17–23 lipca
Gdańsk
W ramach cyklu Art+Science Meeting, a także obchodów 25-lecia instytucji, w piątek (21.07) w CSW Łaźnia w Gdańsku otworzy się wystawa Tsaibernetyka: transgeneracyjna sztuka cybernetyczna. Kuratorowana przez Ryszarda Kluszczyńskiego ekspozycja prezentować będzie prace pioniera rzeźb cybernetycznych Wen-Ying Tsai’a, odnoszące się do idei sprzężenia zwrotnego i homeostazy, a także jego synów Londona i Minga, na własne sposoby kontynuujących poszukiwania artystyczne ojca.
Indywidualna wystawa Przemysława Blejzyka, znanego szerzej jako Sainer, otworzy się w sobotę (22.07) w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku. Artysta znany przede wszystkim jako twórca murali, tworzonych w duecie Etam Cru z Mateuszem Gapskim, na ekspozycji SAINER. KOL∞R zaprezentuje przede wszystkim pejzaże, cechujące się syntetycznym ujęciem i nasyconą paletą, czerpiące z inspiracji sztuką kolorystów, a jednocześnie zanurzone we współczesnych sposobach konsumpcji treści.
Płock
W ramach projektu Opowieści. Świat jest bardziej skomplikowany niż nasze prawdy o nim, realizowanego wspólnie przez Muzeum Mazowieckie w Płocku i Ośrodek Sztuki Współczesnej Kunstbanken w norweskim Hamar, od środy do soboty (19—22.07) potrwa w Płocku Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych. Festiwal inauguruje projekt inspirowany twórczością Franciszki i Stefana Themersonów, którego kolejne odsłony zobaczymy w nadchodzących miesiącach. Za program festiwalu odpowiada wieloletnia kuratorska sokołowskich Kontekstów, czyli Małgorzata Sady, a udział weźmie w nim pięćdziesięcioro międzynarodowych artystek i artystów. W zgodzie z polifonicznym charakterem sztuki Themersonów prezentowane działania wykraczać będą poza sztywne ramy sztuki performance, zahaczając o obszary takie jak muzyka, choreografia, film, poezja czy teatr.
Słupsk
W piątek (21.07) w Galerii OT Rondo Słupskiego Ośrodka Kultury otworzy się solowa wystawa Anieli Kurkiewicz, fotografki studiującej aktualnie w Rotterdamie. Siostry i Bracia to projekt opowiadający o przestrzeniach queerowych jako miejscach, w których jednostki odzyskują władzę nad swoimi ciałami i umysłami. Kurkiewicz koncentruje uwagę na dwóch takich przestrzeniach: legendarnym klubie the Church w Amsterdamie oraz rotterdamskiej scenie ballroomowej,
Warszawa
Fotografie Aglai Konrad powstałe podczas jej wizyty studyjnej w Warszawie w ramach programu ON THE ROAD AGAIN zobaczymy na otwieranej dziś (17.07) w Austriackim Forum Kultury wystawie Alina, Barbara, Halina, Helena i Zofia. Za tytułowymi imionami kryją się warszawskie architektki XX wieku: Alina Scholtz, Barbara Brukalska, Halina Skibniewska i Zofia Hansen. Punktem wyjścia do opowieści o nich było dla Aglai Konrad zetknięcie się z twórczością Scholtz i historią kobiet studiujących architekturę na uniwersytetach i pracujących w biurach architektonicznych w Polsce wcześniej niż w wielu innych krajach Europy, czyli od 1920 roku.
Jutro (18.07) z kolei w galerii XX1 otworzy się solowa wystawa Macieja Duchowskiego. Drzewa to opowieść o gwałtownej transformacji krajobrazu jednej z podwarszawskich miejscowości, w której stare budynki zastępuje nowa, coraz bardziej zagęszczona zabudowa szeregowa. Artysta o przemianie tej opowiada zestawiając dwa elementy charakterystyczne dla nowego krajobrazu — wiadra po gładzi polimerowej i gałęzie wyciętych na zabudowywanych działkach drzew.
Alternatywną historię odbudowy stołecznego Starego i Nowego Miasta ukazywać będzie mural Pauliny Włostowskiej, którego odsłonięcie odbędzie się w sobotę (22.07) w Gabinecie Zmiennym Muzeum Warszawy. Spółdzielnia prac malarskich opowiada o kolektywnej pracy kobiet tworzących dekoracje malarskie na elewacjach odbudowywanych po wojnie kamienic. Włostowska w swojej kompozycji nawiązuje do innego monumentalnego obrazu ściennego znajdującego się w muzeum, czyli Kucia kos Wojciecha Fangora, proponując jednocześnie alternatywę wobec opowiadania historii przez pryzmat zbrojnych zrywów.
Wrocław
Film Kuby Stępnia All the stories I have ever told you were fiction zobaczymy na otwieranej w czwartek (20.07) w 66P wystawie kuratorowanej przez Romualda Demidenko. Język zastępuje tutaj choreografia bazująca na tekstach o nieheteronormatywnej reprezentacji i przeoczonych podmiotowościach, a półimprowizowane ruchy osób performujących balansują pomiędzy odbiciem fantazji i odtwarzaniem codzienności.
W ramach Sceny Artystycznej Festiwalu mBank Nowe Horyzonty zobaczymy w tym roku dwie wystawy w przestrzeniach BWA Wrocław. W galerii Studio w piątek (21.07) otworzy się Avec Plaisir, ekspozycja połączona z sekcją filmową o tym samym tytule, poświęcona pograniczom praktyk artystycznych i erotycznej wrażliwości związanej z kulturą BDSM. Punktem wyjścia jest w niej postać i twórczość Alaina Robbe-Grilleta, klasyka nurtu nouveau roman oraz Catherine Robbe-Grillet, powieściopisarki, dominy i mistrzyni ceremonii BDSM. W galerii SIC! zobaczymy z kolei indywidualny pokaz Anny Mlasowsky Ze środka. Znajdą się na nim szklane obiekty twórczyni, ale również filmowe rejestracje performansów, których bohaterem jest właśnie szkło, w swojej plastyczności i zmienności, ucieleśniające dla artystki poczucie tymczasowości, doświadczenie obcości i queerowości.