SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 16.12.2019 6 min

16-22 grudnia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Hubert Czerepok, Wszystko jest ciemnością / Everything is Darkness, 2007, instalacja site specific, wąż ledowy, aluminium, ca. 362 cm, dzięki uprzejmości OP ENHEIM

Gdańsk

W najbliższą środę (18.12) Ryszard W. Kluszczyński zaprezentuje swój kolejny projekt kuratorski w ramach cyklu Art+Science Meeting. Wystawa Bez granic. Przetworzone ciało – poszerzony mózg – usieciowiona sprawczość odnosić się będzie przede wszystkim do współczesnych osiągnięć neurologii i neuroinżynierii oraz badań nad sztuczną inteligencją i robotyką. Przy okazji wernisażu odbędzie się też performans Marco Donnarummy i Margherity Pevere zatytułowany Eingeweide, czyli z niemieckiego „wnętrzności”. Performerzy poddadzą się eksperymentom cielesnym, które akcentować będą ich płynną tożsamość na styku człowieka, maszyny i mikroorganizmów.

Owoce dość nieoczywistego z formalnego punktu widzenia spotkania zobaczymy w czwartek (19.12) na otwieranej w Gdańskiej Galerii Fotografii, oddziale gdańskiego Muzeum Narodowego, wystawie Laboratorium prac fotograficznych. Ekspozycja będzie efektem twórczego dialogu Anny Baumgart i Krzysztofa Pijarskiego, podejmujących refleksję nad relacją fotografii do dokumentowanych wydarzeń i grę z tym co odkryte i zakryte. Baumgart w swoim rzeźbiarskim cyklu ożywia w trójwymiarowej formie fotograficzne rejestracje dokumentalne, Pijarski z kolei formułuje w relacji na nie fotograficzną odpowiedź niedającą się przetłumaczyć z powrotem na rzeźbę.

Radek Szlęzak, Ciągle wojna, 100 cm x 150 cm, 2019, fot. dzięki uprzejmości artysty

Łódź

Pomniki pozostają w tym sezonie popularnym tematem. Po poświęconej im ostatniej edycji Warszawy w Budowie problemowi życia po życiu wypartych ze zbiorowej pamięci form pomnikowych przyglądać się będzie Radek Szlęzak. W piątek (20.12) w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi otworzy się jego solowa wystawa The Living Dead. W pracach z ostatnich lat malarz przygląda się między innymi temu, jak monumenty symbolizujące upadłe idee i skazane na wymarcie powracają w nowej formie, jako okaleczone szczątki lub napełniając się nowymi znaczeniami.

Słupsk

Przez ostatnie pół roku Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej realizowała program warsztatowy pod tytułem Światłem pisane. Skupiał się on na historii fotografii oraz historii bardziej materialnej, w postaci trzech regionalnych zabytków: słupskiej Baszty Czarownic, usteckiej latarni morskiej oraz Żydowskiego Domu Przedpogrzebowego. Korzystając z wachlarza fotograficznych narzędzi uczestnicy warsztatów starali się uchwycić charakter tych trzech miejsc. Na ile im się powiodło, przekonamy się na otwieranej jutro (17.12) wystawie podsumowującej projekt.

Sopot

Z kolejnym projektem kuratorskim powróci w tym tygodniu do Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie Bogusław Deptuła. Tym razem będzie to powtarzająca formułę wcześniejszej wystawy Dwurnika w tym samym miejscu jubileuszowa retrospektywa Andrzeja Dudzińskiego. Pięćdziesiąt na pięćdziesiąt podsumowywać będzie karierę urodzonego w Sopocie artysty, w ostatnich latach oddającego się malarstwu, choć już od czasu studiów w pracowni Henryka Tomaszewskiego znanego przede wszystkim z prac ilustracyjnych, realizowanych na zlecenie m.in. „The New York Timesa”.

1
Krytyka 02.11.2018

Trickster malarstwa polskiego. Wokół ostatniej wystawy Edwarda Dwurnika

Portret Jakub Banasiak

Warszawa

Dziś (16.12) mija dziewięćdziesiąta siódma rocznica śmierci prezydenta Narutowicza, zastrzelonego w Zachęcie przez malarza i nacjonalistycznego działacza Eligiusza Niewiadomskiego. Do historii zamachu nawiązywał już w zrealizowanym na Spojrzenia wideo Przemek Branas, a dziś o 17:00 przed głównym wejściem do galerii performans zatytułowany Mam obowiązek, odwołujący się do wydarzeń sprzed niemal stulecia, zrealizuje Daniel Kotowski. Działanie artysty ma nie tylko przypominać o historycznym zdarzeniu i postaci Narutowicza, ale i zwracać uwagę na kwestię obywatelskich obowiązków i konsekwencje mowy nienawiści.

Wiesław Gołuch, Plus minus, fot. dzięki uprzejmości galerii Entropia

W czwartek (19.12) w Galerii Opera otworzy się przygotowana w kolaboracji z Muzeum Tatrzańskim monograficzna wystawa Władysława Hasiora. Ekspozycja akcentować będzie formalną wszechstronność dorobku związanego z Zakopanem klasyka, z równym entuzjazmem posługującego się w swoich rzeźbach wysłużonymi przedmiotami, znaleziskami ze złomowiska, jak i siłą żywiołów, z ogniem na czele.

Rok temu poznański Artel zorganizował loterię fantową, w ramach której grupa artystek i artystów rozlosowywała nawzajem swoje prace. W tym roku poznańska galeria postawiła na chwilową ekspansję i połączenie sił z Groszowymi Sprawami, druga edycja Loterii odbędzie się więc tym razem na Namysłowskiej. Niezmienione pozostają za to zasady, a w samym losowaniu wezmą udział m.in. Zbigniew Libera, Katka Blajchert i Piotr Bosacki.

Wrocław

W dobiegającym końca roku 2019 obchodzimy różne okrągłe rocznice, które stawały się punktami wyjścia dla projektów wystawienniczych: od stulecia Bauhausu, po trzydziestolecie III RP i półwiecze lądowania na Księżycu. Mniej znanym faktem w świecie sztuki może być za to informacja, że jest to też… ogólnopolski rok matematyki. Do tego faktu postanowiła jednak odnieść się wrocławska galeria Entropia. Jutro (17.12) otworzy się w niej Wystawa wzorowa, kuratorowana przez Jakuba Jernajczyka przy współpracy Alicji Jodko. Punktem wyjścia dla prezentowanych na niej prac staną się wzory rozumiane jako wyrażenia formalne, równania czy też zapisy symboliczne.

1
Krytyka 02.11.2018

Dom otwarty, miasto zamknięte. Mirosław Bałka w OP ENHEIM

Portret Marcin Ludwin

Zanim OP ENHEIM stał się przed rokiem dostępną dla szerokiej publiczności instytucją, na fasadzie poddawanej renowacji kamienicy Oppenheimów prezentowana była na przełomie 2016 i 2017 roku praca Hubera Czerepoka Wszystko jest ciemnością. Instalacja wykonana przy użyciu ulubionego materiału producentów światecznych dekoracji, węża ledowego, łączy w sobie dwie gwiazdy, Betlejemską i Dawida. O kontekstach tej realizacji oraz wybranych projektach ze wszystkich okresów swojej kariery artysta opowie podczas ostatniego w tym roku spotkania z serii OP_Talks. Środową (18.12) rozmowę w OP ENHEIM poprowadzi kuratorka Iwona Bigos.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
5
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja
6
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
16-22 grudnia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności