NR 38/2023

16 – 22 lipca

Redakcja
Plac Małachowskiego 3, fot. Jakub de Barbaro
16 – 22 lipca
Plac Małachowskiego 3, fot. Jakub de Barbaro

Gdańsk

Dziewięć lat temu Muzeum Narodowe w Gdańsku zorganizowało pierwszą od ponad trzech dekad indywidualną wystawę amerykańskiej neoawangardowej fotografki Jacqueline Livingston. Dziś muzeum ponownie podejmuje próbę przypomnienia tej nadal zapomnianej artystki, która w swoich pracach z lat 60. i 70. podejmowała wątki feministyczne i społeczne, ale przez ich mocno metaforyczny, poetycki charakter odstawała od najsłynniejszych artystek tego czasu i znalazła się na marginesie świata sztuki. Sytację tę podkreśla tytuł gdańskiej wystawy – W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70. XX w., która otworzy się w najbliższy piątek (20.07). Znajdą się na niej prace z wczesnego etapu kariery zmarłej przed kilkoma laty Livingston, niepokazywane dotąd fotografie z prywatnego archiwum jej spadkobierców.

Kraków

Emilia Kina, Filip Rybkowski, Deja vu, 2018, mat. prasowe organizatora

Dwójka artystów ze stajni galerii Henryk, Emilia Kina i Filip Rybkowski, zaprezentuje w macierzystej galerii pierwszą wspólną wystawę. Otwierane w piątek (20.07) Déjà vu opowiadać będzie o toczącym się coraz szybciej kole historii, poczuciu fatalizmu w obliczu jej rzekomo neoliberalnego końca, który okazuje się powszechnie odczuwanym dołującym déjà vu. Kina i Rybkowski posłużą się gestem powtórzenia, rekonstrukcji i konserwacji, zastanawiając się nad ich politycznym wydźwiękiem. Narrację wystawy podkreślać będzie również sugerowany przez obiekty, obrazy i fotogramy artystów rotacyjny ruch w przestrzeni galerii.

Jelenia Góra

Trzy cykle fotograficzne Krzysztofa Piotra Wojciechowskiego zaprezentowane zostaną na otwieranej w piątek (20.07) w BWA w Jeleniej Górze wystawie 2 – 4 – 24. Fotografie związanego w latach 70. ze środowiskiem warszawskiej fotokonceptualnej galerii Remont koncentrują się przede wszystkim na analizie dokumentalnego wymiaru fotografii. Jeleniogórska wystawa przypominać ma o prekursorskich w stosunku do współczesnej praktyki i teorii fotograficznej poszukiwaniach Wojciechowskiego prowadzonych konsekwentnie od kilku dekad.

Ustka

Instalacja site-specific kanadyjskiego artysty Dentona Fredricksona, wieńcząca jego rezydencję organizowaną przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej, zaprezentowana zostanie w czwartek (19.07) przed hotelem Villa Red w Ustce. Rejs łodzią w charakterystyczny dla Fredricksona sposób łączyć będzie elementy sztuki mediów, elektroniki, kinetyki i opartej na rękodziele sztuki ludowej.

Warszawa

W pierwszych tygodniach sezonu ogórkowego warto wybrać się do Zachęty, gdzie nie brakuje plenerowych atrakcji w ramach projektu Plac Małachowskiego 3. Przez najbliższe dwa tygodnie (do 29.07) potrwa organizowany przez Pawła Althamera i Romana Stańczaka plener rzeźbiarski Wiatrołomy 2018. Działanie dwójki artystów w swoich założeniach przypomina z jednej strony Althamerowskie Kongresy rysowników, z drugiej słynne ćwiczenie z Kowalni – Obszar wspólny, obszar własny. Docelowo powstać ma jedna wspólna rzeźba wszystkich uczestników oraz prace indywidualne. Z kolei w najbliższy czwartek (19.07) można będzie pomyszkować po biurach Zachęty i zobaczyć 15 prac Cezarego Bodzianowskiego z cyklu Atrament sympatyczny, które ten zaprezentował na Spojrzeniach w 2003 roku, ale jedynie połowicznie, bowiem umieścił je właśnie w biurach galerii. Teraz  w towarzystwie kuratorki Magdaleny Komornickiej na własne oczy zobaczyć je będzie można po raz pierwszy.

Po wystawie Marii Toboły traktującej o mechanizmach rynku sztuki, w Project Roomie Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego zagości Weronika Gęsicka, która skupi się z kolei na mechanizmach działania pamięci. Otwierana w czwartek (19.07) ekspozycja Pamiętam swoje narodziny będzie jak na tę artystkę nieco nietypowa, bo złożona nie z fotografii, a obiektów. Przeskalowane domowe przedmioty składać się będą na opowieść o pamięci, osobistej mitologii, ale i stereotypowych rolach społecznych, rozwijając wątki z wcześniejszej fotograficznej serii Traces.

Tego samego wieczora (19.07) w Instytucie Awangardy odbędzie się performans dźwiękowy amerykańskiego artysty wizualnego i muzyka Paolo Thorsen-Nagela. Kompozycja Miejsce nawiązywać będzie rzecz jasna do słynnej foksalowskiej Teorii Miejsca oraz samego Instytutu, pracowni Edwarda Krasińskiego. Thorsen-Nagel wykorzysta odgłosy pracowni i jej otoczenia oraz dźwięki elektroniczne realizowane na żywo, które wytyczać będą w studyjnej przestrzeni płynne ścieżki.

Ines Doujak, Czółenka tkackie, ścieżki wojenne, 2010–2018, Technika mieszana, dzięki uprzejmości artystki

Dzień później (20.07) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej otworzy się wystawa będąca głównym punktem letniego programu tej instytucji – Bestia, bóg i linia. Wystawa dotycząca rejonu Azji i Pacyfiku ma być nie tylko opowieścią o tym coraz bardziej zyskującym w globalnej perspektywie na znaczeniu rejonie świata, ale i o współczesności jako takiej, widzianej właśnie ze wschodniej perspektywy. Na kuratorowanej przez Cosmina Costinasa, dyrektora centrum sztuki współczesnej Para Site w Hongkongu ekspozycji znajdą się prace ponad pięćdziesięciorga artystów z krajów Azji i Pacyfiku, dotyczące przede wszystkim szeroko rozumianych przepływów – idei, kultury i kapitału – charakterystycznych dla tego zróżnicowanego kulturowo obszaru na długo przed współczesnymi procesami globalizacyjnymi.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też