24–30 kwietnia
Białystok
Otwarta na nowo przed kilkoma miesiącami przestrzeń Galerii Arsenał elektrownia stanie się punktem wyjścia do otwieranej w piątek (28.04) wystawy Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości. Tytułowa kategoria odnosi się do myślenia o Ziemi jako całości — planecie nieustannie eksploatowanej i wyzyskiwanej, a zarazem traktowanej z coraz większą troską. W tym kontekście wystawa badać będzie potencjał technologii poszerzonej rzeczywistości jako nośników narracji związanych ze świadomością planetarną, zwracając uwagę na możliwości, jakie daje ona nie tylko w sferze rozrywki, ale i dokumentacji rzeczywistości i aktywnego przekazywania doświadczeń.
Gdańsk
Indywidualna wystawa Dominiki Olszowy, kuratorowana przez Gabrielę Warzycką-Tutak i zatytułowana Odsłonięty Brzuszek otworzy się w piątek (28.04) w Gdańskiej Galerii Miejskiej. Zobaczymy na niej nowe prace artystki, odchodzące od dotychczasowej scenograficzności, powstałe w nowej dla Olszowy technice witrażu, układające się w opowieść o złudnym poczuciu bezpieczeństwa.
Kraków
W ramach dwuletniego projektu Bownika Podszerstek, którego pierwszą odsłoną była wystawa w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, w środę (26.04) otworzy się kolejna ekspozycja pod tym samym tytułem, tym razem w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. O ile w pokazie łódzkim zasadniczą rolę odgrywały kategorie mody, stroju i przemysłu odzieżowego, o tyle w odsłonie krakowskiej artysta kładzie nacisk na materialność ubrań i przedmiotów, fotografując także obiekty z kolekcji krakowskiego muzeum, m.in. kimona i maski teatralne.
Krosno
Przez całą epokę nowożytną nasiona i sadzonki stanowiły zalążki bogactwa, a tym samym padały ofiarami aktów przemocy. Nie inaczej bywa dziś – jednym z celów brutalnej inwazji rosyjskiej na Ukrainę stał się zbombardowany bank genowy w Charkowie. Tę logikę wielowiekowej przemocy stara się odwrócić w swoich pracach Ewa Goral, której wystawa Republika nasion otworzy się w piątek (28.04) w BWA w Krośnie. Artystka zaprezentuje na niej m.in. instalację malarską, której podobraziem są rozprute i pozbawione pierwotnej funkcji płócienne worki, wykupione z magazynów agencji mienia wojskowego. Artystka maluje na nich „portrety” roślin pozbawione odniesień do botanicznej systematyki, wymykające się nie tylko bezpośredniej przemocy, ale i kategoryzacji oraz ocenie pod kątem przydatności dla człowieka.
Lublin
W piątek (28.04) w Muzeum Narodowym w Lublinie otworzy się monumentalna wystawa Wróblewski i po… Sztuka realizmu bezpośredniego. Przekrojowej prezentacji malarstwa Andrzeja Wróblewskiego, obejmującej blisko setkę prac twórcy, w tym obrazy z serii Szoferów i Rozstrzelań czy najwcześniejsze kompozycje abstrakcyjne, towarzyszyć będzie 50 prac późniejszych, korespondujących z jego dorobkiem, autorstwa twórców grupy Wprost, Grupy Ładnie, a także najmłodszego pokolenia artystek i artystów.
Poznań
Na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu swoją działalność zainauguruje w ten czwartek (27.04) nowa galeria – Zaczyn. Zadebiutuje ona wystawą pod tym samym tytułem, zapowiadającą przyszły program, otwarty na dialog i kolektywny eksperyment, oparty na trzech podstawowych kategoriach — materiału, procesu i przestrzeni. Galerię tworzą osoby z koła naukowego CURE(ators) oraz Koła Rzeźby.
Dzień później (28.04) w galerii Skala otworzy się solowa wystawa Wojciecha Didkowskiego Love and Glory. Artysta posługujący się w swojej praktyce m.in. obiektami, fotografią, sound designem, modą i 3D zaprezentuje rzeźbiarskie prace nasycone znaczeniami i kulturowymi odniesieniami, które w pojedynkę i w zestawieniach wciągają odbiorcę w postkonceptualną grę i poszukiwanie kolejnych pokładów znaczeniowych.
Również w piątek (28.04) w galerii Piekary otworzy się monograficzna wystawa Jana Pamuły Przyjemność obcowania z kolorem. W pracach pioniera polskiej sztuki komputerowej widoczna jest jednocześnie mocna fascynacja matematyką i zakorzeniona w tradycji malarstwa abstrakcyjnego refleksja nad kolorem. W prezentowanych na poznańskiej wystawie pracach z lat 70. widoczne są z kolei próby przełożenia na minimalistyczny język geometrii logicznego porządku świata.
Radom
W czwartek (27.04) w MCSW Elektrownia otworzy się wystawa Agaty Agatowskiej, prezentowana na tarasie radomskiej instytucji. Na Power & Fashion zobaczymy serię rzeźb wykonanych w różnych materiałach, m.in. w brązie i tworzywie sztucznym, przedstawiających kobiety w fantazyjnych strojach, nawiązujących do realnych projektów. Artystka przygląda się w nich nie tylko konkretnym przykładom krawiectwa, co przede wszystkim modzie jako kulturowemu fenomenowi i jej przenikaniu się z innymi obszarami kultury.
Sopot
Dobiegła końca pierwsza edycja Baltic Horizons — międzynarodowego konkursu na rzeźbę w przestrzeni publicznej Sopotu, organizowanego przez miasto, Państwową Galerię Sztuki, Fundację Artystyczna Podróż Hestii i samo towarzystwo ERGO Hestia we współpracy z fińskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Espoo, Łotewskim Centrum Sztuki Nowoczesnej w Rydze, Centrum Sztuki Współczesnej w Wilnie i Muzeum Narodowym w Gdańsku. Podstawowym założeniem nadsyłanych propozycji miało być odniesienie się do sytuacji Morza Bałtyckiego i regionu w kontekście zmian klimatycznych. Jak do tego zagadnienia podeszły uczestniczące w konkursie artystki i artyści przekonamy się na otwieranej w piątek (28.04) w PGS wystawie podsumowującej konkurs.
Warszawa
Od ubiegłego roku Zamek Królewski w Warszawie realizuje program Klucz w Zamku – cykl spotkań z artystami współczesnymi, przy okazji których wybrana współczesna praca wchodzi w dialog z dziełem sztuki dawnej z zamkowej kolekcji. Tym razem będzie to zestawienie zdecydowanie nieprzypadkowe – w środę (26.04) odbędzie się spotkanie z Janem Mioduszewskim, w ramach którego jeden z obrazów artysty zestawiony zostanie z dziełem flamandzkiego malarza Cornelisa Norbertusa Gijsbrechtsa, jednego z twórców, do których Mioduszewski w swojej praktyce nawiązuje.
Zgodnie ze dotychczasowym zwyczajem, po zakończeniu Biennale w Wenecji prezentowany w polskim pawilonie projekt zawędruje w końcu do sprawującej pieczę nad owym pawilonem Zachęty. W tę sobotę (29.04) w stołecznej galerii otworzy się więc wystawa Małgorzaty Mirgi-Tas Przeczarowując świat. Projekt kuratorowany przez Wojciecha Szymańskiego i Joannę Warszę to wielopłaszczyznowa opowieść o romskiej tożsamości, zbudowana w nawiązaniu do zespołu renesansowych, astrologicznych fresków z Palazzo Schifanoia w Ferrarze.
Wrocław
Pod koniec zeszłego roku ukazała się najnowsza książka Anny Markowskiej, wyznaczająca kolejny rozdział badań autorki nad historią wrocławskiej neoawangardy, czyli Gry z miejscami. Opowiada ona historię trzech wrocławskich galerii autorskich: Katakumb, Zakładu nad Fosą i Ośrodka Działań Plastycznych, prowadzonych przez Michała Bieganowskiego i Wojciecha Stefanika od końca lat 70. po koniec lat 90.. Jutro w galerii Entropia odbędzie się spotkanie i promocja książki z udziałem całego szeregu gości: duetu The Self Preservation Society, Zbigniewa Makarewicza, Andrzeja Dudka–Dürera, Łukasza Guzka, Ewy Rybskiej, Władysława Kaźmierczaka, Wojciecha Stefanika, Michała Bieganowskiego, i Grzegorza Borkowskiego.
Frankfurt nad Odrą
Od wczoraj (23,04) w Brandenburgisches Landesmuseum für moderne Kunst we Frankfurcie nad Odrą oglądać można wystawę Über(-)Leben. Zofia Pociłowska i kolekcja BLMK, przygotowaną we współpracy z Europejskim Uniwersytetem Viadrina i BWA w Zielonej Górze. Zofia Pociłowska, należąca do pierwszego powojennego pokolenia rzeźbiarek w PRL, pierwsze prace tworzyła jeszcze jako więźniarka obozu w Ravensbrück, w ramach ucieczki od przerażającej codzienności. Na wystawie zobaczyć można z kolei jej prace z okresu od lat 50. do 90. W kolejnych rozdziałach ekspozycji stają się one również punktami wyjścia do refleksji nad bogatą kolekcją instytucji.