SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 25/2025 Na Dobry Początek 23.06.2025 14 min

23–29 czerwca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ołeksandr Bohomazow, „Ostrzenie pił”, 1927, olej na płótnie, dzięki uprzejmości Narodowego Muzeum Sztuki Ukrainy

Bielsko-Biała

O rzeczach nieoczywistych, przemilczanych, zbyt osobistych lub zbyt powszechnych, żeby dało się to łatwo ująć w słowa, opowiadać będzie w Galerii Bielskiej BWA Adam Kozicki, jeden z trojga laureatów poprzedniej edycji Bielskiej Jesieni. Otwierana w piątek (27.06) wystawa Kolega pyta, kuratorowana przez Katarzynę Piskorz, podzielona będzie na trzy rozdziały. Pierwszy dotyczyć będzie kryzysu humanitarnego na pograniczu polsko-białoruskim, drugi krążyć będzie wokół doświadczeniu zatrzymania artysty przez policję i postawienia go w stan oskarżenia, ostatni zaś – przepracowywania lęku i wstydu.

Dąbie

W tym tygodniu (23–29.06) w gminie Dąbie w województwie lubuskim odbędzie się pierwsza edycja Festiwalu Sztuki Lokalnej FEERIA, organizowanego przez Fundację Kultury i Sztuki „Wytwór Studio”. Do niedzieli w lokalnych świetlicach, szkołach i przestrzeni publicznej realizowane będą warsztaty artystyczne, koncerty i spacery kulinarne. Idea festiwalu zasadza się na tworzeniu wspólnej przestrzeni, w której sztuka staje się pretekstem do budowania relacji, wrażliwości i poczucia wspólnoty, łącząc wydarzenia artystyczne z aktywnym zaangażowaniem lokalnej społeczności.

Adam Kozicki, „Państwo 440b-c, 441e-442d”, 2024, tusz akrylowy z aerografu na płótnie, 100 x 150 cm, dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA

Gdańsk

W ramach projektu Poza mapą – Niedomknięte rozmowy o Nowym Porcie w czwartek (26.06) w CSW Łaźnia odbędzie się wernisaż ruchomej wystawy Dołącz do stołu i otwarte spotkanie w ogrodzie instytucji, w którym stanie wspólny stół współtworzony przez artystów, artystki i zespół kuratorski. Same prace, inspirowane Nowym Portem, zawisną w przestrzeni Gdańska w postaci m.in. plakatów i citylightów. Wieczór będzie okazją do dzielenia się nie tylko jedzeniem, ale i rezultatami zbiorowego procesu twórczego w ramach projektu łączącego osoby artystyczne i kuratorskie z Polski i Włoch.

Gromadzona w latach 2020–2024 w ramach programu m jak malarstwo korporacyjna kolekcja mBanku niedawno w całości przekazana została Muzeum Narodowemu w Gdańsku. Teraz publiczność będzie miała okazję zobaczyć niemal wszystkie zebrane w niej dzieła młodego polskiego malarstwa w ramach wystawy Opowiem Wam o sobie / o nas, prezentowanej w dwóch odsłonach w przestrzeni Zielonej Bramy. Pierwsza część wystawy otworzy się w najbliższy piątek (27.06) i skupiać się będzie na wątkach osobistych, emocjonalnych i społecznych.

1
Rozmowy 28.03.2025

Przyszłość nie jest neutralna. Rozmowa z Martą Kołacz

Portret Jakub Knera

Na przełomie czerwca i lipca, kiedy centrum Gdańska jest wyjątkowo tłoczne i gwarne od turystów i gości Open’era, Nadbałtyckie Centrum Kultury w gotyckim wnętrzu Centrum św. Jana stworzy immersyjną oazę sensoryczną, będącą jednocześnie dziełem sztuki i zielonym schronem od nadmiaru bodźców. LeŚnia. Dream(wood)land dostępna będzie od piątku (27.06). Za jej scenografię odpowiada Re.dor Remigiusz Dorawa, za instalację Gosia Golińska, za światło Maciej Knigawka, pejzaż dźwiękowy przygotował Marcin Dymiter, a wypełniający przestrzeń zapach Vetiver Bogdan Wójcik. Przez czas funkcjonowania projektu w przestrzeni odbywać się też będą performanse Kasi Ustowskiej oraz improwizowane koncerty na żywo Antoniego Michnika z NeoQuartetem.

Gdynia

Od jutra do niedzieli (24–29.06) potrwa osiemnasta edycja Gdynia Design Days, jednego z najważniejszych festiwali projektowania w Polsce. Tegoroczna odsłona odbędzie się pod hasłem Rozproszenie i akcentować będzie potencjał oraz odpowiedzialność projektowania wobec współczesności i jej rozlicznych kryzysów. Jednocześnie jej charakter odbiegać będzie od dotychczasowych edycji i zamiast licytowania się na najlepsze innowacje, skupiać się będzie na stawianiu pytań i refleksji.

Gliwice

W przestrzeni miejskiej Gliwic oraz tamtejszej galerii Brama od soboty (28.06) oglądać będzie można kuratorowaną przez Kamila Kuitkowskiego wystawę Okno na dwa podwórza, złożoną z rozsianych w rozmaitych lokalizacjach projektów m.in. Karoliny Jarzębak i Kat Zawady, Michała Malińskiego czy Andrzeja Szwabe. Prace zrealizowane w ramach wystawy pod tytułem, w którym pobrzmiewa nawiązanie zarówno do słynnego filmu Hitchcocka, jak i Opowieści o dwóch miastach Dickensa, zachęcać będą do eksplorowania zakamarków miasta i spoglądania na nie z innych perspektyw.

Gorzów Wielkopolski

Swoją etnofikcyjną opowieść o kulturze mazońskiej rozwijać będzie Julia Woronowicz na otwieranej w sobotę (28.06) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim wystawie Wełnogłowe, kuratorowanej przez Bartosza Nowaka. Opowieść krążyć będzie tym razem wokół siedemnastowiecznych mazońskich tkanin, do stworzenia których przyłożyło rękę 21 zaproszonych osób artystycznych.

Kalisz

Do wewnętrznego pragnienia poszukiwania wyższego poziomu bytu i transcendencji odnosić się będą prace Anny Bujak prezentowane na jej solowej wystawie w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Otwierana w czwartek (26.06) ekspozycja kuratorowana przez Patrycję Sikorę, pod parafrazującym hasło sufrażystek tytułem Chcę tylko róż, to zwycięski projekt wyłoniony w ósmej edycji organizowanego przez kaliską galerię konkursu kuratorskiego. Prezentowane obiekty będą rodzajem totemów konstruowanych dla uporządkowania relacji z otaczającym nas światem natury oraz wewnętrznych w relacji z samymi sobą.

Karol Szczur, „Czarodziejka”, 2021, tkanina, obiekt, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Piana

Kraków

Dyplomowa wystawa Konrada Krzyżanowskiego kuratorowana przez Kamila Kuitkowskiego i organizowana przez galerię Jak Zapomnieć otworzy się w czwartek (26.06) w przestrzeni dawnych biur Tesco przy ulicy Kapelanka 56. Ostatni dzień używania słów to symboliczna rekonstrukcja momentu po ocknięciu się z pełnego majaków pamięciowego delirium, w której Krzyżanowski własne wspomnienia mieszać będzie z tymi pożyczonymi od innych. Obrazy artysty, nieraz naśladujące proporcje i blask ekranów, kolonizować będą przestrzeń opuszczonego, choć wciąż noszącego ślady dawnych bywalców biura.

Solowa wystawa Karola Szczura otworzy się w piątek (27.06) w galerii Piana. W All at once zgodnie z tytułową obietnicą artysta łączy porządki – malarską biegłość z kampową przesadą i queerowym przerysowaniem, absurd z poważną diagnozą, a klasyczne oleje na płótnie ze sztucznymi materiałami takimi jak lateks i satyna.

Łódź

Monumentalną, podróżującą wystawę W oku cyklonu. Modernizm w Ukrainie, prezentowaną wcześniej m.in. w Royal Academy of Arts w Londynie i Belvedere w Wiedniu, od piątku (27.06) oglądać będzie można w Polsce, w Muzeum Sztuki w Łodzi. Ekspozycja ukazuje rozwój ukraińskiej sztuki nowoczesnej na tle złożonych kontekstów społeczno, politycznych niepokojów oraz relacji środowisk ukraińskich, polskich, rosyjskich i żydowskich w okresie międzywojnia. W lokalnej odsłonie zobaczymy nowy wybór dzieł z trzech ukraińskich muzeów w dialogu z awangardowymi pracami ze zbiorów MSŁ oraz kilku kolekcji prywatnych.

Poznań

Rzeźbiarską instalację zatytułowaną Letztraum zaprezentuje jutro (24.06) w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu Jan Baszak. W ramach rezydencyjnego projektu kuratorowanego przez Jagnę Domżalską i Kamila Mizgalę artysta zaaranżuje zbudowaną z tekstylnych strzępków i metalu przestrzeń przywodzącą na myśl schron czy dziuplę, skąpany w pomarańczowym świetle przypominającym zachodzące słońce melancholijny świat zaludniony skórzano-skarpetowymi rzeźbami.

Jutro w Scenie Roboczej premierę będzie miał spektakl Jest tylko jedna w reżyserii Pameli Leończyk, z tekstem Darii Sobik, opowiadający o złożonych relacjach matki i córki. Jego niecodzienną aranżację scenograficzną, kuratorowaną przez Aleksandrę Pietrzak, tworzyć będą prace młodej rzeźbiarki Anny Myszkowiak, dotykające zagadnień cielesności i bliskości. Po premierze spektaklu scenografia przeistoczy się za dnia w autonomiczną wystawę, którą oglądać będzie można do końca tygodnia (25–29.06).

1
Krytyka 29.03.2024

Kto wyżywi się tą sztuką? Władysław Hasior i Daniel Rycharski w PGS

Portret Anna Pajęcka

Szczecin

Po zeszłorocznej wystawie przygotowanej przez Julitę Dembowską w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie prace Daniela Rycharskiego i Władysława Hasiora spotkają się ponownie na ekspozycji w Trafostacji Sztuki w Szczecinie, nie będącej jednak ani jej powtórzeniem, ani rozwinięciem, a zupełnie nowym projektem przygotowanym specjalnie z myślą o przestrzeni TRAFO. Kuratorowane tym razem przez Dembowską w duecie z Anią Batko Rozbieranie ze snu. Rycharski. Hasior koncentrować się będzie na fantazmatach oraz narodowych mitach. Wystawa funkcjonować będzie jako rodzaj scenografii, ale również jak performans rozpisany na gesty i przedmioty rozgrywający się na polskiej wsi, dalekiej od sielankowych wyobrażeń, pełnej skumulowanych napięć, konfliktów i nawiedzanej przez rozmaite widma.

Warszawa

Powstałe w drodze między Warszawą a Wilnem cyfrowe prace Any Vostruchovaitė zobaczymy na jej otwieranej dziś (23.06) solowej wystawie Pamiętaj o bagażu w 63 Galery. Artystka urodzona i wychowana na Wileńszczyźnie, a studiująca malarstwo na warszawskiej ASP, wychodzi w nich od własnego doświadczenia bycia nieustannie w drodze, opowiada o dorastaniu w mniejszości kulturowej i etnicznej i towarzyszącemu jej przez całe życie poczuciu odrębności. W jej prywatnych doświadczeniach odbijają się jednocześnie uniwersalne wyzwania współczesnego świata związane m.in. z cyfrowym nomadyzmem i masową suburbanizacją.

W ramach SYNERGII – kulturalnego programu polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej – od jutra do czwartku (24–26.06) w przestrzeni miejskiej Warszawy zobaczymy cykl performansów pod hasłem #ArtConnections, organizowanych przez Teatr Guliwer. Celem projektu jest budowanie połączeń pomiędzy osobami artystycznymi i amatorami teatru, sztuk wizualnych i muzyki z różnych krajów Unii Europejskiej. Pierwszy z performansów zaprezentują Wielokulturowa Grupa Artystyczna i Kolektyw Czeski, którzy w scenerii neorenesansowej wilii Centrum Czeskiego przy Alei Róż odegrają autorską wersję Romea i Julii, gdzie wśród postaci pojawia się m.in. prezydent Czech. Środowy performans Międzypokoleniowego Klubu Piosenkowego STAYnia i Kolektywu Szwedzkiego odnosić się będzie do historii budynku PAST-y, w którym mieściła się centrala telefoniczna przedsiębiorstwa założonego przez Szweda Henrika Cedergrena. Ostatniego dnia na Osiedlu Amsterdam na Targówku Teatr Szkolny Guliwerki i Kolektyw Niderlandzki, wychodząc od znanych dzieł holenderskich twórców, odnosić się będą do spraw bliskich warszawskim dzieciom i młodzieży, również tym z doświadczeniem migracji z Białorusi i Ukrainy.

Maria Pinińska-Bereś, Galeria Współczesna, Warszawa, 1973, dzięki uprzejmości Fundacji im. Marii Pinińskiej-Bereśi Jerzego Beresia

Na fenomenie sztuki environment skupiać się będzie otwierana w czwartek (26.06) w Zachęcie wystawa Przestrzenie, kuratorowana przez Michała Jachułę. Znajdą się na niej prace klasyczek i klasyków polskiej sztuki XX wieku, m.in. Magdaleny Abakanowicz, Wojciecha Fangora, Henryka Stażewskiego i Marii Pinińskiej-Bereś, redefiniujące myślenie o przestrzeni, ekspozycji i roli widza. Poza bogatymi archiwaliami zaprezentowane zostaną także rekonstrukcje kilku historycznych realizacji, w tym trzech prezentowanych po raz pierwszy od momentu ich powstania.

Tego samego dnia (26.06) w Karrocie otworzy się kuratorowana przez Samuela Kłodę wystawa Blasé(e), prezentująca prace wybranych artystek z pracowni malarstwa Kingi Nowak i Andrzeja Bednarczyka na krakowskiej ASP. Prezentowane prace krążyć będą wokół tytułowego stanu zblazowania i odsłaniać to, co kryje się pod apatyczną powierzchnią. Trudne doświadczenia materializują się w nich i przekształcają w martwe relikty, wizerunki zamieniają się w karykaturalne odbicia, a skumulowane gesty piętrzą się w cielesne układanki.

Otoczenie Zamku Ujazdowskiego od lat jest areną badań i działań na styku sztuki i ekologii. Czerpać z nich będzie otwierana w piątek (27.06) w CSW wystawa Gleba i przyjaciele, kuratorowana przez Mariannę Dobkowską oraz Edith Jeřábkovą z PLATO w Ostrawie, gdzie w przyszłym roku zobaczymy jej drugą odsłonę. Osią projektu jest wątek relacji ludzi z ziemią i istotami nie-ludzkimi, a poza samą ekspozycją obejmie on także program performatywny i edukacyjny, rezydencje artystyczne oraz działania w przestrzeni.

Dorobek Małgorzaty Rittersschild po niemal trzydziestu latach nieobecności na wystawach w muzeach i galeriach przypominać będzie Fundacja Arton na otwieranej w piątek (27.06) wystawie Jaszczurka oznacza krótkotrwałe szczęście. Prezentowane prace pochodzą zarówno z lat 80. i 90., kiedy artystka współtworzyła środowisko nowej ekspresji, jak i z okresu po 2018 roku, wyznaczającym jej powrót do malarstwa i aktywnej działalności artystycznej. Zaprezentowane razem układać się będą w opowieść o ciągłości, przemianie i twórczym powrocie.

Małgorzata Rittersschild, „A jednak [Ćwiczenia z koloru]”, 2018–2019, akryl na płótnie, 39 × 40 cm, dzięki uprzejmości Fundacji Arton

Tego samego dnia (27.06) w galerii Przeciąg otworzy się solowa wystawa Bartłomieja Wawra. Malarstwo to zawód będzie gorzkim autoportretem artysty funkcjonującego w prekarnym i urynkowionym systemie sztuki. W swoich pracach Wawer mierzy się z tematami samowyzysku w imię potrzeby tworzenia, niewidzialnej pracy, frustracji, emocjonalnego wyczerpania i przekształcania własnych najbardziej prywatnych emocji w dzieło, które staje się narzędziem rynkowych spekulacji.

Kontrast między naturalnym biologicznym rytmem aktywności i regeneracji, wyznaczanym przez cykl dnia i nocy, a próbami ograniczenia czasu odpoczynku na rzecz maksymalizacji produktywności stał się punktem wyjścia dla cyklu obrazów Emilii Kapsy, które zobaczymy na otwieranej w niedzielę (29.06) w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie wystawie Idzie niebo ciemną nocą. Otwarciu towarzyszyć będzie specjalna edycja projektu Kacpra Kapsy Muzyka dla książek, czyli DJ set z muzyką ambientową tworzącą tło do lektury wybranych książek poruszających temat zaburzenia naturalnego rytmu dobowego i prób zawłaszczania nocy przez kapitalizm.

Wrocław

Na cały bieżący tydzień (23–29.06) dziedziniec przy ulicy Ruskiej 46 we Wrocławiu przeobrazi się w centrum lokalnego życia kulturalnego. Organizowane w ramach corocznych obchodów Święta Wrocławia wydarzenie to inicjatywa osób prowadzących w tym miejscu pracownie, galerie i inne organizacje. Podczas Święta Podwórka Ruska 46 odbędą się liczne wernisaże i performanse, koncerty, vintage market, imprezy DJ-skie, drag show, giełda winyli, a także warsztaty, animacje i sąsiedzkie śniadanie z daniami przygotowanymi przez społeczności bułgarską i ukraińską.

1
Podcast 26.01.2024

Godzina Szumu #105 Fantastyczna architektura Witolda Lipińskiego

Karolina Plinta; postprodukcja: Izabela Smelczyńska

Pierwsza w historii Muzeum Architektury we Wrocławiu wystawa dla dzieci i dorosłych, przygotowywana przez ostatnie dwa lata, otworzy się w tę sobotę (28.06). Laboratorium architektury będzie przestrzenią nauki, zabawy i eksperymentu, zbudowaną ze specjalnie zaprojektowanych multisensorycznych instalacji oraz interaktywnych stanowisk, pozwalających na zmysłowe odczucie architektury. Ekspozycja ma nie tylko opowiadać o budynkach, ale przede wszystkim budować w najmłodszych widzach poczucie sprawczości, akcentując to, że otaczająca ich architektura może i powinna odpowiadać na potrzeby wszystkich użytkowników.

Berlin

W ramach 48. Stunden Neukölln w Berlinie otworzy się w piątek (27.06) kuratorowana przez Marię Blankę Grzybowską wystawa Feed your page z udziałem Mateusza Janika, Lindy Lach, Katarzyny Wyszkowskiej i duetu Xtreme Girl, czyli Leny Peplińskiej i Laury Radzewicz. Przyglądać się ona będzie temu, jak w internecie coraz mocniej zacierają się granice między tym, co realne, a tym, co sztucznie wygenerowane. Prezentowane prace wyrastają z refleksji nad tym, jak kultura internetowa wpływa na nasze postrzeganie rzeczywistości, prawdy i pamięci oraz tym, jak nasze ciała adaptują się do funkcjonowania w tym wielowarstwowym, poplątanym cyfrowo-biologicznym ekosystemie.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
23–29 czerwca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności