SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 16.05.2022 7 min

16–22 maja

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Zbigniew Libera, „Zbigniew Libera, „Synczyzna”, 2021, fotografia, dzięki uprzejmości Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu

Kraków

Organizowaną przez Instytut Adama Mickiewicza i prezentowaną pierwotnie na London Design Biennale w zeszłym roku wystawę Dom odziany. Dostrajanie się do sezonowej wyobraźni od najbliższego piątku (20.05) oglądać będzie można w Kamienicy Szołayskich, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa według koncepcji grupy Centrala, kuratorowana przez Aleksandrę Kędziorek, opowiada o historii używania tkanin w domowych wnętrzach – zarówno dworach i magnackich pałacach, jak i chłopskich chatach – jako sezonowego „odzienia” architektury, dostosowanego do rytmu pór roku. Ekspozycja koncentruje się właśnie na cykliczności przyrody i jej świadomym i wspólnotowym przeżywaniu związanym z używaniem tkanin.

Łódź

W sklepie

O wystawie „Awangardowe muzeum” w Muzeum Sztuki w Łodzi pisze Ewa Opałka

Wystawa podsumowująca siódmą edycję organizowanych przez Muzeum Sztuki i łódzką Akademię Sztuk Pięknych warsztatów dla osób studiujących otworzy się w piątek (20.05) w ms1. W Rajzefiber uczestniczki i uczestnicy warsztatów, w których rolę mentora pełnił w tym roku Janek Simon, podejmować będą refleksję nad doświadczeniem podróży oraz przemieszczania się rzeczy i ludzi. Podróż zyskuje w ich pracach różne oblicza – prace studentek i studentów dotykać będą zarówno tropikalnych wypadów wakacyjnych klasy średniej, jak i przemieszczania się tysięcy kontenerowców z towarami z Chin do Europy czy doświadczenia uchodźctwa w obliczu wojny.

Opole

Monograficzna wystawa Zbigniewa Libery otworzy się w piątek (20.05) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Na Efektach wybranych badań terenowych znajdą się m.in. prace wideo i rysunki artysty, ale podstawowym medium, na którym koncentruje się kuratorowana przez Łukasza Kropiowskiego ekspozycja będzie fotografia. Wybór fotograficznych prac powstałych w ciagu czterech dekad aktywności artysty pozwoli na prześledzenie ewolucji zarówno strategii artystycznych Libery, jak i zachodzących w tym czasie przemian politycznych, społecznych, ekonomicznych czy technologicznych, które artysta dokumentował i komentował, niekiedy sięgając także głębiej w przeszłość lub wybiegając w przyszłość.

Bartłomiej Kiełbowicz, „Lato 2020”, rysunek na papierze, dzięki uprzejmości galerii m2

Poznań

Do końca maja trwa nabór na organizowane przez Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury w ramach Społecznego Centrum Kultury Fyrtel Główna w Poznaniu rezydencje dla artystek i artystów. Hasło tegorocznej odsłony programu rezydencyjnego o społeczno-artystycznym charakterze brzmi Z natury rzeczy. Zgłaszane projekty powinny więc proponować interpretację zagadnień związanych z nierozerwalną i nieograniczoną więzią między ludźmi a przyrodą, uwzględniając przy tym historię i tożsamość poznańskiej dzielnicy, a przy tym mieć charakter interdyscyplinarny, z pogranicza edukacji kulturowej i artystycznej, animacji kultury oraz sztuki społecznej, nakierowanej na mieszkańców i mieszkanek dzielnicy Główna. Rezydencje realizowane będą w dwóch turach, w lipcu i sierpniu tego roku.

Warszawa

W sklepie

Ze Zbigniewem Liberą rozmawiają Jakub Banasiak i Karolina Plinta

Kuratorowana przez Stacha Szabłowskiego wspólna wystawa Liwii Bargieł i Bartka Kiełbowicza otworzy się w czwartek (19.05) w galerii m2. Mieszane uczucia opowiadać będą o zaangażowaniu w życie publiczne i reagowaniu na nie artystycznymi środkami, o zacieraniu się granicy między postawą artystyczną a obywatelską. Punktem wyjścia dla ekspozycji stanie się wybór rysunków Kiełbowicza, powstających na bieżąco krytycznych komentarzy do aktualnych wydarzeń, z których wyłania się rodzaj kroniki ostatnich dwóch lat, przebiegających w atmosferze niemal nieustannego stanu wyjątkowego, od wybuchu pandemii po rosyjską inwazję na Ukrainę. Uzupełniać je będą fotografie, kolaże i prace w technikach mieszanych samej Bargieł oraz tworzone przez nią w duecie z Kiełbowiczem, w tym dokumentacje performansów i akcji społecznych.

Dzień później (20.05) w Polana Institute otworzy się solowa wystawa Magdaleny Karpińskiej Podróż przez pobojowisko, na której zobaczymy nowy cykl malarski artystki. W nowych obrazach Karpińskiej, utrzymanych w konwencji nokturnów, powraca m.in. motyw rzeki, coraz częściej pojawia się w nich także postać ludzka. W relacjach owych figur z pejzażem widoczne są echa malarstwa Caspara Davida Friedricha, człowiek nie panuje tu nad naturą, a jest jej częścią, staje wobec niej zasłuchany, a niekiedy i bezbronny.

Magdalena Karpińska, „Rączka parzy”, tempera żółtkowa i olej na płótnie, 150x120cm, 2021, dzięki uprzejmości Polana Institute

Wrocław

Monograficzną wystawę Jerzego Olka zatytułowaną 1 + 0 = 10. (de)KONSTRUKCJA (non)SENSU zaprezentuje w czwartek (19.05) Muzeum Współczesne Wrocław. Dorobek urodzonego w 1943 roku twórcy jest niezwykle bogaty i obejmuje nie tylko działalność artystyczną, ale i kuratorską i organizacyjną – od prowadzenia galerii Foto-Medium-Art przez animowanie ruchu fotografii ekspansywnej i medialnej w latach 70. oraz fotografii elementarnej w kolejnej dekadzie po dziesiątki zorganizowanych wystaw i plenerów. Wrocławska wystawa koncentrować się będzie jednak na indywidualnej praktyce artystycznej Olka, której głównymi cechami są otwartość i cykliczność, powtórzenia, zapętlenia, kontynuacje i rytmy, a także eksplorowanie napięć między okiem i obiektywem, rzeczywistym i nierzeczywistym, iluzją i prawdą.

Jerzy Olek, „Kolczatka”, 2008, obiekt z tektury i fotografii, średnica 55 cm, dzięki uprzejmości Muzeum Współczesnego Wrocław

W ramach trwającego od początku kwietnia tegorocznego Triennale Rysunku Wrocław otworzy się w piątek (20.05) w BWA Wrocław Główny kuratorowana przez Honzę Zamojskiego wystawa WORLD(S). Jej koncepcja związana jest ściśle z samą przestrzenią wystawienniczą dworcowej siedziby BWA, podzielonej na dwa skrzydła. Ekspozycja podzielona więc zostanie na dwa „światy”, w których ci sami artyści i artystki zaprezentują prace w tożsamych punktach przestrzeni poszczególnych sal, dokonując pomiędzy nimi drobnych przesunięć na poziomie treści i formy, igrając z iluzją lustrzanego odbicia czy pojęciami negatywu i pozytywu.

Również w piątek (20.05) w OP ENHEIM otworzy się solowa wystawa Justyny Adamczyk Przeszłość nie przemija, bo wiecznie jest tworzona na nowo. Powracając z nowym projektem do Wrocławia po niemal dwudziestu latach, artystka przygląda się procesowi zapominania, odwołując się do pamięci zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej; przy pomocy obrazów, instalacji i kruchych rzeźb buduje opowieść o oswajaniu bólu i głęboko zagnieżdżonych lęków. Na wrocławskiej ekspozycji zobaczymy prace z różnych okresów twórczości Adamczyk, w tym nowe, powstałe specjalnie na tę okazję, a także zapowiedź najnowszej serii prac NFT zatytułowanej Breathless_People.

Tego samego dnia (20.05) w Nowym Złotym otworzy się wystawa Adama Kozickiego dowiesz się w swoim czasie. W swoich najnowszych obrazach artysta koncentruje się na przepracowywaniu doświadczenia zatrzymania przez policję. Kontekst miejsca jest tu nie bez znaczenia – kiosk będący siedzibą Nowego Złotego przypomina podobny obiekt w Warszawie, w podcieniach którego zatrzymali się nieumundurowani funkcjonariusze. W narracji Kozickiego niewinny kiosk się więc punktem wyjścia do refleksji nad relacjami miedzy publicznym a prywatnym, tym, co dozwolone i tym, co nielegalne.

1
Rozmowy 05.01.2018

Tylko żarty pozwolą nam przetrwać. Rozmowa z Bolesławem Chromrym

Portret Marta Kudelska

Zielona Góra

Kto nie zdążył zobaczyć Katechizmu dla wszystkich klas Bolesława Chromrego w Gdańskiej Galerii Miejskiej będzie mieć okazję do nadrobienia zaległości od najbliższego piątku (20.05), kiedy to druga odsłona wystawy otworzy się w zielonogórskim BWA. W kuratorowanej przez Michała Grzegorzka ekspozycji Chromry mierzy się z problemem pedofilii w Kościele. Artysta do jej współtworzenia zaprosił innych twórców i twórczynie, przede wszystkim oddaje jednak głos samym ocalonym, starając się przybliżyć ich indywidualne, intymne historie.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
16–22 maja — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności