22-28 marca

Redakcja
Jarosław Modzelewski, Citroën, 2021, tempera żółtkowa, płótno, 140 x 200 cm - fot. Agata Ciołek
22-28 marca
Jarosław Modzelewski, Citroën, 2021, tempera żółtkowa, płótno, 140 x 200 cm - fot. Agata Ciołek

Jak zima drogowców, tak kolejny ogólnopolski lockdown zaskoczył instytucje i większość planów z nadchodzącego tygodnia została odroczona. Podobnie jak w poprzednich miesiącach zdarzają się jednak wyjątki i poza wydarzeniami online można wciąż liczyć na oprowadzania w prywatnych galeriach i ekspozycje do oglądania zza szyby.

Katowice

Galeria Szara w Katowicach po ogłoszeniu kolejnego lockdownu zorganizowała naprędce przedpremierowe pokazy wystawy Claudine Pisarek, jeśli jednak nie udało wam się na nie załapać, Wanderin wciąż oglądać będzie można – po wcześniejszym umówieniu – w planowanym czasie, czyli od piątku (26.03). Wystawa niedawnej absolwentki malarstwa w pracowni Andrzeja Tobisa i Dominiki Kowyni na katowickiej ASP jest efektem trzech lat podróży artystki po Bałkanach, rodzajem malarskich notatek z podróży, dotykających jednocześnie kwestii zbiorowej pamięci i historycznych przemian.

Claudine Pisarek, Sad Decebalus, 2020, dzięki uprzejmości Galerii Szarej

Warszawa

Zgodnie z planem w czwartek (25.03) na ścianach galerii aTAK zawisną obrazy Jarosława Modzelewskiego, choć póki co jego pierwsza monograficzna wystawa w tej galerii pozostanie w wystawienniczym limbo, oczekując na poluzowanie obostrzeń. Polecamy śledzić komunikaty na temat jej udostępnienia, bo jest na co czekać. Na Obrazach z dzieciństwa malarz, zgodnie z tytułem, prezentuje nie jak zazwyczaj sceny z dzisiejszej rzeczywistości, ale skrawki własnych wspomnień, drobne fragmenty dawno minionej rzeczywistości, zagubione w pamięci i od czasu do czasu nieoczekiwanie wypływające na powierzchnię.

Galeria XX1 po raz kolejny korzystając z warunków lokalowych nową wystawę zaprezentuje przez witrynę. Otwierana w czwartek (25.03) For/ma/cja to kuratorowany przez Jacka Staszewskiego pokaz trzech artystów – Rafała Kochańskiego, Piotra Siwczuka i samego Staszewskiego – odnoszących się do ludzkiej cielesności, fizyczności i materialności, choć na zupełnie inne sposoby i dochodząc do różnych wniosków. Staszewski w swoim malarstwie skupia się na kluczowym fragmencie ludzkiego ciała, czyli twarzy, w przypadku Siwczuka kluczową rolę odgrywa napięcie między trwałością i przemijaniem, u Kochańskiego zaś ciało uchwycone w ruchu.

Dzień później (26.03) w Stroboskopie otworzy się wystawa Sebastiana Winklera, absolwenta malarstwa na warszawskiej ASP, a obecnie asystenta w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej na macierzystej uczelni. Skóra spruta i krew popsuta opowiadać będzie o cielesności na kilku różnych poziomach, wychodząc od osobistej historii, w której przeplatają się wątki pracy, choroby i seksualności.

Kreatywne sposób obejścia lockdownowych ograniczeń proponują galerie HOS i Nanazenit, które postanowiły połączyć siły i w sobotę (27.03) zaprezentują projekt Rozkwitamy. W jego ramach rolę tymczasowych galerii pełnić będzie kilka warszawskich kwiaciarni. W każdej z nich przy okazji galeryjno-kwiaciarnianego sojuszu zobaczymy mały solowy pokaz jednego artysty lub artystki. W tych dalekich od monotonnych białych kubików sceneriach swoje prace pokażą Marceli Adamczyk, Zbiok Czajkowski, Ewa Goral, Marcin Janusz, Monika Kopczewska, Olga Szczechowska i Małgorzata Wielek-M.

Internet

Do instytucji wprawionych już w prezentowaniu wystaw online należy Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, zamiast rezygnować z planów galeria przechodzi więc ponownie na tryb zdalny i w piątek (26.03) otworzy w ten sposób kolejną wystawę. Heterror Szawła Płóciennika, twórcy powieści graficznych, performera i malarza skupiać się będzie na tej ostatniej dziedzinie, prezentując obrazy artysty o psychoanalitycznym zacięciu.

Dla tych, którzy zamiast siedzieć nieruchomo przed ekranem uczestnicząc w wirtualnej wystawie wolą na ów ekran zerkać pozostając w ruchu, propozycję ma gdańskie CSW Łaźnia. Kampania treningowa Star w ramach projektu ANA. Future Body to propozycja z gatunku fitness w sztuce, której celem ma być wzmocnienie siostrzanej siły pozwalającej unieść ciężar aktualnych i przyszłych wyzwań. Kolejne odsłony kampanii udostępniane są regularnie od lutego, a premiera najnowszego treningu będzie miała miejsce w tę środę (24.03).

Twoją karierą nie zajmie się ktoś inny. Rozmowa z Kamilą Bondar, Verą Zalutskayą, Ewą Tatar i Joanną Rzepką-Dziedzic O projekcie Artysta – Zawodowiec z jego twórczyniami i wykładowczyniami rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Od kilku dni trwa kolejna edycja organizowanego przez Fundację Sztuki Polskiej ING programu Artysta – Zawodowiec, po raz drugi w formule online. W tym tygodniu w ramach programu odbędą się wykłady Ewy Tatar na temat opisywania swojej twórczości i pisania wniosków oraz Karoliny Marii Wojciechowskiej o prawie autorskim. Wśród planów na kolejne tygodnie znajdują się m.in. spotkania z Agnieszką Polską i Sebastianem Cichockim oraz wykład krytyczek z „The White Pube”.

W tym tygodniu (26-28.03) odbędzie się też kolejna edycja Forum Przyszłości Kultury, organizowanego od czterech lat przez stołeczny Teatr Powszechny. Tegoroczna odsłona, transmitowana na żywo przez Facebooka, opatrzona jest hasłem Solidarność i troska. Do współpracy programowej w roli kuratorek zaproszono pięć aktywistek, Justynę Samolińską, Zuzannę Karcz, Jankę Świerżewską, Amel Manę i Julię Strzemińską, a program Forum dotykał będzie m.in. zeszło- i tegorocznych protestów po antyaborcyjnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego, protestowania w dobie pandemii, zaangażowania młodych, aktywizmu klimatycznego czy budowania alternatywnych wobec państwa relacji społecznych.

Na dyskusjach o przyszłości w bardziej zawężonym, muzealniczym polu skupia się z kolei nowy cykl spotkań w Muzeum Sztuki w Łodzi. Druga odsłona Muzeum Przyszłości odbędzie się pod hasłem W wirtualnym świecie w środę (24.03). W streamowanej na facebookowym profilu MSŁ rozmowie Ewa Drygalska, Justyna Górowska, Aleksandra Przegalińska i Marek Wojtaszek rozmawiać będą na niezmiennie aktualny – zwłaszcza w realiach kolejnego lockdownu – temat wpływu i roli technologii cyfrowych w działalności instytucji kultury, próbując odpowiedzieć m.in. na pytania o to w jakim kierunku powinna zmierzać postępująca digitalizacja muzeów i czy powinny one konkurować o uwagę z komercyjnymi gigantami medialnymi.

Pytania o przyszłość mieszkalnictwa zadają z kolei organizatorzy piątej edycji konkursu FUTUWAWA, której hasło przewodnie brzmi: Jak będziemy mieszkać w Warszawie przyszłości? Konkurs otwarty jest nie tylko dla architektów i architektek, ale i artystek i artystów, a odpowiedzi na tytułowe pytanie mogą być sformułowane zarówno jako propozycje konkretnych rozwiązań, jak i metaforycznie czy teoretycznie. Pula nagród wynosi 15 tys. zł, a zgłoszenia nadsyłać można do 15 kwietnia.

Ruszył również nabór projektów artystycznych do społeczno-artystycznej sekcji Festiwalu Malta, czyli programu Generatora Malta, który zaplanowany jest na drugą połowę czerwca. Hasło przewodnie programu brzmi Zaklepane / Ground Rules i odnosi się do społecznego kontekstu ziemi, zasobów i prawa własności gruntów. Finałowe prezentacje dotyczących tych tematów realizacji będą miały miejsce w poznańskim parku Wieniawskiego w obiekcie zaprojektowanym przez Iwo Borkowicza i Olę Korbańską, a termin nadsyłania zgłoszeń upływa 9 kwietnia.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też