16–22 kwietnia
Gorzów Wielkopolski
Dopiero co otworzyła się wystawa Agnieszki Grodzińskiej w Zonie Sztuki Aktualnej, a już w piątek rozpocznie się kolejna jej solowa ekspozycja, tym razem w gorzowskim Miejskim Ośrodku Sztuki. Tym razem artystka skupiać się będzie na społecznych rytuałach, sposobach kontroli. Grodzińska na opisanie interesujących ją relacji stworzyła specjalny neologizm – tytułowy Manipure, wskazujący na manipulację, manualność i czystość jednocześnie.
Kraków
Jak co roku pod koniec kwietnia odbędzie się w Krakowie tamtejszy weekend galeryjny, znany jako Krakers. Wydarzenia w ramach programu głównego zainaugurowało zeszłotygodniowe spotkanie z Wernerem Jerke, a część właściwa, czyli wernisaże w galeriach uczestniczących w Krakersie, potrwa od najbliższego piątku do niedzieli (20-22.04). Wśród nich warto zwrócić uwagę na kilka otwarć.
Bieg linii Michała Zawady w galerii ZPAF poświęcony będzie kwestiom biopolitycznym i zderzy z sobą serie fotografii przedstawiające Puszczę Białowieską oraz gipsowe odlewy głów wykorzystywanych podczas I wojny światowej do badań nad rasą i dziedziczeniem. W galerii F.A.I.T. zobaczyć będzie można prace Piotra Marka, zmarłej samobójczą śmiercią w połowie lat 80. legendy krakowskiej kontrkultury, malarza-samouka i muzyka. Prace innego klasyka, Ryszarda Grzyba, zaprezentuje Otwarta Pracownia. W Pamoja Goods zobaczymy zwieńczenie projektu Andrzeja Karonia rozpoczęte przed trzema laty wystawą Ex-Hi-Bit. Wystawa Muzeum Afrykanistyczne im. Andrzeja Karonia połączona będzie również z premierą dotyczącej projektu książki. W Shefter Gallery na wystawie In My Room zaprezentowane zostaną prace mieszkającej w Norwegii Barbary Czapran, składające się na jedną wielką instalację wykorzystującą abstrakcyjne kolaże, obiekty czy meble. Potencja na Krakauer Blätter pokaże prace Sebastiana Gögla, powstałe podczas miesięcznej rezydencji niemieckiego artysty w Krakowie. Widna z kolei zaprezentuje projekt przygotowany we współpracy z nieaktywną od pewnego czasu galerią SM Dębniki, prezentowany jednocześnie w galerii i w wysłużonym kamperze. Wreszcie w galerii Art Agenda Nova odbędzie się wystawa Przemiany, nawiązująca do hasła przewodniego całej imprezy i składająca się z prac takich artystek jak Alicja Żebrowska, Marta Deskur czy Agata Kus.
Z Gmachu Głównego Muzeum Narodowego w Krakowie jakiś czas temu zniknęła wystawa muzealnej kolekcji sztuki XX wieku, ustępując miejsca monumentalnej ekspozycji Stanisława Wyspiańskiego. Muzeum zdecydowało się jednak przypomnieć, że jest to mimo wszystko stan przejściowy – kolekcja nie tylko nie trafiła na stałe do magazynów, ale wciąż się rozrasta. Zanim stanie się na stałe dostępna dla zwiedzających po zakończeniu wystawy Wyspiańskiego, tym razem już jako Galeria Sztuki XX i XXI w., od 20 kwietnia MNK prezentować będzie jej swego rodzaju zapowiedź. Wystawa Sytuacja się zmieniła składać się będzie ze stu wybranych prac, zarówno wcześniej obecnych na wystawie kolekcji, jak i tych które niedawno dołączyły do zbiorów muzeum.
Lublin
Po dwóch malarskich wystawach galeria Labirynt powraca z bardziej typową dla swojego programu propozycją i w najbliższy piątek (20.04) zaprezentuje wystawę Mykoli Ridnyiego. Ridnyi to jeden z najważniejszych współczesnych artystów ukraińskich z pokolenia, które pojawiło się na scenie po Pomarańczowej Rewolucji, dwukrotnie reprezentujący Ukrainę na biennale w Wenecji. Na Twarzą do ściany, swojej największej jak dotąd wystawie w Polsce, artysta zaprezentuje monumentalną instalację z pracami powstałymi w ciągu ostatnich trzech lat. Znajdzie się wśród nich m.in. znane z przedostatniego weneckiego biennale wideo Zwyczajne miejsca, powstałe podczas Euromajdanu, a także najnowszy film Szare konie, poświęcony postaci pradziadka artysty, anarchisty Iwana Krupskiego.
Orońsko
Wiosenno-letnim highlightem programu Centrum Rzeźby Polskiej będzie wystawa jednego z najważniejszych rzeźbiarzy XX wieku, Henry’ego Moore’a. Przygotowana we współpracy z Fundacją Henry’ego Moore’a ekspozycja Moc natury, otwierana w sobotę (21.04) zaprezentuje przekrój twórczości brytyjskiego artysty, od niewielkich kompozycji po monumentalne rzeźby, które pokazywane będą w orońskim parku. Pracom Moore’a towarzyszyć będą również realizacje polskich artystów, na których praktykę wywarł on wpływ, przede wszystkim tych, którzy znaleźli się na legendarnej wystawie Rzeźba w ogrodzie z 1957 roku. Po wystawie orońskiej rzeźby Moore’a zawędrują również do wrocławskiego Pawilonu Czterech Kopuł oraz Muzeum Narodowego w Krakowie.
Szczecin
Obrońców Stalingradu 17 łączy siły z katowicką galerią Szarą w ramach wystawienniczej wymiany. W środę (18.04) otworzy się w Szczecinie Ciężar Ciała, wystawa kuratorowana przez Mikołaja Szpaczyńskiego i prezentująca prace jego samego oraz czwórki innych artystek i artystów związanych z katowicką ASP, przede wszystkim studentek z pracowni Andrzeja Tobisa. Krążyć będzie ona wokół wątku przekraczania cielesności w imię obranych kulturowych celów i wynikającego stąd konfliktu między ciałem a umysłem.
Warszawa
Jutro (17.04) w Austriackim Forum Kultury otworzy się przygotowana przez Romualda Demidenko wystawa In the Artist’s Head, na której znajdą się prace mieszkającej w Wiedniu choreografki i performerki Magdaleny Chowaniec oraz Maćka Chorążego, znanego szerzej z działalności w duecie Bracia. Chowaniec zaprezentuje podczas wernisażu muzyczny monodram, Chorąży pokaże z kolei serię nowych prac. Całości towarzyszyć będzie również napisany na tę okazję tekst Tomka Pawłowskiego.
Skoncentrowane na fotograficzno-graficznych poszukiwaniach Wojciecha Zamecznika monumentalne wystawy mogliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat oglądać w Zachęcie i paryskim Centrum Pompidou. Tym razem w ramach ekspozycji Pole widzenia, otwieranej w czwartek (19.04) w Fundacji Archeologia Fotografii, Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis z Grupy Centrala przyglądać się będą wystawienniczym projektom Zamecznika. Skupią się oni zarówno na nowoczesności rozwiązań wystawienniczych Zamecznika sprzed wielu dekad, jak i tym, jak rezonują one z ich własną praktyką. Opracowana na tę okazję architektura wystawy powtarzać będzie rozwiązania, które Zamecznik wraz z Maurycym Stryjeckim zastosowali w ekspozycji Wiek Oświecenia w Polsce z 1951 roku.
Tego samego dnia (19.04) w Pawilonie Sztuki ERGO Hestia otworzy się solowa wystawa Izabeli Chamczyk Sensation. Pełne ekspresji obrazy Chamczyk będzie można oglądać nie tylko w gotowym stanie, ale częściowo również od kuchni, jako że w Sensation nacisk będzie położony również na performatywny aspekt jej malarstwa, a proces zaprezentowany jako równie ważny, co efekt.
Po sefie-feministycznej wystawie Zofii Krawiec w lokalu_30 czas na zupełnie inne klimaty. W piątek (20.04) w galerii na Wilczej otworzy się solowa wystawa Jakuba Glińskiego Niezdolność odróżniania przeszłości, przyszłości i teraźniejszości. Warto wpaść na jej wernisaż, podczas którego odbędzie się performans z serii Wrócę do domu w urnie, pełen charakterystycznej dla tego artysty trashowej estetyki i niekontrolowanej rozwałki, by w pełni doświadczyć prac Glińskiego. Zwłaszcza, że potem być może nie będzie czego zbierać.
Tego samego dnia otworzy się też kolejna wystawa w Śmieci Człowieka, Pas Transportowy artysty znanego jako NEHO tigra. Skupi się on na wskazaniu punktu poza nowoczesną technologią, do którego ta dąży, ale którego nie jest w stanie osiągnąć. Galerzysta określa praktykę NEHO tigra jako przykład „alien artu”, opartego na nieludzkim, spekulatywnym paradygmacie.
W Muzeum Warszawy w najbliższą niedzielę (22.04) odbędzie się aukcja charytatywna dla Oli Dziaczkowskiej, ciężko chorej artystki, wdowy po zmarłym tragicznie przed kilkoma laty Janie Dziaczkowskim. By pomóc w kosztownej rehabilitacji i leczeniu wielu artystów oddało swoje prace na aukcję, od Stefana Gierowskiego czy Rafała Bujnowskiego po Dominikę Kowynię, Katarzynę Przezwańską i Tymka Borowskiego. Zachęcamy do udziału w licytacji, pomagając można przy okazji stać się posiadaczem wielu świetnych prac.
Wrocław
Fotografia ostatnimi czasy stanowi oś programu Muzeum Współczesnego Wrocław. W piątek (20.04) otworzy się w nim kolejna ekspozycja oparta na tym medium, Nic w zamian Magdaleny Kotkowskiej. Kotkowska to fotografka i historyczka sztuki aktualnie studiująca na Akademii Sztuk Pięknych w Oslo. Na wystawie w MWW, łączącej fotografię i wideo, skupi się ona na czytelności gestu artystycznego, raz spektakularnego lub osadzonego w tradycji, innym razem opartego na prostej rejestracji scen z rzeczywistości.
***
W najbliższą sobotę (21.04) odbędzie się ósmy Dzień Wolnej Sztuki, z którego można będzie skorzystać w kilkudziesięciu muzeach i galeriach w różnych miastach Polski. Akcja organizowana jest jako alternatywa dla maratonów po przepastnych muzealnych salach i polega na prezentowaniu przez daną instytucję tylko pięciu wybranych prac z jej kolekcji w ciągu jednej godziny, za to z należytą uwagą. W ramach akcji zobaczyć będzie można dzieła ze zbiorów MSN, białostockiego Arsenału czy lubelskiego Labiryntu, ale też muzeów archeologicznych czy etnograficznych.