14–20 czerwca
Bydgoszcz
Po ożywieniu wystawienniczym na dobre rozpoczyna się też sezon festiwalowy. W Bydgoszczy w ten piątek (18.06) rozpocznie się ósma edycja kujawsko-pomorskiego festiwalu Oko Nigdy Nie Śpi, którego hasłem przewodnim jest w tym roku Cud. Inauguracja festiwalu odbędzie się w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, gdzie zobaczymy solową wystawę Marka Chlandy kuratorowaną przez Andę Rottenberg. Lwia część festiwalowych wydarzeń odbędzie się jednak w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku, w którym znajdą się m.in. prace site-specific Patrycji Orzechowskiej, Oskara Dawickiego, Ani Witkowskiej czy Dariusza Fodczuka.
Bytom
Podwójne otwarcie czeka nas w tę sobotę (19.06) w bytomskiej Kronice. Grażyna Olszewska, laureatka Młodych Wilków z 2019 roku i uczestniczka 19. edycji Artystycznej Podróży Hestii, na kuratorowanej przez Jakuba Gawkowskiego wystawie Mamidła przyglądać się będzie współczesnym metodom konstruowania wizerunku, zawieszonym między tym co fizyczne i wirtualne. Adam Łucki na kuratorowanej przez Agatę Cukierską i Katarzynę Kalinę wystawie Twoje reguły czynią mnie drugim odnosić się będzie z kolei do potrzeb akceptacji, bezpieczeństwa i egzystencjalnego komfortu w kontekście z jednej strony osobistych relacji z matką w procesie odkrywania siebie, z drugiej społecznego ostracyzmu, wykluczenia oraz lęku przed przyszłością w obliczu katastrofy ekologicznej.
Gdańsk
Pokaźny zbiór pomijanych często w narracjach na temat historii polskiej fotografii prac wykonanych w technice fotografii natychmiastowej zobaczymy na otwieranej w piątek (18.06) wystawie Archiwa błyskawiczne. Instant i Instax w Polsce w Gdańskiej Galerii Fotografii, oddziale gdańskiego Muzeum Narodowego. Kuratorowana przez Witolda Kanickiego ekspozycja to największy jak dotąd w Polsce pokaz tego typu fotografii, obejmujący niemal dwa tysiące zdjęć z ostatniego półwiecza. Znajdą się na niej prace wpisujące się w rozmaite konwencje, od fotografii artystycznej i dokumentu po zdjęcia rodzinne i intymne, autorstwa m.in. Agaty Bogackiej, Teresy Tyszkiewicz czy Karola Radziszewskiego, a także notatki z podróży w wydaniu Pawła Althamera i Rafała Milacha, czy też notatki z planu filmowego wykonywane przez Andrzeja Wajdę.
Gdynia
W gdyńskim parku Kamienna Góra rozpocznie się w sobotę (19.06) trzecia edycja festiwalu gdyńskiej grafiki kobiecej G8. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie związkom z przeszłością w osobistym i ogólnoludzkim wymiarze. W parkowej przestrzeni zobaczymy plenerową wystawę prac powstałych z wykorzystaniem nie tylko tradycyjnych technik graficznych, ale także tkaniny czy metalu. Oprócz realizacji lokalnych artystek znajdzie się wśród nich nowa praca zaproszonej do udziału w tegorocznym festiwalu Ani Witkowskiej.
Gorzów Wielkopolski
W dorobku Władysława Hasiora poczesne miejsce zajmują pomniki, którym artysta poświęcał uwagę nie tylko jako rzeźbiarz, ale także w tekstach i Notatnikach Fotograficznych. Do hasiorowskiego myślenia o pomniku sięgać będą i interpretować go na własny sposób artystki i artyści zaproszeni do wystawy Będziecie mieli pomnik, ale nie zaśpiewa on nigdy, która otworzy się w piątek (18.06) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Kuratorowana przez Martę Czyż ekspozycja realizowana we współpracy z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem pomnik traktuje w duchu Hasiora jako pole eksperymentu. Na gorzowską wystawę mierzące się z wyzwaniem znalezienia współczesnych form pomnikowych prace przygotowali Yuriy Biley, Dominika Olszowy, Katarzyna Przezwańska, Zbigniew Rogalski i Roman Stańczak.
Kalisz
Wystawa będąca realizacją zwycięskiego projektu z czwartej edycji organizowanego przez Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu konkursu kuratorskiego otworzy się w kaliskiej galerii w najbliższy czwartek (17.06). Kuratorowana przez Agnieszkę Sukienniczak Przestrzenna czułość dźwięku odnosić się będzie do związków architektury i dźwięku, koncentrując się zarówno na przesyceniu miejskiej fonosfery nadmiarem hałasu, jak i sposobów obecności dźwięku w architekturze i możliwości jej poznawania poprzez słuch. Ekspozycja, na której znajdą się prace m.in. Katarzyny Krakowiak i grupy panGenerator, osadzona będzie także w lokalnym kontekście, proponując nowe spojrzenie na wybrane kaliskie budynki, jak Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego.
Łódź
Wspólna wystawa Céline Condorelli i Wendelien van Oldenborgh w Muzeum Sztuki w Łodzi, powstała w odniesieniu do serca łódzkiego muzeum, czyli sali neoplastycznej, otworzy się w najbliższy piątek (18.06). W projekcie Praca, praca, praca (praca) artystki sięgają do archiwów nowoczesności przyglądając się warunkom wytwarzania kultury i wspólnoty w relacji do globalnych przemian pracy i współzależności między kulturą wizualną a produkcją przemysłową. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego przestrzeń staje się z ich perspektywy przede wszystkim miejscem, w którym uwidoczniają się charakterystyczne dla awangardy napięcia pomiędzy indywidualizmem i wspólnotą, estetyką i polityką oraz tytułową pracą i czasem wolnym.
Olsztyn
W czwartek (17.06) w galerii BWA Olsztyn otworzy się wystawa, której bohaterką będzie… opona. Kuratorowana przez Magdalenę Kreis i Natalię Romaszkan ekspozycja Gdzie odlatują łabędzie z opon pochylać się będzie nad fenomenem tego przedmiotu w rodzimej kulturze wizualnej i samoróbkowych wyrobach, w których opony zyskały zastosowania daleko wykraczające poza pierwotną funkcję motoryzacyjną. Na wystawie w Olsztynie, którego jedną z atrakcji jest właśnie lokalna fabryka opon, zobaczymy badające oponiarski fenomen prace m.in. Macieja Cholewy, Marka Rachwalika, Bolesława Chromrego i Pawła Althamera.
Poznań
Sezon festiwalowy wystartował także w Poznaniu, gdzie od dziś do niedzieli (14–20.06) potrwa trzynasta edycja Short Waves Festival. Wśród pokazów filmowych w pasmach tematycznych znajdzie się w tym roku m.in. kino austriackie, gwoździem programu będą natomiast pokazy konkursowe w kategoriach: Konkurs Międzynarodowy, Konkurs Polski, Dances with Camera, Urban View i Konkurs Polskich Filmów Eksperymentalnych. Festiwal obejmie wydarzenia rozsiane po całym mieście, a także, podobnie jak przed rokiem, pokazy online.
W piątek (18.06) natomiast rozpocznie się kolejna edycja Festiwalu Malta, tym razem pod hasłem Powrót na ziemię, akcentującym odwrót od wydarzeń online do przestrzeni miejskich i teatralnych sal. Powraca także program międzynarodowy – tegorocznym gościem poznańskiego festiwalu będzie szwajcarski reżyser Milo Rau, specjalista od teatru politycznego, przepracowującego konflikty, zbrodnie i społeczne oraz polityczne tabu. Oprócz tego na tegorocznej Malcie zobaczymy m.in. prezentowane na plenerowej scenie spektakle wyprodukowane przez Komunę Warszawa w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, Cezarego Tomaszewskiego, Agnieszki Jakimiak i Anny Smolar oraz wyłonione w konkursie prace artystek i artystów w ramach Generatora Malta pod hasłem Ziemia nieswoja.
Również w piątek (18.06) galeria Łęctwo zaprezentuje wspólną wystawę Magdy Starskiej i Agnieszki Grodzińskiej. Primal urge to pokłosie wymiany prac pomiędzy obiema artystkami rozpoczętej w czasie pandemii – pierwsze efekty owej wymiany przed ponad rokiem prezentowaliśmy premierowo na naszych łamach. Z czasem prace te rozwinęły się w projekt badający to co pierwotne i instynktowne. Grodzińska w swoich pracach skupia się przede wszystkim na presji wytwarzanej w hierarchicznych strukturach władzy, Starska z kolei zwraca się ku pobudzającej podstawowe popędy idyllicznej przyrodzie.
Tego samego dnia (18.06) w Galerii Na Dziedzińcu Starego Browaru otworzy się także wystawa finałowa tegorocznej edycji Konkursu 30/30, czyli nagród przyznawanych za najlepszą polską okładkę płytową. W konkursowym jury znaleźli się ilustratorzy, dziennikarze muzyczni i legenda rodzimej fotografii okładkowej Jacek Poremba. Na wystawie finałowej zobaczymy 30 najlepszych projektów graficznych spośród zeszłorocznych wydawnictw, a podczas piątkowego otwarcia poznamy również laureatów nagród.
Warszawa
Powstające przez kilka miesięcy w ramach projektu Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z… vol. 3 portrety autorstwa Silvii Pogody, Bartka Wieczorka, duetów Dyby i Adama Lach oraz Marty Zgierskiej i Mateusza Sarełło zobaczymy na otwieranej w środę (16.06) wystawie w Galerii Promocyjnej. Realizowany od kilku lat w ramach cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami projekt opiera się na idei monodramu jako intymnego spotkania między artystą i publicznością, a także między osobami po obu stronach obiektywu podczas klasycznej sytuacji tworzenia fotograficznego portretu.
Dzień później (17.06) w Muzeum POLIN otworzy się jeden z highlightów wiosenno-letniego sezonu wystawienniczego, czyli monograficzna wystawa Wilhelma Sasnala kuratorowana przez Adama Szymczyka. Tytułowy Taki pejzaż to w tym przypadku pejzaż zdecydowanie nieprzypadkowy – zgodnie z profilem muzeum wystawa wydobywać będzie powracający regularnie w dorobku malarza temat krajobrazu po Zagładzie, przepracowywania w polskim kontekście związanego z historią Zagłady poczucia braku, a po części również winy. Wśród prezentowanych prac znajdą się obrazy powstałe specjalnie z myślą o wystawie w POLIN, a także płótna z ostatnich dwóch dekad, często pokazywane u nas po raz pierwszy, jako że Taki pejzaż to – nie licząc niewielkich pokazów m.in. w Fundacji Galerii Foksal – pierwsza tak duża wystawa Sasnala w Polsce od czasu Lat walki w Zachęcie przed niespełna czternastoma (!) laty.
Tego samego dnia (17.06) w Galerii Bacalarte otworzy się solowa wystawa Agaty Zbylut. Na 29.600,00 zobaczymy dwa cykle prac – znaną już z wielu pokazów Pańcię, której historia sięga 2018 roku i wykonania nieudanego makijażu permanentnego brwi, a także tytułową serię fotografii „w stylu Opałki”, dotyczących wątku „marnowania” pieniędzy na zabiegi zmieniające wygląd.
Oparta na wnikliwych archiwalnych poszukiwaniach studentek Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną warszawskiej ASP wystawa Kocham w życiu trzy rzeczy: samochód, alkohol i marynarzy otworzy się w piątek (18.06) w dwóch galeriach – Fundacji Arton i lokalu_30. Za malowniczym tytułem kryje się pokaz skupiony na losach studentek stołecznej akademii z okresu międzywojnia. Choć zachowało się ponad 900 teczek studentek z tego okresu, nieliczne zdołały zapisać się w historii sztuki. Przygotowana przez studentki WZKW pod opieką merytoryczną Mariki Kuźmicz ekspozycja prezentować będzie losy i dorobek części z nich, zwłaszcza tych, których nazwiska dziś często nieznane są nie tylko szerszej publiczności, ale i historykom i historyczkom sztuki.
Prezentowany pierwotnie w Szczecinie, oparty na kolekcji afrykańskiej tamtejszego Muzeum Narodowego projekt Witka Orskiego White Balance zaprezentuje w tę sobotę (19.06) reprezentująca artystę galeria BWA Warszawa. Fotografie Orskiego to quasi-portretowe ujęcia wchodzących w skład wspomnianej szczecińskiej kolekcji niewielkie antropomorficzne figurki. Oświetlone w galeryjnych warunkach światłem o różnych odcieniach bieli dekonstruują zarówno konwencje wizualne czarnobiałej fotografii, jak i zakorzenione w kolonialnych schematach myślenia jednorodne modele „bieli” i „czerni”.
Tego samego dnia (19.06) galeria Leto zaprezentuje nowy film Angeliki Markul Deadly Charm of Sankes 2021. Przy użyciu charakterystycznych dla siebie technik artystka przedstawia w nim tym razem świadectwo konkretnego wydarzenia – zeszłorocznego festynu pod hasłem Największa na świecie obława na grzechotniki, odbywającego się w Teksasie. Markul skupia się w nim m.in. na przemocy jako nieodłącznym elemencie istnienia ludzkich społeczności, w tym przypadku objawiającej się pod postacią dojenia z jadu, zarzynania i skórowania grzechotników w ramach owego festynu, czego dokonują m.in. zwyciężczynie konkursu na tak zwaną Miss Zaklinaczki Grzechotników. Obraz miss ze zdekapitowanym i oskórowanym ciałem węża w filmie Markul przywodzi także na myśl interpretację mitologiczną i skojarzenie m.in. z figurą Minojskiej Bogini Węży.
Od jutra w Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy Pańskiej będzie można oglądać wystawę przedaukcyjną przed charytatywną Aukcją Sztuki Refugees Welcome, która odbędzie się w niedzielę (20.06), w Światowy Dzień Uchodźcy. To kolejna odsłona organizowanej od pięciu lat aukcji, z której całość dochodu przeznaczona zostanie na wsparcie uchodźców i uchodźczyń mieszkających w Polsce. Znajdzie się na niej w tym roku 40 prac autorstwa m.in. Agaty Bogackiej, Małgorzaty Mirgi-Tas, Karoliny Jabłońskiej, Tomasza Kręcickiego, Mikołaja Sobczaka czy Agnieszki Polskiej.
Wrocław
Kolejnym gościem niedawno powstałej przestrzeni 66P we Wrocławiu został Zbigniew Libera, którego wystawa Miary metryczne i jednorożec otworzy się w piątek (18.06). Zobaczymy na niej najnowszy projekt artysty zatytułowany Miary metryczne w teatrze tańca Białej Bogini, poetycką opowieść o powtarzającym się cyklu ludzkiej niedoskonałości. Towarzyszyć jej będą dwie fotografie z początków kariery Libery, skupione na nastoletniej androgeniczności uchwyconej w momencie przepoczwarzania się w dojrzałą formę.
Tego samego dnia (18.06) czeka nas inauguracja drugiego rozdziału tegorocznej edycji Biennale Sztuki Mediów WRO, którego motywami przewodnimi będą sztuczna inteligencja, wspólnota, klimat i miasto. Trzonem drugiej odsłony będzie prezentowana w Centrum Sztuki WRO wystawa Abalietas. Jej tytuł pochodzi od łacińskiego terminu oznaczającego zależność od czegoś innego, a na wystawie zobaczymy instalacje i prace wideo odnoszące się m.in. do wpływu człowieka na środowisko naturalne czy związków kreacji ze świadomością widzów.
Artystkom i artystom związanym z Wrocławiem i całym regionem dolnośląskim przypominamy też o powili dobiegającym końca naborze do drugiej odsłony konkursu OP_Young, zainaugurowanego w czasie pandemii w ramach wsparcia lokalnego środowiska. Organizowany przez OP ENHEIM konkurs pozwoli na realizację pod okiem ekspertów trzech wyłonionych w naborze prac autorstwa lokalnych twórców i twórczyń poniżej 35. roku życia. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 30 czerwca.
Internet
Przed kilkoma dniami ruszył także nabór do drugiej edycji innego zainaugurowanego w zeszłym roku konkursu, czyli Allegro Prize, organizowanego przez serwis aukcyjny we współpracy z czasopismem „Contemporary Lynx”. Pula nagród w konkursie wynosi łącznie 50 tys. złotych, a aplikować do konkursu mogą artystki i artyści ze wszystkich krajów niezależnie od wieku czy wykształcenia, bez opłaty wpisowej. W konkursowym jury w tym roku obok przedstawicielek i przedstawicieli organizatorów znajdą się Natalia Sielewicz, Rafał Milach, Andrzej Chyra i Valeria Napoleone. Zgłoszenia przesyłać można do 28 września.
Fundacja Artystyczna Podróż Hestii obok konkursu organizuje z kolei w tym roku pierwszą konferencję art brandingową zatytułowaną (Un)common Ground, która odbędzie się w formule online w najbliższy piątek (18.06). W programie znajdą się cztery dwuipółgodzinne bloki tematyczne pod hasłami: Wartości/Relacje, Strategia/Tożsamość, Kreacja/Realizacja oraz Rzeczywistość przyszłości. Wsród ekspertek i ekspertów uczestniczących w poszczególnych panelach znajda się m.in. Bogna Świątkowska, Kamila Bondar czy Jacek Sosnowski, jak i osoby reprezentujące inne niż sztuki wizualne gałęzie kultury, od Piotra Kędzierskiego z newonce.radio po rapera i twórcę labelu Prosto – Sokoła.