2–8 maja
Gdańsk
Retrospektywa gdańskiej artystki Agnieszki Wołodźko otworzy się w najbliższą sobotę (7.05) w WL4 – Mlecznym Piotrze na terenie Stoczni Gdańskiej. Zobaczymy na niej podsumowanie trzech i pół dekady aktywności artystki, częściej znajdującej ujście w efemerycznych akcjach niż materialnych obiektach. Ich osią przez kolejne lata pozostaje przede wszystkim postulat zaangażowania sztuki oraz chęć wydostania jej z klatki estetyzmu i zbliżenia do życia, czego efektem jest niejednokrotnie angażowanie w projekty publiczności, przechodniów i lokalnych mieszkańców.
W tym roku Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia organizuje jubileuszową, piętnastą edycję IN OUT Festival, który tym razem poświęcony zostanie tematowi dizajnu. Organizatorzy festiwalu szukać będą odpowiedzi m.in. na pytania o to, czym jest dizjan dla twórców wizualnych i na odwrót – jakie znaczenie dla projektantek i projektantów mają nowe media. Artystkom i artystom zajmującym się sztuką wideo polecamy zainteresować się organizowanym w ramach festiwalu konkursem pod hasłem design / obraz ruchomy. Nabór zgłoszeń potrwa do końca sierpnia, a wyłonione filmy zaprezentowane zostaną podczas przeglądów w trakcie festiwalu.
Gorzów Wielkopolski
Na niedawnej wystawie realizowanej wespół z Sebulcem we Wrocławiu Jan Możdżyński sięgał do świata Warhammera, w kolejnym, solowym projekcie artysta odnosić się będzie z kolei do innego ze swoich pozamalarskich zainteresowań – boksu. W sobotę (7.05) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim otworzy się kuratorowana przez Aleksandra Hudzika wystawa Niepokonany w 28 walkach, a pokonany w 2 ostatnich walkach. Jej tytuł odnosi się do dwóch niechlubnych porażek Andrzeja Gołoty w starciu z Riddickiem Bowem, obu zakończonych ciosami poniżej pasa zadanymi przez polskiego zawodnika. Możdżyński w swoich nowych obrazach daje wyraz miłości do boksu, jednocześnie jednak stawiając pytania o konsekwencje wpisanego w ten sport i głęboko zakorzenionego w naszej kulturze podziału na zwycięzców i przegranych.
Kraków
Indywidualna wystawa Agaty Jarosławiec Tonic immobility otworzy się w czwartek (5.05) w Galerii Piana. Tytułowe pojęcie odnosi się do zjawiska mimowolnego paraliżu jako reakcji organizmu na zagrożenie życia. Podążając tym tropem, artystka zaprezentuje opowieść o bezruchu jako próbie ucieczki umysłu, zamrożeniu będącym jednocześnie walką i ucieczką, pozwalającym poradzić sobie z rzeczywistością.
Ostrowiec Świętokrzyski
Solowa wystawa Piotra Lutyńskiego zatytułowana Wielowymiarowość otworzy się w piątek (6.05) w ostrowieckim BWA. Lutyński podejmie w niej refleksję między innymi nad problemem nieuchwytności i niemożliwości opisania pełni naszych doświadczeń. Na wystawie zobaczymy abstrakcyjne obrazy w formie barwnych, koncentrycznych kręgów przywodzących skojarzenia z wizualizacjami wielkiego wybuchu lub modelami atomu czy też rzeźby w formie nietypowych figur Buddy, podkreślające materialną i niematerialną naturę rzeczy.
Poznań
Na zakończenie dwumiesięcznej rezydencji w Poznaniu pochodząca z Odessy i mieszkająca w Pradze artystka Olga Krykun zaprezentuje w piątek (6.05) indywidualną wystawę w galerii Skala. Kuratorowane przez Tomka Pawłowskiego-Jarmołajewa Niezapominajki prezentować będą nowe obrazy, obiekty i performans będące kontynuacją cyklu E-girl Melancholia. Artystka sięga w nim przede wszystkim do mediów społecznościowych, na czele z TikTokiem i jego dynamicznie zmieniającymi się trendami i ewoluującymi algorytmami, przyglądając się emocjonalnym reakcjom i stanom powodowanym przez ciągłe skrolowanie, zwracając przy tym szczególną uwagę na generacyjne i genderowe aspekty doświadczenia postcyfrowej rzeczywistości. W najnowszych pracach Krykun koncentruje się na wydarzeniach ostatnich miesięcy – obserwowaniu i przeżywaniu wojny w Ukrainie z perspektywy smartfonów oraz feedów w mediach społecznościowych.
Sopot
Nowe prace zaprezentuje w sopockim Goyki 3 Art Inkubator Alicja Bielawska na otwieranej w piątek (6.05), kuratorowanej przez Kasię Sobczak wystawie Poszerzenie przestrzeni codzienności. Ich tematem przewodnim będzie wspólnotowość pamięci, uniwersalny proces zapamiętywania i doświadczania codzienności. Przestrzeń willi przy ulicy Goyki 3 artystka wypełni obiektami wykonanymi z ceramiki, stali i tkaniny, które przywoływać będą na nowo wrażenie jej domowości.
Świnoujście
Indywidualna wystawa Grzegorza Wnęka Figura w metafizycznym domu otworzy się w sobotę w Galerii Sztuki Współczesnej ms44. W tytułowym cyklu splatają się inspiracje wieloma rodzajami figuratywnego malarstwa – od wizerunków religijnych z polskich kościołów i cerkwi oraz świątyń w Andaluzji przez sztukę prymitywistów po obrazy Diego Rivery i Frida Kalho. Artystę interesuje w nich przede wszystkim motyw przemijania i śmierci, a także związane z nim formalne napięcie pomiędzy realizmem a przerysowaniem podkreślającym emocje związane z cierpieniem. Na kuratorowanej przez Andrzeja Pawełczyka wystawie znajdą się obiekty malarskie i obrazy z tytułowego cyklu oraz uzupełniające je rysunki, szkice, notatki i zdjęcia.
Toruń
Katedra Rysunku Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu organizuje w tym roku jubileuszową, dziesiątą edycję Międzynarodowej Wystawy Rysunku Studenckiego RYSOWAĆ. Konkursowa wystawa otworzy się w piątek (6.05) w Galerii Sztuki Wozownia, gdzie zobaczymy wybrane spośród zgłoszeń 90 prac studentek i studentów reprezentujących 24 polskie i zagraniczne uczelnie. Tegoroczne hasło ma stanowić nowe otwarcie w historii projektu i brzmi „RYSOWAĆ∞”, a prezentowane prace nawiązują m.in. do samego Torunia i UMK, w tym skojarzeń astronomicznych.
Warszawa
Galeria Sen o Końcu organizuje w przestrzeni Rotacyjnego Domu Kultury Alternatywne Targi Pracy PRACUJ POLSKA, które otwarte będą dziś i sobotę (2, 7.05). Rzeczone targi to w praktyce wystawa połączona z panelem dyskusyjnym i stoiskami informacyjnymi, animowane przez Kingę Dobosz, Maję Janczar, Piotra Mląckiego, Tomka Paszkowicza, Macieja Świerada i Wojciecha Jarosławskiego, gościem specjalnym będzie Piotr Puldzian Płucienniczak.
Indywidualna wystawa Jarosława Adama Wójcika Transylwania i inne obrazy otworzy się w czwartek (5.05) w galerii XX1. Artysta zaprezentuje na niej przede wszystkim tytułowy cykl malarski, powstały jako pokłosie podróży przez Karpaty w Rumunii i Słowacji. Wójcik przetwarza na język malarski doświadczenie wybicia się z rutyny w ramach podróży, wielogodzinnej szybkiej jazdy samochodem, w której niemal tracimy podmiotowość podporządkowując się drodze i odbieramy intensywnie i zmysłowo fragmenty obserwowanej rzeczywistości.
W ramach współpracy z berlińską galerią SCHWARZ CONTEMPORARY lokal_30 zaprezentuje w piątek (6.05) wystawę Au-delà, której pierwsza odsłona właśnie dobiega końca w Berlinie. U podstaw pokazu, którego tytuł oznacza po francusku świat istniejący poza przestrzenią dostępną bezpośredniej, zmysłowej percepcji, leży właśnie międzygaleryjna współpraca. Wyrastająca z wieloletniej znajomości galerzystek wystawa to przede wszystkim próba wymiany myśli i emocji oraz zbudowania pomostu pomiędzy środowiskami, stworzenia okazji do poznania się artystek i artystów oraz konfrontacji z odmienną publicznością.
Dzień później (7.05) w Galerii 81 Stopni otworzy się solowa wystawa Magdaleny Król Dziwadło, relacja z potwornością. Gdańska malarka zaprezentuje na niej obrazy zaludnione przez mitologiczne istoty, hybrydyczne postaci splatające z sobą elementy wierzeń greckich i bałkańskich. Oswajając potworność, artystka rozwija opowieść o hybrydyczności na wielu poziomach, a figlarne stwory stają się rodzajem amuletów niosących obietnicę ochrony w zamian za postawę czułej otwartości na niejednoznaczną tożsamość.
Tego samego dnia (7.05) w Teatrze Powszechnym odbędzie się warszawska premiera spektaklu Imagine w reżyserii Krystiana Lupy, koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Łodzi, prezentowanej pod koniec kwietnia na łódzkim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Wychodząc od słów tytułowego evergreena Johna Lennona, Lupa zadaje pytanie o żywotność utopii w czasach dewaluacji humanistycznych wartości i komercjalizacji oraz upolitycznienia duchowości. Odnosząc się m.in. do życia i twórczości Lennona, reżyser przygląda się dzisiejszej percepcji kontrkulturowych ideałów czy new age’owej duchowości i stawia pytanie o to, czemu pacyfistyczna idea tak szybko poniosła porażkę.
Wrocław
Indywidualna wystawa Agnieszki Apoznańskiej Cień całkowity otworzy się w sobotę (7.05) w mia ART GALLERY. W najnowszym malarskim cyklu artystka przedstawia składane i sklejane modele samolotów, które stają się punktem wyjścia do gry pamięci i niepamięci, odtwarzania i tworzenia, malowania i wspominania. Impulsem do sięgnięcia akurat po taką a nie inną ikonografię stało się dla artystki wspomnienie modelarskiej kolekcji jej dziadka, która zniknęła wraz z jego niedawną śmiercią, a teraz powraca w obrazach Apoznańskiej jako wyobrażenie ubrane w zamglone, rozmyte kształty.