SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 20/2023 Na Dobry Początek 22.05.2023 7 min

22–28 maja

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Bronisław Jamontt, „Krajobraz”, szkic do tapiserii, tempera na papierze, 1923, The Lithuanian National Museum of Art, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie

Białystok

W ramach 37. Dni Sztuki Współczesnej w środę (24.05) w galerii Białostockiego Ośrodka Kultury otworzy się solowa wystawa Marty Bogdańskiej Love that dare not to speak its name. W swoim najnowszym projekcie artystka podąża śladem Selmy Lagerlöf, szwedzkiej pisarki, która w 1909 roku jako pierwsza kobieta zdobyła literackiego Nobla. Bogdańska przygląda się queerowemu dziedzictwu autorki poprzez kolaże i obiekty sięgające po archiwa, fotografie, filmy, teksty i rzeźby, odnosząc je jednocześnie do obecnej sytuacji społeczności LGBTQ+.

Kraków

Mirosław Bałka, „Kości”, 1994, tusz na papierze, 29,6 x 21 cm, dzięki uprzejmości Galerii Starmach

Po dwudziestu latach od pierwszego pokazu w Galerii Starmach Mirosław Bałka powraca do niej z nową wystawą. Otwierane jutro (23.05) SEMPER FRAGMENTUM to projekt powstały z myślą o przestrzeni krakowskiej galerii, mieszczącej się w zabytkowym budynku Domu Modlitwy zboru izraelickiego Zuchera, powstałym na przełomie lat 70. 80. XIX wieku i utrzymanym w stylu Rundbogenstilu. Jednocześnie Bałka konstruuje retrospektywne spojrzenie na wcześniejsze etapy swojej twórczości, prezentując zarówno nowe realizacje, jak i sięgając po wczesne prace na papierze z lat 90.

Dzień później (24.05) w Muzeum Narodowym w Krakowie otworzy się przygotowana przez Giedrė Jankevičiūtė i Andrzeja Szczerskiego wystawa Wilno, Vilnius, Vilne 1918–1948. Jedno miasto – wiele opowieści. Ekspozycja prezentować będzie obrazy miasta w sztuce artystów polskich, litewskich, żydowskich i białoruskich, składające się na mozaikową panoramę wieloetnicznego i wielokulturowego Wilna w burzliwym i dramatycznym okresie historycznym, kiedy zmianie ulegała jego struktura społeczna i tkanka urbanistyczna, a samo miasto znajdowało się w granicach Polski, Litwy oraz pod okupacją hitlerowską i radziecką. Obok klasyków pokroju Jana Bułhaka i Ludomira Sleńdzińskiego zobaczymy także prace mniej rozpoznanych artystek i artystów, jak Hanna Milewska, Józef Horyd czy Hadassa Gurewicz-Grodzka, a część dzieł pokazana zostanie publicznie po raz pierwszy.

Lublin

Wystawę o charakterze autoterapeutycznego „ponownego przechodzenia przez katolickie wychowanie” zaprezentuje w sobotę (27.05) w Galerii Labirynt Paulina Mazurek. Tyle dobrego zawdzięczam Tobie, Panie będzie jednocześnie rozprawą z lękliwą i okopaną w rytuałach polską religijnością, krytyczną wobec instytucji rodzimego Kościoła katolickiego i systemu edukacji religijnej, a jednocześnie opowieścią osoby pozostającej przy wierze chrześcijańskiej i poszukującej sposobu na wydestylowanie jej wartości z tego, co zostało autorce w dzieciństwie narzucone.

1
Podcast 23.09.2022

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Na głos

Portret Karolina Plinta

Poznań

W piątek (26.05) w galerii Skala otworzy się indywidualna wystawa Magdaleny Łazarczyk Na początku była góra, kuratorowana przez Ewę Borysiewicz. Zobaczymy na niej zbiór nowych prac, kolaży, w których artystka konstruuje wyobrażone pejzaże z fragmentów monografii dawnych mistrzów, przekrojowych publikacji z zakresu historii sztuki i katalogów wnętrzarskich umieszczonych na fragmentach marmurowej płyty.

Sopot

Po wystawach w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Muzeum Współczesnym Wrocław sprzed kilku lat polska publiczność ponownie będzie mogła zobaczyć monograficzny pokaz Tony’ego Cragga, tym razem w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Kuratorowana przez Eulalię Domanowską Alternatywna rzeczywistość otworzy się w sobotę (27.05) i prezentować będzie szklane rzeźby i instalacje brytyjskiego rzeźbiarza, towarzyszące im rysunki i akwarele w przestrzeni galerii oraz rzeźby usytuowane w Parku Północnym w Sopocie.

Szczecin

Indywidualna wystawa Patrycji Orzechowskiej Przytulmy to, co ciemne otworzy się w czwartek (25.05) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Na kuratorowanej przez Stanisława Rukszę ekspozycji znajdą się prace z ostatnich kilku lat, w których artystka sięga po medium ceramiki i ready-mades, funkcjonujące samodzielnie, ale także jako całościowa przestrzenna instalacja. W swoich najnowszych realizacjach Orzechowska przygląda się przede wszystkim relacjom pomiędzy ludźmi i przedmiotami. Z prozaicznych rzeczy wydobywa poetyckość, surrealność i melancholię, wykorzystując wydobyte z ziemi i piwnic pordzewiałe narzędzia czy zamieniając termosy w urny.

Sonia Rammer, „O kobiecie, która myślała, że jest psem”, kadr z wideo performansu, 2022, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Wozownia

Toruń

Dwie nowe wystawy zaprezentuje w czwartek (25.05) Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu. O kobiecie, która myślała, że jest psem Soni Rammer to pokłosie jej rezydencji na Grenlandii. W otoczeniu śnieżnej pustyni artystka obserwowała zwyczaje tytułowych psów, jednego z niewielu dynamicznych elementów lodowego krajobrazu, a na podstawie obserwacji sama starała się performatywnie „wejść w skórę” zwierząt, przekroczyć granice własnej tożsamości i antropocentrycznej perspektywy. Mitopeja koloru Szymona Osińskiego to z kolei projekt, w którym artysta postawił sobie za cel stworzenie alternatywnego systemu kulturowego odczytu barw. Przyjmując założenie, że kolor odczytywany przede wszystkim poprzez pryzmat kultury i sam w sobie nie posiada określonych znaczeń, Osiński bada jego możliwości jako narzędzia kreowania nowych sensów.

1
Krytyka 15.10.2021

Multimedialne protezy wykluczonych ciał. „Niebo nad Krakowem. LGBT mówi” Krzysztofa Wodiczki

Weronika Plińska

Warszawa

Pytania o rolę artystów i artystek oraz miejsce sztuki w świecie destabilizowanym zbrojnymi konfliktami stawiać będzie otwierana w czwartek (25.05) w Fundacji Profile wystawa Poza dobrem i złem. Ekspozycja, na której znajdą się prace m.in. Józefa Robakowskiego, Krzysztofa Wodiczki czy Natalii Brandt, przypominać ma krytyczne tradycje sztuki nie godzącej się z zastanym porządkiem społecznym i politycznym oraz mechanizmami generowania przemocy i jej sankcjonowania. Wystawie będzie towarzyszył film z udziałem prezentowanych artystów i artystek, opowiadających o swoich inspiracjach i okolicznościach powstania prac.

Krzysztof Wodiczko, „Łuk triumfalny – Światowy Instytut na rzecz Obalenia Wojen”, 2010, wizualizacja, dzięki uprzejmości Fundacji Profile

Po kilku prezentacjach kolekcji Nocny Art Patrol w ostatnich latach w przestrzeniach rozmaitych rodzimych instytucji doczeka się ona własnego miejsca w Warszawie. W piątek (26.05) przy ulicy Mikołaja Kopernika 15 otworzy się Galeria Nocny Art Patrol i inauguracyjna wystawa Historie dzieją się na naszych oczach, na której zobaczymy prace m.in. Moniki Drożyńskiej, Adama Rzepeckiego i Bolesława Chromrego, składające się na wachlarz filtrowanych przez własną wrażliwość historii, od tych dotyczących prozaicznych, codziennych sytuacji po komentarze na temat kluczowych współczesnych wydarzeń.

Dzień później (27.05) w przestrzeni Marszałkowskiej 18 otworzy się indywidualna wystawa Sebastiana Pawlaka, do tej pory znanego publiczności jako aktor związany z teatrem TR Warszawa i pojawiający się na dużym ekranie w filmach m.in. Agnieszki Holland, Jagody Szelc czy Jana P. Matuszyńskiego. W Zamazywaniu zobaczymy inną twarz Pawlaka – twórcy barwnych kolaży, w których ciężkie tematy łączą się z próbami dotarcia do dziecięcej wrażliwości i niewinności, przywoływanej przez wkomponowywane w prace rysunki córki artysty, Aurelii.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
22–28 maja — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności