20-26 maja
Bytom
Aż cztery nowe wystawy indywidualne zaprezentuje w sobotę (25.05) bytomska Kronika. Druga po poznańskiej solowa wystawa Liliany Piskorskiej, o stosownym tytule Długi marsz przez instytucje, przedstawiać ma koncepcję pełzającej rewolucji, prowadzącej do stopniowego przekształcenia struktur społecznych w krajach kapitalistyczno-chrześcijańskich – współczesnej teorii spiskowej podtrzymywanej przy życiu przez prawicę. Tę spiskową retorykę Piskorska zestawi z myśleniem magicznym i polskimi miejscami mocy, na czele ze słynnym wawelskim czakramem. Wielość rzeczywistości. Dla Eufemii Ifigenii Aleki Polis to opowieść łącząca teorie o istnieniu równoległych rzeczywistości rodem z fizyki kwantowej i mitologii z traumatyczną historią samej artystki, osnutą wobec zabiegu terminacji ciąży i pożegnania nienarodzonej córki. Do Kroniki z drugą solową wystawą powróci też Maciej Cholewa, który w Fizyce spędzania czasu opowiadał będzie o ludziach funkcjonujących jak gdyby w alternatywnym przepływie czasu. Patrycja Orzechowska w Lepiszczach i rękoczynach przyglądać się będzie z kolei życiu we współczesnym więzieniu.
Gdańsk
Otwierana w piątek (24.05) w Gdańskiej Galerii Miejskiej wystawa Początek i koniec odnosić się będzie do aktualnych dyskusji dotyczących płynnych stanów świadomości i przesunięć w czasie, bezpośrednio nawiązując do relacyjnej etyki wody, którą proponuje hydrofeminizm. Kuratorowana przez Patrycję Ryłko wystawa eksplorować będzie kategorię płynności poprzez prace m.in. Pawła Althamera, Barbory Kleinhamplovej, Slavs and Tatars i Honoraty Martin.
Dzień później w Auditorium Biologicum Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się konferencja z cyklu Reborn Dogs. Komunikacja Zwierzęco – Niezwierzęca. Ich celem jest poszerzenie horyzontów związanych z najnowszymi zjawiskami w dziedzinie nauk humanistycznych i biologii w kontekście behawiorystki, neurobiologii, sztuki, socjologii, filozofii i etyki i krytyki sztuki. Podczas sobotniej (25.05) konferencji o doświadczeniu wychodzenia z afazji opowie Karolina Wiktor, swego czasu współtworząca duet Sędzia Główny, referat wygłosi także Dorota Myślińska z Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Uniwersytetu Gdańskiego.
Gorzów Wielkopolski
Swoją cegiełkę do wystawienniczych propozycji na dzień dziecka dorzuci w piątek (24.05) Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Wystawa Sztuka Sz uka i S tuka pokazywać ma, że sztuka to przede wszystkim sfera doświadczania i budowania wzajemnych relacji z otoczeniem, innymi ludźmi i kształtowania siebie, rozwijać w młodych widzach kreatywność, pewność siebie oraz ciekawość otoczenia. Zaproszone artystki i artyści stworzyli specjalne, dedykowane dzieciom prace na tę okazję, a samej ekspozycji towarzyszyć będą dodatkowe wydarzenia, w tym warsztaty komiksowe prowadzone przez Mikołaja Tkacza.
Kraków
W zeszłym roku Michał Zawada pokazywał w krakowskiej galerii ZPAF wystawę Bieg linii, zderzającą obrazy Puszczy Białowieskiej i zespołu gipsowych odlewów głów, które służyły w czasie I wojny światowej do badań nad rasą i dziedziczeniem. Pozornie niezwiązane z sobą czarnobiałe obrazy łączy element plątaniny biomorficznych struktur, konturów i linii, które mogą budzić zachwyt lub nienawiść. Teraz zbiór wystawianych wówczas obrazów artysta prezentuje w postaci książki o tym samym tytule. W czwartek (23.05) w Spółdzielni Ogniwo odbędzie się premierowa dyskusja wokół niej, z udziałem autora i Kai Gliwy, a poprowadzi ją Dominik Kuryłek.
Po małym otwarciu sprzed kilku tygodni, tegoroczny Miesiąc Fotografii w Krakowie wystartuje na dobre w najbliższy piątek (24.05). Wystawy w ramach programu głównego odbędą się między innymi w MOCAK-u, Bunkrze Sztuki, Muzeum Etnograficznym i Domu Norymberskim. Hasłem aktualnej edycji jest Co nam się podoba, a organizatorzy zamiast jednego konkretnego wątku stawiają na podkreślenie różnorodności dzisiejszej fotografii.
Lublin
Nakładem ha!artu ukazała się właśnie książka Mai Starakiewicz Model i metafora. Komunikacja wizualna w humanistyce, której koncepcję wizualną współtworzył z autorką Jakub Woynarowski. W sobotę (25.05) w Galerii Labirynt odbędzie się spotkanie z obojgiem autorów, podczas którego opowiedzą oni o graficznych metaforach, mówiących o tym, co nieznane przez odniesienie do tego, co znajome. Zaprezentują przykłady map, schematów i esejów wizualnych przekazujących w jasny sposób skomplikowane zagadnienia, starając się odpowiedzieć na pytanie, czy infografikę można traktować jako wypowiedź o wadze równej tekstowi.
Łódź
Zespół dawnych fabryk i przylegającego do nich osiedla robotniczego na Księżym Młynie w Łodzi służy często za filmowe tło. W piątek (24.05) miejsce to, w którym mieści się także siedziba Pracowni Portretu, Jan Domicz zamieni w scenografię do osobistego filmu. W wystawie Inland Empire artysta wykorzysta i rozłoży na części pierwsze zabiegi używane zwyczajowo w kreowaniu filmowej rzeczywistości. By w pełni doświadczyć wszystkich jej elementów warto się pospieszyć, jako że w pełnej wersji ekspozycję oglądać będzie można tylko do soboty włącznie.
Olsztyn
Pochodzący z Olsztyna, a mieszkający aktualnie w Oslo artysta Piotr Nowak powróci do swojego rodzinnego miasta by podsumować i ocenić swój dotychczasowy, dziesięcioletni dorobek. Na otwieranej w czwartek (23.05) w olsztyńskim BWA wystawie Esencja zgrzytu przestrzeń galerii zamieni się w rodzaj labiryntu wypełnionego wielkoformatowymi rzeźbami z ceramiki. Nowaka interesuje wyznaczanie nowych granic wytrzymałości tego z pozoru kruchego materiału, z którego często wykonuje prace przekraczające ludzką skalę.
Ustka
Włoski artysta Alex Urso, znany między innymi jako współorganizator najmniejszego biennale świata na tonącej, bezludnej karaibskiej wyspie Ilet La Biche, zaprezentuje w czwartek (23.05) wyniki swojej miesięcznej rezydencji w Ustce. Na wystawie Grand Hotel Europa w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej artysta pokaże rysunki i kolaże powstałe podczas rezydencji, podejmujące problem narastających nastrojów nacjonalistycznych i kryzysu uchodźczego. Ekspozycja w Ustce będzie drugą odsłoną projektu, którego pierwsza część powstała w ramach rezydencji Alexa Urso w Belgradzie.
Warszawa
Po niedawnej prezentacji w Wenecji, Józef Robakowski pokaże multimedialny projekt Co jeszcze może się wydarzyć w Warszawie. Kuratorowana przez Bożenę Czubak i Fabio Cavallucciego wystawa w Fundacji Profile otworzy się w czwartek (23.05). Projekt Robakowskiego dotyczy wydarzeń rozgrywających się w przestrzeni publicznej i sposobów ich komunikowania, przede wszystkim przepływu obrazów i informacji w mediach społecznościowych. Robakowski pokazuje parady, pochody, demonstracje różnych opcji politycznych, akcje artystyczne i kampanie społeczne, montując ich nagrania udostępnianie na Facebooku i snując refleksję nad niekontrolowanym obiegiem informacji.
Tego samego dnia (23.05) Michalina Sablik i Aleksandra Liput zaprezentują kolejną wystawę w opuszczonym lokalu przy Alejach Ujazdowskich 8. Temat polskości jak widać pozostaje evergreenem – nowa wystawa kuratorsko-artystycznego duetu nosić będzie zaczerpnięty z książki prezesa Kaczyńskiego tytuł Polska naszych marzeń. Punktem wyjścia był dla niej obraz Marcina Kalińskiego bazujący na fotografii rozmarzonego prezesa PiS. Oprócz niego zobaczymy także paletę marzeń, dziecięcych fantazji, erotycznych fantasmagorii, snów i irracjonalnych wizji w wykonaniu takich artystek jak Iza Koczanowska, Małgorzata Goliszewska czy duet Oleg & Kaśka.
W Katowicach dobiega powoli końca wystawa Jana Możdżyńskiego, tymczasem malarz szykuje kolejną solową ekspozycję, tym razem w galerii Serce Człowieka. Jako wytrawny gracz w Tekkena, artysta obrał za punt wyjścia historię występujących w tej produkcji postaci Kinga i Armor Kinga. Na kuratorowanej przez Piotra Polichta, otwieranej w piątek (24.05) wystawie Shining Wizard postaci te staną się dla Możdżyńskiego pretekstem do przyjrzenia się kulturze wrestlingowej i występujących w jej różnorakich odmianach strategiach queerowania maczystowskiego wizerunku. Serii nowych obrazów towarzyszyć będzie wideo, performans oraz towarzyski turniej Tekkena.
Najnowszą odsłonę projektu Cricoterie zobaczymy również w piątek (24.05) w Galerii Foksal na wystawie kuratorowanej przez Antoniego Burzyńskiego i Lecha Stangreta. Cricoterie to eksploatująca elementy teatru Tadeusza Kantora VR-owa symulacja, stworzona przez Aurię Harvey i Michaëla Samyna, duet rozpoczynający karierę jako Entropy8Zuper! pod koniec lat 90., a następnie współtworzący studio growe Tale of Tales, znane z takich redefiniujących medium produkcji jak The Path. Projekt Cricoterie powstał w efekcie rezydencji duetu w domu Tadeusza Kantora w Hucisku.
Tego samego dnia (24.05) nową wystawę we Wschodzie pokaże związany z galerią Mateusz Choróbski. Na High Windows zobaczymy nową instalację site-specific na fasadzie Domu Słowa Polskiego, gdzie aktualnie zadomowiła się galeria, oraz rzeźby kinetyczne i obiekty.
Po nowojorskiej premierze nowy cykl Anety Grzeszykowskiej Mama trafi do Rastra. Wystawa prezentująca serię 25 fotografii otworzy się w stołecznej galerii w sobotę (25.05). Mama to rodzaj dokamerowego performansu, przypominającego kadry z surrealistycznego filmu, w którym główną rolę odgrywa córka artystki w działaniach z hiperrealistyczną lalką-rzeźbą, silikonowym korpusem własnej matki.
Także w sobotę BWA Warszawa zaprezentuje wystawę zestawiającą prace Leszka Knaflewskiego i Martyny Czech, która trafiła wreszcie w orbitę jednej z komercyjnych galerii. Nic nas nie łączy, miała rzucić malarka na temat prac Knafa, którymi, jak deklaruje, się nie jara i których przed początkiem przygotowań do wystawy praktycznie nie znała. Różnią ich używane media (Czech to zdeklarowana malarka, Knaf przy wszystkich swoich eksperymentach malarstwa nigdy nie próbował), tematy (u Czech zwierzęta to najważniejsi, podmiotowo traktowani bohaterowie obrazów, dla Knafa bywały one jedynie motywami formalnymi) oraz kontekst historyczny, jednak w dorobku obojga galerzyści dopatrują się trudnych do określenia pokrewieństw, które pozwoli prześledzić ich wspólna wystawa.
Podwójne otwarcie na ten sam dzień (25.05) szykuje Fundacja Galerii Foksal. Anna Niesterowicz pokaże nową, kolażowo-rzeźbiarską pracę pod tytułem Bagno. Do FGF z kolejnym performansem powróci też Alex Baczyński-Jenkins. The Tremble zobaczyć będzie można tuż po wernisażu Bagna, od 20:00.
Projekt Letter To My Mother urodzonego w Jugosławii artysty Branislava Jankica zobaczymy w niedzielę (26.05) w galerii Leto. Przeplatają się w nim film, fotografia i literatura, składające się na opowieść o życiu amerykańskich matek cierpiących z powodu uzależnień. Wystawa i książka o tym samym tytule to efekt podróży przez sześć stanów USA tropem czterdziestu bohaterek. Spotkania z nimi były dla Jankica sposobem na przepracowanie własnej historii i relacji z matką, której projekt Letter To My Mother ma być swego rodzaju portretem.
Zielona Góra
Kuratorowany przez Waldemara Tatarczuka cykl Asia Live!, prezentujący performans z krajów azjatyckich, po odsłonach poświęconych sztuce z Wietnamu, Hong Kongu i Chin, powróci w tym roku, po raz kolejny w ramach instytucjonalnej współpracy między lubelskim Labiryntem, białostockim Arsenałem i zielonogórskim BWA. Bohaterami najnowszej edycji będą performerzy z Singapuru: Justin Lee, Nicole Phua, Ezzam Rahman i Natasha Wei. W dwudniowym (24-25.05) programie zielonogórskiej odsłony Asia Live! Singapur oprócz samych performansów znalazły się także wykłady na temat tamtejszej sceny performatywnej.