14–20 czerwca

Redakcja
Wilhelm Sasnal, "Pierwszy stycznia" (bok), 2021, olej na płótnie, dzięki uprzejmości artysty i Fundacji Galerii Foksal, Warszawa
14–20 czerwca
Wilhelm Sasnal, "Pierwszy stycznia" (bok), 2021, olej na płótnie, dzięki uprzejmości artysty i Fundacji Galerii Foksal, Warszawa

Bydgoszcz

Po ożywieniu wystawienniczym na dobre rozpoczyna się też sezon festiwalowy. W Bydgoszczy w ten piątek (18.06) rozpocznie się ósma edycja kujawsko-pomorskiego festiwalu Oko Nigdy Nie Śpi, którego hasłem przewodnim jest w tym roku Cud. Inauguracja festiwalu odbędzie się w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, gdzie zobaczymy solową wystawę Marka Chlandy kuratorowaną przez Andę Rottenberg. Lwia część festiwalowych wydarzeń odbędzie się jednak w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku, w którym znajdą się m.in. prace site-specific Patrycji Orzechowskiej, Oskara Dawickiego, Ani Witkowskiej czy Dariusza Fodczuka.

Bytom

Podwójne otwarcie czeka nas w tę sobotę (19.06) w bytomskiej Kronice. Grażyna Olszewska, laureatka Młodych Wilków z 2019 roku i uczestniczka 19. edycji Artystycznej Podróży Hestii, na kuratorowanej przez Jakuba Gawkowskiego wystawie Mamidła przyglądać się będzie współczesnym metodom konstruowania wizerunku, zawieszonym między tym co fizyczne i wirtualne. Adam Łucki na kuratorowanej przez Agatę Cukierską i Katarzynę Kalinę wystawie Twoje reguły czynią mnie drugim odnosić się będzie z kolei do potrzeb akceptacji, bezpieczeństwa i egzystencjalnego komfortu w kontekście z jednej strony osobistych relacji z matką w procesie odkrywania siebie, z drugiej społecznego ostracyzmu, wykluczenia oraz lęku przed przyszłością w obliczu katastrofy ekologicznej.

Po perfo zawsze czuję się winna. Rozmowa z Grażyną Moniką Olszewską, laureatką Młodych Wilków 2019 Z Grażyną Moniką Olszewską rozmawia Daria Grabowska CZYTAJ!

Gdańsk

Pokaźny zbiór pomijanych często w narracjach na temat historii polskiej fotografii prac wykonanych w technice fotografii natychmiastowej zobaczymy na otwieranej w piątek (18.06) wystawie Archiwa błyskawiczne. Instant i Instax w Polsce w Gdańskiej Galerii Fotografii, oddziale gdańskiego Muzeum Narodowego. Kuratorowana przez Witolda Kanickiego ekspozycja to największy jak dotąd w Polsce pokaz tego typu fotografii, obejmujący niemal dwa tysiące zdjęć z ostatniego półwiecza. Znajdą się na niej prace wpisujące się w rozmaite konwencje, od fotografii artystycznej i dokumentu po zdjęcia rodzinne i intymne, autorstwa m.in. Agaty Bogackiej, Teresy Tyszkiewicz czy Karola Radziszewskiego, a także notatki z podróży w wydaniu Pawła Althamera i Rafała Milacha, czy też notatki z planu filmowego wykonywane przez Andrzeja Wajdę.

Marcin Giżycki, „Labirynt żółty”, 1992-1993, dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Gdańsku

Gdynia

W gdyńskim parku Kamienna Góra rozpocznie się w sobotę (19.06) trzecia edycja festiwalu gdyńskiej grafiki kobiecej G8. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie związkom z przeszłością w osobistym i ogólnoludzkim wymiarze. W parkowej przestrzeni zobaczymy plenerową wystawę prac powstałych z wykorzystaniem nie tylko tradycyjnych technik graficznych, ale także tkaniny czy metalu. Oprócz realizacji lokalnych artystek znajdzie się wśród nich nowa praca zaproszonej do udziału w tegorocznym festiwalu Ani Witkowskiej.

Gorzów Wielkopolski

W dorobku Władysława Hasiora poczesne miejsce zajmują pomniki, którym artysta poświęcał uwagę nie tylko jako rzeźbiarz, ale także w tekstach i Notatnikach Fotograficznych. Do hasiorowskiego myślenia o pomniku sięgać będą i interpretować go na własny sposób artystki i artyści zaproszeni do wystawy Będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy, która otworzy się w piątek (18.06) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Kuratorowana przez Martę Czyż ekspozycja realizowana we współpracy z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem pomnik traktuje w duchu Hasiora jako pole eksperymentu. Na gorzowską wystawę mierzące się z wyzwaniem znalezienia współczesnych form pomnikowych prace przygotowali Yuriy Biley, Dominika Olszowy, Katarzyna Przezwańska, Zbigniew Rogalski i Roman Stańczak.

Kalisz

Wystawa będąca realizacją zwycięskiego projektu z czwartej edycji organizowanego przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu konkursu kuratorskiego otworzy się w kaliskiej galerii w najbliższy czwartek (17.06). Kuratorowana przez Agnieszkę Sukienniczak Przestrzenna czułość dźwięku odnosić się będzie do związków architektury i dźwięku, koncentrując się zarówno na przesyceniu miejskiej fonosfery nadmiarem hałasu, jak i sposobów obecności dźwięku w architekturze i możliwości jej poznawania poprzez słuch. Ekspozycja, na której znajdą się prace m.in. Katarzyny Krakowiak i grupy panGenerator, osadzona będzie także w lokalnym kontekście, proponując nowe spojrzenie na wybrane kaliskie budynki, jak Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego.

Céline Condorelli, „Spatial Composition 13”, 2021, model 3D, dzięki uprzejmości artystki

Łódź

Wspólna wystawa Céline Condorelli i Wendelien van Oldenborgh w Muzeum Sztuki w Łodzi, powstała w odniesieniu do serca łódzkiego muzeum, czyli sali neoplastycznej, otworzy się w najbliższy piątek (18.06). W projekcie Praca, praca, praca (praca) artystki sięgają do archiwów nowoczesności przyglądając się warunkom wytwarzania kultury i wspólnoty w relacji do globalnych przemian pracy i współzależności między kulturą wizualną a produkcją przemysłową. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego przestrzeń staje się z ich perspektywy przede wszystkim miejscem, w którym uwidoczniają się charakterystyczne dla awangardy napięcia pomiędzy indywidualizmem i wspólnotą, estetyką i polityką oraz tytułową pracą i czasem wolnym.

Olsztyn

W czwartek (17.06) w galerii BWA Olsztyn otworzy się wystawa, której bohaterką będzie… opona. Kuratorowana przez Magdalenę Kreis i Natalię Romaszkan ekspozycja Gdzie odlatują łabędzie z opon pochylać się będzie nad fenomenem tego przedmiotu w rodzimej kulturze wizualnej i samoróbkowych wyrobach, w których opony zyskały zastosowania daleko wykraczające poza pierwotną funkcję motoryzacyjną. Na wystawie w Olsztynie, którego jedną z atrakcji jest właśnie lokalna fabryka opon, zobaczymy badające oponiarski fenomen prace m.in. Macieja Cholewy, Marka Rachwalika, Bolesława Chromrego i Pawła Althamera.

Poznań

Sezon festiwalowy wystartował także w Poznaniu, gdzie od dziś do niedzieli (14–20.06) potrwa trzynasta edycja Short Waves Festival. Wśród pokazów filmowych w pasmach tematycznych znajdzie się w tym roku m.in. kino austriackie, gwoździem programu będą natomiast pokazy konkursowe w kategoriach: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Dances with Camera, Urban View i Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych. Festiwal obejmie wydarzenia rozsiane po całym mieście, a także, podobnie jak przed rokiem, pokazy online.

„Re-act-oo” Agnieszki Grodzińskiej i Magdaleny Starskiej Wymieniane pomiędzy sobą w czasie kwarantanny rysunki prezentują Magdalena Starska i Agnieszka Grodzińska CZYTAJ!

W piątek (18.06) natomiast rozpocznie się kolejna edycja Festiwalu Malta, tym razem pod hasłem Powrót na ziemię, akcentującym odwrót od wydarzeń online do przestrzeni miejskich i teatralnych sal. Powraca także program międzynarodowy – tegorocznym gościem poznańskiego festiwalu będzie szwajcarski reżyser Milo Rau, specjalista od teatru politycznego, przepracowującego konflikty, zbrodnie i społeczne oraz polityczne tabu. Oprócz tego na tegorocznej Malcie zobaczymy m.in. prezentowane na plenerowej scenie spektakle wyprodukowane przez Komunę Warszawa w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, Cezarego Tomaszewskiego, Agnieszki Jakimiak i Anny Smolar oraz wyłonione w konkursie prace artystek i artystów w ramach Generatora Malta pod hasłem Ziemia nieswoja.

Również w piątek (18.06) galeria Łęctwo zaprezentuje wspólną wystawę Magdy Starskiej i Agnieszki Grodzińskiej. Primal urge to pokłosie wymiany prac pomiędzy obiema artystkami rozpoczętej w czasie pandemii – pierwsze efekty owej wymiany przed ponad rokiem prezentowaliśmy premierowo na naszych łamach. Z czasem prace te rozwinęły się w projekt badający to co pierwotne i instynktowne. Grodzińska w swoich pracach skupia się przede wszystkim na presji wytwarzanej w hierarchicznych strukturach władzy, Starska z kolei zwraca się ku pobudzającej podstawowe popędy idyllicznej przyrodzie.

Tego samego dnia (18.06) w Galerii Na Dziedzińcu Starego Browaru otworzy się także wystawa finałowa tegorocznej edycji Konkursu 30/30, czyli nagród przyznawanych za najlepszą polską okładkę płytową. W konkursowym jury znaleźli się ilustratorzy, dziennikarze muzyczni i legenda rodzimej fotografii okładkowej Jacek Poremba. Na wystawie finałowej zobaczymy 30 najlepszych projektów graficznych spośród zeszłorocznych wydawnictw, a podczas piątkowego otwarcia poznamy również laureatów nagród.

Warszawa

Powstające przez kilka miesięcy w ramach projektu Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z… vol. 3 portrety autorstwa Silvii Pogody, Bartka Wieczorka, duetów Dyby i Adama Lach oraz Marty Zgierskiej i Mateusza Sarełło zobaczymy na otwieranej w środę (16.06) wystawie w Galerii Promocyjnej. Realizowany od kilku lat w ramach cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami projekt opiera się na idei monodramu jako intymnego spotkania między artystą i publicznością, a także między osobami po obu stronach obiektywu podczas klasycznej sytuacji tworzenia fotograficznego portretu.

Dzień później (17.06) w Muzeum POLIN otworzy się jeden z highlightów wiosenno-letniego sezonu wystawienniczego, czyli monograficzna wystawa Wilhelma Sasnala kuratorowana przez Adama Szymczyka. Tytułowy Taki pejzaż to w tym przypadku pejzaż zdecydowanie nieprzypadkowy – zgodnie z profilem muzeum wystawa wydobywać będzie powracający regularnie w dorobku malarza temat krajobrazu po Zagładzie, przepracowywania w polskim kontekście związanego z historią Zagłady poczucia braku, a po części również winy. Wśród prezentowanych prac znajdą się obrazy powstałe specjalnie z myślą o wystawie w POLIN, a także płótna z ostatnich dwóch dekad, często pokazywane u nas po raz pierwszy, jako że Taki pejzaż to – nie licząc niewielkich pokazów m.in. w Fundacji Galerii Foksal – pierwsza tak duża wystawa Sasnala w Polsce od czasu Lat walki w Zachęcie przed niespełna czternastoma (!) laty.

Tego samego dnia (17.06) w Galerii Bacalarte otworzy się solowa wystawa Agaty Zbylut. Na 29.600,00 zobaczymy dwa cykle prac – znaną już z wielu pokazów Pańcię, której historia sięga 2018 roku i wykonania nieudanego makijażu permanentnego brwi, a także tytułową serię fotografii „w stylu Opałki”, dotyczących wątku „marnowania” pieniędzy na zabiegi zmieniające wygląd.

Witek Orski, z serii „White Balance”, 2020, fotografia, 50×40 cm, dzięki uprzejmości BWA Warszawa

Oparta na wnikliwych archiwalnych poszukiwaniach studentek Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP wystawa Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy otworzy się w piątek (18.06) w dwóch galeriach – Fundacji Arton i lokalu_30. Za malowniczym tytułem kryje się pokaz skupiony na losach studentek stołecznej akademii z okresu międzywojnia. Choć zachowało się ponad 900 teczek studentek z tego okresu, nieliczne zdołały zapisać się w historii sztuki. Przygotowana przez studentki WZKW pod opieką merytoryczną Mariki Kuźmicz ekspozycja prezentować będzie losy i dorobek części z nich, zwłaszcza tych, których nazwiska dziś często nieznane są nie tylko szerszej publiczności, ale i historykom i historyczkom sztuki.

Prezentowany pierwotnie w Szczecinie, oparty na kolekcji afrykańskiej tamtejszego Muzeum Narodowego projekt Witka Orskiego White Balance zaprezentuje w tę sobotę (19.06) reprezentująca artystę galeria BWA Warszawa. Fotografie Orskiego to quasi-portretowe ujęcia wchodzących w skład wspomnianej szczecińskiej kolekcji niewielkie antropomorficzne figurki. Oświetlone w galeryjnych warunkach światłem o różnych odcieniach bieli dekonstruują zarówno konwencje wizualne czarnobiałej fotografii, jak i zakorzenione w kolonialnych schematach myślenia jednorodne modele „bieli” i „czerni”.

Sen Polaków o własnej białości. Rozmowa z Witkiem Orskim Z Witkiem Orskim o projekcie "White Balance" rozmawia Dorota Michalska CZYTAJ!

Tego samego dnia (19.06) galeria Leto zaprezentuje nowy film Angeliki Markul Deadly Charm of Sankes 2021. Przy użyciu charakterystycznych dla siebie technik artystka przedstawia w nim tym razem świadectwo konkretnego wydarzenia – zeszłorocznego festynu pod hasłem Największa na świecie obława na grzechotniki, odbywającego się w Teksasie. Markul skupia się w nim m.in. na przemocy jako nieodłącznym elemencie istnienia ludzkich społeczności, w tym przypadku objawiającej się pod postacią dojenia z jadu, zarzynania i skórowania grzechotników w ramach owego festynu, czego dokonują m.in. zwyciężczynie konkursu na tak zwaną Miss Zaklinaczki Grzechotników. Obraz miss ze zdekapitowanym i oskórowanym ciałem węża w filmie Markul przywodzi także na myśl interpretację mitologiczną i skojarzenie m.in. z figurą Minojskiej Bogini Węży.

Od jutra w Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy Pańskiej będzie można oglądać wystawę przedaukcyjną przed charytatywną Aukcją Sztuki Refugees Welcome, która odbędzie się w niedzielę (20.06), w Światowy Dzień Uchodźcy. To kolejna odsłona organizowanej od pięciu lat aukcji, z której całość dochodu przeznaczona zostanie na wsparcie uchodźców i uchodźczyń mieszkających w Polsce. Znajdzie się na niej w tym roku 40 prac autorstwa m.in. Agaty Bogackiej, Małgorzaty Mirgi-Tas, Karoliny Jabłońskiej, Tomasza Kręcickiego, Mikołaja Sobczaka czy Agnieszki Polskiej.

Wrocław

Kolejnym gościem niedawno powstałej przestrzeni 66P we Wrocławiu został Zbigniew Libera, którego wystawa Miary metryczne i jednorożec otworzy się w piątek (18.06). Zobaczymy na niej najnowszy projekt artysty zatytułowany Miary metryczne w teatrze tańca Białej Bogini, poetycką opowieść o powtarzającym się cyklu ludzkiej niedoskonałości. Towarzyszyć jej będą dwie fotografie z początków kariery Libery, skupione na nastoletniej androgeniczności uchwyconej w momencie przepoczwarzania się w dojrzałą formę.

Tego samego dnia (18.06) czeka nas inauguracja drugiego rozdziału tegorocznej edycji Biennale Sztuki Mediów WRO, którego motywami przewodnimi będą sztuczna inteligencja, wspólnota, klimat i miasto. Trzonem drugiej odsłony będzie prezentowana w Centrum Sztuki WRO wystawa Abalietas. Jej tytuł pochodzi od łacińskiego terminu oznaczającego zależność od czegoś innego, a na wystawie zobaczymy instalacje i prace wideo odnoszące się m.in. do wpływu człowieka na środowisko naturalne czy związków kreacji ze świadomością widzów.

Artystkom i artystom związanym z Wrocławiem i całym regionem dolnośląskim przypominamy też o powili dobiegającym końca naborze do drugiej odsłony konkursu OP_Young, zainaugurowanego w czasie pandemii w ramach wsparcia lokalnego środowiska. Organizowany przez OP ENHEIM konkurs pozwoli na realizację pod okiem ekspertów trzech wyłonionych w naborze prac autorstwa lokalnych twórców i twórczyń poniżej 35. roku życia. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 czerwca.

Trzeba zarażać sztuką, a nie wirusem. Rozmowa z Jackiem Weichertem i Wernerem Jerke Z Jackiem Weichertem i Wernerem Jerke o Allegro Prize rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Internet

Przed kilkoma dniami ruszył także nabór do drugiej edycji innego zainaugurowanego w zeszłym roku konkursu, czyli Allegro Prize, organizowanego przez serwis aukcyjny we współpracy z czasopismem „Contemporary Lynx”. Pula nagród w konkursie wynosi łącznie 50 tys. złotych, a aplikować do konkursu mogą artystki i artyści ze wszystkich krajów niezależnie od wieku czy wykształcenia, bez opłaty wpisowej. W konkursowym jury w tym roku obok przedstawicielek i przedstawicieli organizatorów znajdą się Natalia Sielewicz, Rafał Milach, Andrzej Chyra i Valeria Napoleone. Zgłoszenia przesyłać można do 28 września.

Fundacja Artystyczna Podróż Hestii obok konkursu organizuje z kolei w tym roku pierwszą konferencję art brandingową zatytułowaną (Un)common Ground, która odbędzie się w formule online w najbliższy piątek (18.06). W programie znajdą się cztery dwuipółgodzinne bloki tematyczne pod hasłami: Wartości/Relacje, Strategia/Tożsamość, Kreacja/Realizacja oraz Rzeczywistość przyszłości. Wsród ekspertek i ekspertów uczestniczących w poszczególnych panelach znajda się m.in. Bogna Świątkowska, Kamila Bondar czy Jacek Sosnowski, jak i osoby reprezentujące inne niż sztuki wizualne gałęzie kultury, od Piotra Kędzierskiego z newonce.radio po rapera i twórcę labelu Prosto – Sokoła.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też