18-24 marca

Redakcja
Agnes Denes, “Pole pszenicy – konfrontacja: wysypisko śmieci Battery Park, Dolny Manhattan”, 1982, wydruk Type-C, 57,8 x 73 cm, © Agnes Denes oraz Leslie Tonkonow Artworks + Projects, New York
18-24 marca
Agnes Denes, “Pole pszenicy – konfrontacja: wysypisko śmieci Battery Park, Dolny Manhattan”, 1982, wydruk Type-C, 57,8 x 73 cm, © Agnes Denes oraz Leslie Tonkonow Artworks + Projects, New York

Kraków

Najnowszą odsłonę projektu Justyny Górowskiej zatytułowanego WetMeWild zobaczymy w piątek (22.03) w Shefter Gallery. Kuratorowana przez Anię Batko wystawa WetMeWild P115-1 U swój tytuł zawdzięcza oznaczeniu jednej z barw w katalogu korporacji Pantone – barwy przypominającej kolor blaknącej, umierającej rafy koralowej. W swojej wystawie Górowska przyglądać się będzie utowarowieniu wody (z nieodłączną domieszką plastiku), oblekając całość w metaforyczną narrację, w której sama odegra rolę słowiańskiej brzegini. Warto wybrać się na sam wernisaż, podczas którego performerka wyda „płynną kolację”.

Łódź

Tuż po strajkach dla klimatu rozpoczął się tegoroczny maraton wystaw poświęconych problematyce środowiskowej. Po stołecznym CSW w tym tygodniu przyszedł czas na Łódź – w piątek (22.03) w Muzeum Sztuki otworzy się kuratorowana przez Joannę Sokołowską Zjednoczona Pangea. Sięgająca po geologiczną metaforę dawnego superkontynentu wystawa ma zachęcać do wyobrażenia sobie naszej planety jako jednego wielkiego gospodarstwa domowego.

Poznań

Jimena Kato, An Awkward Understanding of the Bodily Mechanics

Galeria Rodriguez poza reprezentowaniem kilkorga artystów związanych w większości z Poznaniem konsekwentnie buduje międzynarodowy program, zapraszając między innymi twórców ze środowiska madryckiego. Kolejną z nich będzie peruwiańska rzeźbiarka mieszkająca w stolicy Hiszpanii, Jimena Kato, której wystawa otworzy się w najbliższy piątek (22.03). Na An Awkward Understanding of the Bodily Mechanics zobaczymy rzeźbiarskie prace skoncentrowane na właściwościach samego medium i jego związkach z dynamiką ciała.

Sopot

Kilka lat po śmierci Jana Berdyszaka kolejną monograficzną wystawę prezentującą kluczowe cykle z dorobku tego artysty zaprezentuje Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. Kuratorowana przez Cezarego Pieczyńskiego z poznańskiej Galerii Piekary, otwierana w czwartek (21.03) ekspozycja Puste = prawie wszystko krążyć będzie wokół tytułowej pustki. Zorganizowana wokół pustki jako pojęcia filozoficznego wystawa prezentować będzie prace, w których jest ona także fizycznym elementem pracy, w postaci braku fragmentu dzieła, drążenia w jego wnętrzu lub rozsadzanie wiążącej go ramy.

Warszawa

Jan Berdyszak, Lis ze spektaklu Pieśń o lisie, 1961, Teatr Animacji w Poznaniu

Teatr lalkowy pojawiał się w kilku rodzimych galeriach w ostatnich latach, jednak poza prezentacjami dorobku wybranych twórców nie doczekał się przekrojowego wystawienniczego opracowania. Do dziś, jako że w Zachęcie otworzy się już dzisiejszego wieczora (18.03) wystawa Lalki: teatr, film, polityka. Ekspozycja przygotowana przez Joannę Kordjak prezentować będzie teatr lalkowy jako medium zyskujące od czasów pierwszej awangardy własną tożsamość, a przy tym przenikające się z polem sztuki za sprawą współpracujących z jego twórcami artystów takich jak Jerzy Nowosielski czy Jadwiga Maziarska. Wystawa w Zachęcie opowie o teatrze lalkowym nie tylko na tle historii sztuki, ale także przemian społeczno-politycznych w poodwilżowej Polsce. Towarzyszyć jej będzie także publikacja pod redakcją kuratorki oraz Kamila Kopani.

Również dziś wieczorem (18.03) otworzy się wystawa Macieja Aleksandrowicza kuratorowana przez Katarzynę Kasię w Salonie Akademii. Projekt zatytułowany Sprawiedliwość koncentrować się będzie na tytułowej koncepcji, traktując sprawiedliwość jako cnotę społeczną doświadczaną w radykalnie różny sposób w zależności od jednostkowej, wycinkowej perspektywy. Aleksandrowicz podejmie więc, na ile to możliwe, próbę przedstawienia sprawiedliwości z szerszej perspektywy, wykraczającej poza indywidualne zanurzenie w świecie.

Feministka, Ofelia czy Maria Antonina? Insta-dziewczyny w lokalu_30 Wystawę "Na pozór silna dziewczyna, a w środku ledwo się trzyma" recenzuje Karolina Plinta CZYTAJ!

Dwie malarskie wystawy otworzą się w stołecznych galeriach w ten piątek (22.03). W lokalu_30 z nową wystawą powróci Magdalena Moskwa. Wycieczkę na Podobają mi się kwiaty polecamy wszystkim widzom o skołatanych nerwach, bowiem artystka zapowiada relaksacyjne doświadczenie działające na kilka zmysłów. Jej ostatnią fascynacją stała się domowa aromaterapia, artysta zaprezentuje więc w lokalu_30 wykonane przez siebie naturalne perfumy. Nie zabraknie także malarstwa, w tym wczesnych obrazów z lat 90., zobaczymy także obiekty, haftowany zielnik oraz zaprojektowany przez artystkę strój.

Jan Możdżyński, Projekt Pomnika Samozaspokajających się Cipek, dzięki uprzejmości artysty

Podczas gdy Magdalena Moskwa mierzyć będzie w poprawę indywidualnego samopoczucia, w tym samym czasie Jan Możdżyński w Stroboskopie przedstawi szerzej zakrojony projekt poprawy przestrzeni publicznej, choć w naszej rzeczywistości pozostanie on czysto imaginacyjny. Na Obiektach Kultu zobaczymy serię obrazów przedstawiających projekty pomników, poświęconych jednak nie mężom stanu i historycznym bitwom, a cielesnej przyjemności. Wskazując na genderowy aspekt architektury, malarz tworzy przedstawienia obiektów, które w patriarchalny pejzaż miejski wprowadzają celebrację queerowej seksualności.

Centrum w Ruchu obchodzi właśnie swoje szóste urodziny. Przez ponad pół dekady swojego istnienia to tworzone i zarządzane przez artystów miejsce w nieoceniony sposób przyczyniło się do rozwoju i popularyzacji rodzimej choreografii. W ramach urodzinowych celebracji w ten weekend (23-24.03) Centrum w Ruchu zorganizuje program pod nazwą SHOW and TELL. Złożą się nań pokazy fragmentów prac, prezentacje i rozmowy, stwarzając okazję do spotkania z twórcami oraz refleksji nad nowymi modelami instytucjonalnej współpracy.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też