze dotychczasowym zwyczajem, po zakończeniu Biennale w Wenecji prezentowany w polskim pawilonie projekt zawędruje w końcu do sprawującej pieczę nad owym pawilonem Zachęty. W tę sobotę (29.04) w stołecznej galerii otworzy się więc wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas Przeczarowując świat. Projekt kuratorowany przez Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę to wielopłaszczyznowa opowieść o romskiej tożsamości, zbudowana w nawiązaniu do zespołu renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze.

Wrocław

Pod koniec zeszłego roku ukazała się najnowsza książka Anny Markowskiej, wyznaczająca kolejny rozdział badań autorki nad historią wrocławskiej neoawangardy, czyli Gry z miejscami. Opowiada ona historię trzech wrocławskich galerii autorskich: Katakumb, Zakładu nad Fosą i Ośrodka Działań Plastycznych, prowadzonych przez Michała Bieganowskiego i Wojciecha Stefanika od końca lat 70. po koniec lat 90.. Jutro w galerii Entropia odbędzie się spotkanie i promocja książki z udziałem całego szeregu gości: duetu The Self Preservation Society, Zbigniewa Makarewicza, Andrzeja Dudka–Dürera, Łukasza Guzka, Ewy Rybskiej, Władysława Kaźmierczaka, Wojciecha Stefanika, Michała Bieganowskiego, i Grzegorza Borkowskiego.

Frankfurt nad Odrą

Od wczoraj (23,04) w Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst we Frankfurcie nad Odrą oglądać można wystawę Über(-)Leben. Zofia Pociłowska i kolekcja BLMK, przygotowaną we współpracy z Europejskim Uniwersytetem Viadrina i BWA w Zielonej Górze. Zofia Pociłowska, należąca do pierwszego powojennego pokolenia rzeźbiarek w PRL, pierwsze prace tworzyła jeszcze jako więźniarka obozu w Ravensbrück, w ramach ucieczki od przerażającej codzienności. Na wystawie zobaczyć można z kolei jej prace z okresu od lat 50. do 90. W kolejnych rozdziałach ekspozycji stają się one również punktami wyjścia do refleksji nad bogatą kolekcją instytucji.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też