SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 15.02.2021 5 min

15-21 lutego

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Andrzej Wasilewski (współpraca: Mikołaj Iwański), „Wolne Miasto Szczecin”, instalacja na fasadzie TRAFO, Szczecin, fot. Rafał Groth

Białystok

Świeżo upieczona laureatka tegorocznych Paszportów Polityki Małgorzata Mirga-Tas otworzy w piątek (19.02) nową wystawę w białostockiej Galerii Arsenał. Na kuratorowanym przez Wojciecha Szymańskiego Wyjściu z Egiptu znajdą się trzy cykle prac artystki, włącznie z tytułową, najnowszą serią monumentalnych kolaży, stworzonych specjalnie na tę okazję. Opierają się one na siedemnastowiecznych akwafortach Jacques’a Callota znanych pod dwoma tytułami – Cyganie i Życie Egipcjan – i będącymi jednymi z najstarszych znanych reprezentacji Romów.

W sklepie

Wystawę Małgorzaty Mirgi-Tas „Ćwiczenia ceroplastyczne” w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku recenzuje Monika Weychert

Bydgoszcz

Indywidualna wystawa Alicji Bielawskiej Ćwiczenia z przeplatania czasów i miejsc otworzy się jutro w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Zobaczymy na niej prace z ostatnich kilku lat połączone w nowe konfiguracje. Bielawska wykorzystuje w nich przede wszystkim różnorakie tkaniny, jednokolorowe, błyszczące, transparentne, kosmate i dekorowane autorskimi wzorami. Miękkie linie rzeźbiarskich instalacji, dzielących przestrzeń tkanin i linii rysunków są dla artystki narzędziem do pobudzania uważności i refleksji nad doświadczeniem codzienności.

Małgorzata Mirga Tas, „Egipcjanie”, z cyklu” Wyjście z Egiptu”, patchwork, dzięki uprzejmości artystki, fot. Marcin Tas

Kraków

Laureatka ostatniej edycji konkursu Fundacji Grey House po długim oczekiwaniu będzie mogła w tym tygodniu zaprezentować solową wystawę w Galerii Szara Kamienica. Aajaaoeho Marty Krześlak, kuratorowana przez Anię Batko, otworzy się w czwartek (18.02). Zobaczymy na niej obiekty skonstruowane ze śmieci i nostalgicznych odpadków, mobilne rzeźby tworzące rodzaj dżunglowego pejzażu, w którym wytwarzają się imitacje takich zjawisk atmosferycznych jak deszcz, wiatr, zorza polarna, mgła czy huragan.

Łódź

Dokładnie dziś (15.02) Muzeum Sztuki w Łodzi obchodzi 90. rocznicę udostępnienia publiczności kolekcji grupy „a.r.”, wydarzenia, które stało się kamieniem węgielnym pod budowę muzeum, jakie znamy. Na szczęście na celebrowaniu awangardowej przeszłości nie koniec i w czwartek (18.02) w MSŁ ruszy nowy cykl rozmów pod hasłem Muzeum Przyszłości. Pierwsze spotkanie, transmitowane na facebookowym profilu muzeum, poświęcone będzie futurologicznym spekulacjom na temat możliwych losów muzeów, a udział w nim wezmą Joanna Bednarek, Anna Sudoł, Diana Lelonek i Zofia nierodzińska.

Olsztyn

Od niedzieli (21.02) w olsztyńskiej Galerii Dobro oglądać będzie można indywidualną wystawę Karoliny Bielawskiej Dwie strony. Artystka zaprezentuje na niej serię nowych prac, w których za pomocą dynamicznych, abstrakcyjnych kompozycji opisuje sytuację konfliktu i walki o dominację, zamiast jednak ilustrować ją w sposób bezpośredni, nadając geometryczne kształty sile i słabości, ciosom i unikom tłumaczonym na język napięć i rytmów.

Poznań

Plany hucznych obchodów jubileuszu trzydziestolecia Festiwalu Malta pokrzyżowała w zeszłym roku pandemia, choć sam festiwal mimo wszystko się odbył, zmieniając w międzyczasie program i dostosowując go do nowych okoliczności. Jeśli ciekawią was kulisy zmagania się przez organizatorów i organizatorki Malty z nowymi procedurami i poszukiwania alternatywnych sposobów na spotkanie z publicznością, będziecie mogli się im przyjrzeć w dokumencie Malta w czasie zarazy. Jego reżyserka Agnieszka Nawrocka przez kilka miesięcy towarzyszyła zespołowi organizatorów, artystom i artystkom oraz publiczności, tworząc filmową opowieść o niecodziennym jubileuszu, a efekty jej pracy poznać będzie można w tę niedzielę (21.02), kiedy odbędzie się youtube’owa premiera filmu.

Servet Koçyiğit, „I Kissed a Bear”, 2015; 72 x 62 x 24 cm (niedźwiedź), 92 x 86 x 30cm (żyrafa), poliester, drewno, farba. Dzięki uprzejmości artysty oraz Leyli Tary Suyabatmaz

Szczecin

Po Biennale Zielona Góra nadchodzi kolejny projekt osadzony z historii tzw. Ziem Odzyskanych, tym razem opowiadający o dziejach Szczecina. W sobotę (20.02) w Trafostacji Sztuki otworzy się wystawa Co sobie kto na swój temat wymyśli, kuratorowana przez cały zespół instytucji pod przewodnictwem Stanisława Rukszy. W wystawie, której tytuł pochodzi z rozgrywającej się w powojennym Szczecinie powieści Ingi Iwasiów Bambino, weźmie udział pokaźne grono artystek i artystów związanych na różne sposoby ze Szczecinem, biorących na warsztat lokalne historie i mitologie oraz podejmujących próby stworzenia jego nowych symboli.

Wrocław

Po inny literacki cytat, tym razem z wiersza Paula Celana, sięgnął Piotr Lisowski w kuratorowanej przez siebie wystawie Z tej nocy będzie serce w Muzeum Współczesnym Wrocław, otwieranej w najbliższy piątek (19.02). Jej narracja zainspirowana będzie jednak przede wszystkim inną postacią – Davidem Wojnarowiczem i przekonaniem, że rolą artysty jest konfrontacja i demaskowanie mechanizmów uległości i konformizmu. Wrocławska wystawa będzie więc prezentować prace zaangażowane, subwersywne i relacyjne, ale i poszukujące sposobów budowania rzeczywistości opartej na tolerancji oraz niwelowaniu fałszywych podziałów.

1
Rozmowy 29.05.2020

Trzecia droga w nieznane, dokąd tylko się zechce. Rozmowa z Ryszardem Góreckim

Portret Stach Szabłowski

Zielona Góra

Ogólnopolski rajd przez instytucje Ryszarda Góreckiego trwa nadal – tym razem artysta zaprezentuje nową wystawę w BWA Zielona Góra. Otwierana w piątek (19.02) Pampa opowiadać będzie o globalnej niepewności w neoliberalnym świecie współistniejących przeciwieństw, wszechogarniającej niejasności i wielowymiarowości, z której na własną rękę trzeba wciąż na nowo wyłuskiwać sens.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
3
Na Dobry Początek 23.06.2025

23–29 czerwca

Redakcja
4
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
5
Eseje 20.06.2025

Nowoczesność, materia i walka o pamięć. „Figury” jako totemy

Piotr Słodkowski
6
Do zobaczenia 20.06.2025

23. Przegląd Sztuki SURVIVAL. „3s/8h”

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
15-21 lutego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności