21–27 lutego

Redakcja
Pola Dwurnik, "Dziób", 292 x 230 cm, 2021, olej na płótnie, fot. archiwum artystki
21–27 lutego
Pola Dwurnik, "Dziób", 292 x 230 cm, 2021, olej na płótnie, fot. archiwum artystki

Bielsko-Biała

Po premierze książki podsumowującej dorobek grupy Twożywo twórczość duetu zalicza instytucjonalny comeback. Prezentowana pierwotnie we wrocławskiej przestrzeni 66P retrospektywa przeT/rwanie w nowej odsłonie pokazywana będzie w Galerii Bielskiej BWA. Otwierana w piątek (25.02) wystawa obejmować będzie prace z całego okresu aktywności Twożywa, począwszy od streetartowych naklejek i szablonów z czasów, gdy grupa nosiła jeszcze nazwę Pinokio, przez odwzorowania najważniejszych murali, oryginalne sitodruki i szablonodruki, po publikacje oraz animacje z ostatnich lat aktywności Mariusza Libela i Krzysztofa Sidorka.

Gdańsk

W ramach realizowanego przez CSW Łaźnia cyklu Windows 2022, prezentującego nowe zjawiska w polskiej sztuce, w piątek (25.02) otworzy się wystawa Magdaleny Sadłowskiej Easy Steps to Safe… Ekspozycje w ramach cyklu prezentowane są w przestrzeni publicznej – w tym przypadku w LKW Gallery, czyli w przeszklonej pace TIR-a zaparkowanego pod wiaduktem na ul. Szopy. Artystka podejmować będzie refleksję nad instynktem autoedukacyjnym, przywołując m.in. obrazy z podręcznika do nauki pływania, pozbawiając je jednak opisów i pozostawiając jedynie ciąg piktogramów.

Gorzów Wielkopolski

Dorobek Andrzeja Gordona, zmarłego na początku lat 90. malarza związanego z Gorzowem Wielkopolskim, przypomni na otwieranej w sobotę (26.02) wystawie Miejski Ośrodek Sztuki. W latach 70. i 80. Gordon pozostawał najaktywniejszym twórcą związanym z gorzowskim środowiskiem, zajmującym się nie tylko malarstwem i rysunkiem, ale także ilustracją i grafiką, projektującym m.in. exlibrisy, plakaty czy programy teatralne. Kuratorowana przez Gustawa Nawrockiego ekspozycja Gordon, malarz, który ukrzyżował kobietę skupiać się będzie przede wszystkim na motywach figuratywnych w malarstwie i rysunkach artysty, wśród których dominowały akty oraz tytułowe ukrzyżowania, zyskujące w wydaniu Gordona tajemniczy i niedookreślony charakter.

Dresiarze, którzy wcześniej ganiali skejtów, nagle stawali się ich ziomkami. Rozmowa z Szymonem Kobylarzem Z Szymonem Kobylarzem rozmawia Janek Owczarek CZYTAJ!

Kraków

Tego samego dnia (25.02) w Galerii Piana otworzy się solowa wystawa Szymona Kobylarza zatytułowana Co jest nie tak z tym filmem? Zgodnie z tytułem, ekspozycja zyska charakter quasi-filmu rozpisanego na sceny, dialogi i konkretnych aktorów. Jego tytułowy bohater swoją podróż zaczyna od pytania „Czy jest coś, o czym mam nie wiedzieć?”, a widza śledzącego próby odpowiedzi na nie artysta wciąga w schemat logiki myślenia spiskowego, manipulując wyrwanymi z kontekstu elementami i kreując iluzję wiedzy i poczucia kontroli.

Po niedawnym Światowym Dniu Kota atrakcję dla wszystkich kociarzy szykuje Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie w sobotę (26.02) otworzy się wystawa Ja. Kot. Koty w sztuce Japonii i Zachodu. Zaprezentuje ona szeroki przekrój kocich wizerunków, za punkt wyjścia obierając drzeworyty ukiyo-e z kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego, obok których zobaczymy zarówno zachodnie malarstwo, rzeźbę czy grafikę, jak i współczesne japońskie gadżety z Hello Kitty czy projekty Filipa Pągowskiego dla Black Comme des Garçons Rei Kawabuko. Ekspozycja stawiać będzie przy tym pytanie o dzisiejszy status kota jako istoty żywej i czującej, a towarzyszyć jej będzie seminarium poświęcone stosunkowi do zwierząt w różnych kulturach.

Franek Warzywa, „Napad na bazar”, dzięki uprzejmości Galerii Labirynt

Lublin

Na otwieranej w piątek (25.02) wystawie w Galerii Labirynt Franek Drażba aka Franek Warzywa zaprezentuje drugą odsłonę Napadu na bazar, działania zrealizowanego pierwotnie pod egidą galerii Ul w przestrzeni wirtualnej za pośrednictwem awatara. Napad na bazar 2 to rodzaj fantazji wyrosłej z fascynacji skrajnym, przestępczym działaniem, jednak w wydaniu pozbawionym złej energii i przemocy, będącym rodzajem snu o wyrwaniu się z patologicznej codzienności, gestem buntu przeciw patologicznej codzienności kapitalizmu.

Łódź

Do jutra (22.02) w przestrzeni galerii OFF Piotrkowska potrwa szósta i wedle zapowiedzi ostatnia edycja Festiwalu Myśli Cyfrowej Cyfroteka. Multidyscyplinarny festiwal tworzą wystawa, performanse, koncerty i prezentacje artystów i artystek różnych dziedzin, posługujących się przy tym szeroko pojętą cyfrowością. Kuratorowane przez Marcelo Zammenhoffa wydarzenie zwieńczy jutro techno party pod hasłem OFF ERROR BEATS.

Poznań

Solowa wystawa Pawła Olszczyńskiego Komety muskające Słońce otworzy się w piątek (25.02) w galerii Łęctwo. Zobaczymy na niej rysunki i obrazy artysty gęste od nawiązań do symbolizmu końca XIX wieku, zaludnione tajemniczymi postaciami i chimerami czy też inspirowane starymi astronomicznymi rycinami przedstawienia włosów i gwiazd, składające się na opowieść o współczesności przesiąkniętej atmosferą upadku i dekadencji.

Radom

Monograficzna wystawa Poli Dwurnik otworzy się w piątek (25.02) w MCSW Elektrownia w Radomiu. Kuratorowane przez Igora Blocha Kości i pióra prezentować będą prace wchodzące w skład trzech cykli. Apolonia to seria powstających od kilku lat prac inspirowanych postacią tytułowej świętej i męczennicy, imienniczki malarki, której los powiązany zostaje przez artystkę z sytuacją współczesnych kobiet. Nokturny to z kolei cykl specyficznych autoportretów opartych na zdjęciach rentgenowskich, niewystawianych wcześniej w Polsce. Seria główna wreszcie to powstałe specjalnie na okazję radomskiej wystawy wielkoformatowe przedstawienia papug, inspirowane m.in. papugą Loulou z Prostoty serca Flauberta.

Beati Jolanda Niesyta, „Mój pobyt w Grecji”, dzięki uprzejmości Galerii Jedna Druga

Sopot

Indywidualna wystawa związanego z Gdańskiem malarza Krzysztofa Nowickiego otworzy się w czwartek (24.02) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. W Fałdzie artysta nawiązywać będzie do kultury baroku, zarówno na poziomie formalnym, odnosząc się do tendencji barokowej sztuki do przekraczania granic i rozbijania ram, jak i do przenikającej ówczesną myśl obsesji śmierci. Odwołując się do przedstawień polowań i wanitatywnych martwych natur, Nowicki szuka w nich paraleli do dzisiejszego poczucia schyłkowości związanego m.in. z katastrofą klimatyczną.

Szczecin

Skupiona dotąd na prezentowaniu wystaw konfrontujących dwoje artystów czy artystek Galeria Jedna Druga od tego roku nieco zmienia formułę, koncentrując się na pokazach solowych, akcentujących jednak dualność działań twórczych. Pierwszą tego typu prezentacją będzie otwierana w środę (23.02) wystawa Wszystko czego Ci trzeba. Zobaczymy na niej prace gdyńskiej artystki Alicji Nowicz oraz Beati Jolandy Niesytej, będącej w istocie jej alter ego. Ta alternatywna persona twórczyni nie jest jednak jednorazowym projektem, a postacią obdarzoną pełnoprawną biografią i wyrazistą osobowością – fryzjerką z artystyczną duszą, kochającą mamą i zapaloną ogrodniczką, która po pracy realizuje się twórczo w malarstwie i ceramice.

W ten weekend (25–27.02) rozpocznie działalność nowe miejsce na kulturalnej mapie Szczecina. W przestrzeniach historycznych magazynów niemieckiego Kückenmühle, czyli Kurzego Młynu odbędzie się w tych dniach program działań artystycznych pod hasłem Eco Lenses / Open Studios realizowanych pod kuratelą Anny Czaban i Krzysztofa Łukomskiego przez artystki i artystów związanych z Akademią Sztuki. Działania w duchu site specific zakorzenione będą w praktyce kuratorskiej określonej przez Bridget McKenzie jako eco lenses, polegającej na przykładaniu ekologicznej perspektywy do różnorodnych praktyk i obiektów, by zobaczyć je w kontekście zmian klimatycznych. Młodzi artyści i artystki spoglądać będą przez tę soczewkę na swoją twórczość, podejmując refleksję nad artystyczną odpowiedzialnością, a przy tym zachowując osobistą i emocjonalną perspektywę w opowiadaniu o katastrofie klimatycznej, lęku przed jej skutkami i próbach przeciwdziałania im.

Warszawa

Indywidualna wystawa Rainera Prohaski otworzy się dziś (21.02) w Austriackim Forum Kultury. Beautiful Blackout poruszać będzie wątki sztucznej inteligencji, krytyki opartego na paliwach kopalnych postępu technicznego, elektryczności oraz tzw. blackoutów, czyli przerw w dostawie prądu. Pojawiają się one w pracach austriackiego artysty od wielu lat, przybierając takie formy jak zaprezentowany po raz pierwszy dwadzieścia lat temu na festiwalu Ars Electronica Unplugger – wtyczka powodująca zwarcie sieci elektrycznej. Na warszawskiej wystawie odbiorcy będą mogli stworzyć własnego Unpluggera, a także współtworzyć indeks miejskiego zanieczyszczenia światłem czy nawiązać kontakt z systemem artifical stupidness, będącym ironiczną przeciwwagą dla sztucznej inteligencji.

Solową wystawę w galerii Czwartek zaprezentuje w tym tygodniu (24.02) Ada Zielińska. Tytułowe W przybliżeniu 5 km to dystans, jaki dzieli obserwatora od horyzontu obserwowanego z wysokości poziomu morza. W galeryjnej przestrzeni artystka zarysuje więc wspólną dla wszystkich widzów linię horyzontu, wzdłuż której rozwijać się będzie fotograficzny notatnik złożony ze zdjęć zachodów słońca, będący przyczynkiem do refleksji nad kadrowaniem codzienności do własnych wyobrażeń.

Krótko po otwarciu swojej retrospektywy w krakowskim Bunkrze Sztuki Małgorzata Markiewicz zaprezentuje solową wystawę w Miejscu Projektów Zachęty. Pimoa Chthulu to projekt przygotowany specjalnie z myślą o otwieranej w piątek (25.02) wystawie w MPZ. Centralną częścią wystawy będzie monumentalna rzeźba z czarnej owczej wełny, kształtem przypominająca pajęczycę lub ośmiornicę, wykonana przez artystkę techniką szydełkowania we współpracy z kobietami w różnym wieku. Towarzyszyć jej będą fotograficzne portrety wszystkich współtwórczyń oraz wcześniejsze prace Markiewicz w formie przetworzonych makatek z motywem pajęczyny.

Ginan Seidl, „SPIN”, kadr z pracy w ramach wystawy „paradoks – na krawędzi dokumentu”, dzięki uprzejmości Centrum Sztuki WRO

Nawiązująca do Piątego elementu Luca Bessona, a pośrednio także do opery Gaetana Donizettiego Łucja z Lamermooru zbiorowa wystawa Plavalaguna otworzy się w sobotę (26.02) w galerii Leto. Kuratorowana przez Sebastiana Gawłowskiego ekspozycja, na której zobaczymy prace m.in. Przemka Branasa, Aleksandry Waliszewskiej, Angeliki Markul czy Wojciecha Ireneusza Sobczyka, swój tytuł zawdzięcza postaci Divy Plavalaguny, której nazwisko w językach chorwackim, serbskim i bośniackim oznacza błękitną lagunę, a która w filmie Bessona wykonuje fragment arii z opery Donizettiego. Zbiegają się w niej wątki miłości, nadziei, katastrofy, żądzy i strachu, a filmowa opowieść przenika się z historią zakulisowych relacji pomiędzy odtwórczynią roli Maïwenn Le Besco a reżyserem.

The unknown future rolls towards us.
19. Biennale Sztuki Mediów WRO 2021 Tegoroczną edycję Biennale Sztuki Mediów WRO recenzuje Marcin Ludwin
CZYTAJ!

Wrocław

Wystawa będąca efektem współpracy Centrum Sztuki WRO z festiwalem paradoks w Lipsku otworzy się we wrocławskiej instytucji w tę sobotę (26.02). Ekspozycja paradoks – na krawędzi dokumentu przyglądać się będzie formatom dokumentalnym wykraczającym poza granice konwencjonalnego kina, realizowanym na styku sztuki, nauki i aktywizmu. Zobaczymy na niej prezentowaną na Lipskim festiwalu w ubiegłym roku instalację SPIN Ginan Seidl oraz materiały pochodzące z gromadzonego od 1989 roku Archiwum WRO.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też