23-29 września

Redakcja
Kamil Kukla, 19VOR — 2019, olej na płótnie, 190 x 220 cm, fot. dzięki uprzejmości galerii Bunkier Sztuki
23-29 września
Kamil Kukla, 19VOR — 2019, olej na płótnie, 190 x 220 cm, fot. dzięki uprzejmości galerii Bunkier Sztuki

Białystok

W najbliższy czwartek (26.09) wystartuje czwarta edycja festiwalu Białystok Interphoto, którego hasło w tym roku brzmi „Od przeszłości do współczesności. Granice czasu”. W jego ramach odbędzie się aż 30 wystaw z udziałem ponad dwustu artystów, nie tylko z Polski, ale i szeregu krajów ościennych, zwłaszcza zza wschodniej granicy. Przy tak monumentalnej skali, imponujący będzie także zakres tematyczny festiwalowych prezentacji, obejmujący zarówno kluczowe problemy w historii Polski po 1918 roku, jak i współczesne zagrożenia, z nacjonalizmem i kryzysem klimatycznym na czele.

Kraków

Po kosmetycznym liftingu identyfikacji wizualnej Bunkra Sztuki przyszedł czas na pierwsze wystawy otwierane za kadencji nowej dyrektorki. W środę (25.09) Bunkier pokaże trzy nowe propozycje: solowe wystawy Kamila Kukli, Anny Sztwiertni oraz Richarda Mosse’a. Kukla na Fruktach i paszczękach zaprezentuje garść nowych obrazów, ale też muzykę i obiekty, będące efektem szperania po Reddicie i 4chanie w poszukiwaniu różnorakich egzotycznych fetyszy. Sanktuarium Anny Sztwiertni będzie z kolei pierwszą indywidualną wystawą tej artystki w publicznej instytucji. Tytułowe sanktuarium odwołuje się do nowojorskiego Sanctuary Club, gejowskiej dyskoteki działającej w latach 1969–1972 w opuszczonym luterańskim kościele i przyciągającej wówczas tłumy. W jednej z galerii Bunkra artystka zbuduje nową odsłonę tej przestrzeni. Przybywający irlandzkiego fotografa Richarda Mosse’a dotyczyć będzie z kolei europejskiego kryzysu uchodźczego, obrazowanego przez artystę przy użyciu kamer termowizyjnych.

Jonasz Stern, Akt kobiecy, 1933, fot. Pracownia Fotograficzna MNK

W tym tygodniu otworzy się także jesienny hit krakowskiego Muzeum Narodowego. Od piątku (27.09) w oddziale muzeum w Kamienicy Szołayskich oglądać będzie można monumentalną wystawę I Grupy Krakowskiej zatytułowaną Idzie młodość! Zaprezentuje ona przekrój krótkiej, choć bardzo intensywnej działalności grupy – na krakowskiej ekspozycji znajdzie się ponad 300 prac, od malarstwa po projekty scenografii i kostiumów teatralnych. W kuratorskiej narracji Anny Budzałek dużą rolę odgrywać będzie też podejmowana przez członków grupy tematyka społeczna.

Na drugim biegunie krakowskiego artworldu, czyli najmłodszej funkcjonującej w mieście galerii, Jak zapomnieć, otworzy się tego samego dnia (27.09) solowa wystawa Joanny Sitarz Produkty głęboko mrożone. Sitarz to młoda absolwentka malarstwa na krakowskiej akademii, która tworzy obiekty z żywicy oraz znalezionych fragmentów organicznych i nieorganicznych. Zbiera i kategoryzuje śmieci takie jak kurz z kąta pokoju czy włos znaleziony na podłodze w łazience, aby tworzyć z nich abstrakcyjne kompozycje obrazujące życie współczesnego człowieka.

Sopot

Po figurach geometrycznych przyszła pora na kolory – Bogusław Deptuła, regularnie współpracujący z Państwową Galerią Sztuki w Sopocie, w której pokazywał m.in. Magię kwadratu, w najbliższy piątek (27.09) zaprezentuje w sopockiej galerii nową wystawę pod tytułem Nazywam się Czerwień. Na opowieść o szczególnej roli barwy czerwonej w historii sztuki, którą sam Deptuła określa mianem pionierskiego pomysłu kuratorskiego, złożą się prace powstałe na przestrzeni ostatnich stu lat – od obrazów Henryka Berlewiego po obiekty Zuzy Golińskiej.

Szczecin

Dwa duety, Nomadic State i Inside Job, zaprezentują w czwartek (26.09) w szczecińskim TRAFO nowe prace o charakterze site-specific. Kuratorowana przez Darię Grabowską wystawa Ściany mają uszy będzie specyficznym rodzajem krytyki instytucjonalnej, koncentrującej się nie, jak to zwykle bywa, na kwestiach ekonomicznych, a hierarchii dominacyjnej występującej wśród pracowników instytucji. Artyści sięgną przy tym do historii o rysach paranormalnych i wykorzystają przestrzeń galerii do niecodziennych celów – w ramach swoich realizacji zaproszone duety zgłębią historię o jeżdżącym po nocach galeryjną windą duchu Henryku i przekształcą TRAFO w dom dla zagrożonych wyginięciem zwierzątek wodnych.

Ustka

W ramach swojej rezydencji w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce Laurenz Gemmer zaprezentuje w najbliższą środę (25.09) muzyczny performans. Gemmer, muzyk na co dzień wykładający w kolegium muzycznym we Fryburgu oraz w Kolonii, łączy w swojej praktyce doświadczenia wynikające z jego wszechstronnego wykształcenia, obejmującego klasykę, jazz i muzykę współczesną. W Ustce zaprezentuje on solowy występ oparty na niecodziennym połączeniu dźwięków półakustycznego fortepianu Yamaha CP70 i melodyki Hammonda oraz oprogramowania komputerowego.

Warszawa

Niedawno w Fundacji Archeologia Fotografii otworzyła się wystawa fotografii Anny Musiałówny wykonanych podczas wyprawy na Spitsbergen, a w ten czwartek (26.09) w galerii odbędzie się spotkanie z ich autorką. O odbytej latem 1981 roku wyprawie, jej znaczeniu dla dalszej kariery i postawy jako fotoreporterki oraz o wielu innych projektach fotograficznych artystka porozmawia z Katarzyną Bojarską. Spotkanie połączone będzie także z premierą towarzyszącej wystawie publikacji.

Biotechnologia fotografowania. Rozmowa z Anną Zagrodzką Z Anną Zagrodzką o jej wystawie "Kolekcja" w Fundacji Archeologii Fotografii rozmawia Ewa Toniak CZYTAJ!

W czwartek też w ramach Projektu X w Zachęcie zobaczymy performans Joanny Piotrowskiej Self-defence, który swoją premierę miał na Art Basel w 2017 roku. Poprzez wyjaskrawione codzienne gesty i konwencjonalne praktyki ruchowe artystka odkrywa w nim układy sił i skomplikowaną psychologię relacji międzyludzkich oraz niepokoje i napięcia powstające w przestrzeni prywatnej.

Intensywnie wygląda jesienny program galerii Stroboskop, która po zeszłotygodniowym performansie Justyny Łoś zaprezentuje w piątek (27.09) solową wystawę Daniela Kotowskiego, której towarzyszyć będzie na dodatek program cotygodniowych performansów. W Rzeczypospolitej Polskiej językiem urzędowym jest język polski odnosić się będzie do mechanizmów społecznej normalizacji poprzez kontrolę odruchów w codziennym postępowaniu i zwyczajach. W przypadku artysty, dla którego pierwszym językiem jest język migowy, jest to kwestia o tyle kłopotliwa, że, jak mówi, większość normalnych nie akceptuje jego normalności.

W czwartek i piątek (26-27.09) w Kinie Iluzjon odbędzie się trzecia edycja organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza konferencji Digital Cultures, poświęconej szeroko rozumianej kulturze cyfrowej – od klasyki sztuki mediów przez gry wideo po VR. Tegoroczne hasło przewodnie konferencji to Żywe archiwa. Pod tym parasolem tematycznym mieszczą się zarówno immersyjne projekty inspirowane archiwalnymi materiałami wizualnymi i tekstowymi, jak i metody digitalizacji dziedzictwa cyfrowego.

Tydzień zamknie kolejna edycja Groszowych Spraw, która odbędzie się na Bazarze Namysłowska w sobotę (28.09). Tym razem jej bohaterką będzie Alicja Wysocka. Pod jej okiem będzie można tworzyć eleganckie kapelusze z mąki, wody, papieru nutowego i resztek tkanin i od razu zrobić z nich użytek – zwieńczeniem wydarzenia ma być wyprawa na ostatni tym sezonie recital Chopinowski w Łazienkach.

Łukasz Zgrzebski, Tamtego dnia wszyscy wyjechali, fot. dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

Wrocław

Solowa wystawa młodego fotografa Łukasza Zgrzebskiego otworzy się w piątek (27.09) w Muzeum Współczesnym Wrocław. Tamtego dnia wszyscy wyjechali to subiektywna opowieść o norweskim małomiasteczkowym pejzażu. Fotografie Zgrzebskiego cechuje subtelna, pastelowa kolorystyka, czerpiąca z takich klasyków jak Stephen Shore, ale i specyficzna scenograficzność kadrów. Widziany jego obiektywem pejzaż zdaje się jednocześnie sielski i nierealny, jak filmowa makieta, opuszczona lub dopiero czekająca na aktorów, którzy ją ożywią.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też