SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 3/2023 Na Dobry Początek 23.01.2023 7 min

23–29 stycznia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Adam Kozicki, „a ci znowu swoje”, 2022, tusz akrylowy z aerografu na płótnie, 130 x 130 cm; dzięki uprzejmości artysty

Gorzów Wielkopolski

Za Młodymi Wilkami – jednym z najciekawszych festiwali sztuki najmłodszych osób, który funkcjonuje od 2014 roku, stoi duet Zorka Wollny i Łukasz Jastrubczak. Na co dzień prowadzą Pracownię Działań Interdyscyplinarnych na szczecińskiej Akademii Sztuki, zachęcając studentów i studentki do praktykowania sztuki jako procesu i eksperymentu. Zarówno proces, jak i eksperyment zawiera w sobie różnorakie próby – włącznie z tą generalną. Właśnie taki tytuł – Próba generalna – otrzymała wystawa, która otworzy się 28 stycznia (sobota) w gorzowskim MOS-ie. Wezmą w niej udział osoby związane z Pracownią (Alicja Małek, Marta Kubiak, Marianna Czaczkowska, Klaudyna Szymańska, Paulina Pawłowska, Julia Pomykała, Mikołaj Tomczak, Adrian Bulak, Anhelina Avizhych, Agata Kuzko i Kajetan Wójcik) prezentując swoje działania w procesie i odczarowując grozę prób generalnych, jakimi bywają debiutanckie wystawy. Niektórzy mówią, że im wcześniej, tym lepiej – a lepiej, bo pierwsze kroki przyjemniej stawiać pod opieką doświadczonych osób.

 

Kraków

W Galerii Piana 27 stycznia (piątek) otworzy się indywidualna wystawa Michała Sroki Merz Proun In-between. Artysta związany z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie stawia na badanie relacji pomiędzy przestrzenią i znajdującymi się w niej obiektami – zarówno z perspektywy architektonicznej, jak i artystycznej. Zgodnie z intencjami Sroki, wystawa w formie instalacji na miesiąc zaanektuje krakowską galerię, stając się polem badawczym do tego, co czyni przestrzeń miejscem i jak na tę transformację wpływają wprowadzone do niej obiekty.

1
Do zobaczenia 22.07.2021

„Małe formy” Michała Sroki w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

 

Łódź

W Galerii Re:Medium Miejskiej Galerii Sztuki od 26 stycznia (czwartek) będziemy mogli obejrzeć wystawę Ireny Zieniewicz Borderline. „Na problemie wyznaczania granic skupia się zarówno w pracach wykonanych w technice sitodruku wielkoformatowego, jak i w cyklu dzieł malarskich na płótnie, o nieregularnych kształtach, utrzymanych w ziemistej palecie barw (moro). Niekonwencjonalne granice, cięcia, stanowiące główne elementy tworzonych przez nią obrazów nie narzucają jednoznacznej interpretacji, wymagają od widza, by sam je subiektywnie odczytał” – tak o postawie twórczej artystki pisze kuratorka wystawy, Adriana Usarek.

 

Opole

Wystawka to zarówno mała wystawa, jak i rzeczy, które można znaleźć pozostawione przy śmietnikach – czekające na życzliwe oko, które zobaczy w nich coś więcej niż tylko śmieć. Na tej kanwie opiera się indywidualny pokaz Zuzanny Piętkowskiej, który od 27 stycznia (piątek) zagości w Galerii Aneks działającej przy opolskiej GSW. Piętkowska – absolwentka stołecznej ASP zajmuje się scenografią i właśnie z tej perspektywy spogląda na śmietniki, przy których przedmioty zaczynają żyć własnym życiem, w nieoczywistych zestawieniach.

 

Warszawa

Guillaume Apollinaire w poemacie Wzgórza twierdził, że „niektórzy ludzie są jak wzgórza”, które „widzą daleko całą przyszłość / Dużo lepiej niż teraźniejszość”. Ta nowa sztuka przepowiadania – o której narodzinach pisał Apollinaire – bywa udziałem twórczyń i twórców, zwłaszcza tych z z rewolucyjnym i eksperymentatorskim zacięciem. Dlatego nieprzypadkowo jubileuszowa wystawa w Spectra Art Space zawdzięcza swój tytuł surrealistycznemu poecie. Od 25 stycznia (środa) w siedzibie Fundacji Rodziny Staraków zobaczymy prace klasyków i klasyczek współczesności: m.in. Andrzeja Wróblewskiego, Magdaleny Abakanowicz, Jana Dobkowskiego, Wojciecha Fangora, Stanisława Fijałkowskiego, Stefana Gierowskiego, Marii Jaremy, Tadeusza Kantora, Katarzyny Kobro, Jerzego Nowosielskiego, Marii Pinińskiej-Bereś, Erny Rosenstein, Kajetana Sosnowskiego, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Aliny Szapocznikow, Teresy Tyszkiewicz i Ryszarda Winiarskiego.

Patryk Bułhak, „Porzucone córki Tygrysa”, dzięki uprzejmości Pracowni Duży Pokój i artysty

Dzień później, w Pracowni Duży Pokój otworzy się wystawa fotografii Patryka Bułhaka Porzucone córki Tygrysa. Fotograf wyjechał do Sri Lanki podążając śladem pamięci o brutalnym konflikcie pomiędzy Tamilami a Syngalezami, w którym zginęło co najmniej 40 tys. cywili. Wojna domowa na wyspie oficjalnie zakończyła się w 2009 roku, gdy wojska zdusiły siły Tamilskich Tygrysów i wprowadziły przymusowy program reedukacyjny dla mniejszości tamilskiej. Bułhak podróżując po Sri Lance dokumentował Tamilki – rebeliantki naznaczone wojenną traumą i zepchnięte na margines społeczeństwa. Premiera projektu fotograficznego odbyła się na festiwalu W Ramach Sopotu w 2022 roku.

Tego dnia otworzy się również wystawa Bruno Schulz. Żelazny kapitał ducha w Muzeum Literatury, które włącza się w obchody Roku Brunona Schulza. Obok klasycznych prac artysty z Drohobycza, na pokazie kuratorowanym przez Janka Owczarka znajdziemy realizacje Zuzanny Bartoszek, Katarzyny Kozyry, Tomasza Kręcickiego, Jana Możdżyńskiego, Cyryla Polaczka i Aleksandry Waliszewskiej. Na ile schulzowskie wątki rezonują we współczesności i na jaki obraz tego twórcy się składają, dowiemy się w Muzeum Literatury.

1
Do zobaczenia 05.01.2018

„Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta” w Muzeum Sztuki w Łodzi [PL/ENG]

Redakcja

kolaż Maryny Siliakovej, 2022, dzięki uprzejmości artystki

Natomiast 27 stycznia (piątek) w Warszawskiej Świetlicy Krytyki Politycznej Jasna 10 zobaczymy Reflections of the war, czyli wystawy prac Maryny Siliakovej wraz z osobami uczestniczącymi w warsztatach tworzenia kolażu. Siliakova, stypendystka 4. edycji Programu Wsparcia Środowisk Twórczych, z wykształcenia jest chemiczką, jednak po przeprowadzce do Polski postanowiła oddać swoje doświadczenia związane z wojną wykorzystując sztukę kolażu. Do inicjatywy zaprosiła innych artystów i artystki z Ukrainy: Alinę Novoselską, Anię Panchenko, Diliarę Kvashę, Elenę Kulish, Iren Moroz, Irinę Leibovich, Irynę Borodin, Liię Adam, Mariię Yakymenko, Viktoriię Sharun, Viktoriię Sushan i Vladyslava Sorokina.

„Nigdy nie będziesz szła sama” to hasło, które pojawiło się z pełną mocą w przestrzeni publicznej całkiem niedawno, ale zyskało na nośności w związku z rozmaitymi protestami, jakie przetaczały się (i przetaczają) przez Polskę. To nie tylko wyraz solidarności z postulatami osób protestujących, ale również opór wobec bezprecedensowej po 1989 roku brutalności policji. Indywidualna wystawa Adama Kozickiego Nigdy nie będziesz szła sama w Biurze Wystaw opiera się na cyklu prac, w którym artysta przepracowuje własne doświadczenie z zatrzymania i aresztu. Jak pisze kuratorka, Kathryn Zazenski „To opowieść o dehumanizacji i systemowej, instytucjonalnej przemocy, która utrzymuje swoją władzę poprzez wzbudzanie strachu i podziałów. Podczas gdy dezorientacja i izolacja hamuje zdolność do oporu, świadectwo tych doświadczeń jest amunicją, dzięki której proces zostaje odwrócony, a władza odzyskana”. Wystawa otworzy się 28 stycznia (sobota).

1
Do zobaczenia 06.01.2023

„Środki przymusu bezpośredniego” Adama Kozickiego i Małgorzaty Mycek w Galerii Łęctwo

Redakcja

 

Wrocław

Jarosław Potoczny, „Pompa”, 2004, technika własna (sztuczne futro, silikon, neon), 132 cm x 164 cm; dzięki uprzejmości 66P i artysty

W 66P sezon wystawienniczy otwiera indywidualna wystawa Jarosława Potocznego Save as, której wernisaż odbędzie się 26 stycznia (czwartek). Pokaz, który kuratoruje Łukasz Kropiowski otwiera się cytatami z Davida Graebera i Ericha Fromma, które stanowią wprowadzenie do wystawy o pesymistycznym wydźwięku. W niej centralną metaforą staje się labirynt, w którym funkcjonuje życie ograniczone elektrycznym pastuchem oczekiwań społecznych i warunków ekonomicznych. Potoczny wykorzystuje w swojej praktyce artystycznej materiały, które kojarzone są z wizualnością późnego kapitalizmu i wpisanymi w niego sprzecznościami.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
5
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
23–29 stycznia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności