NR 12/2023

20–26 lutego

Redakcja
1979, fot. dzięki uprzejmości Zbigniewa Wojciechowskiego, materiały prasowe BWA Wrocław
20–26 lutego
1979, fot. dzięki uprzejmości Zbigniewa Wojciechowskiego, materiały prasowe BWA Wrocław

Kraków

Krótko po kolejnej solowej wystawie w Rastrze Karolina Jabłońska powraca z nowymi pracami w krakowskiej Pianie. Otwierany w sobotę (25.02) Obiad będzie pokazem najnowszych realizacji artystki, przy czym zaledwie jedna z nich będzie obrazem olejnym. W pozostałych pracach artystka sięga po sprawdzoną technikę — rysunek z użyciem spreju i szablonu — przy czym rolę podobrazia pełnią tym razem ceramiczne talerze. Tematem spajającym je wszystkie jest tytułowy obiad, w którym zasadniczą rolę odgrywa jednak nie zawartość talerza, a relacje między ludźmi spotykającymi się przy stole.

Karolina Jabłońska, „Głowa w zupie”, 2023, 160 x 200 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości artystki i galerii Piana

Lublin

W tym tygodniu przypada smutna rocznica — mija właśnie rok od rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Przez ten czas Galeria Labirynt w Lublinie na rozmaite sposoby udzielała i nadal udziela wsparcia osobom z Ukrainy, czego kolejnym wyrazem jest startująca dziś wystawa The Sky Is Open. Voices From Ukraine. Zobaczymy na niej powstałe w ciągu tego roku prace osób artystycznych z Ukrainy, m.in. Nikity Kadana czy Zhanny Kadyrovej. Na wystawie w siedzibie galerii jednak nie koniec — na projekt składa się także strona internetowa gromadząca artystyczne świadectwa czasu wojny, autorstwa artystek i artystów przebywających nadal w Ukrainie, która będzie mieć otwarty charakter i ciągle się rozbudowywać.

Poznań

Natura nie znosi próżni i po tym jak działalność zakończyła galeria Sandra, w Poznaniu zawiązał się niedawno nowy kolektyw artystyczny nazwany żeńskim imieniem na „s” — Sabina. Tworzą go artystki i kuratorki Klaudia Figura, Nati Nadworna, Ada Rakowska i Tyna Tokars, a w ten piątek (24.02) premierę będzie miał pierwszy numer zina Sabiny. Towarzyszyć mu będzie również wystawa w galerii Łęctwo zatytułowana Kassandra, opowiadająca o zakończonych relacjach przyjacielskich, na której zobaczymy prace m.in. Małgorzaty Mycek, Przemysława Piniaka czy Brokat Films.

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Filip Kijowski, Waldemar Tatarczuk Z Filipem Kijowskim i Waldemarem Tatarczukiem o projekcie "Biblioteka Azyl" w Galerii Labirynt rozmawia w podkaście "Godzina Szumu" Karolina Plinta CZYTAJ!

Warszawa

Wielowymiarowy projekt dotyczący zakorzenionego w języku klasizmu realizuje we współpracy z Wolskim Centrum Kultury Tomek Paszkowicz. Na If I hadn’t learned your language, you wouldn’t even look at me, którego premiera będzie miała miejsce w ten piątek (24.02), złożą się m.in. eksperymentalny film artysty, banery z hasłami anty-klasistowskimi na fasadzie budynku, a także wystawa z udziałem zaproszonych artystek i artystów, wśród nich m.in. Agaty Słowak, Mikołaja Sobczaka, Martyny Czech i Łukasza Radziszewskiego. Wybór zaproszonych twórczyń i twórców związany był z ich świadomością klasową i historią, a ich prace prezentowane na wystawie będą rysunkami odnoszącymi się do tytułowego hasła i dyskryminacji na tle klasowych, doświadczonej na własnej skórze lub obserwowanej w najbliższym otoczeniu.

Dzień później w Gunia Nowik Gallery otworzy się druga w tej galerii — po pokazie na WGW przed niespełna dwoma laty — solowa wystawa Jakuba Glińskiego. Wernisażowy wieczór zwieńczy set dj-ski Tosi Ulatowskiej aka daisy cutter w przestrzeni HOP na Chmielnej.

Jakub Gliński, „I am prototype”, 2022, akryl i aerograf na płótnie, 70 x 50 cm, pracownia Jakuba Glińskiego, 2023, dzięki uprzejmości artysty i Gunia Nowik Gallery

Wrocław

W najbliższy czwartek (23.02) wypadają 35. urodziny galerii Entropia, która z tej okazji szykuje wypełnioną wydarzeniami jubileuszową imprezę pod hasłem Większy błysk. Wieczór zainauguruje działanie interaktywne Marcelo Zammenhoffa, w programie znajdą się też performatywne akcje Miry Boczniowicz, Agi Jarząb i Maćka Bączyka, przy czym formuła całego wydarzenia pozostaje otwarta, na dokładny przebieg wieczoru mogą więc wpłynąć również gościnie i goście wydarzenia.

Jest kilka takich rankingów, w których Polska może liczyć na miejsce w czołówce — niezmiennie należymy na przykład do najbardziej przepracowanych obywatelek UE. A jak kwestia work-life balance wyglądała w realiach gospodarki Polski Ludowej? Odpowiedzi na to pytanie będzie można poszukać na otwieranej w sobotę (25.02) w galerii Dizajn BWA Wrocław wystawie Kowalscy muszą wypocząć, kuratorowanej przez Iwanę Kałużę. Opowieść o relacji między pracą i odpoczynkiem w społeczeństwie socjalistycznym snuć będzie ona na przykładzie Państwowej Fabryki Wagonów „Pafawag”, jednego z pierwszych uruchomionych po wojnie, a przy tym także jednego z największych przedsiębiorstw wrocławskich, w którym wcielano w życie ideę tzw. humanizacji pracy.

Koło pracy. Alternatywne Targi Pracy Pracuj Polska O Alternatywnych Targach Pracy Pracuj Polska zorganizowanych przez grupę Sen o Końcu w Rotacyjnym Domu Kultury pisze Piotr Puldzian Płucienniczak CZYTAJ!

Dzień później (26.02) w Pawilonie Czterech Kopuł otworzy się wystawa Twarzą w twarz. Zobaczymy na niej prace blisko dwadzieściorga międzynarodowych artystek i artystów, m.in. Cindy Sherman, Katarzyny Kozyry, Omera Fasta czy Olafa Brzeskiego, w których centralnym motywem jest tytułowa twarz. Ekspozycja przyglądać się będzie temu, jak na przestrzeni lat, a nawet stuleci ewoluowały sposoby rejestrowania ludzkich wizerunków, a szczególnie możliwościom, ale i zagrożeniom, jakie w tym kontekście stwarza dziś szybki rozwój nowych technologii.

Powoli dobiega końca nabór zgłoszeń do kolejnej, 21. edycji Przeglądu Sztuki Survival, który odbędzie się w czerwcu tego roku. Jego hasłem przewodnim będzie erzac, a scenerią festiwalu stanie się tym razem przestrzeń dawnej Zajezdni Popowice. Propozycje prac wpisujących się w kuratorską koncepcję nachodzącej odsłony Survivalu nadsyłać można poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie festiwalu do końca lutego.

Zalesie Górne

Wiele ukraińskich artystek i artystów w ciągu ostatniego roku zmuszonych zostało do opuszczenia swoich domów, równie liczne jest jednak grono tych, którzy zdecydowali się w nich pozostać. Należy do nich Oleksandra Pogrebnyak. W rocznicę rozpoczęcia inwazji, która przypada jednocześnie na dzień urodzin artystki, zorganizuje ona w swoim kijowskim mieszkaniu, wśród wypełniających je przedmiotów i roślin, wystawę odnoszącą się właśnie do decyzji o pozostaniu w Ukrainie. W tym samym czasie (24.02) Galeria Lescer zaprezentuje organizowaną w dialogu z kijowską ekspozycją wystawę Chaszcze, gaje, zarośla i krzewy. Będzie ona opowieścią o granicach, ich przekraczaniu i zamknięciu w ich obrębie, odnoszącą się z jednej strony do metaforyki roślinnej – zakorzenienia, przemieszczania się poprzez rozpylane nasiona, obumierania i odrastania – a z drugiej do prywatnych doświadczeń kuratorki Ewy Sułek i jej przegranej walki z procedurami wizowymi.

Zielona Góra

Ewa Doroszenko, „Układy melodyczne”, 2022, 70×50 cm, druk na papierze fotograficznym

Indywidualna wystawa Grzegorza Kozery otworzy się w piątek (24.02) w galerii BWA w Zielone Górze. W Archiwaliach Kozera odnosić się będzie do swojego zainteresowania sztuką twórców polskiej awangardy, na którą twórca spogląda z perspektywy malarza i historyka sztuki jednocześnie. Punkt wyjścia dla jego obrazów stanowią jednak nie tyle dzieła klasyków i klasyczek zgromadzone w muzeach, co pozostałe po nich archiwalia, na co dzień interesujące raczej archiwistów, takie jak listy, pocztówki, rachunki, zapiski czy artykuły prasowe. Artysta w swojej praktyce nie przywołuje ich bezpośrednio i nie odsłania przed nami skrawków prywatnego świata ich właścicieli, ale przekształca archiwalne fragmenty w malarskie znaki.

Düsseldorf

W Instytucie Polskim w Düsseldorfie otworzy się w czwartek (23.02) wystawa Ewy i Jacka Doroszenko Drgania równoległe. Złożą się na nią serie grafik, filmów, instalacji dźwiękowych oraz graficznych zrealizowanych w Warszawie oraz podczas rezydencji artystycznych w Norwegii, Austrii i Hiszpanii. We wszystkich tych realizacjach duet skupia się niezmiennie na badaniu dźwiękowych aspektów otaczającej nas rzeczywistości za pomocą zarówno tradycyjnych technik, jak i eksperymentalnych rozwiązań cyfrowych.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też